Connect with us

BUSINESS

TOP 10 companii care conduc afacerile mondiale. Cum arata lista expertilor de la Swiss Federal Institute of Technology din Zürich

Published

on

În vreme ce protestele împotriva puterii financiare globale se extind în toată lumea, temerile “indignaţilor” au fost confirmate ştiinţific, relateaza un articol publicat de evz.ro. O analiză a legăturilor dintre 43.000 de corporaţii transnaţionale a identificat un grup relativ restrâns de companii, bănci în majoritatea lor, care deţin o parte uriaşă din economia globală.

Iata cum arata TOP 10 al companiilor din reteaua care ar influenta economia mondială.

1.  Barclays plc
2. Capital Group Companies Inc
3. FMR Corporation
4. AXA
5. State Street Corporation
6. JP Morgan Chase & Co
7. Legal & General Group plc
8. Vanguard Group Inc
9. UBS AG
10. Merrill Lynch & Co Inc

Deşi analiza a avut parte şi de critici, experţii prestigioşi contactaţi de publicaţia “New Scientist” susţin că studiul este un demers unic în încercarea de a descâlci iţele prin care economia mondială este controlată.

Studiul ştiinţific care măsoară puterea

Ideea că un pumn de bancheri deţine o mare bucată din economia globală nu este nici o noutate pentru protestatarii “Occupy Wall Street”. Dar analiza realizată de trei experţi în teoria sistemelor de la Swiss Federal Institute of Technology din Zürich este prima care depăşeşte graniţele ideologiilor, pentru a identifica empiric o asemenea reţea de putere. Cercetarea combină matematicile, de mult timp folosite pentru a modela sistemele naturale, cu date cuprinzătoare agregate pentru a desena harta proprietăţilor corporaţiilor transnaţionale.

“Realitatea este atât de complexă, trebuie să ne îndepărtăm de dogme, fie ele teoria conspiraţiei sau piaţa liberă”, spune James Glattfelder, unul dintre autorii studiului. “Analiza noastră se bazează pe date obiective.”
Studii anterioare dezvăluiseră că un număr mic de transnaţionale deţine felii mari din economia mondială, dar incluseseră un număr limitat de companii şi făcuseră abstracţie de proprietăţile indirecte. Prin urmare, ele nu au putut estima în ce măsură acest fenomen afectează economia mondială. Dacă o face mai stabilă sau nu, de exmplu.

Or, acesta este marele merit al echipei de la Zürich. Pornind de la Orbis 2007, o bază de date care contabilizează 37 de milioane de companii şi investitori din întreaga lume, au extras 43.060 de corporaţii transnaţionale şi proprietăţile comune care le leagă. Apoi au construit un model al companiilor care controlează ale companii prin deţinerea de acţiuni şi l-au coroborat cu câştigurile fiecărei companii, pentru a trasa structura puterii economice mondiale.

Nucleul dur al celor 1318 transnaţionale şi “super-entitatea” de 147

Studiul, care urmează a fi publicat în “PloS One” a scos în evidenţă un nucleu de 1318 firme cu proprietăţi interconectate (vezi imaginea). Fiecare din cele 1318 firme are legături cu două sau mai multe alte companii. Media conexiunilor este de 20. Mai mult, deşi reprezintă 20% din câştigurile globale, cele 1318 par să deţină împreună, prin participaţiile lor, majoritatea firmelor “blue chip” ( aşa cum sunt numite cele mai sigure, mai rentabile şi mai stabile companii) şi manufacturiere – “adevărata economie” – reprezentând peste 60% din câştigurile globale.

Când echipa a făcut încă un pas spre a descâlci reţeaua de proprietăţi, a descoperit că, de fapt, nucleul poate fi restrâns la o “super-entitate” de 147 de companii, încă şi mai strâns legate – toate posesiunile lor sunt deţinute de alţi membri ai “super-entităţii” – şi care controlează 40% din bogăţia totală a reţelei.

“Intr-adevăr, mai puţin de 1% dintre companii controlează 40% din întreaga reţea”, spune Glattfelder. “Majoritatea sunt instituţii financiare. Topul 20 include Barclays Bank, JP Morgan Chase & Co, şi Goldman Sachs Group.

John Driffil, de la University of London, expert în macroeconomie, spune că valoarea analizei nu constă doar în demonstraţia că un număr mic de companii controlează economia lumii, ci mai ales în înţelegerea mecanismelor stabilităţii economice.

Concentrarea puterii nu este, în sine, bună sau rea, spune echipa din Zürich, dar legăturile strânse ale “super-entităţii” pot fi. Aşa cum lumea a descoperit în 2008, asemenea reţele sunt instabile. “Dacă o companie este în suferinţă, răul se propagă”, spune Glattfelder.

Este nevoie de legi anti-trust globale

“Este tulburător să vezi cât de legate sunt lucrurile”, susţine şi George Sugihara, de la Scripps Institution of Oceanography din La Jolla, California, un expert în sisteme complexe, consilier al Deutsche Bank.

Yaneer Ban-Yam, şeful New England Complex Systems Institute (NECSI), avertizează că studiul asumă că proprietatea echivalează cu controlul, ceea ce nu e întotdeauna adevărat. Multe proprietăţi ale companiilor sunt deţinute de fonduri de administrare, care pot sau nu controla activităţile companiilor proprietare. Impactul acestui fenomen asupra sistemului cere analize suplimentare, crede Ban-Yam.

“New Scientist” consideră că marele merit al analizei este că, identificând arhitectura puterii economice globale, ar putea contribui la stabilizarea ei. Prin identificarea aspectelor vulnerabile ale sistemului, economiştii pot sugera soluţii pentru a impiedica viitoarele colapsuri să se răspândească în întreaga economie.

Glattfelder spune că s-ar putea să fie nevoie de legi anti-trust globale – care acum există doar la nivelul statelor – pentru a limita legăturile dintre transnaţionale. Sugihara declară că analiza oferă o soluţie posibilă: firmele ar trebui taxate pentru exces de interconectivitate, pentru a descuraja acest risc.

Reţeaua se opune la orice schimbare

Un lucru sigur nu rimează cu protestele “indiganţilor”: “super-entitatea” este improbabil să fie rezultatul unei conspiraţii pentru a conduce lumea. “Asemenea structuri sunt naturale”, spune Sugihara. Nou-veniţii într-o reţea preferă să se conecteze cu membrii care au cele mai multe conexiuni. Transnaţionalele cumpără participaţii la alte transnaţionale pentru profit, nu pentru dominarea lumii. “Studiul demonstrează cu claritate că regulile simple după care transnaţionalele se conduc nasc spontan grupuri superconectate”, spune Sugihara.

Deci “super-entitatea” nu este rezultatul unei conspiraţii. Adevărata întrebare, spune echipa de la Zürich, este dacă ea poate exercita o putere politică concertată. Drifill crede că 147 este un număr prea mare pentru o înţelegere secretă. Dan Braha de la NECSI bănuieşte că cele 147 de companii concurează pe piaţă, dar acţionează împreună pentru interese comune. Opoziţia la schimbările structurii reţelei este unul dintre aceste interese.

“Top 50 al celor 147 de companii care formează “super-entitatea”

1. Barclays plc
2. Capital Group Companies Inc
3. FMR Corporation
4. AXA
5. State Street Corporation
6. JP Morgan Chase & Co
7. Legal & General Group plc
8. Vanguard Group Inc
9. UBS AG
10. Merrill Lynch & Co Inc
11. Wellington Management Co LLP
12. Deutsche Bank AG
13. Franklin Resources Inc
14. Credit Suisse Group
15. Walton Enterprises LLC
16. Bank of New York Mellon Corp
17. Natixis
18. Goldman Sachs Group Inc
19. T Rowe Price Group Inc
20. Legg Mason Inc
21. Morgan Stanley
22. Mitsubishi UFJ Financial Group Inc
23. Northern Trust Corporation
24. Société Générale
25. Bank of America Corporation
26. Lloyds TSB Group plc
27. Invesco plc
28. Allianz SE 29. TIAA
30. Old Mutual Public Limited Company
31. Aviva plc
32. Schroders plc
33. Dodge & Cox
34. Lehman Brothers Holdings Inc*
35. Sun Life Financial Inc
36. Standard Life plc
37. CNCE
38. Nomura Holdings Inc
39. The Depository Trust Company
40. Massachusetts Mutual Life Insurance
41. ING Groep NV
42. Brandes Investment Partners LP
43. Unicredito Italiano SPA
44. Deposit Insurance Corporation of Japan
45. Vereniging Aegon
46. BNP Paribas
47. Affiliated Managers Group Inc
48. Resona Holdings Inc
49. Capital Group International Inc
50. China Petrochemical Group Company

Citiţi mai mult: “Super-entitatea” – Reţeaua care conduce lumea – Criza > EVZ.ro http://www.evz.ro/detalii/stiri/super-entitatea-reteaua-care-conduce-lumea-952134.html#ixzz1cSmHct00

sursa foto: denjustpeace.org

BUSINESS

A fost lansat programul IMM Invest. Ministrul Florin Cîțu: Întreprinderile mici și mijlocii au acces la credite garantate pentru investiții cu până la 90%

Published

on

© Partidul Național Liberal/ Facebook

Cel mai amplu program de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii din România, IMM Invest, a demarat vineri, la ora 10:00 şi, cu acest program, se intră în etapa a doua, cea de repornire a economiei, a declarat ministrul Finanţelor, Florin Cîţu.

“Azi, la ora 10:00, am început cel mai amplu program de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii din România, IMM Invest. Printr-un singur click şi completarea unui formular, întreprinderile mici şi mijlocii din România au azi acces la credite garantate pentru investiţii şi capital de lucru garantate cu până la 90%. Astfel, Guvernul României porneşte al treilea program important în această primă fază. După programul cu şomajul tehnic, amânarea ratelor clienţilor la bancă, începem IMM Invest. Acest program este important nu numai prin dimensiune şi caracteristici. Intrăm cu acest program în etapa a doua, etapa de repornire a economiei”, a spus ministrul Finanţelor, vineri, la Palatul Victoria, citat de Agerpres.

El a subliniat că, faţă de celelalte două programe, IMM Invest nu are nicio condiţionalitate, ci se adresează tuturor companiilor mici şi mijlocii din România, nu doar celor care au fost afectate de criza de coronavirus.

“Este un program ce poate fi accesat tot timpul an, dar implicaţiile sunt pe termen lung. Este un program prin care începem repornirea economiei. IMM Invest, alături de programul care se finalizează prin Eximbank pentru companiile mari, similar, sunt primele două măsuri pe care le luam pentru a reporni economia”, a precizat Cîţu.

El a subliniat că plafonul de garantare în cadrul acestui program este de 15 miliarde lei şi este o schemă de ajutor de stat care a fost aprobată de Comisia Europeană. Creditele sunt garantate cu până la 90%, în funcţie de destinaţie, dacă sunt capital de lucru sau investiţii.

“Calculele noastre arată că avem un grad de multiplicare de minim 75 miliarde lei în economie şi în prima fază, direct, vor fi susţinute aproximativ 600.000 de locuri de muncă”, a mai menţionat şeful de la Finanţe.

Continue Reading

BUSINESS

Coronavirus: Banca Transilvania amână cu 3 luni plata ratelor pentru persoanele fizice și reduce ratele persoanelor juridice pentru șase luni

Published

on

Banca Transilvania, cea mai mare bancă de pe piaţa românească, a decis să dea posibilitatea clienţilor persoane fizice afectate de criza coronavirusului să amâne până la 3 rate pentru credite, iar pentru clienții persoane juridice a anunțat reducerea ratelor de credit pentru următoarele șase luni.

”Clienţii care au dificultăţi temporare la plata ratelor – fie de natură medicală, carantină, izolare, fie din cauza situaţiei economico-financiare conjuncturale – sunt îndrumaţi să contacteze banca pentru identificarea soluţiei potrivite. Facilităţile se aplică la solicitarea clienţilor afectaţi de actualul context, prin apelarea echipei Customer Care, disponibilă 24h/24 la numărul de telefon 0264 308 080”, a transmis BT într-un comunicat.

De asemenea, pentru persoanele juridice, Banca Transilvania anunță reducerea ratelor de credit pentru următoarele 6 luni, până la 100% din aceste rate, acolo unde se justifică şi analizând impactul imediat şi pe termen mediu.

Documentaţia în baza căreia se vor aplica facilităţile pentru clienţi este minimală, tocmai pentru a evita birocraţia şi deplasările.

“Băncile pot juca un rol semnificativ în propagarea comportamentelor responsabile din punct de vedere social şi economic. Împreună cu Guvernul României, Banca Naţională a României şi cu marile companii private din economie putem lua iniţiativele de care societatea are nevoie. Pe lângă măsurile de susţinere care vor fi implementate, Banca Transilvania se va plia pe planurile de susţinere ale altor bănci în cazul clienţilor comuni, acolo unde BT nu este banca principală deoarece în acest mod poate fi susţinut un număr mai mare de firme româneşti”, a declarat Ömer Tetik, Director General, Banca Transilvania, conform unui comunicat.

Citiți și Banca Transilvania donează 1,4 milioane de lei pentru aparate de ventilaţie mecanică și echipamente pentru spitalele de stat din România

Săptămâna trecută Banca Transilvania a anunţat prelungirea perioadei de graţie pentru clienţii cu carduri de credit. Astfel, pentru cei peste 500.000 de posesori de carduri de credit s-a prelungit perioada de graţie până în 25 mai. Clienţii nu au nicio obligaţie de plată în martie şi aprilie, prima fiind în luna mai 2020.

BT a început, de asemenea, preluarea solicitărilor de amânare la plata ratelor pentru clienţii credite imobiliare care au dificultăţi financiare cauzate de actualul context.

Pentru clienţii companii, Banca Transilvania a decis astăzi reducerea ratelor de credit pentru următoarele 6 luni, până la 100% din aceste rate, unde se justifică şi analizând impactul.

Continue Reading

BUSINESS

Coronavirus: Mai multe bănci au amânat pentru 30 de zile plata ratelor la creditele românilor și oferă internet și mobile banking gratuit pentru trei luni

Published

on

© Calea Europeana/ Zaim Diana

CEC Bank a amânat pentru 30 de zile plata ratelor la creditele acordate persoanelor fizice, pe fondul crizei epidemiologice COVID-19, potrivit unui comunicat publicat pe site-ul băncii. De asemenea, mai multe bănci au luat măsuri speciale în contextul pandemiei de COVID-19, cum ar fi suspendarea temporară a plăţii ratelor la credite sau oferirea de internet şi mobile banking fără costuri timp de trei luni.

“Având în vedere contextul actual, am decis să acţionăm proactiv pentru a veni în ajutorul clienţilor CEC Bank care trec printr-o situaţie dificilă în această perioadă. Astfel, CEC Bank a amânat pentru 30 de zile plata ratelor datorate de clienţii persoane fizice, sperând ca astfel să contribuim, prin măsuri de distanţare socială, la reducerea răspândirii virusului. În funcţie de cum evoluează situaţia, vom ajusta măsurile astfel încât să venim în ajutorul clienţilor noştri”, a declarat Bogdan Neacşu, preşedinte – director general al CEC Bank.

Astfel, clienţii persoane fizice vor putea să-şi plătească ratele oricând, în termen de maximum 30 de zile de la scadenţă. Pentru perioada de amânare de 30 de zile, nu se vor aplica penalităţi, iar clienţii nu vor fi raportaţi la Biroul de Credit. Potrivit băncii, durata contractului va rămâne neschimbată, deci nu va fi necesară semnarea unor acte adiţionale.

Măsura se aplică automat tuturor clienţilor care nu dispun în conturile deschise la bancă, la data scadenţei, de sumele aferente plăţii ratelor la credite şi limite de credit prin carduri, fără a fi necesare demersuri suplimentare şi este valabilă pentru toate creditele: pentru locuinţe, pentru consum sau pentru limite de credit prin carduri.

Anterior, Asociaţia Română a Băncilor (ARB) şi Consiliul Patronatelor Bancare din România (CPBR), organizaţii care reprezintă toate instituţiile bancare active pe piaţa românească, a transmis printr-un comunicat pentru Agerpres că acordă sprijin clienţilor şi autorităţilor privind limitarea efectelor negative asupra bunăstării economice individuale, a economiei României şi a sănătăţii şi siguranţei publice, în contextul apariţiei pandemiei cauzate de noul coronavirus.

În acest context, instituţiile bancare caută soluţiile tehnice individuale şi legale pentru a veni în întâmpinarea nevoilor clienţilor viabili, de la caz la caz, privind plata ratelor aferente creditelor aflate în derulare. Pentru a putea implementa o astfel de măsură în sprijinul clienţilor care se confruntă cu probleme de lichiditate generate de efectele pandemiei de COVID-19 este necesar ca, în urma analizei făcută cu reglementatorii şi auditorii, astfel de măsuri acordate de bănci în condiţii excepţionale să nu conducă la deteriorarea profilului de risc pentru clienţii şi expunerile respective, potrivit reglementărilor europene şi naţionale în ceea priveşte riscul de credit.

De asemenea, mai multe bănci au luat măsuri speciale în contextul pandemiei de COVID-19, cum ar fi suspendarea temporară a plăţii ratelor la credite sau oferirea de internet şi mobile banking fără costuri timp de trei luni.

“Clienţii persoane fizice de la Banca Românească pot beneficia de suspendarea temporară, de până la două luni, a plăţii ratelor datorate. Astfel, pentru credite ipotecare, consum cu ipotecă sau nevoi personale, pe baza solicitărilor clienţilor făcute prin call center la numărul de telefon 021 304 81 00, sau pe site-ul băncii, www.banca-romaneasca.ro în secţiunea Asistenţă Clienţi/Solicitări (https://www.banca-romaneasca.ro/despre-noi/contact/solicitari/reclamatia-ta.html), plata ratelor poate fi amânată pentru una sau două luni. Acest lucru înseamnă că ratele nu vor deveni scadente în perioada solicitată”, se spune în comunicatul băncii.

Pentru clienţii care deţin unul dintre cardurile de credit MasterCard Standard sau MasterCard Gold, Banca Românească extinde automat, până pe 15 mai 2020, perioada de graţie.

Banca menţionează că măsurile sunt luate în contextul eforturilor depuse de întreaga comunitate din România şi de către autorităţi pentru prevenirea infecţiei cu COVID-19 (coronavirus) şi are în vedere limitarea deplasărilor clienţilor la Banca Românească în sucursale. Această facilitate este acordată tuturor clienţilor persoane fizice, indiferent de situaţia lor (nu doar celor aflate în autoizolare la domiciliu sau în carantină). Serviciul Relaţii cu Clienţii Banca Românească este disponibil pentru informaţii despre aceste facilităţi la numărul de telefon 021/304.81.00.

De asemenea, Banca Transilvania a anunţat că prelungeşte perioada de graţie pentru cardurile de credit, iar primele obligaţii de plată pentru clienţi vor fi doar în luna mai a.c. Măsura a fost luată pentru a scuti de drumuri la bancă peste 500.000 de clienţi BT, în contextul actual.

De asemenea, Raiffeisen Bank anunţă că, în cazul în care există cazuri de carantină, autoizolare sau alte situaţii speciale, iar clientul consideră că va avea probleme cu plata la timp a ratelor la credite, poate suna la 0800800555 (de luni până vineri, între orele 9:00 – 20:00). În plus, creditele standard acordate de Raiffeisen Bank au, prin contract, opţiunea “vacanţă în trei rate”, de care clienţii pot beneficia în această situaţie – asta înseamnă că pot opta să amâne rata la credit o lună, două sau trei şi se prelungeşte perioada de rambursare cu aceeaşi perioadă.

BRD – Groupe Societe Generale a luat decizia de a oferi gratuit, timp de trei luni, serviciile de Internet şi Mobile Banking în contextul epidemiei de COVID-19 şi pentru a sprijini măsurile de prevenţie a răspândirii bolii. Totodată, banca elimină toate costurile aferente tranzacţiilor realizate prin aceste instrumente, în mod necondiţionat de folosirea sau achiziţia unor pachete de produse.

Potrivit băncii, gratuitatea va dura până pe 16 iunie 2020, cu posibilitatea de a fi prelungită şi ulterior acestei date. Ea se adresează clienţilor existenţi, care folosesc deja sau aderă la serviciile de bancă la distanţă în această perioadă.

Utilizatorii nu vor plăti comision lunar de administrare pentru serviciile de bancă la distanţă, iar plăţile interbancare în lei, precum şi plăţile SEPA în lei şi euro vor fi gratuite. Subscrierea la serviciile de bancă la distanţă se poate face prin intermediul contact center-ului BRD (021 302 6161 – accesibil din orice reţea, 0800 803 803 – Telverde în reţeaua Telekom sau *22622 – valabil în reţelele mobile Orange, Vodafone, Telekom şi Digi Mobil).

Continue Reading

Facebook

Advertisement
Advertisement

Trending