Connect with us

NOUA ORDINE INTERNAȚIONALĂ

Vicepreședintele SUA, Joe Biden: “Nu vom recunoaște sferele de influență ale vreunei națiuni”

Published

on

biden_mscVicepreședintele Statelor Unite ale Americii, Joe Biden a participat la cea de-a 51 ediție a Conferinței de Securitate de la München unde a ținut un discurs despre parteneriatul solid dintre cele SUA și Europa, despre valorile euro-atlantice și despre angajamentul comun pe care cei doi actori îl au față de respectarea principiilor și prevederilor internaționale și menținerea păcii și a securității. Totodată, Biden și-a reamintit că prima declarație de politică externă a administrației Obama a venit tot în cadrul Conferinței de Securitate de la München.

“În urmă cu șase ani, în cadrul acestui eveniment am realizat prima adresare majoră de politică externă a administrației noastre și am vorbit despre resetare. Astăzi, sunt aici să vorbesc despre necesitatea de a reafirma – nu doar reseta – principiile fundamentale care reprezintă baza fundamentală a Europei. Inviolabilitatea frontierelor și inexistența sferelor de influență trebuie asigurate iar fiecare popor are dreptul suveran de a alege propriile alianțe. Europa nu este numai casa celor mai apropiați aliați ai noștri. Europa, voi toți, sunteți piatra de temelie a angajamentului Statelor Unite în restul lumii. Permiteți-mi să spun că, din nou, Europa este piatra de temelie a angajamentului SUA din întreaga lume”.

Vicepreședintele american a continuat: “Europa este partenerul Americii nu doar în ultimă instanță, ci este primul aliat atunci când apar probleme în Europa și în alte părți ale lumii. De când am participat la prima conferință în 1980, împreună am făcut progrese remarcabile față de visul unei Europe libere și pașnice: o Germania unificată în centrul unei Uniuni Europene construită pe premisa indrazneață că națiunile nu trebuie să repete conflictele din trecut; în Europa de Centrală și de Est, o călătorie – în mai puțin de timp de o generație – de la națiuni captive la democrații libere și prospere”.

“Și împreună, am explorat cu bunăcredință perspectiva de a include Rusia în această comunitate de națiuni democratice și a societăților deschise; sau cel puțin stabilirea unor relații constructive cu Rusia. În urmă cu șase ani, la acest podium, am spus și citez, “Pentru a-l parafraza pe președintele Obama, este timpul să apăsăm butonul de reset și să reinvestim în multe domenii în care putem și să lucrăm impreuna cu Rusia. Asta e ceea ce își amintește toată lumea. Dar ei, nu repeta des ceea ce am spus eu atunci: Noi, de asemenea, nu vom recunoaște sferele de influență ale vreunei națiuni. Acesta va rămâne punctul nostru de vedere, că state suverane au dreptul de a lua decizii și să aleagă propriile alianțe. Am spus-o atunci, iar America o repetă și acum”, a precizat Biden.

Făcând referire la declarația pe securitate națională a președintelui OBama: Avem o oportunitate – și o obligație – de a deschide calea în consolidarea, modelarea și, după caz, creând regulile, normele, și instituțiile care vor sta la baza păcii, a securității și prosperitate, precum și protecția drepturilor omului în secolul 21, Joe Biden a subliniat și a conchis: “Este atat de simplu. Și este atat de complicat.  Toți cei din această sală suntem participanții la un moment care se întamplă doar o dată la patru sau cinci generații. Trebuie să ne adaptăm acestui moment. Apoi noi, așa cum procedat înaintașii noștri, trebuie să punem un nou fundament pentru încă 70 de ani de securitate și prosperitate și pace”.

 

.

Robert Lupițu este redactor-șef, specialist în relații internaționale, jurnalist în afaceri europene și NATO. Robert este laureat al concursului ”Reporter și Blogger European” la categoria Editorial și co-autor al volumelor ”România transatlantică” și ”100 de pași pentru o cetățenie europeană activă”. Face parte din Global Shapers Community, o inițiativă World Economic Forum, și este Young Strategic Leader în cadrul inițiativelor The Aspen Institute. Din 2019, Robert este membru al programului #TT27 Leadership Academy organizat de European Political Strategy Center, think tank-ul Comisiei Europene.

INTERNAȚIONAL

Toate privirile spre Conferința de Securitate de la Munchen: Relația transatlantică și raporturile Rusia-Occident la începutul erei ”post-adevăr, post-Occident, post-Ordine”

Published

on

Una dintre cele mai importante conferințe pe teme de securitate și relații internaționale – Conferința de Securitate de la Munchen – debutează vineri sub semnul începutului unei ere ”post-adevăr, post-Occident, post-Ordine”.

Peste 500 de decidenți politici din jurul lumii dintre care 25 șefi de stat și de guvern, 80 de miniștri de Externe și de Apărare și puternice și influente delegații ale administrației SUA și ale Congresului american vor fi prezenți la Munchen pentru a discuta provocările majore din peisajul internațional de securitate.

Cea de- 53-a ediție a conferinței care analizează de peste cinci decenii încoace cele mai importante evoluții pe scena globală se va concentra pe vulnerabilitatea democrațiilor liberale, eficacitatea campaniilor de dezinformare și duelul dintre naționalism și globalizare, conform raportului anual al Conferinței, intitulat ”Post-Truth, Post-West, Post-Order?.

Viitorul Uniunii Europene într-un al momentelor electorale naționale – Germania, Franța – , pendularea percepțiilor referitoare la NATO – O Alianță învechită sau o Alianță foarte importantă – și direcția relațiilor dintre Occident și Rusia vor constitui temele de atracție ale dezbaterilor privind starea din ce în ce mai fragilă a securității internaționale

Conferința de Securitate de la Munchen constituie și prilejul reașezării relației transatlantice, pusă în discuție de poziționarea fluctuantă și aspră a lui Donald Trump, fiind prima destinație europeană a noului vicepreședinte al SUA. La finalul unei săptămâni în care figurile importante ale administrației Trump au poposit pentru prima oară în Europa – James Mattis la ministeriala Apărării din NATO și Rex Tillerson la reuniunea miniștrilor de Externe G20 din Germania – Mike Pence va asigura reprezentarea la nivel înalt a Statelor Unite la conferința de la Munchen.

Cine vine la Conferința de Securitate de la Munchen?

Alături de Pence, Angela Merkel se va adresa și în acest an politicienilor, analiștilor și experților prezenți la Conferința de Securitate de la Munchen din postura celui mai longeviv lider transatlantic al secolului al XXI-lea și care candidează pentru al patrulea mandat de cancelar.

Conferința de Securitate de la Munchen va fi deschisă, la fel ca în fiecare an, de ambasadorul Wolfgang Ischinger, președintele Conferinței, iar printre cei mai importanți vorbitori se numără Angela Merkel, cancelarul Germaniei, Mike Pence, vicepreședintele SUA, Andrzej Duda, președintele Poloniei, Petro Poroșenko, președintele Ucrainei, Ursula von der Leyen, ministrul Apărării din Germania, James Mattis, secretarul Apărării din SUA, miniștrii de Externe ai Germaniei, Franței, Marii Britanii sau Poloniei, secretarul general al NATO, Jens Stoltenberg, Înaltul Reprezentant al UE pentru Afaceri Externe, Federica Mogherini sau secretarul general al ONU, Antonio Guterres.

Pe lista participanților figurează și ministrul Afacerilor Externe din România, Teodor Meleșcanu. Printre vorbitori se numără și ministrul de externe rus, Serghei Lavrov. (Agenda Conferinței și Lista Participanților)

De la Munchen se reimpulsionează relația transatlantică și viitorul Europei?

Dincolo de greutatea politică și decizională și de experiența vorbitorilor, Conferința de Securitate de la Munchen va constitui un moment de conturare a unor mesaje pe axa transatlantică. Conferința debutează cu discursurile miniștrilor Apărării din Germania și Statele Unite, în contextul în care Ursula von der Leyen a apreciat drept legitimă solicitarea americanilor privind creșterea bugetelor apărării în țările europene aliate, iar James Mattis punctase că Alianța rămâne o fundație solidă pentru SUA și pentru comunitatea transatlantică, dar că ”este o solicitare corectă aceea că toți cei care vor să beneficieze de cea mai bună apărare din lume trebuie să împartă proporțional costurile necesare pentru protejarea libertății”.

Mai mult, ziua a doua începe cu discursurile Angelei Merkel și al lui Mike Pence în ceea ce probabil va reprezenta și primul contact între cancelarul german și interfața administrației Trump, ambii reprezentanți ai celor mai puternice două economii transatlantice. Relația transatlantică va avea pe agenda de la Munchen și palierul securitar prin discursurile lui Jens Stoltenberg și Federica Mogherini, cei doi oficiali NATO și UE care au conlucrat la noul parteneriat strategic dintre cele mai importante organizații europene și euro-atlantice.

Nu în ultimul rând, într-o perioadă în care Europa celor două viteze este readusă în actualitate de diferite documente, dar și de momentul aniversării a 60 ani de la semnarea Tratatelor de la Roma, Conferința de la Munchen își va apleca atenția asupra viziunii franco-germane, expuse în tandem de Sigmar Gabriel și Jean-Marc Ayrault, șefii diplomațiilor de la Berlin, respectiv Paris.

Conferința de Securitate de la Munchen, eveniment important ce reunește numeroși lideri mondiali și care constituie un prilej ca astfel de personalități să discute în mod informal pe subiecte ce vizează securitatea internațională și globală, începe vineri la Hotelul Bayerischer Hof din capitala Bavariei. Din 17 până în 19 februarie 2017 , Munchen-ul va găzdui pentru a 52-a oară unii dintre cei mai importanți decidenți din lume și din spectrul politicii de securitate internațională.

.

Continue Reading

BRAZILIA

Top 10 riscuri și trenduri în politica internațională în 2016: Un NATO ”scorburos” și o Europă ”închisă”, predicțiile Eurasia Group

Published

on

Anul 2016 a debutat furibund din perspectiva relațiilor internaționale și al provocărilor la adresa securității globale. Orientul Mijlociu pare să se îndrepte spre o confruntare a pretendenților la leadership-ul regional, după ce Arabia Saudită a decis să rupă relațiile diplomatice cu Iran, ca urmare a unor proteste ce au culminat cu atacarea reprezentanțelor diplomatice ale Ryadh-ului din Iran. Ceva mai la est, în nord-estul Asiei, Coreea de Nord a anunțat efectuarea primului test nuclear cu o bombă cu hidrogen, amenințând astfel să perturbe echilibrul strategic și având potențialul de a reseta reglementările balistice, și așa în impas de răcirea raporturilor Washington-Moscova.

drapele-ale-statelor-lumiiPremergător intensificării acestui context tulburător, Eurasia Group (o importantă firmă de consultanță și cercetare în domeniul riscurilor globale), think tank recunoscut pentru abordarea sa de tipul unei lumi ”G-zero”, a oferit publicității un raport al celor mai importante 10 riscuri internaționale pentru 2016.

Luând în calcul ordinea geopolitică încă girată de SUA, alegerile prezidențiale și cursa pentru Casa Albă, criza din Europa, declinul Rusiei și renașterea lui Putin, puterea Chinei, vulnerabilitatea Orientului Mijlociu și ascensiunea ISIS, Grupul remarcă cum conflictele se intensifică, iar cele mai puternice patru economii mondiale (SUA, China, Japonia și Germania) sunt rezervate în a-și asuma responsabilitatea pentru gestionarea crizelor.

Predicțiile Eurasia Group

1. Alianța scorburoasă – Parteneriatul Transatlantic reprezintă cea mai importantă alianță din ultimii 70 de ani, însă acum a devenit mai slab, mai puțin relevant, decât a fost vreodată în trecut. Nu mai joacă un rol decisiv în abordarea priorităților de top al Europei. Intervenția Rusiei în Ucraina și conflictul din Siria au dezvăluit diviziunea americano-europeană. În timp ce căile SUA și ale Europei devin divergente, nu va mai exista un ”pompier internațional”, iar conflictele din Orientul Mijlociu, de pildă, vor fi lăsate să se dezlănțuie.

2. O Europă închisă – În 2016, diviziunile din Europa vor atinge un punct critic în timp ce un conflict va apărea între o Europă deschisă și una închisă, o combinație de inegalitate, refugiați, terorism și presiuni politice care vor determina provocări fără precedent pentru principille pe care a fost Europa fondată. Granițele deschise ale Europei vor beneficia de presiuni suplimentare. Riscul unui Brexit este inestimabil, iar economia europeană va rămâne laolaltă, însă sensul său profund și modelul său social, nu.

3. Amprenta Chinei – Niciodată nivelul modest al dezvoltării politice și economice al unei țări, precum cel al Chinei, nu a produs un atât de puternic ecou global. China este unica țară la nivel global ce astăzi are o strategie economică mondială. Recunoașterea în 2016 a faptului că Beijing-ul este atât cel mai important, cât și cel mai incert actor de pe scena globală va descuraja alți actori internaționali ce nu înțeleg sau nu sunt de acord cu prioritățile Chinei și nu știu cum să se adreseze acestora.

4. ISIS și prietenii – Statul Islamic reprezintă cea mai puternică organizație teroristă din lume, care și-a atras adepți din Nigeria până în Filipine, iar răspunsul internațional furnizat este inadecvat, greșit direcționat și cu scopuri diferite. Pentru 2016, această problemă se va dovedi de nerezolvat, din cauza lipsei de coeziune internaționlă, iar cele mai vulnerabile state vor fi cele față de care ISIS a declarat explicit că le va ataca (Arabia Saudită, Franța, Rusia, Statele Unite și Turcia) și cele cu cei mulți musulmani suniți neintegrați (Irak, Liban, Iordania, Egipt și de-a lungul Europei).

5. Arabia Saudită: – Regatul Arabiei Saudite se confruntă cu un mare risc de destabilizare în cadrul familiei regale, iar statutul său izolat o va determina să acționeze din ce în ce mai agresiv în Orientul Mijlociu. Amenințarea unei dispute regale se amplifică, iar un scenariu pentru un conflict deschis a devenit din ce în ce mai realist, deși era de neimaginat înaintea preluării tronului de regele Salman, în ianuarie 2015. Neliniștea externă a saudiților va fi reprezentată tot de Iran, căruia în curând îi vor fi ridicate sancțiunile.

6. Ascensiunea tehnologiilor -O varietate de actori influenți non-statali din lumea tehnologiei pătrund în lumea politică cu o fermitate fără precedent. Acești tehnologiști, ambițioși din punct de vedere politic, sunt numeroși și diverși, cu un profil ce variază de la corporațiile din Silicon Valley la grupuri de hackeri și filantropiști retrași din lumea tehnologiei. Ascensiunea politică a acestor actori poate genera atât volatilitate economică, cât și politică.

7. Lideri impredictibili – Politica internațională va fi o arenă volatilă în acest an ca urmare a unei largi prezențe a unor lideri cunoscuți pentru comportamentul lor inconstant. Președinții Rusiei și Turciei, Vladimir Putin și Recep Tayyip Erdogan sunt lideri care se auto-exceptează de la reguli, deschizând o rubrică în care Eurasia Group îi mai încadrează pe prințul Arabiei Saudite, Mohammed bin Salman și președintele Ucrainei, Petro Poroșenko. Un lider puternic și constant generează probleme, dar patru determină o nesiguranță cu majore implicații internaționale.

8.Brazilia – Președintele Dilma Rousseff luptă pentru supraviețuirea sa politică într-un an în care criza economică și politică din Brazilia ar urma să fie la cel mai înalt nivel. Dacă președintele rămâne în funcție, este puțin probabil ca guvernul său să beneficieze de o consolidare politică care să îi permită demararea reformelor economice necesare pentru a stopa deficitul fiscal. Dacă Rousseff este înlocuită, o administrația condusă de vicepreședintele Michel Temer nu prezintă mai multe oportunități, argumentează experții.

9. Nu sunt suficiente alegerile politice – Economiile emergente au fost supuse unui istoric ciclu de alegeri în 2014-2015, dar acest an reprezintă unul în care alegătorii din aceste state nu vor avea prea multe ocazii pentru a-și exprima votul. În timp ce stagnarea standardelor de viață și creșterea economică nesemnificativă vor produce nemulțumire populară, stabilitatea și guvernanța va avea de suferit. Istoric vorbind, piețele financiare au fost mai puțin volatile în ani non-electorali, dar acum este diferit. Potrivit Eurasia Group, prin creșterea așteptărilor populației ca urmare a creșterii economice masive din ultimul deceniu s-au creat condițiile pentru o largă nemulțumire în cazul unei situații mai mult robuste, decât favorabile consolidării nivelului standardelor de viață în economiile emergente.

10. Turcia: – După o victorie decisivă a partidului său la finalul lui 2015, președintele Erdogan va căuta să înlocuiască sistemul parlamentar al țării sale cu unul prezidențial. Este dificil ca acesta să își atingă obiectivul în acest an, însă agresivitatea sa electorală va afecta climatul investițiilor și al business-ului în Turcia. Pe frontul securității, nu există prea multe speranțe pentru încheierea violențelor cu minoritatea kurdă, iar presiunea americană asupra Ankarei pentru a combate Statul Islamic va produce doar rezultate modeste, în timp ce Turcia va deveni mai vulnerabilă atacurilor ISIS, opinează experții de la Eurasia Group.

Totodată, acestor scenarii expuse, Eurasia Group adaugă și predicții generale legate de alegerile din SUA, argumentând că americanii nu vor alege un președinte care nu va permite accesul musulmanilor. Situația politică din China va rămâne stabilă, în timp ce puternicul leadership al lui Nerandra Modi (India), Shinzo Abe (Japonia) și Xi Jinping (China) vor menține cei mai importanți trei actori asiatici în zona planificării strategice și economice și vor contribui la evitarea unui conflict în Asia.

Raportul integral este disponibil aici.

 

.

Continue Reading

GUVERNANȚĂ GLOBALĂ

Reuniune la Paris pe tema Siriei. Pe lista invitaţilor nu figureazǎ Rusia şi Iranul

Published

on

franceFranța va găzdui marti discuțiile asupra conflictului din Siria cu reprezentanți din Statele Unite, Europa, Iordania și Turcia, dar fără aliații Siriei, Rusia și Iran,a anunțat Ministerul de Externe, potrivit Reuters și Yahoo News.

Până în prezent, toate eforturile diplomatice de a pune capăt conflictului sirian au eșuat in conditiile in care Statele Unite, țările europene, statele arabe și Turcia cer ca președintele sirian Bashar al-Assad sa demisioneze ca o pre-condiție pentru pace, lucru pe care acesta refuză să-l ia în considerare.

În cadrul acestui conflict au fost uciși mai mult de 250.000 de oameni, declanșând cea mai mare criză a refugiaților din Europa de după Al Doilea Război Mondial.

Printre participanții la reuniune se numără și Anthony Blinken, oficialul numărul doi al Departamentului de Stat al SUA.

Vinerea trecutǎ, la Viena, Rusia a fost cea care a organizat o reuniune pe tema Siriei, de la care a lipsit Franţa.

Reuniunea doreste să se concentreze asupra luptei împotriva Statului Islamic, protecția civililor, precum și asupra unei propuneri de rezoluție a Consiliului de Securitate al Organizației Națiunilor Unite,pe care Franța intenționează să o pună pe masă în această săptămână.

Material realizat de Delia Radovan, stagiar CaleaEuropeana.ro.

.

.

Continue Reading

Facebook

Advertisement
NATO6 hours ago

Franța, către NATO și SUA: Nu vă fie teamă! Apărarea europeană nu este construită în opoziţie cu Alianța Nord-Atlantică

NATO7 hours ago

Joe Biden și Emmanuel Macron au discutat despre “consolidarea Europei apărării în complementaritate cu NATO”

CONSILIUL EUROPEAN8 hours ago

Emmanuel Macron își ia rămas bun de la Angela Merkel rememorând data adoptării planului de redresare a UE: Va mărturisi pentru totdeauna angajamentul tău pentru Europa noastră

CONSILIUL EUROPEAN8 hours ago

Angela Merkel, pentru ultima oară la un summit UE: Părăsesc Uniunea Europeană într-o situație care mă îngrijorează. Trebuie să ieşim din această spirală a confruntării

CONSILIUL EUROPEAN13 hours ago

Klaus Iohannis a solicitat, în Consiliul European, aderarea “cât mai curând” a României la spațiul Schengen: Este un obiectiv strategic pentru întreaga UE

CONSILIUL EUROPEAN13 hours ago

UE dă curs solicitărilor lui Klaus Iohannis de a include energia nucleară și gazele pe lista investițiilor “verzi”: Avem nevoie de o sursă stabilă, nucleară, și de gaze naturale

CONSILIUL EUROPEAN14 hours ago

Polonia, luată în colimator la summitul UE de Emmanuel Macron și Ursula von der Leyen: “Nicio țară europeană nu se poate considera europeană dacă judecătorii nu sunt independenți”

CONSILIUL EUROPEAN14 hours ago

Consiliul European reiterează obiectivul transformării digitale a Europei ca instrument pentru stimularea creșterii economice

CONSILIUL EUROPEAN14 hours ago

Consiliul European propune opt planuri de acțiune privind migrația pentru a reduce presiunea asupra frontierelor europene

CONSILIUL EUROPEAN15 hours ago

Angela Merkel, ovaționată și comparată cu un “monument” la ultimul ei Consiliu European: “Fără Angela, summiturile vor fi ca Roma fără Vatican sau Parisul fără Turnul Eiffel”

NATO19 hours ago

NATO: România, între cele 17 aliate fondatoare ale primului fond de inovare din istoria Alianței Nord-Atlantice

CONSILIUL EUROPEAN20 hours ago

Klaus Iohannis, poziție tranșantă la Bruxelles: România va dezvolta centralele pe energie nucleară și rețeaua de gaze naturale. Am insistat ca acestea să fie finanțabile prin bani europeni

POLITICĂ2 days ago

Klaus Iohannis îl desemnează pe ministrul apărării Nicolae Ciucă drept candidat la funcția de prim-ministru

Marian-Jean Marinescu2 days ago

Eurodeputatul Marian-Jean Marinescu speră ca ”viitorul apropiat să ne arate că Dunărea va contribui la Green Deal și la dezvoltarea economică a tuturor” statelor străbătute de acest fluviu

Cristian Bușoi2 days ago

Cristian Bușoi, președintele Comisiei pentru industrie și energie din PE, atrage atenția Comisiei Europene: Companiile din România și din întrega UE au nevoie de sprijin pentru captarea metanului

Cristian Bușoi2 days ago

Eurodeputatul Cristian Bușoi, intervenție în Parlamentul European: COP26, un moment în care să arătăm că ”Green Deal nu este doar o strategie de mediu, ci și o strategie trigger pentru o UE modernă”

Cristian Bușoi3 days ago

Criza energetică: Cristian Bușoi, președintele Comisiei pentru energie, cere din Parlamentul European adoptarea, cât mai repede, a ”taxonomiei pentru gazele naturale și energia nucleară”

NATO3 days ago

Klaus Iohannis l-a primit pe șeful Pentagonului: SUA sunt hotărâte să își mențină angajamentul ferm în regiunea Mării Negre și salută contribuţia majoră a României în cadrul NATO

COMISIA EUROPEANA3 days ago

Ursula von der Leyen: UE va veni la COP26 cu cel mai înalt nivel de ambiție privind accelerarea tranziției climatice. O facem pentru toate generațiile viitoare!

COMISIA EUROPEANA3 days ago

Criza energetică: Ursula von der Leyen anunță că va prezenta la începutul lui 2022 o strategie pentru dialog internațional privind domeniul energiei: UE trebuie să-și diversifice furnizorii

Team2Share

Trending