Connect with us

INTERVIURI

INTERVIU Oana Țoiu avertizează că “nu doar extremismul ne îndepărtează de calea europeană, ci și lipsa reformelor și faptul că oamenii văd risipiți banii lor din taxe. Ne unește ca partide drumul european, dar nu e suficient, partidele trebuie să arate că au înțeles lecția”

Published

on

© Print screen live video

Interviu realizat de Robert Lupițu și editat de Andreea Radu

Indiferent de preferințele politice sau competiția politică, ne unește parcursul european, drumul occidental și certitudinea că apartenența la NATO nu este doar un lucru bun, ci și necesar pentru România, iar ceea ce ne diferențiază ca partide sunt problemele legate de risipa banilor publici și a reformelor, a declarat Oana Țoiu, deputat USR și vicepreședintă a Camerei Deputaților, într-un interviu pentru CaleaEuropeană.ro.

„Nu este o veste nouă faptul că o mare parte a românilor nu au fost și nu sunt mulțumiți de actuala guvernare. Ce este uimitor este că, această nemulțumire, această furie pe alocuri nu s-a dus toată spre un partid pro-european și s-a dus și în zona extremistă, care, trebuie să recunosc, a fost un pic mai bună decât noi în a folosi sclipiciul de pe TikTok, toate mecanismele, chiar și în afară a legii sau a legii electorale, pentru a reuși să ajungă cu mesaje care au fost atrăgătoare pentru niște oameni care se simt nedreptățiți, excluși, se simt poate furioși pe felul în care vechea clasă politică a folosit, de-a lungul timpului, puterea și resursele publice pentru a propaga mai departe niște privilegii nejustificate”, a subliniat Oana Țoiu.

Mai mult, ea a precizat că aceasta lecție este una foarte importantă, iar tema viitorului Parlament este să se asigure că reconstruiește încrederea între români și politicieni.

„Cred că se pot forma în continuare majorități pentru motive care să facă binele necesar în sănătate, în educație, în reforme, în administrația publică. Întrebarea e cu ce viteză, pentru că aici cred că putem foarte ușor să ne dăm seama că oamenii sunt nerăbdători. În special în educație și în sănătate, pentru că li se promit de peste 20 de ani anumite lucruri și răbdarea a ajuns la sfârșit”.

Făcând referire la nerăbdarea românilor, Oana Țoiu a avertizat că acest sentiment general al cetățenilor ne poate duce pe „un drum foarte greu pentru România, pe drumul extremismului, care să ne îndepărteze de calea europeană și să ne facă mai vulnerabili din perspectiva siguranței naționale”.

Sau această lipsă a răbdării poate să fie și un lucru bun și să pună presiunea necesară pe decidenți. Nu cred că sunt foarte mulți oameni care se gândesc care a fost prezența la urne și care e legitimitatea pe care o are un politician atunci când ia decizii. Ce este clar este că ultimul vot față de Parlament și la prezidențiale, de altfel, a arătat foarte clar că majoritatea românilor este nemulțumită. O parte dintre ei s-au exprimat prin vot, o parte nu au venit la urne, dar este foarte clar că încrederea lor este extrem de fragilă în momentul acesta. Este o încredere extrem de fragilă înainte de un an care va fi foarte greu pentru România. Realitatea este că în ultimii 3-4 ani a crescut deficitul, a crescut datoria externă și a crescut, din păcate, și risipa, când trebuia să se întâmple opusul”, a punctat Oana Țoiu.

Nu doar extremismul ne îndepărtează de calea europeană, ci și lipsa reformelor și faptul ca oamenii văd risipa din banii lor. Ne unește ca partide drumul european dar nu e suficient, partidele trebuie să arate ca au înțeles lecția”, a adăugat ea.

Vicepreședinta Camerei Deputaților a subliniat că este foarte important ca țara noastră să afle care sunt vulnerabilitățile sale în societate pe termen mediu și lung și a avertizat că subfinanțarea educației a dus la creșterea ratei de analfabetism funcțional.

„Asta creează niște vulnerabilități pe care le vedem foarte clar acum, că avem state care nu sunt prietene cu România, cum este Rusia, care nu sunt prietene cu calea europeană și cu NATO, care folosesc aceste vulnerabilități în moduri foarte clare de propagandă, de influențare, de interferență în alegerile democratice. Practic, e nevoie,  în momentul ăsta, ca paradigma pe care o avem cu toții când ne uităm la siguranța națională și la apărarea României, să se lărgească, uitându-ne foarte clar la care sunt vulnerabilitățile care au fost generate în societate și cum poate să fie ele reparate. Acestea sunt lucruri care trebuie făcute imediat. Pentru că altfel vulnerabilitatea asta la propagandă rămâne, indiferent dacă este interzis sau nu TikTok. Avem nevoie de o populație care să fie rezilientă la asta. Asta înseamnă investiții în educație și inclusiv investiții în cultură”, a spus Oana Țoiu.

De asemenea, Oana Țoiu a avertizat că România trebuie să se gândească cum poate garanta libertatea presei și cum poate  asigura acces la finanțare pentru presa mică și independentă.

„Am văzut de multe ori că o parte din amenințările la care e supusă România, o parte din rețelele de infractori sau cel puțin de propaganda și de influență, au ajuns să fie aduse la lumină, prima dată, de jurnaliștii de investigație, nu de instituțiile statului”, a explicat aceasta. 

Deputata USR a precizat că România este în continuare o investiție sigură pe termen mediu și lung, chiar dacă „ne-a trecut glonțul pe la ureche, la o distanță foarte mică”.

„Faptul că toată societatea a văzut acest risc direct și a simțit îndeaproape această amenințare a dus la o transparență mai mare din partea fiecărui domeniu, fie că vorbim de mediul de business, de politic, de instituții și de societatea civilă. Indiferent de preferințele politice sau competiția politică ori adversari politici, există niște lucruri care ne unesc și ce ne unește este parcursul european, drumul occidental și certitudinea că apartenența la NATO nu este doar un lucru bun, ci și necesar pentru România și că în momente de criză asta poate să devină mai important pentru noi decât subiectele pe care suntem competitori sau adversari politici. Asta cred că este un semnal de stabilitate pe termen mediu și lung, care trebuie să conteze și pentru piețele financiare, pentru investitori și pentru partenerii strategici. Însă, trebuie să fim toți conștienți că ceea ce s-a întâmplat în ultimele săptămâni a fost doar amânarea unei bătălii, nu câștigarea ei (…) Unde sunt diferențe între noi, inclusiv acum, unde nu știm dacă va exista această coaliție și acest guvern de uniune națională, sunt legate de oprirea risipei. Noi credem puternic că sunt niște zone unde resursele publice au fost risipite”, a detaliat Oana Țoiu. 

Mai mult, în cadrul interviului, Oana Țoiu a pledat pentru o României „stabilă” și pentru protejarea flancului estic: „Trebuie să asigurăm prezența NATO aici și să apărăm granița Uniunii Europene”, a spus ea. 

Referindu-se la noua coaliție de guvernare, vicepreședinta Camerei Deputaților a subliniat că partidele trebuie să se așeze la masa dialogului și să încerce să găsească puncte comune. 

„În interiorul partidelor care au guvernat până acum trebuie schimbate mai multe lucruri și cu siguranță felul în care sunt conduse instituțiile statului. O lecție pe care am învățat-o după anul 2021 este că nu e suficient totuși ca planul de reforme să fie clar, nu e suficient să existe finanțare pentru el. Odată ce ajungi la niște soluții, odată ce obții banii pentru ele, odată ce România și-a pus semnătura pe un contract, odată ce ai un calendar clar și instrumente să le îndeplinești, asta înseamnă că ai rezolvat 90% din probleme. Ce ne dăm seama acum, trei ani mai târziu, este că mare parte din ele au rămas blocate cum erau când le-am lăsat, cu câteva excepții. Un lucru pe care l-am învățat este că lucrurile acestea nu sunt suficiente”, a adăugat Oana Țoiu. 

În finalul interviului, ea a punctat faptul că la masa deciziilor trebuie să existe oameni care au curajul să-și pună puterea politică în direcția acelor reforme și capacitatea, și tehnică, și politică de a le duce la bun sfârșit. 

„Poate că ăsta ar fi motivul principal pentru care am reintrat la guvernare, dacă vom decide să facem asta. Credem că avem curajul și competența necesară să eliminăm aceste blocaje din calea reformelor, dacă sunt dispuse și celelalte partide politice să nu stea în drumul acesta ca piedici, ci să se alăture ca potențiale aliați”, a continuat Oana Țoiu. 

Întrebată dacă partidul USR este pregătit pentru opoziție, Oana Țoiu a spus că scenariul acesta „este unul cât se poate de posibil”. 

„Noi suntem principalul partid care a arătat,  de-a lungul timpului, unde sunt greșite deciziile pe care le ia guvernarea și cum vor duce ele la un deficit crescut. Cum promisiunile din campanie electorală de creșteri peste creșteri nu au cum să fie sustenabile în buget fără ca asta să ducă și la apariția unor taxe noi”, a menționat aceasta. 

Întrebată despre soluțiile pe care USR le are în vedere pentru a implica tinerii în procesul democratic și pentru a combate fenomenele periculoase care se traduc în extremism, în neo-legionarism, în antisemitism și în tot felul de forme care riscă să derapeze parcursul democratic al României, Oana Țoiu a spus că va continua programul „Parlamentul pentru Tineri”.

„Avem 1300 de alumnii care au trecut deja prin program. Cum e să fii deputat pentru o zi, să treci prin negocieri, să-ți vezi propunerile auzite, să poți să vezi cum arată comisiile și plenul. Este foarte important pentru noi ca tinerii să folosească mecanismele de acțiune pe care le au. Deși s-a discutat mult în spațiu public de dezangajarea lor politică, noi nu credem deloc asta. De fapt, tinerii sunt o generație implicată, doar că prin instrumente pe care ei le-au considerat că le au la îndemână. Votul sau reprezentarea politică nu a fost, pentru mulți dintre ei, acest tip de instrument unde să se simtă reprezentați sau să vadă că funcționează. Pentru noi e foarte important nu doar să intre în legătură cu noi ca parlamentari, dar să se vadă pe ei înșiși, în viitor, ca lideri care să împingă mai departe schimbarea pe care o văd. Eu nu cred că tinerii vor mai fi vreodată apatici față de ceea ce se întâmplă în jurul lor. Vor alege instrumente și mecanisme de a-și face vocea auzită, de a încerca să le fie părerea luată în calcul și de a trece peste nedreptate și neputință, încercând să obțină mai multă putere cu instrumentele pe care le au. Noi asta vrem să facem, să ducem mai multe instrumente democratice în mâna lor”, a conchis Oana Țoiu.

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI

INTERVIU | Siegfried Mureșan: Aderarea R. Moldova la UE se poate concretiza în următorii ani. Nu există opoziție față de acest proces

Published

on

Aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană este un obiectiv realist în următorii ani, în condițiile în care Chișinăul a demonstrat progrese constante în modernizare și reforme, iar sprijinul politic european este covârșitor, a declarat eurodeputatul Siegfried Mureșan, vicepreședinte al Grupului PPE și negociator-șef al Parlamentului European pentru viitorul buget multianual al UE (2028–2034), într-un interviu acordat Calea Europeană.

„Cea mai bună garanție pentru aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană este modernizarea, reformarea Republicii Moldova și îndeplinirea de către Republica Moldova a tuturor criteriilor de aderare. Republica Moldova se află pe drumul cel bun, lucru certificat și de raportul Comisiei Europene adoptat ieri privind Republica Moldova. Se modernizează, se reformează, a făcut asta guvernul anterior pro-european de la Chișinău”, a spus eurodeputatul. 

Acesta s-a declarat convins că „și actualul guvern pro-european de la Chișinău va continua parcursul reformelor”, subliniind că în ultimii trei ani, Republica Moldova și Uniunea Europeană „au reușit împreună lucruri pe care mulți nici măcar nu am îndrăznit să le visăm în urmă cu 3–4 ani”.

Citiți și INTERVIU | Siegfried Mureșan, negociator-șef al PE, despre direcția negocierilor interinstituționale și mizele României în viitorul buget al UE (2028–2034): coeziunea și agricultura, pilonii de neclintit ai noului cadru financiar

„Republica Moldova a devenit stat candidat pentru aderarea la Uniunea Europeană. Este o decizie unanimă de începere a negocierilor. A aderat deja la tot mai multe programe europene. De la 1 ianuarie, de exemplu, se elimină tarifele de roaming, este parte a sistemului european de plăți interbancare, astfel încât se pot transfera mai rapid, mai ieftin, cu comisioane mult mai mici fonduri între Republica Moldova și țări membre ale Uniunii Europene – un lucru foarte important pentru diaspora Republicii Moldova din UE. Deci am făcut foarte multe lucruri bune. Consider că aderarea se poate concretiza în următorii ani”, a afirmat Mureșan.

Republica Moldova, pregătită să acceseze fonduri europene din 2028

Eurodeputatul a explicat că, potrivit planificării actuale, Republica Moldova va beneficia de fonduri de preaderare începând cu 1 ianuarie 2028, urmând ca, odată cu aderarea, să aibă acces la fondurile structurale și agricole, la fel ca toate statele membre.

„Republica Moldova va primi fonduri de preaderare începând cu 1 ianuarie 2028 și, la momentul la care va adera, va primi și fonduri structurale de coeziune, fonduri pentru fermieri, la fel ca România și la fel ca oricare alt stat membru”, a spus Mureșan.

Totodată, acesta a subliniat că aderarea Republicii Moldova nu ridică dificultăți financiare pentru Uniunea Europeană:

„Având în vedere dimensiunea Republicii Moldova, integrarea ei ar însemna costuri adiționale pentru Uniunea Europeană care reprezintă doar o mică pondere din bugetul Uniunii Europene și care pot fi ușor acoperite. Extinderea Uniunii Europene cu Republica Moldova aduce doar câștig de cauză pentru Republica Moldova, pentru România, dar și pentru toată Uniunea Europeană din punct de vedere al stabilității, securității și dezvoltării economice. Pentru bugetul Uniunii Europene nu este niciun efort insurmontabil”, a explicat eurodeputatul.

Sprijin politic larg la nivel european pentru aderarea Republicii Moldova

Întrebat despre contextul politic și despre posibilele obstacole în calea aderării, Mureșan a respins ideea unei opoziții la nivel european față de parcursul european al Chișinăului.

„Nu există niciun fel de opoziție față de aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană. Vedem în Parlamentul European: mereu când trebuie să adoptăm ceva în privința Republicii Moldova, adoptăm rapid, adoptăm în favoarea Republicii Moldova și adoptăm cu o majoritate largă. Aproximativ 75–80% dintre europarlamentari votează mereu pentru, cam 10% votează împotrivă și 10–15% se abțin”, a explicat eurodeputatul.

El a adăugat că acele voturi împotrivă „sunt din partea unor extremiști care votează împotriva tuturor legilor, nu fac o opoziție activă-agresivă aderării Republicii Moldova la Uniunea Europeană”.

„Republica Moldova și Ucraina au pornit împreună pe acest drum, lucru care e de bun augur și a fost câștigător pentru ambele state. Cu cât Republica Moldova progresează mai mult în aderarea la Uniunea Europeană, cu atât mai bine și pentru Ucraina, și cu cât Ucraina se modernizează mai mult și se apropie mai mult de Uniunea Europeană, cu atât mai bine pentru Republica Moldova. Acest parteneriat e bun pentru ambele state”, a spus Mureșan.

Despre opoziția Ungariei și perspectivele extinderii UE

Referindu-se la opoziția premierului ungar Viktor Orban privind aderarea Ucrainei, Mureșan a subliniat că aceasta nu vizează Republica Moldova și că există perspective ca situația politică de la Budapesta să se schimbe.

„Nu există opoziție față de aderarea Republicii Moldova, există opoziția premierului Victor Orban față de aderarea Ucrainei. Victor Orban are alegeri în Ungaria peste mai puțin de jumătate de an. Stă rău în sondaje. Partidul pro-european din Ungaria, membru al Partidului Popular European, conduce cu peste 10 puncte procentuale în Ungaria de aproape un an de zile. Am încredere că Ungaria va putea avea o guvernare pro-europeană peste un an de zile și opoziția Ungariei față de aderarea Ucrainei va înceta.”

Mureșan a insistat că Republica Moldova trebuie evaluată separat, pe baza propriilor merite, și că procesul de aderare trebuie să avanseze independent de contextul politic intern al Ungariei.

„E clar că îndeplinește acum criteriile pentru începerea negocierilor tehnice și mă aștept ca aceste negocieri să înceapă cât mai curând, independent de ceea ce Victor Orbán are de spus despre Ucraina”, a spus el, exprimându-și în același timp optimismul privind o schimbare politică la Budapesta: „Nu avem garanția faptului că Victor Orban va pierde alegerile în Ungaria, însă cred că și probabilitatea ca el să piardă alegerile și să scăpăm de această pacoste și durere de cap, de acest guvern care a acționat împotriva intereselor Uniunii Europene în ultimii ani, este semnificativă.”

În opinia sa, aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană „se va face cu drepturi depline”, iar extinderea blocului va aduce beneficii de stabilitate și securitate pentru întreg continentul.

Continue Reading

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI

INTERVIU | Siegfried Mureșan: UE a pierdut din competitivitate față de alte regiuni ale lumii. Creșterea competitivității trebuie să devină o prioritate pentru a menține un standard de viață ridicat

Published

on

© European Union 2025 - Source : EP

Uniunea Europeană trebuie să reducă rapid decalajul de competitivitate față de Statele Unite și China, după două decenii marcate de crize succesive care au erodat potențialul economic al continentului, a declarat eurodeputatul Siegfried Mureșan, vicepreședinte al Grupului PPE și negociator-șef al Parlamentului European pentru viitorul Cadru Financiar Multianual (2028–2034), într-un interviu acordat Calea Europeană.

„Uniunea Europeană are un decalaj de competitivitate față de alte regiuni ale lumii. De ce? Fiindcă în ultimii 20 de ani, mereu când am fost loviți de șocuri externe – criza economică și financiară globală, criza migrației și a refugiaților, Brexit-ul, pandemia generată de coronavirus, invazia ilegală și ilegitimă a forțelor armate ruse în Ucraina – ne-am concentrat pe acea temă, am reușit să ajutăm oamenii, dar am neglijat lucrurile importante care nu erau urgente. Cum, de exemplu, este competitivitatea”, a explicat eurodeputatul.

Potrivit lui Mureșan, această lipsă de continuitate în investiții a dus la o „eroziune a competitivității Uniunii Europene”: „Am avut, în medie, rate de creștere economică mai mici la noi decât în Statele Unite ale Americii. În urmă cu 15 ani, economia Uniunii Europene era mai mare decât economia Statelor Unite. Acum suntem considerabil mai mici.”

Eurodeputatul subliniază că „am pierdut din competitivitate și este clar că creșterea competitivității trebuie să devină una dintre prioritățile Uniunii Europene pentru a putea asigura și în viitor un standard de viață ridicat pe continentul european”. Pentru aceasta, este nevoie de „reforme, măsuri de atragere a investitorilor și de fructificarea la maxim a pieței unice europene de peste 400 de milioane de consumatori”.

Citiți și INTERVIU | Siegfried Mureșan, negociator-șef al PE, despre direcția negocierilor interinstituționale și mizele României în viitorul buget al UE (2028–2034): coeziunea și agricultura, pilonii de neclintit ai noului cadru financiar

Referindu-se la concluziile raportului privind viitorul competitivității UE, elaborat de fostul premier italian Mario Draghi, Mureșan a arătat că Europa are nevoie de investiții suplimentare de circa 800 miliarde de euro anual pentru a reduce decalajul față de marile economii globale:

„Bugetul Uniunii Europene, care reprezintă aproximativ 200 miliarde de euro pe an, nu poate de unul singur reduce acest decalaj de competitivitate. Dar el trebuie să contribuie la reducerea acestui decalaj, să aloce cât mai mulți bani pentru proiecte de cercetare, inovare, modernizare, digitalizare și să stimuleze investițiile private”, a explicat el.

În acest context, Comisia Europeană propune crearea unui Fond European pentru Competitivitate, cu o alocare de 400 miliarde de euro pentru următorii șapte ani.

„Asta înseamnă cam 60 miliarde de euro pe an. Cea mai mare parte a acestor bani vor merge ca fonduri nerambursabile. Dar o parte vor fi folosiți pentru a garanta anumite împrumuturi, adică să aibă un efect multiplicator, să genereze investiții private”, a detaliat Mureșan.

„Prin fondurile limitate pe care le avem în bugetul Uniunii Europene încercăm să încurajăm investiții private care să ducă la creșterea competitivității, astfel încât să ne apropiem de cele 800 miliarde de euro pe an din bugetul Uniunii Europene, din investiții private și din investițiile statelor noastre”, a conchis eurodeputatul român.

Continue Reading

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI

INTERVIU | Siegfried Mureșan, negociator-șef al PE, despre direcția negocierilor interinstituționale și mizele României în viitorul buget al UE (2028–2034): coeziunea și agricultura, pilonii de neclintit ai noului cadru financiar

Published

on

© European Union 2025 - Source : EP

Eurodeputatul PNL Siegfried Mureșan, vicepreședinte al Grupului PPE și negociator-șef al Parlamentului European pentru viitorul Cadru Financiar Multianual (2028–2034), a vorbit, într-un amplu interviu pentru Calea Europeană, despre direcțiile de negociere privind bugetul Uniunii Europene, prioritățile României și provocările negocierilor interinstituționale aflate în desfășurare.

„Bugetul UE este întotdeauna planificat în mare pentru șapte ani, tocmai pentru a da predictibilitate autorităților locale și centrale, beneficiarilor de fonduri, fermierilor, oamenii să știe câți bani vor veni, în ce condiții și în ce domenii, pe ce tipuri de proiecte. Ne aflăm acum în exercițiul bugetar 2021-2027 și am început munca, începem negocierile pe exercițiul 2028-2034. Eu sunt negociator șef al Parlamentului European, având obligația de a elabora poziția Parlamentului European pe această lege și de a negocia în numele Parlamentului European cu Comisia Europeană și cu Consiliul în care sunt grupate guvernele statelor membre”, a explicat Siegfried Mureșan.

Predictibilitate și stabilitate în viitorul CFM 2028-2034. Mizele României

El a precizat că proiectul de buget prezentat de Comisia Europeană în iulie include atât aspecte pozitive, cât și propuneri care pot dezavantaja România și „pe care trebuie să le corectăm”.

Eurodeputatul a salutat, astfel, decizia Comisiei de a majora fondurile pentru securitate, apărare și competitivitate economică.

Ce este corect? Corect este faptul că Comisia Europeană propune o creștere semnificativă a fondurilor pentru securitate și apărare și pentru creșterea competitivității. Securitatea și apărarea, pe de o parte, și o economie puternică, competitivă, de partea cealaltă, sunt noile priorități ale Uniunii Europene. Dacă acestea sunt priorități, e firesc să investim și mai multe fonduri aici, pentru a ne proteja frontiera externă, a ne proteja spațiu cibernetic, a investi în apărare, în cercetare, în domeniul apărării, astfel încât echipamentele militare pe care statele membre le-au la dispoziție să fie noi, moderne, competitive. Și, în al doilea rând, în competitivitate, o economie puternică, competitivă, digitală, eficientă din punct de vedere energetic. Acestea sunt noile priorități. Aici vor fi mai multe fonduri. E bine, e în interesul României, e corect”, a detaliat Mureșan.

Pe de altă parte, eurodeputatul a criticat ferm ideea Comisiei de a diminua ponderea fondurilor destinate agriculturii și coeziunii.

„Comisia Europeană a propus o slăbire a celor două priorități tradiționale ale Uniunii Europene – politica agricolă comună și politica de coeziune. Acestea și-au dovedit viabilitatea și utilitatea în timp”, a subliniat el. „Politica agricolă comună înseamnă subvenții pentru fermieri, garantează securitatea alimentară și milioane de locuri de muncă. Din politica de coeziune construim autostrăzi, modernizăm școli, spitale, grădinițe, rețele de apă, canalizare și iluminat public. Aceste două politici nu trebuie slăbite”, a explicat Siegfried Mureșan, respingând propunerea Comisiei Europene de a contopi politica agricolă comună și politica de coeziune într-un singur fond.

„Comisia propune contopirea acestor două programe într-un singur fond. Asta ar însemna că, în viitor, primarii și fermierii vor trebui să concureze pe aceleași fonduri. Nu e corect. Nevoile fermierilor și nevoile comunităților sunt două chestiuni diferite și nu trebuie să se bată cap în cap”, a evidențiat eurodeputatul.

Negociatorul-șef al Parlamentului European a adăugat că o asemenea măsură ar duce la pierderea coerenței și la lipsa de predictibilitate:

„Comisia mai propune ca fiecare stat membru să decidă singur cum împarte banii între coeziune și agricultură. În practică, asta ar însemna renaționalizarea politicilor europene. Fermierii ar primi atât cât dorește guvernul. Iar dacă se schimbă guvernul, se schimbă și subvențiile. Asta înseamnă lipsă de stabilitate și de reguli comune.”

Protejarea politicilor tradiționale ale UE – coeziune și agricultură

„Noi, în Parlamentul European, vrem politici europene, o politică agricolă comună și o politică de coeziune distincte, cu bugete clare și reguli stabilite la nivel european”, a adăugat Mureșan, subliniind și necesitatea implicării administrației locale în procesul decizional:

„Dacă deciziile se iau doar între Comisia Europeană și guverne, vocea oamenilor nu e auzită. Administrațiile locale sunt cele mai apropiate de cetățeni, știu cel mai bine care sunt nevoile. De aceea, noi, Partidul Popular European, care ne vedem a fi un partid al fermierilor și al regiunilor, vom lupta și pentru un rol puternic al regiunilor în viitor la alocarea de fonduri europene.”

Mureșan a explicat că cele două politici trebuie menținute la nivelul actual de finanțare, ajustat la inflație, dar trebuie să fie și modernizate, aceasta reprezentând o cerință din partea grupului PPE.

„Practic, Politica de Coeziune s-a modernizat în ultimii ani. Facem în acest domeniu mai multe proiecte digitale, mai multe proiecte care reduc poluarea, contribuie la îmbunătățirea eficienței energetice. Și, practic, dacă anvelopezi un bloc, factura la energie e mai mică. Ai îmbunătățit eficiența energetică. Ai costuri mai mici, economisești pe viitor. La fel cu transportul public; autobuzele, troleibuzele noi, moderne, electrice, cumpărate în multe orașe din România din fonduri europene, înseamnă reducerea poluării în oraș, reducerea consumului de energie, implicit și reducerea costurilor. Deci aceste politici trebuie să continue să fie modernizate. Există o viziune de modernizare a lor, să fie finanțate în mod suficient. Asta cerem noi din partea grupului Partidului Popular European. Și sigur, Comisia Europeană a făcut o propunere. Niciunui guvern nu-i place să i se schimbe propunerea când solicită Parlamentul, dar realitatea este că guvernul propune și Parlamentul decide”, a explicat eurodeputatul.

În calitatea sa de negociator-șef al Parlamentului European, Siegfried Mureșan a explicat că discuțiile actuale între instituții au ca scop definirea unui echilibru între noile priorități europene — apărare, competitivitate, tranziție digitală — și menținerea sprijinului pentru domeniile tradiționale.

„Este clar că nu vom putea aloca mai mulți bani în toate domeniile și e clar că trebuie să alocăm mai mulți bani pentru securitate și apărare. Dar nu vom avea mai mulți bani pentru Politica Agricolă Comună și pentru Politica de Coeziune. Ele vor rămâne finanțate la cam același nivel ca până acum. E important să nu fie reduceri, să fie la nivelul de până acum plus rata inflației”, a explicat eurodeputatul.

Potrivit acestuia, Parlamentul European este pregătit să își folosească prerogativele legislative pentru a apăra aceste obiective. „Guvernul propune și Parlamentul decide. Așa e la nivel național, așa e și la nivel european, unde Parlamentul, împreună cu Consiliul, decid. Ca atare, dacă Parlamentul European solicită ca aceste politici să continue să rămână importante, cred că și Comisia trebuie să țină cont.”

Negocieri interinstituționale tensionate

Mureșan a subliniat că negocierile aflate acum în derulare la Bruxelles vor continua în următoarele săptămâni, iar Parlamentul European se așteaptă ca Executivul european să vină cu modificări legislative care să reflecte cerințele majorității eurodeputaților.

„Comisia Europeană va propune în următoarele zile niște modificări legislative care să corespundă așteptărilor Parlamentului European. Nu avem încă textele oficiale, dar Comisia și-a luat angajamentul de a veni cu propuneri care ne vor satisface.”

Vicepreședintele PPE a explicat și că actualele negocieri nu sunt doar tehnice, ci și politice, întrucât bugetul pe 2028–2034 va defini viitorul proiectului european.

„Ceea ce propune Comisia Europeană este o chestiune fără precedent. Practic, ei propun ca jumătate din buget, 44%, să fie comasat în aceste planuri naționale. Ca atare, respingerea unui lucru fără precedent, evident că nu are precedent de asemenea”, a spus Mureșan, adăugând că Parlamentul European nu va ezita să respingă propunerile care nu respectă principiile de solidaritate și echilibru între statele membre.

„Am transmis aceste solicitări oficial, printr-o scrisoare semnată de președinții celor patru grupuri politice pro-europene și de noi, raportorii privind bugetul multianual. Comisia Europeană a înțeles solicitările Parlamentului și și-a luat angajamentul de a veni cu propuneri legislative care să ne satisfacă. Dacă aceste propuneri vor corespunde așteptărilor noastre, vom începe negocierile. Dacă nu, ne vom vedea nevoiți să respingem actul legislativ și să cerem Comisiei un nou proiect de lege”, a afirmat Siegfried Mureșan.

Obiectivul: un acord bugetar finalizat până la sfârșitul anului 2026

Eurodeputatul a arătat că obiectivul Parlamentului este adoptarea rapidă a bugetului, pentru a evita întârzierile din trecut, care au afectat statele membre în contextul exercițiului financiar actual.

Obiectivul nostru este să încheiem negocierile pe tot bugetul Uniunii Europene pentru perioada 2028-2034 până la finalul anului 2026. Astfel încât în anul 2027 autoritățile centrale și locale să poată pregăti programele, ghidurile, să pregătească licitațiile, încât de la 1 ianuarie 2028 să poată fi absorbiți banii fără întârzieri. Pentru bugetul 2021-2027 deciziile s-au luat în decembrie 2020 cu două săptămâni înainte de intrarea în vigoare. Ca atare, la 1 ianuarie 2021 când bugetul a intrat în vigoare, nimic n-a fost pregătit și au trecut aproape doi ani de zile până au fost pregătite ghidurile, până oamenii au putut absorbi fonduri. Deci de aceea noi vrem să ajungem la un acord până la finalul anului 2026 pentru ca în anul 2027 să fie totul pregătit”, a spus Mureșan.

Mureșan a precizat că există un sprijin politic consistent în Parlamentul European pentru apărarea celor două politici fundamentale.

„Ca vicepreședinte al Grupului Partidului Popular European am reușit, împreună cu președintele grupului, să formăm o majoritate foarte clară în Parlamentul European, să convingem grupul Socialiștilor, grupul pro-european de centru Renew și grupul Verzilor să solicităm împreună Comisiei Europene creșterea rolului regiunilor, apărarea acestor două politici tradiționale și un buget transparent, cu un rol puternic al Parlamentului European în procesul legislativ”, a declarat el.

Menținerea finanțării europene pentru coeziune și agricultură – prioritatea zero a României

În ceea ce privește interesele României în negocierile pentru viitorul Cadru Financiar Multianual al Uniunii Europene, negociatorul-șef al Parlamentului a subliniat că menținerea finanțării pentru politicile tradiționale, agricultura și coeziunea, reprezintă obiectivul central.

„De când am aderat la Uniunea Europeană până astăzi, am absorbit aproximativ 105 miliarde de euro fonduri europene și am contribuit cu 30 de miliarde de euro la bugetul Uniunii Europene. Am primit, așadar, peste 75 de miliarde de euro în plus față de ceea ce am contribuit”, a spus Mureșan, subliniind că „fondurile europene au schimbat România” și au fost „principala sursă de investiții și de dezvoltare”.

Eurodeputatul a arătat că aceste rezultate s-au datorat în principal politicii de coeziune și politicii agricole comune, care trebuie apărate în viitorul buget.

Prioritatea zero a României este să avem în continuare cât mai multe fonduri prin politica agricolă comună și prin politica de coeziune, în domenii care să corespundă nevoilor noastre”, a declarat el.

În opinia sa, România trebuie să valorifice și creșterea alocărilor pentru apărare și securitate: „E evident că alocarea unor fonduri semnificative în domeniul securității și al apărării este un lucru bun. Este un lucru care este și în interesul României. Noi va trebui să ne propunem să accesăm cât mai multe dintre aceste fonduri de asemenea”, a spus eurodeputatul.

El a atras, însă, atenția că România trebuie să evite o strategie unilaterală concentrată exclusiv pe infrastructură și proiecte tradiționale pentru a nu rămâne în urma altor state membre în materie de dezvoltare.

„Sigur că mai trebuie să recuperăm niște decalaje: infrastructură, autostrăzi, modernizări de căi ferate. Însă, dacă ne vom ocupa doar de asta, în timp ce în alte țări membre ale Uniunii Europene se investește în inteligența artificială, în digitalizare, în cercetare, în inovare, atunci decalajul dintre noi și ceilalți va crește. Nu va scădea. Ca atare, ce încerc să spun este că trebuie să ne ocupăm de prioritățile tradiționale, dar trebuie să investim și în noile priorități, în chestiuni ce țin de digitalizare, inteligența artificială, creșterea competitivității, fiindcă asta fac celelalte state membre ale Uniunii Europene și noi nu vrem să crească decalajele între alții și noi. Noi vrem să scadă. Deci, noi trebuie să ne concentrăm atât pe prioritățile tradiționale, care continuă să fie importante pentru noi, dar trebuie să vedem să nu rămânem în urmă nici pe aceste domenii legate de viitor”, a mai explicat Siegfried Mureșan.

Politica de Coeziune, în serviciul securității europene

Referindu-se la modul de utilizare a fondurilor, Mureșan a explicat că investițiile din politica de coeziune pot fi concepute astfel încât să servească și obiectivelor de securitate.

„Va trebui să avem și o îmbinare a Politicii de Coeziune și a fondurilor pe securitate-apărare, în sensul în care va trebui să vedem ca investițiile pe care le facem din Politica de Coeziune să ajute oamenii în viața de zi cu zi, să aibă o întrebuințare civilă, dar să facă și România mai sigură în același timp, să o facă mai competitivă, să avem drumuri, autostrăzi, în așa fel încât să putem călători mai rapid, să putem transporta bunuri și produse mai rapid, să avem un câștig în viața de zi cu zi, să facă România mai modernă, dar să facă România și mai sigură în caz de nevoie, să putem transporta echipamente militare, să aibă o întrebuințare duală, civilă și militară. Și la multe proiecte de infrastructură va trebui să vedem cum pot contribui și la creșterea siguranței cetățeanului, deci e clar că va fi o îmbinare între aceste domenii”, a concluzionat Siegfried Mureșan.

Reducerea decalajului de competitivitate al UE

Abordând și tema competitivității economice, Siegfried Mureșan a arătat că Uniunea Europeană trebuie să răspundă decalajului față de economiile Statelor Unite și Chinei prin investiții masive, reforme și stimularea investițiilor private.

„Uniunea Europeană are un decalaj de competitivitate față de alte regiuni ale lumii. (…) Mereu când am fost loviți de un șoc extern, ne-am concentrat pe acea temă, am reușit să ajutăm oamenii, dar am neglijat poate lucrurile care erau importante și nu erau urgente. Cum, de exemplu, este competitivitatea. Și, ca atare, am avut o eroziune a competitivității Uniunii Europene”, a explicat eurodeputatul, care a indicat necesitatea mai multor surse de finanțare în completarea alocărilor din bugetul european pentru reducerea decalajului de competitivitate.

„Raportul elaborat de fostul prim-ministru al Italiei, Mario Draghi, spune că avem nevoie de investiții de 800 miliarde de euro pe an pentru reducerea decalajului de competitivitate. (…) Trebuie să investim 800 miliarde de euro pe an în plus pentru a reduce acest decalaj. O parte din acești bani să vină din bugetul Uniunii Europene, o altă parte din bugetele statelor membre și o a treia parte din investiții private”, a precizat el.

Potrivit lui Mureșan, bugetul UE trebuie să joace un rol de catalizator pentru aceste investiții: „Trebuie să alocăm cât mai mulți bani pentru proiecte de cercetare, inovare, modernizare, digitalizare, care să îmbunătățească competitivitatea și să stimulăm cât mai multe investiții private în acest domeniu.”

Aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană, un obiectiv realist pe termen mediu

În ceea ce privește procesul de extindere, eurodeputatul a evidențiat progresele semnificative ale Republicii Moldova și a transmis că aderarea sa la Uniunea Europeană este un obiectiv realist în următorii ani.

„Cea mai bună garanție pentru aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană este modernizarea, reformarea Republicii Moldova și îndeplinirea de către Republica Moldova a tuturor criteriilor de aderare. Republica Moldova se află pe drumul cel bun (…). Consider că aderarea se poate concretiza în următorii ani”, a declarat Mureșan.

Acesta a precizat că „Republica Moldova va primi fonduri de preaderare începând cu 1 ianuarie 2028, iar la momentul la care va adera va primi și fonduri structurale de coeziune, fonduri pentru fermieri, la fel ca România și la fel ca oricare alt stat membru”.

În opinia sa, aderarea Chișinăului nu presupune obstacole majore din punct de vedere financiar pentru Uniune.

„Integrarea ei ar însemna costuri adiționale pentru Uniunea Europeană care reprezintă doar o mică pondere din buget și care pot fi ușor acoperite. Extinderea cu Republica Moldova aduce doar câștig de cauză – pentru Republica Moldova, pentru România și pentru toată Uniunea Europeană, din punct de vedere al stabilității, al securității și al dezvoltării economice.”

În plan politic, eurodeputatul a subliniat sprijinul larg din Parlamentul European pentru continuarea și definitivarea procesului de aderare.

Nu există niciun fel de opoziție față de aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană. Vedem mereu că adoptăm rapid și cu majoritate largă deciziile care o privesc. (…) Republica Moldova trebuie judecată pe baza propriilor merite. E clar că îndeplinește acum criteriile pentru începerea negocierilor tehnice și mă aștept ca acestea să înceapă cât mai curând”, a conchis vicepreședintele grupului PPE, Siegfried Mureșan.

 

Continue Reading

Facebook

Concrete & Design Solutions

Concrete-Design-Solutions

INCAS - Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială „Elie Carafoli”

Advertisement
PARLAMENTUL EUROPEAN9 minutes ago

Eurodeputații solicită Comisiei Europene noi reguli privind utilizarea managementului algoritmic la locul de muncă

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI26 minutes ago

Agricultorii români vor beneficia de proceduri mai simple și sume mai mari pentru dezvoltarea fermelor lor datorită eforturilor lui Dan Motreanu din cadrul negocierilor cu țările UE privind simplificarea PAC

ROMÂNIA1 hour ago

Ministrul Economiei, discuții la Riad cu omologul saudit privind investiții în grafit, turism montan și exporturi directe de animale

ROMÂNIA2 hours ago

Nicușor Dan îl omagiază pe “marele om politic” Corneliu Coposu, la 30 de ani de la moarte: Rămâne una dintre cele mai luminoase și puternice figuri ale istoriei noastre recente

U.E.2 hours ago

Elveția se alătură programului Orizont Europa și altor programe-cheie ale UE din domeniul cercetării și inovării

ROMÂNIA2 hours ago

Ministerul Economiei vine în sprijinul antreprenorilor cu reguli simplificate pentru implementarea proiectelor din programele Microindustrializare și Comerț

ROMÂNIA2 hours ago

Ilie Bolojan, de Ziua Veteranilor din Teatrele de Operații: Modelul lor de acțiune, demnitate și curaj ne inspiră și ne ghidează

COMISIA EUROPEANA2 hours ago

Comisia Europeană ia în calcul să înființeze o unitate de spionaj sub președinția Ursulei von der Leyen (Financial Times)

ROMÂNIA2 hours ago

Securitatea euro-atlantică nu mai poate fi privită separat de securitatea cibernetică și de protecția infrastructurilor critice, subliniază directorul general al ICI București

FONDURI EUROPENE2 hours ago

Dragoș Pîslaru: România și-a asumat reforma pensiilor magistraților prin PNRR. Blocarea acestui proces ne costă 231 milioane de euro

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI3 days ago

INTERVIU | Siegfried Mureșan: UE a pierdut din competitivitate față de alte regiuni ale lumii. Creșterea competitivității trebuie să devină o prioritate pentru a menține un standard de viață ridicat

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI4 days ago

INTERVIU | Siegfried Mureșan, negociator-șef al PE, despre direcția negocierilor interinstituționale și mizele României în viitorul buget al UE (2028–2034): coeziunea și agricultura, pilonii de neclintit ai noului cadru financiar

ENGLISH5 days ago

EXCLUSIVE | NATO Secretary General: America is completely invested in NATO and Romania. The Eastern Sentry starts in the Black Sea because it’s of vital strategic importance to NATO

REPUBLICA MOLDOVA1 week ago

Noul Guvern al R. Moldova a depus jurământul de învestire. Președinta Maia Sandu: Trebuie să valorificăm „fereastra istorică de oportunitate oferită de integrarea europeană”

ROMÂNIA2 weeks ago

Inovația farmaceutică: motor de competitivitate – România în dialog cu Europa, pentru un acces mai bun al pacienților români la terapiile inovative

ROMÂNIA2 weeks ago

ARPIM facilitează dialogul cu Europa pentru a valorifica inovația în sănătate: Industria farmaceutică inovatoare – sector strategic pentru acces la tratamente moderne și dezvoltare economică durabilă

ROMÂNIA2 weeks ago

România, angajată să asigure o redresare economică sustenabilă. Bolojan: Ne-am propus să atingem anul acesta o țintă de deficit de 8,4%, iar în 2026 de 6%, pentru a ne recâștiga credibilitatea în fața piețelor și a Comisiei Europene

COMISIA EUROPEANA2 weeks ago

Von der Leyen: 2,7 milioane de europeni sunt diagnosticați anual cu cancer. Am plasat Planul european de combatere a cancerului în centrul UE a Sănătății, cu o alocare de 4 mld. de euro

COMISIA EUROPEANA2 weeks ago

Comisarul pentru Energie apreciază România pentru leadership-ul regional în soluționarea problemelor comune și anunță un plan pentru consolidarea interconexiunilor energetice și scăderea prețurilor

ROMÂNIA2 weeks ago

România își asumă „rolul de integrator și lider regional” pentru cooperare energetică. Bogdan Ivan apreciază deschiderea Comisiei Europene pentru găsirea unor soluții de reglementare și investiții pentru reducerea prețurilor record la energie

Trending