Comisia pentru transport (TRAN) și cea pentru industrie, cercetare și energie (ITRE) din Parlamentul European au adoptat
acordul provizoriu privind Mecanismul pentru interconectarea Europei (MIE), obținut de eurodeputatul Marian-Jean Marinescu (PNL, PPE), care a condus negocierile interinstituționale, alături de alți europarlamentari, din calitatea de raportor al Legislativului european.
Acordul provizoriu convenit de cele două instituții cu rol de co-legislator, Parlamentul European și Consiliul Uniunii Europene, a fost aprobat de cele două comisii parlamentare europene cu 94 de voturi pentru, 21 de voturi împotrivă și 9 abțineri, potrivit unui comunicat al Legislativului european.
”A fost o muncă intensă de negociere cu Consiliul, în principal pentru a asigura o finanțare echilibrată a proiectelor europene de infrastructură. Sunt mulțumit că în urma acestui efort am reușit să asigurăm finanțarea necesară pentru modernizarea și extinderea conectării europene la nivel de transport, energie și digital. Sunt proiecte de care vor beneficia toți cetățenii europeni, proiecte care produc locuri de muncă și creștere economică”, a transmis europarlmanetarul român într-un mesaj publicat în urma acestui moment.
Această decizie a celor două comisii vine în urma acordului provizoriu la care au ajuns Marian-Jean Marinescu și ceilalți negociatori ai Parlamentului European cu cei ai Consiliului Uniunii Europene cu privire la cea de-a doua ediție a programului emblematic al UE, și anume Mecanismul pentru interconentarea Europei, care va continua să finanțeze proiecte-cheie în domeniile transporturilor, digitalului și energiei.
Citiți și:
Acest program va funcționa în perioada 2021-2027 și dispune de un buget semnificativ în valoare de 33,71 de miliarde de euro.
Bugetele pentru fiecare sector vor fi (în prețuri curente):
- transporturi: 25.81 miliarde euro (inclusiv 11.29 miliarde euro pentru țările beneficiare ale fondurilor de coeziune)
- energie: 5.84 miliarde euro
- sectorul digital: 2.06 miliarde euro
În domeniul transporturilor, MIE 2.0 va promova rețele interconectate și multimodale în scopul dezvoltării și al modernizării infrastructurii feroviare, rutiere, maritime și a căilor navigabile interioare, precum și în scopul mobilității în condiții de siguranță și securitate.
Se va acorda prioritate continuării dezvoltării rețelelor transeuropene de transport (TEN-T), punându-se accentul pe verigile lipsă și pe proiectele transfrontaliere cu valoare adăugată pentru UE. Suma de 1.56 miliarde euro din bugetul pentru transporturi va fi utilizată pentru a finanța proiecte feroviare majore între țările beneficiare ale fondurilor de coeziune.
De asemenea, MIE 2.0 va asigura faptul că, atunci când infrastructura va fi adaptată în vederea îmbunătățirii mobilității militare în interiorul UE, ea va putea avea o dublă utilizare, satisfăcând atât nevoile civile, cât și pe cele militare. Mobilitatea militară va avea un buget separat în cadrul pachetului pentru transporturi, în valoare de 1.69 miliarde de euro.
În sectorul energiei, programul urmărește să contribuie la integrarea în continuare a pieței europene a energiei, îmbunătățind interoperabilitatea transfrontalieră și transsectorială a rețelelor energetice, facilitând decarbonizarea și asigurând securitatea aprovizionării.
De asemenea, va fi disponibilă finanțare pentru proiecte transfrontaliere în domeniul generării de energie din surse regenerabile. La definirea criteriilor de atribuire a contractelor va fi luată în considerare coerența cu planurile UE și planurile naționale din domeniile energiei și climei, inclusiv cu principiul „eficiența energetică pe primul loc”.
În domeniul conectivității digitale, sfera de aplicare a programului a fost extinsă pentru a reflecta faptul că transformarea digitală a economiei și a societății în ansamblu depinde de accesul universal la rețele de mare și foarte mare capacitate fiabile și accesibile ca preț. Conectivitatea digitală este, de asemenea, un factor decisiv în reducerea discrepanțelor economice, sociale și teritoriale.
Pentru a fi eligibil să primească sprijin din partea MIE 2.0, un proiect va trebui să contribuie la piața unică digitală și la obiectivele de conectivitate ale UE. Se va acorda prioritate proiectelor care asigură o arie mai mare de acoperire, inclusiv pentru gospodării.
MIE 2.0 accentuează sinergiile dintre sectoarele transporturilor, energiei și economiei digitale, pentru a îmbunătăți eficacitatea acțiunilor UE și a minimiza costurile de punere în aplicare. Acesta va promova activitatea transsectorială în domenii precum mobilitatea conectată și automatizată și combustibilii alternativi.
De asemenea, programul urmărește să integreze acțiunile climatice, ținând seama de angajamentele UE pe termen lung privind decarbonizarea, cum ar fi Acordul de la Paris.
Acordul provizoriu are nevoie de aprobarea miniștrilor UE și a Parlamentului European. Odată adoptat Regulamentul Mecanismului pentru interconectarea Europei va intra în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al UE.
Acesta se aplică retroactiv de la 1 ianuarie 2021.