Connect with us

Marian-Jean Marinescu

Marian-Jean Marinescu, raportul PE pentru Cerul Unic European, apreciază că negocierile cu statele membre vor fi ”lungi și complicate”: În loc să mergem înainte, Consiliul UE vrea să meargă înapoi

Published

on

© European Union 2019 - Source : EP

Eurodeputatul Marian-Jean Marinescu, raportorul Parlamentului European pentru Cerul Unic European, anticipează că negocierile cu statele membre pe acest dosar, care vor fi reluate în septembrie, vor fi ”lungi și complicate” în contextul în care ”este o mare diferență între pozițiile Parlamentului și ale Consiliului, acolo unde sunt reprezentate statele membre și prestatorii de servicii de control de trafic, cei care dictează, de fapt, poziția statelor membre”.

”În loc să mergem înainte, Consiliul vrea să meargă înapoi. Ne aflăm într-o situație în care statele membre, vor să schimbe procedurile față de situația actuală, într-o direcție exact contrară direcției în care ar trebui să mergem. Acest regulament, dacă s-ar aplica așa cum este propus de Comisia Europeană, ar aduce reduceri de emisii de până la 10%, fără costuri, doar prin reorganizarea rețelei de rute aeriene, iar asta ar însemna avantaje pentru pasageri: zboruri mai scurte și eventual prețuri mai mici”, a explicat Marinescu.

Eurodeputatul român a detaliat că ”în statele membre există un monopol pe controlul de trafic”, statul membru având ”exclusivitate în a desemna cine face controlul de trafic”.

”Aceste companii doresc un control la nivel național, care să decidă cât să plătească un avion atunci când traversează spațiul aerian al statului respectiv, sau când aterizează în statul respectiv și ce costuri să fie incluse în acea taxă. Ca atare, se fixează aceste taxe fără nici un fel de control, fără nici un fel de respect pentru pasageri și față de mediu, după părerea mea. Pentru că ei ar dori ca un avion să zboare cât mai mult, o distanță cât mai mare pe teritoriul statului respectiv, pentru că așa iau bani mai mulți. Propunerea Comisiei Europene este mult mai simplă: o rețea de rute directe, simplă, de la A la B, astfel încât să zbori cât mai puțin, motoarele să producă emisii cât mai puține, pasagerii să aibă un plus de confort și costuri mai mici- prețul biletului mai mic”, a mai spus Marinescu.

Acesta a amintit și că Executivul european propune o autoritate care ”să reglementeze la nivel național situația economică, să verifice și să certifice situația economică a prestatorului de servicii la nivel național și există și o propunere pentru un regulator european, care să verifice toate aceste taxe pe care statele membre le cer, și în același timp să respecte și să supravegheze implementarea schemei de performanță în care se stabilesc niște ținte în ceea ce privește mediul, eficiența costurilor și, bineînțeles, siguranța”.

”Statele membre au anulat această propunere”, a amintit europarlamentarul.

Marian-Jean Marinescu și-a exprimat mulțumirea că ”există dorință de negociere din partea președinției slovene” a Consiliului Uniunii Europene, dar s-a întrebat ”dacă va avea puterea să impună în Consiliu eventualele compromisuri la care vom ajunge în aceste întâlniri”.

”Am avut deja un trialog, o întâlnire la care participă Consiliul, Parlamentul și Comisia Europeană, ne-am exprimat punctele de vedere, am văzut care este atmosfera și am avut și o întâlnire tehnică, de două ore, în care am încercat să găsim un acord asupra unor articole mai putin problematice. (…) Reluăm lucrul în acest dosar în septembrie, iar în octombrie este deja programat următorul trialog”, a conchis Marian-Jean Marinescu.

Comisia pentru transport și turism (TRAN) din Parlamentul European a adoptat la 18 iunie mandatul de negociere pentru a reforma Cerul Unic European, dosar pentru care eurodeputatul Marian-Jean Marinescu este responsabil, cu 39 de voturi pentru, 7 împotrivă și 2 abțineri, actualizând poziția de negociere a Parlamentului European adoptată în 2014 și reconfirmând disponibilitatea instituției cu rol de co-legislator de a demara discuțiile cu Consiliul Uniunii Europene.

Eurodeputații au propus astfel modalități de modernizare a gestionării spațiului aerian pentru a reduce întârzierile, a optimiza rutele de zbor, a reduce costurile dar și emisiile de gaze cu efect de seră în sectorul aviației.  

Citiți și:
Marian-Jean Marinescu, raportorul PE pentru Cerul Unic European, face apel la statele membre să dea dovadă de ambiție pentru a crea o nouă arhitectură a spațiului aerian

Membrii Comisiei TRAN din Parlamentul European și-au exprimat dorința de a  reduce fragmentarea gestionării spațiului aerian european și optimizarea rutelor de zbor, adică introducerea mai multor zboruri directe.

Aceștia au pledat pentru simplificarea sistemului european de gestionare a spațiului aerian prin înființarea unui organism independent de evaluare a performanțelor sub umbrela administrativă a Agenției Uniunii Europene pentru Siguranță a Aviației (AESA).

Acesta va fi însărcinat cu eliberarea de licențe economice de operare pentru prestatorii de servicii de navigație aeriană și pentru operatorii aeroportuari, dar și cu implementarea planurilor de performanță privind gestionarea spațiului aerian.

Normele privind extinderea mandatului AESA au fost adoptate de eurodeputați cu 38 de voturi pentru, 7 voturi împotrivă și 3 abțineri. În egală măsură, Comisia TRAN din Parlamentul European a stabilit mandatul de începere a negocierilor interinstituționale cu 41 de voturi pentru, 5 voturi împotrivă și 2 abțineri.

Eurodeputații au subliniat că Cerul Unic European ar trebui să fie în acord cu Pactul Ecologic European și să contribuie astfel  la neutralitatea climatică a UE prin reducerea cu până la 10% a emisiilor de gaze cu efect de seră.

În acest sens, Comisia TRAN îndeamnă Comisia Europeană să adopte criterii de performanță privind capacitatea, eficiența costurilor, schimbările climatice și protejarea mediului pe care serviciile de navigație aeriană să le respecte.

Este de așteptat ca negocierile privind normele AESA să înceapă în paralel, după ce rezultatul votului va fi anunțat în plen, posibil în timpul sesiunii din iunie sau iulie.

Amintim că statele membre au convenit la 3 iunie asupra poziției lor  referitoare la reforma Cerului Unic European (SES).

Scopul reformei este de a îmbunătăți sistemul de management al spațiului aerian european și de servicii de navigație aeriană, în vederea sporirii capacității, a creșterii eficienței din punctul de vedere al costurilor și a sporirii posibilităților sistemului de a se adapta la variațiile traficului, încercându-se totodată reducerea amprentei de CO2 a aviației.

Pachetul constă într-o propunere modificată de reformare a Regulamentului privind Cerul unic european (SES 2+) și o propunere de regulament de modificare a regulamentului de bază al Agenției UE pentru Siguranța Aviației (AESA).

Comisia a lansat în 1999 inițiativa Cerul unic european pentru a îmbunătăți performanța managementului traficului aerian și a serviciilor de navigație aeriană printr-o mai bună integrare a spațiului aerian european. Ultima inițiativă legislativă majoră din cadrul SES, și anume SES 2, a fost încheiată în 2009.

Actuala propunere modificată datând din septembrie 2020 vine ca urmare a unei actualizări intermediare a normelor SES, denumită SES 2+, care a fost propusă de Comisie în 2013, dar nu a fost niciodată finalizată.

Teodora Ion este redactor-șef adjunct și specialistă în domeniul relațiilor internaționale. Aria sa de expertiză include procesul retragerii Marii Britanii din Uniunea Europeană, relațiile comerciale globale și competiția pentru supremație dintre marile puteri ale lumii. Teodora este corespondent în cadrul summit-urilor Consiliului European și al celorlalte reuniuni decizionale de la nivelul UE.

Marian-Jean Marinescu

Eurodeputatul Marian-Jean Marinescu: Actul Serviciilor Digitale stabilește o serie de dispoziții pentru ca platformele online să fie mai responsabile pentru deciziile pe care le iau

Published

on

© European Union 2020 - Source : EP

Platformele online foarte mari vor fi supuse unor obligații specifice din cauza riscurilor speciale pe care le prezintă în difuzarea conținutului atât ilegal, cât și dăunător, iar utilizatorii vor avea dreptul de a solicita despăgubiri pentru daunele pe care aceste platforme le produc, a transmis joi eurodeputatul Marian-Jean Marinescu. 

„O buna parte din viața fiecăruia dintre noi se desfășoară online: comunicăm online, citim știrile online, ne facem cumpărăturile online. De multe ori este mai comod, căci economisim foarte mult timp. Însă încet, încet, fără să ne dăm seama, serviciile online ne-au modelat viața, iar influența tot mai mare a mediului online în viața noastră nu este numai în bine: algoritmii care diseminează ura și diviziunea sunt o amenințare pentru democrații, giganții tehnologiei distorsionează concurență echitabilă, iar produsele pe care le cumpărăm online nu sunt întotdeauna de calitate sau sigure. Actul Serviciilor Digitale (Digital Services Act- DSA) nu este altceva decât un cadru legislativ pentru toate aceste probleme”, a scris deputatul european, pe Facebook.

Mai mult, Marian-Jean Marinescu a subliniat că platformele vor trebui să fie obiectul unor evaluări obligatorii ale riscurilor și sa ofere mai multă transparență în ceea ce privește „sistemele lor de recomandare” pentru a combate conținutul dăunător și dezinformarea.

„Legat de sistemele de recomandare, ne-am obișnuit cu toții cu aceste recomandări pe care platformele ni le fac, atunci când urmărim sau citim ceva online. Așa ele știu ce informații să promoveze mai departe pentru fiecare dintre noi, în mod țintit: următorul videoclip, următorul produs de cumpărat, următoarea știre etc.”, a adăugat acesta.

De asemenea, europarlamentarul a precizat că textul adoptat joi stabilește o serie de dispoziții pentru ca platformele online să fie transparente cu privire la modul în care funcționează acești algoritmi și pentru a le face mai responsabile pentru deciziile pe care le iau.

Deputații europeni au convenit joi, 20 ianuarie, asupra unui proiect de măsuri pentru a combate conținutul ilegal, a responsabiliza platformele pentru algoritmii pe care-i folosesc și pentru a îmbunătăți moderarea conținutului. Textul aprobat  cu 530 de voturi pentru, 78 voturi împotrivă și 80 abțineri va fi utilizat ca mandat de negociere cu președinția franceză a Consiliului, care reprezintă statele membre.

 

Continue Reading

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI

Marian-Jean Marinescu salută obiectivul președinției franceze a Consiliului UE de a pune în operă mecanismul de ajustare la frontieră în funcție de carbon

Published

on

© European Union 2021 - Source : EP

Eurodeputatul Marian-Jean Marinescu salută obiectivul președinției franceze a Consiliului Uniunii Europene de a convinge statele membre să adopte o taxă vamală pentru cantitatea de CO2 degajată în atmosferă pentru producţia mărfurilor importate pe piaţa comună europeană, adică punerea în operă a așa-numitului mecanismul de ajustare la frontieră în funcție de carbon (CBAM).

Franța, care a preluat la 1 ianuarie președinția semestrială a Consiliului Uniunii Europene, promite să sprijine tranziția ecologică și cea digitală, să apere valorile și interesele comune și să construiască o viziune europeană comună sub deviza ”Relansare, putere, apartenență”.

Europa este locul în care, la Paris, în 2015, a avut loc o conștientizare universală privind clima. Este continentul care, cu obiectivul de neutralitate a emisiilor de carbon în 2050, a fost primul care și-a stabilit cele mai ambițioase obiective de pe planetă. Acum trebuie să trecem de la intenții la acțiuni”, a fost unul dintre mesajele transmite de Emmanuel Macron în plenul reunit al Parlamentului European, unde a prezentat prioritățile președinției la Consiliul Uniunii Europene. 

”Înțeleg că Franța nu va lucra prea mult pe pachetul Fit For 55, dar chiar și așa, salut obiectivul Președinției franceze a Consiliului de a  convinge Statele Membre  să adopte o taxă vamală pentru cantitatea de CO2 degajată în atmosferă pentru producţia mărfurilor importate pe piaţa comună europeană, altfel spus, punerea în operă a așa numitului Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM)”, a precizat Marinescu într-un mesaj publicat pe Facebook.

De asemenea, acesta speră ca ”Franța să își atingă obiectivul de a impune subvenţionarea de către guvernele statelor membre a unor ramuri industriale, astfel încât acestea să poată concura cu giganţii din China şi SUA”.

”Traversăm o perioadă excepțională în istoria UE și sper ca președinția Franței, unul dintre statele fondatoare ale UE, să readucă acest proiect extraordinar european la nivelul de încredere pe care îl merită”, a mai spus eurodeputatul.

Comisia Europeană a adoptat în iulie 2021 un pachet de propuneri care să pregătească politicile UE în domeniul climei, al energiei, al exploatării terenurilor, al transporturilor și al impozitării, astfel încât, până în 2030, emisiile nete de gaze cu efect de seră ale Uniunii să scadă cu cel puțin 55 %, comparativ cu nivelurile din 1990.

Ca parte a acestor eforturi, mecanismul de ajustare la frontieră în funcție de carbon (CBAM) este o măsură climatică care ar trebui să prevină riscul relocării emisiilor de dioxid de carbon și să sprijine nivelul ridicat de ambiție al UE în ceea ce privește atenuarea schimbărilor climatice.

Elaborat în conformitate cu normele Organizației Mondiale a Comerțului (OMC) și cu alte obligații internaționale ale UE, sistemul CBAM va funcționa după cum urmează: importatorii din UE vor achiziționa certificate de carbon corespunzătoare prețului carbonului care ar fi fost plătit dacă mărfurile ar fi fost produse în conformitate cu normele UE privind stabilirea prețului carbonului.

Pe de altă parte, dacă un producător din afara UE poate demonstra că a plătit deja prețul carbonului utilizat la producerea într-o țară terță a mărfurilor importate, costul corespunzător poate fi dedus integral de importatorul din UE.

CBAM va contribui astfel la reducerea riscului de relocare a emisiilor de dioxid de carbon prin încurajarea producătorilor din țările din afara UE să utilizeze procese de producție mai ecologice.

Pentru a asigura întreprinderilor și altor țări securitate juridică și stabilitate, mecanismul de ajustare la frontieră în funcție de carbon va fi introdus treptat și se va aplica inițial doar unui număr de bunuri selectate care sunt expuse unui risc ridicat de relocare a emisiilor de dioxid de carbon: fier și oțel, ciment, îngrășăminte, aluminiu și energie electrică.

 Începând cu 2023 se va aplica un sistem de raportare pentru aceste produse pentru a asigura o implementare fără probleme și pentru a facilita dialogul cu țările terțe, iar în 2026 importatorii vor începe să plătească o ajustare financiară.

Continue Reading

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI

Marian-Jean Marinescu, responsabilul PE pentru Cerul Unic European, își pune mari speranțe în președinția franceză a Consiliului UE pentru concretizarea acestui dosar

Published

on

© European Union 2020 - Source : EP

Eurodeputatul Marian-Jean Marinescu, responsabilul Parlamentului European pentru Cerul Unic European, își pune mari speranțe în negocierile pe acest dosar pe care le va începe cu președinția franceză a Consiliului Uniunii Europene.

”Președinția franceză vine la conducerea UE într-un moment critic, în care este nevoie de rațiune, echilibru, viziune, curaj și fermitate. Franța are, cred eu, anvergura de a aduce concretizarea unor rezultate în câteva dosare cheie pentru UE”, și-a exprimat optimismul europarlamentarul, care a avut anul trecut mai multe întrevederi în urma cărora a concluzionat că ”cei cu care va negocia cunosc bine dosarul”.

În egală măsură, Marinescu speră ca ”Franța să vorbească pe aceeași voce cu Asociația transportului aerian internațional, din care fac parte și cele mai importante companii franceze, care susțin SES”.

”Dacă dorim atingerea țintelor de decarbonizare fixate de Pactul Ecologic European, nu putem să ignorăm faptul că aplicarea SES va reduce emisiile cu 10%”.

Franța, care a preluat la 1 ianuarie președinția semestrială a Consiliului Uniunii Europene, promite să sprijine tranziția ecologică și cea digitală, să apere valorile și interesele comune și să construiască o viziune europeană comună sub deviza ”Relansare, putere, apartenență”.

Europa este locul în care, la Paris, în 2015, a avut loc o conștientizare universală privind clima. Este continentul care, cu obiectivul de neutralitate a emisiilor de carbon în 2050, a fost primul care și-a stabilit cele mai ambițioase obiective de pe planetă. Acum trebuie să trecem de la intenții la acțiuni”, a fost unul dintre mesajele transmite de Emmanuel Macron în plenul reunit al Parlamentului European, unde a prezentat prioritățile președinției la Consiliul Uniunii Europene. 

Astfel, președinția franceză va avea de gestionat dosare europene importante în domeniul transporturilor, combaterii schimbărilor climatice sau transformării industriilor UE, printre acestea aflându-se și Cerul Unic European.

Comisia pentru transport și turism (TRAN) din Parlamentul European a adoptat la 18 iunie mandatul de negociere pentru a reforma Cerul Unic European, dosar pentru care eurodeputatul Marian-Jean Marinescu este responsabil, cu 39 de voturi pentru, 7 împotrivă și 2 abțineri, actualizând poziția de negociere a Parlamentului European adoptată în 2014 și reconfirmând disponibilitatea instituției cu rol de co-legislator de a demara discuțiile cu Consiliul Uniunii Europene.

Eurodeputații au propus astfel modalități de modernizare a gestionării spațiului aerian pentru a reduce întârzierile, a optimiza rutele de zbor, a reduce costurile dar și emisiile de gaze cu efect de seră în sectorul aviației. 

Citiți și:
Marian-Jean Marinescu, raportorul PE pentru Cerul Unic European, face apel la statele membre să dea dovadă de ambiție pentru a crea o nouă arhitectură a spațiului aerian

Membrii Comisiei TRAN din Parlamentul European și-au exprimat dorința de a  reduce fragmentarea gestionării spațiului aerian european și optimizarea rutelor de zbor, adică introducerea mai multor zboruri directe.

Aceștia au pledat pentru simplificarea sistemului european de gestionare a spațiului aerian prin înființarea unui organism independent de evaluare a performanțelor sub umbrela administrativă a Agenției Uniunii Europene pentru Siguranță a Aviației (AESA).

Acesta va fi însărcinat cu eliberarea de licențe economice de operare pentru prestatorii de servicii de navigație aeriană și pentru operatorii aeroportuari, dar și cu implementarea planurilor de performanță privind gestionarea spațiului aerian.

Normele privind extinderea mandatului AESA au fost adoptate de eurodeputați cu 38 de voturi pentru, 7 voturi împotrivă și 3 abțineri. În egală măsură, Comisia TRAN din Parlamentul European a stabilit mandatul de începere a negocierilor interinstituționale cu 41 de voturi pentru, 5 voturi împotrivă și 2 abțineri.

Eurodeputații au subliniat că Cerul Unic European ar trebui să fie în acord cu Pactul Ecologic European și să contribuie astfel  la neutralitatea climatică a UE prin reducerea cu până la 10% a emisiilor de gaze cu efect de seră.

În acest sens, Comisia TRAN a îndeamnat Comisia Europeană să adopte criterii de performanță privind capacitatea, eficiența costurilor, schimbările climatice și protejarea mediului pe care serviciile de navigație aeriană să le respecte.

Continue Reading

Facebook

CONSILIUL EUROPEAN53 mins ago

Olaf Scholz îl primește marți, la Berlin, pe Emmanuel Macron, după împlinirea a 59 de ani de la “reconcilierea franco-germană” prin Tratatul de la Elysee

NATO1 hour ago

Secretarul general adjunct al NATO exclude orice negociere a prezenței militare aliate în România: Nu este problema Federaţiei Ruse

INTERNAȚIONAL2 hours ago

Antony Blinken și Serghei Lavrov au stabilit că SUA vor oferi un răspuns la propunerile Rusiei, însă Washington-ul invocă o “regulă inviolabilă”: Nimic despre NATO fără NATO, nimic despre Europa fără Europa

Vlad Nistor3 hours ago

Vlad Nistor: Franța încearcă să umple un vid pe partea de securitate după retragerea Regatului Unit din UE

ONU3 hours ago

Secretarul general al ONU apreciază că lumea se află într-o situație mai rea decât acum cinci ani și consideră că diplomația este ”cea mai rațională cale” în criza Rusia-Ucraina

Vlad Nistor3 hours ago

Vlad Nistor: O prezență militară suplimentară din partea Franței și a SUA sub egida NATO în România, pentru contracararea Rusiei, fundamentată de poziția de aliat de nădejde a țării

Vlad Nistor4 hours ago

Vlad Nistor: Operațiunea militară a Federației Ruse la granița cu Ucraina, desfășurată pentru a convinge o bună parte a societății de forța regimului Putin

ROMÂNIA5 hours ago

Ministrul Finanțelor, despre când ar putea adopta România moneda euro: ”Anul 2029 este o țintă viabilă”

COMISIA EUROPEANA5 hours ago

Finlanda a primit de la Comisia Europeană 271 de milioane de euro prefinanțare în cadrul Mecanismului de Redresare și Reziliență

NATO5 hours ago

Klaus Iohannis a convocat Consiliul Suprem de Apărare a Țării pe fondul situației de securitate de la Marea Neagră și de pe flancul estic al NATO

INTERVIURI7 hours ago

INTERVIU Patriciu Achimaș-Cadariu: Noul Plan Național de Combatere a Cancerului este echivalentul unui ”PNRR al cancerului”. Există proiecte destinate finanțărilor europene

Daniel Buda1 day ago

Parlamentul European a adoptat cu largă majoritate rapoartele lui Daniel Buda prin care este asigurată bunăstarea animalelor în timpul transportului, protejând în același timp interesele fermierilor

COMISIA EUROPEANA1 day ago

Ursula von der Leyen, la Forumul Economic Mondial: Vom propune o Lege Europeană privind Cipurile în februarie

PARLAMENTUL EUROPEAN2 days ago

Liderul Renew Europe îndeamnă președinția franceză la Consiliul UE să fie foarte „îndrăzneață” în ceea ce privește sprijinirea tinerilor și egalitatea de gen

CONSILIUL UE2 days ago

De la pupitrul democrației europene, Emmanuel Macron pledează pentru o perspectivă clară de aderare la UE pentru țările din Balcanii de Vest, regiune ”aflată în inima continentului european”

CONSILIUL EUROPEAN2 days ago

Emmanuel Macron promite că Parlamentul European va dobândi drept de inițiativă legislativă și cere apărarea statului de drept, al cărui sfârșit ar însemna o întoarcere la regimuri autoritare și la bâlbâiala istoriei

U.E.2 days ago

Emmanuel Macron subliniază urgența abordării schimbărilor climatice pentru ca UE să poată asigura progresul economic promis

CONSILIUL EUROPEAN2 days ago

Emmanuel Macron cere o propunere comună europeană împreună cu NATO pentru “o nouă ordine de securitate” care “să fie negociată cu Rusia”

CONSILIUL UE2 days ago

Emmanuel Macron face apel la fermitate din partea UE în relația cu Regatul Unit: Pentru a rămâne prieteni, acordurile încheiate trebuie respectate

U.E.2 days ago

Emmanuel Macron: Provocarea UE este de a construi o piață unică digitală care să genereze inițiative emblematice și campioni europeni

Advertisement

Team2Share

Trending