Connect with us

COMISIA EUROPEANA

Pe urmele lui Jean-Claude Juncker: Aliatul bavarez al Angelei Merkel și liderul PPE în Parlamentul European, Manfred Weber, și-a anunțat candidatura la șefia Comisiei Europene în 2019

Published

on

Manfred Weber, liderul grupului PPE în Parlamentul European și membru al Uniunii Creștin-Sociale din Bavaria, și-a anunțat miercuri candidatura pentru funcția de președinte al Comisiei Europene în competiția internă a Partidului Popular European, la câteva zile după ce presa germană a speculat cu privire la susținerea pe care cancelarul Angela Merkel ar urma să i-o acorde.

Vreau să devin candidatul cap de listă al PPE pentru alegerile europene din 2019 și să fiu următorul președinte al Comisiei Europene. Europa are nevoie de un nou început și de mai multă democrație”, și-a anunțat Weber intențiile politice într-o serie de mesaje publicate pe Twitter în limbile engleză, germană și franceză.

Weber, cel care conduce din anul 2014 cel mai mare grup politic din Parlamentul European – PPE, precizează că Europa este la ”un moment de cotitură”.

Astăzi vorbim despre afirmarea Europei și de apărarea valorilor noastre, deoarece suntem provocați din exterior și din interior. Este vorba despre supraviețuirea modului nostru de viață european (…) Voi ajuta la restabilirea legăturii dintre cetățeni și Uniunea Europeană. Vreau să încep un nou capitol în UE”, a completat cel care urmărește să-i succeadă în funcție lui Jean-Claude Juncker, dar și să devină primul german care ar ocupa această funcție după 52 de ani.

 

Anunțul candidaturii lui Weber apare concomitent cu poziția partidului președintelui francez – La Republique en Marche – cu privire la faptul că formațiunea lui Emmanuel Macron nu va susține procesul Spitzenkandidat (n.r. – candidat cap de listă), procedeu în urma căruia Jean-Claude Juncker a devenit șeful Comisiei Europene după alegerile europene din 2014.

Procesul Spitzenkandidat presupune că preşedinţia Comisiei trebuie să revină candidatului cap de listă al partidului care a obținut cele mai multe locuri în Parlamentul European, bazându-se pe pe un acord între liderii UE din Consiliul European, Parlamentul European şi partidele politice europene.

Săptămânalul Der Spiegel a scris că Manfred Weber face lobby în prezent pentru a obţine sprijinul altor partide, în condițiile în care PPE își va nominaliza candidatul la Congresul din toamna acestui an de la Helsinki. Mai multe informații vehiculate în mass-media europeană indică faptul că potențialii contracandidați interni ai lui Manfred Weber ar putea fi negociatorul-şef al UE pentru Brexit, Michel Barnier şi fostul prim-ministru al Finlandei, Alexander Stubb.

Reamintim că presa din Germania relata săptămâna trecută că Angela Merkel doreşte ca un german să fie următorul preşedinte al Comisiei Europene anul viitor, renunţând pentru aceasta la pretenţiile asupra Băncii Centrale Europene (BCE).

Cursa din culise pentru succesiunea Jean-Claude Juncker, unul dintre cei mai longevivi lideri europeni, a început încă de lunile trecute, existând speculații atât cu privire la propunerea lui Michel Barnier (PPE), actualul negociator-șef al UE pentru Brexit, cât și cu privire la o susținere din partea președintelui francez Emmanuel Macron pentru Margrethe Vestager, comisarul european pentru competitivitatecare face parte din familie liberalilor europeni – ALDE. Totodată, în luna iunie, vicepreședintele Comisiei Europene pentru Uniunea energetică, Maros Sefcovic (PES), și-a anunțat intenția de a candida pentru șefia Comisiei Europene.

Anul viitor, după alegerile pentru Parlamentul European din 23-26 mai, vor fi decise viitoare poziții cheie în arhitectura instituțională a Uniunii Europene. Mai întâi, în baza inițiativei Spitzenkandidaten (n.r. – candidat cap de listă), candidatul familiei politice care va câștiga alegerile europene va fi propus președinte al Comisiei Europene și va fi, în primă instanță, însărcinat cu configurarea viitoarei Comisii Europene ce își va prelua mandatul a 1 noiembrie 2019.

În ceea ce privește dorința Angele Merkel de a obține poziția de președinte al Comisiei Europene pentru un german, singura dată când Germania a deținut șefia executivului european a fost la debutul integrării europene, când prima Comisie Europeană din cadrul Comunității Economice Europene (CEE) a fost condusă de Walter Hallstein, pentru două mandate, din 1958 până în 1967.

În cazul în care și majoritatea partidelor din PPE o vor urma pe şefa guvernului german şi îl vor susţine pe Weber, actualul lider al Grupului PPE din Parlamentul European, politicianul german va deveni candidatul popularilor europeni la șefia Comisiei Europene (Spitzenkandidat – candidat cap de listă), cu șanse mari să devină deopotrivă succesorul lui Jean-Claude Juncker în fruntea executivului european și primul german care ar ocupa această funcție după 52 de ani.

 

.

Robert Lupițu este redactor-șef, specialist în relații internaționale, jurnalist în afaceri europene și doctorand în domeniul reasigurării strategice a NATO. Robert este laureat al concursului ”Reporter și Blogger European” la categoria Editorial și co-autor al volumelor ”România transatlantică” și ”100 de pași pentru o cetățenie europeană activă”. Face parte din Global Shapers Community în cadrul World Economic Forum și este Young Strategic Leader în cadrul inițiativelor The Aspen Institute.

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

COMISIA EUROPEANA

Jean-Claude Juncker: Nimeni din Europa nu s-ar opune unei amânări a Brexit-ului | Guvernul britanic: Respingem sugestia președintelui Comisiei Europene

Published

on

Președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, a afirmat că guvernul britanic va putea, cel mai probabil, să obțină o amânare a termenului de 29 martie, prevăzut pentru ieșirea Regatului Unit din Uniunea Europeană, dacă va solicita acest lucru, informează DPA, citat de Agerpres.

”Orice decizie de a solicita mai mult timp ţine de Marea Britanie. Dacă s-ar face o astfel de cerere, nimeni din Europa nu i s-ar opune”, a spus Juncker într-un interviu acordat ziarului german Stuttgarter Zeitung.

”Dacă întrebaţi cât timp poate fi amânată retragerea, nu am niciun termen-limită în vedere”, a adăugat el.

”Când vine vorba de Brexit, e ca la tribunal sau pe ocean: suntem la mila Domnului”, a comentat Juncker.

În ceea ce privește trimiterea de europarlamentari la Bruxelles, în eventualitatea în care Regatul Unit va participa la alegerile din mai ca urmare a unei posibile prelungiri a articolului 50, președintele Comisiei Europene a precizat că ar fi un scenariu ”greu de imaginat” și ”o glumă întârziată a istoriei”, mai spune Agerpres, care citează PA. 

La sosirea sa la Bruxelles pentru a participa la o reuniune cu colegii europeni, Callanan a insistat că premierul britanic Theresa May s-a exprimat clar asupra respectării termenului de 29 martie. PA menţionează că există informaţii potrivit cărora unii membri ai cabinetului de la Londra au făcut presiuni pentru solicitarea unei amânări.

Prim-ministrul britanic Theresa May încearcă să convingă parlamentul de la Londra să valideze acordul de retragere semnat cu liderii UE în noiembrie 2018 şi pe care Bruxellesul a subliniat că nu-l va modifica. Principalul punct de dezacord este aşa-zisa ”plasă de siguranţă”, clauza ce garantează că între Irlanda de Nord şi Republica Irlanda nu va exista o frontieră fizică după Brexit.

În cadrul demersurilor vizând să se evite ieşirea Marii Britanii din UE la 29 martie fără un acord prealabil – adică un Brexit fără acord –, luni seara negociatori britanici s-au întâlnit la Bruxelles cu principalul negociator al UE, Michel Barnier.

Un purtător de cuvânt guvernamental britanic a declarat ulterior că întâlnirea dintre Barnier, ministrul britanic pentru Brexit, Stephen Barclay, şi consilierul juridic al Coroanei şi guvernului pentru Anglia şi Ţara Galilor, Geoffrey Cox, a fost consacrată ”rezolvării chestiunii nefinalizate a backstop-ului” şi a fost una ”productivă”.

”Am convenit să explorăm în continuare folosirea unor aranjamente alternative, mai ales în vederea asigurării absenţei unei frontiere dure în Irlanda de Nord”, a menţionat purtătorul de cuvânt.

Presa britanică vehiculează că cei care sunt împotriva strategiei Theresei May – și anume ”acordul meu sau niciun acord” – privind Brexit intenționează să mobilizeze publicul și politicienii britanici, plan ce implică organizarea unui marș la Londra, pe 23 martie, cu doar șase zile înainte ca Regatul Unit să părăsească, teoretic, Uniunea Europeană.

Scopul acestuia este acela de a transmite amploarea anxietății publice privind cele două opțiuni referitoare la Brexit pe care le oferă premierul britanic, Theresa May.

Se așteaptă, de asemenea, ca pe 25 și 26 martie parlamentarii britanici să adopte un amendament ”letal” care îi va permite ca acordul premierului Theresa May să primească votul de încredere în Legislativul de la Londra, dar doar după ce acesta va fi fost supus unei consultări populare ce îmbracă forma unui referendum.

Având în vedere termenul scurt, organizarea unui astfel de referendum implică, de asemenea, și prelungirea Articolului 50.

Dacă cetățenii britanici vor respinge acordul convenit de May în luna noiembrie a anului trecut, atunci, cel mai probabil, Regatul Unit va rămâne în Uniunea Europeană.

În luna octombrie a anului 2018, aproximativ 700.000 de persoane din întreg Regatul Unit au demostrat pașnic, solicitând organizarea unui al doilea referendum. Evenimentul a fost cea mai amplă formă de manifestare a opoziției populare față de politica guvernamentală, de la protestele împotriva implicării britanice în războiul din Irak, desfășurare în 2003.

Evenimentul care va fi organizat pe data de 23 martie se va desfășura sub sloganul ”Put it to the People”, iar organizatorii precizează că acesta are drept scop să-i reunească pe cei care doresc evitarea unui Brexit dezastruos.

Continue Reading

COMISIA EUROPEANA

Prim-vicepreședintele Comisiei Europene Frans Timmermans: Ritmul luptei împotriva corupției nu trebuie încetinit în România. Laura Codruța Kovesi este un procuror excelent

Published

on

Prim-vicepreședintele Comisiei Europene și candidat din partea socialiștilor europeni la funcţa de preşedinte al executivului european, Frans Timmermans, a afirmat că ritmul luptei împotriva corupției nu trebuie încetinit în România și a avut doar cuvinte de laudă la adresa fostului procuror-șef al Direcției Naționale Anticorupție (DNA), afirmând că aceasta este un procuror excelent.

”Ritmul luptei anticorupţie nu trebuie încetinit în România. Nu poate exista nicio amnistie pentru politicienii corupți care au fost condamnați în justiție. Am fost destul de brutal cu (n.r. guvernanţii) românii în aceste aspecte și voi continua să fiu clar în această privință. Cred că în lupta împotriva corupției, în viziunea mea, doamna Kovesi a făcut o treabă excelentă de-a lungul anilor și este un procuror foarte bun. Pot depune mărturie că am văzut-o la treabă și cred că este un procuror excelent. A făcut o treabă foarte curajoasă în România”, a declarat Timmermans, conform unei înregistrări difuzate pe contul de Twitter al Euronews.


Afirmațiile prim-vicepreședintelui vin în contextul în care Laura Codruța Kovesi a fost citată de noua Secție pentru investigarea infracțiunilor din Justiție, înființată în octombrie 2018, în calitate de suspect pentru luare de mită, mărturie mincinoasă și abuz în serviciu de procurorul Adina Florea, cu doar o săptămână înainte de audierea sa în Comisia Libertăți Civile, Justiție și Afaceri Interne (LIBE) a Parlamentului European pentru a ocupa funcția de procuror-șef al Parchetului European.

Această hotărâre a provocat îngrijorarea instituțiilor europene, dar și a partenerilor europeni ai României.

Citiți și:
Prima reacție a Comisiei Europene în cazul Kovesi: Toți candidații pentru funcția de procuror european trebuie să fie tratați corect
Președintele Comisiei pentru Afaceri Europene din Bundestag-ul german îi cere lui Frans Timmermans să activeze Articolul 7 împotriva României ca urmare a declanșării anchetei împotriva Laurei Codruța Kovesi

Laura Codruța Kovesi este favorită pentru a ocupa funcția de procuror-șef al Parchetului European, clasându-se pe primul loc la selecția organizată de comisia de specialiști, care a transmis Parlamentului European și Consiliului Uniunii Europene lista primilor trei clasați după interviul de la finalul săptămânii trecute. După Laura Codruţa Kovesi sunt clasaţi un procuror din Franţa şi unul din Germania.

Rezultatul selecţiei a fost transmis Consiliului Uniunii Europene, a cărui președinție este deținută de România, şi Parlamentului European, forurile care vor lua decizia numirii procurorului şef al Parchetului European.

Continue Reading

COMISIA EUROPEANA

Comisia Europeană pregătește întreprinderile din UE în domeniul vamal pentru scenariul unui Brexit fără acord

Published

on

Comisia Europeană a anunţat, luni, că şi-a intensificat activităţile de informare ce vizează pregătirea întreprinderilor din Uniunea Europeană în domeniul vamal şi al impozitării indirecte (cum ar fi TVA), pentru scenariul Brexit ”fără acord”, având în vedere riscul ca Marea Britanie să părăsească UE la data de 30 martie 2019 fără niciun fel de acord (no-deal Brexit), se arată într-un comunicat al Executivului european.

Campania de informare lansată luni face parte din eforturile actuale ale Comisiei de pregătire pentru ieşirea fără acord a Regatului Unit din Uniunea Europeană, în conformitate cu concluziile Consiliului European (articolul 50) din decembrie 2018, care îndeamnă la intensificarea pregătirii pentru toate scenariile. Rolul acestei campanii este de a contribui la informarea întreprinderilor care doresc să-şi menţină schimburile comerciale cu Marea Britanie după 30 martie cu privire la ceea ce trebuie să facă pentru a asigura o tranziţie cât mai lină.

O bună pregătire pentru situaţia în care Regatul Unit ar deveni o ţară terţă evită producerea unei perturbări semnificative a activităţii întreprinderilor din UE, apreciază Comisia Europeană.

”Având în vedere că riscul unui Brexit fără acord este din ce în ce mai mare pe măsură ce data de 29 martie se apropie, Comisia Europeană şi autorităţile vamale naţionale depun eforturi considerabile pentru a fi pregătite să introducă verificări şi controale ale mărfurilor care circulă între UE şi Marea Britanie. Aceste eforturi sunt esenţiale pentru protejarea consumatorilor şi a pieţei noastre interne. Este foarte important ca întreprinderile care au relaţii comerciale cu Regatul Unit să fie în măsură să aplice rapid formalităţile vamale în conformitate cu legislaţia vamală, care se va aplica încă din prima zi în cazul unui Brexit fără acord. Nu este timp de pierdut, iar rolul nostru de susţinere a întreprinderilor se concretizează prin această campanie de informare”, a declarat Pierre Moscovici, comisarul pentru afaceri economice şi financiare, impozitare şi vamă.

Lansarea de luni urmărește creșterea nivelului de informare a comunității de afaceri din UE, în special a IMM-urilor. Pentru a se pregăti pentru scenariul ”fără acord” și pentru a menține schimburile comerciale cu Regatul Unit, aceste întreprinderi ar trebui:

– să evalueze dacă dețin capacitățile tehnice și umane necesare aplicării procedurilor și normelor vamale, de exemplu cu privire la „regulile de origine preferențiale” .

– să aibă în vedere obținerea de autorizații și înregistrări vamale pentru a-și facilita activitatea comercială dacă Regatul Unit se află în lanțul lor de aprovizionare.

– să ia legătura cu autoritatea vamală națională pentru a vedea ce măsuri de pregătire pot fi luate.

Luni au fost puse la dispoziția întreprinderilor o serie de materiale, inclusiv o listă de verificare simplă în 5 puncte, care oferă o imagine de ansamblu a etapelor care trebuie parcurse. Materialele campaniei sunt disponibile în toate limbile UE.

Deși impactul global al unui scenariu ”fără acord” nu poate fi atenuat, campania de astăzi ar trebui să vină în sprijinul eforturilor naționale de a informa întreprinderile din UE și de a difuza informațiile corespunzătoare către întreprinderile afectate din cele 27 de state membre ale UE.

În statele membre au loc activități pregătitoare, sprijinite de Comisie, pentru a se asigura că infrastructura și logistica vamală sunt pregătite, la nivel național, să facă față unui scenariu ”fără acord”.

Ratificarea acordului de retragere rămâne obiectivul și, totodată, prioritatea Comisiei. Concretizarea acestei ratificări rămâne însă incertă. Dat fiind riscul unui scenariu ”fără acord”, Comisia s-a angajat în activități pregătitoare intense începând din decembrie 2017. Comisia a făcut apel în mod constant la cetățenii, întreprinderile și statele membre din Uniune să se pregătească pentru toate scenariile posibile, să evalueze riscurile relevante și să își pregătească planuri de răspuns pentru a le atenua.

Părțile interesate și autoritățile de la nivel național și de la nivelul UE trebuie să se pregătească pentru două scenarii principale posibile:

Dacă acordul de retragere este ratificat înainte de 30 martie 2019, dreptul UE va înceta să se aplice Regatului Unit și în Regatul Unit la 1 ianuarie 2021, adică după o perioadă de tranziție de 21 de luni. Acordul de retragere include posibilitatea unei prelungiri unice a perioadei de tranziție cu până la un an sau doi ani.

Dacă acordul de retragere nu este ratificat înainte de 30 martie 2019, nu va exista o perioadă de tranziție, iar dreptul UE va înceta să se aplice Regatului Unit și în Regatul Unit începând cu 30 martie 2019. Acesta este scenariul ”fără acord” sau ”pe marginea prăpastiei”.

Autoritățile naționale au un rol esențial în monitorizarea și gestionarea pregătirilor sectoarelor industriale. În acest sens, Comisia a purtat discuții tehnice cu statele membre ale UE-27, atât în ceea ce privește aspectele generale legate de gradul de pregătire, cât și măsurile specifice de pregătire sectorială, juridică și administrativă. De asemenea, au început să fie efectuate vizite în cele 27 de state membre ale UE pentru a se asigura că planurile naționale de pregătire pentru Brexit sunt pe drumul cel bun și că se oferă toate clarificările necesare cu privire la procesul de pregătire.

Continue Reading
Advertisement

Facebook

Advertisement

Trending