Connect with us

U.E.

Acord la Bruxelles privind protecția juridică a design-urilor industriale

Published

on

©European Communities, 2010/ Source: EC - Audiovisual Service

Consiliul și Parlamentul European au ajuns marți seara la un acord provizoriu cu privire la revizuirea celor două propuneri legislative din pachetul privind design-ul și modelele industriale: Directiva privind protecția juridică a design-urilor și Regulamentul privind design-ul comunitar. Noile texte actualizează legislația privind design-ul, veche de 20 de ani, cu scopul de a facilita protecția design-urilor industriale și de a adapta legislația UE în acest domeniu la provocările unei lumi digitale și a tipăririi 3D.

Acordul provizoriu liberalizează piața pieselor de schimb, stabilește taxele care trebuie plătite pentru înregistrarea și reînnoirea unui design comunitar, împiedică înregistrarea patrimoniului cultural ca desen sau model industrial și stabilește perioada de transpunere a directivei și perioada de reexaminare a regulamentului.

„Un design bun este foarte adesea ceea ce îi determină pe consumatori să aleagă o mașină, un scaun, o lampă sau orice alt produs. Marii designeri au făcut ca produsele noastre să fie alegerea preferată în întreaga lume, dar proprietatea intelectuală a unui design bun trebuie protejată împotriva copiilor și a contrafacerii. Acordul la care s-a ajuns astăzi va face mai ușoară, mai ieftină și mai rapidă protejarea creațiilor designerilor, chiar și în epoca digitală”, a declarat Jordi Hereu i Boher, ministrul spaniol al industriei și turismului.

Propunerea Comisiei
Un desen sau model industrial constituie aspectul exterior al unui produs. Atracția vizuală creată de un design este unul dintre factorii-cheie care influențează preferința unui consumator pentru un produs în raport cu altul. Un design bun reprezintă un avantaj competitiv important pentru producători și adaugă valoare produsului. Cu toate acestea, design-urile trebuie să fie protejate împotriva copiilor sau imitațiilor.

Directiva și regulamentul asupra cărora s-a convenit marți actualizează legislația în vigoare din 2002, facilitând înregistrarea design-urilor la nivelul UE și asigurând armonizarea procedurilor europene și naționale. De asemenea, se introduce o “clauză de reparare” cu noi norme privind excepțiile de la protecția modelelor pentru piesele de schimb utilizate pentru repararea produselor complexe, cum ar fi automobilele.

Principalele elemente ale acordului
Acordul provizoriu la care au ajuns marț cei doi colegiuitori definește domeniul de aplicare al directivei, clarifică normele privind „clauza de reparare”, stabilește taxele de înregistrare a unui desen sau model și ajustează perioada de transpunere a directivei privind protecția desenelor și modelelor industriale.

Clauza de reparare
Acordul provizoriu clarifică condițiile privind „clauza de reparare”. Această clauză exclude de la protecția desenelor și modelelor industriale piesele de schimb pentru un produs complex care sunt utilizate pentru a-i reda aspectul original, dar numai în scopul reparării și dacă piesa de schimb arată exact ca piesa originală (de exemplu, o ușă deteriorată sau un far stricat al unei mașini care trebuie înlocuit pentru ca mașina să arate ca înainte). Această clauză este menită să liberalizeze piața pieselor de schimb și să garanteze că sunt disponibile pentru consumatorii din întreaga UE piese de schimb mai accesibile pentru reparații. Acest lucru ar putea genera economii de 340-544 de milioane EUR pentru consumatori în 10 ani.

Textul asupra căruia s-a convenit marți menține un echilibru între interesele consumatorilor, ale titularilor de desene și modele și ale industriei pieselor de schimb. Acordul adaugă „clauza de reparare” la directiva privind protecția juridică a desenelor și modelelor industriale (anterior, aceasta era inclusă doar în regulamentul privind desenele și modelele industriale), astfel încât există o aliniere între sistemul european de desene și modele industriale (regulament) și cele naționale (directivă). Acordul stabilește o perioadă de tranziție armonizată de 8 ani pentru clauza de reparare.

Taxe și servicii de birou
Pentru a asigura coexistența viabilă a sistemelor de protecție a desenelor și modelelor industriale naționale și europene, acordul provizoriu majorează taxele la nivelul UE, care vor fi mai mari în comparație cu sistemele de protecție exclusiv naționale, pentru a reflecta domeniul de aplicare teritorial mai larg al protecției desenelor și modelelor industriale la nivelul UE. Oficiile vor avea obligația de a-i avertiza pe creatori atunci când se apropie data de expirare a drepturilor lor asupra desenelor și modelelor industriale.

Patrimoniul cultural
Acordul interzice ca elementele de patrimoniu cultural de interes național (de exemplu, costumul tradițional al unei regiuni) să fie protejate ca desene sau modele private. Pentru a stabili limitele acestei dispoziții, colegiuitorii au convenit să utilizeze definiția UNESCO a „patrimoniului cultural”.

Perioada de transpunere
În cele din urmă, colegiuitorii au convenit că statele membre vor avea la dispoziție o perioadă de 36 de luni pentru a lua măsurile necesare pentru a transpune directiva privind protecția juridică a desenelor și modelelor industriale. Regulamentul privind desenele și modelele industriale ale UE se va aplica pe întreg teritoriul UE odată ce va intra în vigoare.

Acordul provizoriu la care s-a ajuns cu Parlamentul European trebuie acum să fie aprobat și adoptat în mod oficial de ambele instituții.

Alexandra Loy este redactor și specialistă în afaceri europene. Deține un doctorat în domeniul științe politice, dobândit în anul 2018, cu tema analizării impactului președinției României la Consiliul Uniunii Europene asupra sistemului național de coordonare a afacerilor europene. Alexandra este membru al comunității academice din cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative.

NATO

Kaja Kallas anunță că Estonia a neutralizat o “operațiune hibridă a serviciilor de securitate ale Rusiei” pe teritoriul acestei țări NATO și UE

Published

on

© European Union 2024

Şefa guvernului de la Tallinn, Kaja Kallas, a anunţat marţi că ţara sa a reuşit să stopeze o operaţiune hibridă a serviciilor de securitate ruse pe teritoriul Estoniei.

”Estonia a reușit să oprească cu succes o operațiune hibridă a serviciilor de securitate ale Rusiei pe teritoriul nostru. Știm că Kremlinul vizează toate societățile noastre democratice. Răspunsul nostru: să fim deschiși și să le dezvăluim metodele. Acesta este modul de a descuraja acțiunile dăunătoare și de a ne face rezilienți”, a afirmat Kallas într-o postare pe rețeaua de socializare X (e-x Twitter).


Postul public de radio eston ERR a relatat că Serviciul de securitate internă (ISS) a arestat zece persoane în cadrul unei anchete penale legate de vandalizarea, anul trecut, a unui automobil aparţinând ministrului de interne eston, relatează Reuters.

În urmă cu o săptămână, Ministerul de Interne rus a anunţat că şefa executivului eston Kaja Kallas este dată în urmărire de poliţia rusă “într-un dosar penal”.

De asemenea, au mai fost daţi în urmărire secretarul de stat eston Taimar Peterkop şi ministrul culturii lituanian Simonas Kairis.

Cele trei ţări baltice, în prezent membre ale Uniunii Europene şi ale NATO, au relaţii tensionate cu Rusia, iar pe teritoriile lor trăiesc minorităţi ruse. Dezacordurile s-au intensificat după ce Rusia a invadat Ucraina.

În luna ianuarie, după un turneu al preşedintelui ucrainean Volodimir Zelenski în ţările baltice, Estonia şi Letonia au renunţat la acordurile cu Rusia privind asistenţa juridică, pe motiv că ruşii au atacat Ucraina.

Tot luna trecută, Estonia a refuzat să prelungească permisul de şedere al conducătorului bisericii ortodoxe estone subordonate Patriarhiei Moscovei, care este cetăţean rus, apreciind că acesta constituie un risc pentru securitatea naţională.

Continue Reading

U.E.

Nouă tranșă de ajutor umanitar al UE în valoare de 83 milioane de euro pentru Ucraina și Republica Moldova

Published

on

© European Union, 2022/ Source: EC - Audiovisual Service

Comisia Europeană anunță marți acordarea unui ajutor umanitar inițial de 83 milioane de euro pentru a sprijini persoanele afectate de războiul Rusiei împotriva Ucrainei în 2024, potrivit unui comunicat remis caleaeuropeana.ro.

Atacurile țintite ale Rusiei asupra infrastructurii energetice și civile esențiale din Ucraina, cum ar fi spitalele, școlile și rețelele electrice, împiedică grav accesul populației la serviciile de bază. Cu fiecare nou bombardament, din ce în ce mai mulți ucraineni rămân fără adăpost și au nevoie de asistență și adăpost în condiții de îngheț. Având în vedere că aproximativ 14,6 milioane de persoane au nevoie de ajutor umanitar în Ucraina, această nouă finanțare este acordată într-un moment crucial.

Din cele 83 de milioane de euro de finanțare umanitară:

  • 75 de milioane de euro sunt alocate pentru proiecte umanitare în Ucraina pentru a oferi ajutor de urgență, inclusiv acces la nevoile de bază, cum ar fi adăposturi, servicii de protecție, apă curată, educație și asistență medicală. În prezent, în centrul strategiei umanitare a UE în Ucraina se află protejarea persoanelor afectate de război, în special a celor care trăiesc în apropierea zonelor de pe linia frontului.
  • 8 milioane de euro sunt alocate pentru proiecte umanitare în Republica Moldova, care oferă asistență specifică celor mai vulnerabile persoane, inclusiv asistență umanitară în numerar pentru nevoi de bază, protecție și sănătate.

Incluzând noua finanțare anunțată astăzi, Comisia Europeană a alocat în total 926 milioane de euro pentru programe de ajutor umanitar pentru a ajuta civilii afectați de războiul din Ucraina de la invazia Rusiei din februarie 2022. Din această finanțare, 860 milioane de euro au fost alocate pentru programe umanitare în Ucraina și 66 milioane de euro pentru a sprijini refugiații care au fugit în Moldova vecină.

Ajutorul umanitar al UE, de care beneficiază Ucraina din 2014, contribuie la desfășurarea de operațiuni în întreaga țară, cu accent pe zonele greu accesibile din apropierea liniei frontului, în regiunile estice și sudice.

Continue Reading

COMISIA EUROPEANA

Grupul independent de experți privind viitorul politicii de coeziune propune zece recomandări pentru maximizarea eficacității și impactului politicii de coeziune astfel încât nimeni să nu rămână în urmă

Published

on

© Comisia Europeană/ Raportul experților privind politica de coeziune

Grupul independent de specialiști la nivel înalt privind viitorul politicii de coeziune și-a prezentat raportul, care a evaluat funcționarea politicii de coeziune și a inclus recomandări cu privire la modul în care se poate asigura că această politică continuă să promoveze prosperitatea și convergența în întreaga UE.

Potrivit unui comunicat al Comisiei Europene, aceste recomandări se vor adăuga la reflecțiile în curs de desfășurare și la ansamblul de opinii ale multor părți interesate și instituții cu privire la viitorul politicii de coeziune.

”Le mulțumesc membrilor Grupului la nivel înalt privind viitorul politicii de coeziune pentru implicarea și munca depusă pe parcursul unui an întreg de dezbateri intense. Încă de la înființare, obiectivul politicii de coeziune este de a nu lăsa pe nimeni în urmă. Ea va continua să facă acest lucru și în viitor, evoluând împreună cu circumstanțele în schimbare și cu noile provocări. Raportul grupului reprezintă o contribuție valoroasă la acest proces și un aport important pentru reflecțiile privind forma viitoare a politicii de coeziune ca pilon al integrării UE”, a declarat comisarul european pentru coeziune și reforme, Elisa Ferreira. 

Creat de comisarul european pentru coeziune și reforme, Elisa Ferreira, grupul – care este independent de Comisie – a analizat modalitățile prin care se poate garanta că politica de coeziune continuă să sprijine creșterea și redresarea în regiunile Europei, realizând în același timp tranziția ecologică și digitală și ajutând regiunile să se adapteze la provocările demografice, industriale și geopolitice actuale.

Raportul este rezultatul unei munci intense desfășurate de grup pe parcursul anului trecut, îmbogățită de contribuții academice, de documente de lucru pregătite de Comisie și de prezentări ale diferitelor părți interesate.

Raportul este structurat în jurul a trei întrebări-cheie pentru a reflecta asupra viitorului politicii de coeziune după 2027:

  • De ce este politica de coeziune crucială pentru viitorul Europei?
  • Ce face politica de coeziune și ce ar trebui să facă?
  • Cum poate politica de coeziune să își îndeplinească mai bine misiunea de coeziune economică, socială și teritorială în contextul tranziției ecologice și digitale și al schimbărilor demografice?

A. România

Focalizându-și atenția pe situația Uniunii Europene în contextul dinamicii economice globale, grupul de experți observă că o scădere a demografiei și a ponderii UE în economia globală, în vreme ce zone din Asia au înregistrat o ascensiune, fapt ce îi afectează UE influența și statutul de putere politică și economică pe scena mondială.

Această mișcare este observabilă și la nivel regional. Începând cu anul 2000, multe regiuni din China, nordul Kazahstan și Caucaz au cunoscut o creștere a PIB-ului pe cap de locuitor de peste 8% pe an. Regiuni din India, Bangladesh, cea mai mare parte a Asiei de Sud-Est și Etiopia au înregistrat o astfel de creștere de peste 4%.

 În schimb, creșterea economică regională a Europei spune o imagine foarte diferită poveste foarte diferită, constată grupul de experți. În timp ce țările din Europa Centrală și de Est au dat dovadă de un dinamism și o rezistență considerabile, cu cele mai multe regiuni din Lituania, Polonia sau România atingând o rată anuală de creștere pe cap de locuitor de peste 3%, majoritatea statelor din Europa de vest regiuni occidentale au rămas în urmă.

A1. Bariere în calea incluziunii

Grupul de experți constată că există o serie de bariere în calea incluziunii. Acest aspect este din ce în ce mai important și mai complex, deoarece afectează viața socio-economică, afectând indivizii și comunitățile din întreaga UE.

Inegalitățile economice mari între regiunile UE și disparitățile regionale din ce în ce mai mari în cadrul țărilor creează zone semnificative cu oportunități limitate.

Grupul a observat că ”persoanele blocate în locuri cu oportunități reduse sunt expuse unui risc considerabil mai mare de sărăcie sau de excluziune socială. Lipsa de oportunități afectează în special mai multe grupuri aflate în situații vulnerabile, inclusiv tinerii, femeile, lucrătorii în vârstă, romii și alte minorități etnice sau religioase, precum și migranții”.

Experții fac trimitere la tineri, care suferă de o ”cicatrice pandemică” de durată în urma COVID-19, care are un impact profund asupra educației, perspectivelor de muncă și sănătății lor mintale.

”Este probabil ca această cicatrice să îi urmărească pentru tot restul vieții lor. Veniturile lor au scăzut, de asemenea, în mod substanțial, ceea ce necesită acțiuni din partea guvernelor și a instituțiilor pentru a favoriza o redresare care să includă tinerii. În plus, în 2022, 24,7 % dintre copiii din UE erau expuși riscului de sărăcie sau de excluziune socială”, este precizat în raport.

Raportul relevă că aceste probleme și altele similare sunt observate în special în regiunile mai puțin dezvoltate și în regiunile cu piedici de dezvoltare, limitând grav potențialul acestora.

Problema este acută în marginile sudice și estice ale Europei, din sudul Spaniei, trecând prin sudul Italiei și al Greciei, până în estul Bulgariei, al României și în cea mai mare parte a Lituaniei. Cu toate acestea, problemele de excluziune socială sunt, de asemenea, frecvente în regiunile care au stagnat, cum ar fi nordul Franței, Charleroi din Belgia și zona Ruhr și nordul Hessen din Germania. 

B. Recomandări

Având în vedere situația, grupul face următoarele recomandări. Politica de coeziune ar trebui:

  • să se concentreze mai mult asupra teritoriului, cu investiții orientate spre viitor, adaptate la punctele forte, provocările și nevoile unice ale fiecărei regiuni;
  • să promoveze o abordare holistică pentru politica socială, investind mai mult în dezvoltarea capitalului uman și în integrarea socială pentru a preveni și a reduce inegalitățile în toate teritoriile;
  • să utilizeze capacitățile și potențialul local pentru a dezvolta oportunități viitoare de creștere incluzivă și durabilă prin diversificare și colaborare;
  • să construiască instituții naționale și regionale mai bune, punând consolidarea capacităților și inovarea pe picior de egalitate cu investițiile în infrastructură, precum și în capitalul productiv;
  • să elaboreze strategii de dezvoltare mai eficiente și mai favorabile incluziunii prin utilizarea principiilor parteneriatului solid și ale gestionării comune, reunind părțile interesate de la diferite niveluri de guvernare și din societatea civilă;
  • să conecteze regiunile pentru a valorifica oportunitățile globale și pentru a oferi o inovare mai durabilă și mai rezilientă;
  • să se bazeze mai mult pe performanță, îmbinând această abordare cu dimensiunea sa teritorială;
  • să fie mai bine integrată în sistemul de guvernanță economică;
  • să își raționalizeze procedurile administrative și să adopte abordări mai eficiente și mai ușor de utilizat pentru a simplifica procesele;
  • să se concentreze în continuare asupra misiunii sale inițiale de a stimula dezvoltarea durabilă și de a impulsiona competitivitatea, păstrându-și în același timp flexibilitatea pentru a face față provocărilor urgente.

 

Continue Reading

Facebook

Concrete & Design Solutions

Concrete-Design-Solutions

NATO5 hours ago

Kaja Kallas anunță că Estonia a neutralizat o “operațiune hibridă a serviciilor de securitate ale Rusiei” pe teritoriul acestei țări NATO și UE

INTERNAȚIONAL5 hours ago

MAE: Ambasadorul României la Moscova a depus flori la memorialul dedicat lui Navalnîi, România fiind alături de toți oamenii din Rusia care tânjesc după democrație și libertate

INTERNAȚIONAL5 hours ago

Denys Shmyhal consideră că nu este loc de ”oboseală” într-un ”război existențial” și este convins că Occidentul va continua să sprijine Ucraina: Nu poți fi obosit atunci când lupți pentru viitorul tău

ROMÂNIA6 hours ago

Proiectul-pilot DigiTEL Green: Stația electrică de la Mostiștea va fi digitalizată și modernizată cu 48 milioane de euro prin Fondul pentru Modernizare

ROMÂNIA7 hours ago

Președintele Senatului, Nicolae Ciucă, le mulțumește ”românilor din Spania pentru tot ce fac pentru țara lor, chiar și de la distanță”: România a ajuns mai cunoscută și mai apreciată în Spania datorită vouă

U.E.7 hours ago

Nouă tranșă de ajutor umanitar al UE în valoare de 83 milioane de euro pentru Ucraina și Republica Moldova

ENGLISH7 hours ago

Marcel Ciolacu underlines the importance of the European elections on 9 June: I want to live in a free Romania and a free Europe. These elections will be about principles, defending values, and the rule of law

COMISIA EUROPEANA7 hours ago

Grupul independent de experți privind viitorul politicii de coeziune propune zece recomandări pentru maximizarea eficacității și impactului politicii de coeziune astfel încât nimeni să nu rămână în urmă

U.E.7 hours ago

Noi norme adoptate la Bruxelles pentru a consolida drepturile consumatorilor în contextul tranziției ecologice

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI9 hours ago

”Living Better with Europe”. Chestorul PE Victor Negrescu: În cei 17 ani de apartenență la UE, România a înregistrat un sold pozitiv de 62 de miliarde de euro comparativ cu obligațiile financiare de țară membră

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI9 hours ago

”Living Better with Europe”. Chestorul PE Victor Negrescu: În cei 17 ani de apartenență la UE, România a înregistrat un sold pozitiv de 62 de miliarde de euro comparativ cu obligațiile financiare de țară membră

ROMÂNIA9 hours ago

Marcel Ciolacu subliniază importanța alegerilor europene din 9 iunie: Vreau să trăiesc într-o Românie și într-o Europă liberă. Aceste alegeri vor fi despre principii, pentru apărarea valorilor, a statului de drept

ROMÂNIA1 day ago

Interviu | Ambasadorul Italiei la București: Modelul nostru de cooperare economică de succes ar trebui să evolueze spre a treia fază, axată pe sectoarele inovatoare care servesc tranziția ecologică și digitală

ROMÂNIA4 days ago

Marcel Ciolacu: Componenta economică româno-italiană, extrem de solidă. Peste 20 miliarde de euro vor fi investite până în 2030 în infrastructura de transport

ROMÂNIA5 days ago

România și Italia trec într-o nouă etapă de dezvoltare a Parteneriatului Strategic Consolidat. Marcel Ciolacu și Giorgia Meloni au pus bazele unui plan de acțiune pentru întărirea relațiilor dintre cele două țări

ROMÂNIA6 days ago

Premierul Marcel Ciolacu îi îndeamnă pe românii din Italia să se întoarcă acasă pentru a contribui la dezvoltarea României, punând în aplicare experiența dobândită în străinătate

ROMÂNIA2 weeks ago

Premierul Ciolacu vizitează Șantierul naval Constanța: Este nevoie de implicare și de mai multe fonduri direcționate pentru a susține în continuare industria românească

U.E.2 weeks ago

Charles Michel face apel la creșterea investițiilor în securitatea și apărarea europeană în cadrul Forumului Grupului BEI 2024

NATO2 weeks ago

Consilierii pentru securitate națională din țările NATO au demarat pregătirile pentru summitul aliat de la Washington: “O victorie a Rusiei ne-ar slăbi. Sprijinul pentru Ucraina nu este un act de caritate”

ROMÂNIA3 weeks ago

Klaus Iohannis, despre discuții cu cancelarul Austriei la Congresul PPE privind aderarea completă la Schengen: Este mult mai importantă soluţia decât discuţia într-un anumit moment

Trending