Connect with us

COMISIA EUROPEANA

SPECIAL ANALIZĂ de ZIUA FEMEII Cum au performat femeile-comisar într-un an de mandat sub conducerea lui Jean-Claude Juncker

Published

on

de Teodora Ion

Ziua Femeii celebrează, la nivel internațional, rolul femeii în societate. CaleaEuropeana.ro a realizat, cu acest prilej, o analiză a rolului pe care femeile îl joacă la nivelul Comisiei Europene.

Comisia Europeană, organismul executiv al Uniunii Europene responsabil cu gestionarea bugetului UE, vegherea la realizarea interesului general al spațiului Europei Unite și inițierea legislației europene îl are în fruntea sa pe Jean-Claude Juncker ca șef al executivului european.

juncker commissionComisia care și-a început mandatul la 1 noiembrie 2014 s-a confruntat cu numeroase probleme, unele dintre ele având încă un caracter prezent: crearea locurilor de muncă și creșterea nivelului de trai, stimularea economiei europene și plasarea pe un ritm de creștere sustenabilă și nu de depășire a austerității, simplificarea legislației și evitarea supra-reglementărilor, transparentizarea activității comisarilor, negocierea celui mai important acord economic din istoria milenară a comerțului – TTIP, adaptarea și ajustarea preocupărilor sale în concordanță cu criza de securitate de la estul Uniunii Europene, crearea pieței unice digitale, catalizarea Uniunii economice și monetare și a celei energetice și, bineînțeles, provocările de parcurs (criza din Grecia, criza migrației și a refugiaților).

Însărcinat încă din iulie 2014 să își formeze Comisia cu care dorea să lucreze, fostul premier luxemburghez, Jean-Claude Juncker, a ținut cont de problemele și prioritățile majorității statelor membre în distribuția portofoliilor și alegerea persoanelor cu care a ales să lucreze, ca urmare a propunerilor venite din partea guvernelor naționale. Structura Comisiei cuprinde un președinte, un prim vicepreședinte, 5 vicepreședinți și 20 de comisari.

Din acest număr de comisari care ocupă diferite portofolii, 9 sunt femei, reprezentând 32% din totalul membrilor prezenți în Comisia Europeană. De la criza refugiaților la Parteneriatul Transatlantic ( TTIP), femeile-comisar au gestionat principalele aspecte ce implicau un caracter urgent pentru dezvoltarea și buna funcționare a blocului comunitar. 

Profilând o abordare retrospectivă, CaleaEuropeană.ro vă propune o analiză a principalelor activități desfășurate de femeile-comisar din cadrul executivului european. 

mogheriniFederica Mogherini. Deteriorarea situației din statele aflate în zona Orientului Mijlociu, precum Siria sau Irak s-a constituit în rezultată a realității din interiorul blocului comunitar, caracterizat de o atmosferă tensionată ca urmare a profilării și acutizării unor provocări cărora liderii europeni s-au văzut nevoiți să le găsească soluții. Tensionarea relațiilor dintre Uniunea Europeană și Rusia pe fondul situației existente în spațiul est-ucrainian și criza refugiaților au reprezentat principalele subiecte ale agendei noului Înalt Reprezentant al Uniunii Europene pentru Afaceri Externe și Politică de Securitate. Succesul negocierilor cu Iranul privind programul nuclear, proces demarat de predecesoarea sa, Catherie Ashton, a deschis calea către normalizarea relațiilor diplomatice și economice cu statul în cauză. De altfel, Mogherini a afirmat că apelul la diplomație poate să reprezinte cea mai înțeleaptă metodă de „a rezolva cele mai dificile probleme.”

Primul an al lui Mogherini a fost dominat și de discuțiile purtate cu statele din Africa privind migrația, dar și cooperare cu zona în cauză în vederea dezvoltării.Am discutat cu partenerii noștri din Africa despre cum îi putem ajuta să se descurce cu refugiații, cu persoanele strămutate și cu fluxurile migratorii, recunoscând că aceste aspecte sunt punctele convergente dintre Uniunea Africană și Uniunea Europeană.”

De asemenea, Înaltul Reprezentant al Uniunii Europene pentru Afaceri Externe și Politica de Securitate, Federica Mogherini a efectuat o vizită istorică în Cuba în luna martie a anului 2015, unde a semnat alături de ministrul Comerțului, Malmiera un tratat bilateral pentru consolidarea cooperării cu  statul cubanez. Cu un an în urmă, UE a adoptat directiva de negociere a unui acord de cooperare și dialog politic bilateral UE-Cuba pentru a consolida relațiile bilaterale existente în aria comercială.

Participantă la Grupul Internațional pentru Sprijinirea Siriei, Uniunea Europeană a fost reprezentată de Federica Mogherini în cadrul discuțiilor care au avut loc în decembrie, anul trecut. „Am agreat demararea unui dialog între guvern și opoziție începând cu luna ianuarie. În paralel vom continua să lucrăm pentru încetarea focului, ceea ce ne-ar permite să ne concentrăm forțele pe lupta împotriva Daesh și să garantăm accesul sprijinului umanitar în toata țara. Deși vorbim în termeni geopolitici, prioritatea noastră este să salvăm sute și mii de vieți.”

Citiți și Analiză Egalitatea de gen la vârful Uniunii Europene. Cum sunt reprezentate femeile în procesul decizional european

Armistițiul referitor la încetarea focului și a oricăror forme ostile în Siria a fost aprobat pe data de 26 februarie 2016, după ce Rusia și Statele Unite au ajuns la un acord împreună cu părțile implicate în Grupul Internațional pentru Susținerea Siriei. Astfel, la scurt timp, reprezentanții Națiunilor Unite au menționat că Executivul sirian a acceptat ajutor umanitar pentru 7 zone afectate de război.

Kristalina_Georgieva_(1)Kristalina Georgieva. În calitate de vicepreședinte pentru Buget și Resurse Umane, în atribuțiile Kristalinei Georgieva intră raportarea modalității în care bugetul blocului comunitar este cheltuit de către Parlamentul European, Consiliu, dar și de către Curtea Europeană de Conturi.

Confruntându-se cu intenția Marii Britanii de a ieși din blocul comunitar, dacă nu îi sunt îndeplinite condițiile impuse, în luna iunie a anului trecut Georgieva a făcut publică numirea lui Jonathan Faull la conducerea comisiei care se ocupă cu analizarea reformelor solicitate de către prim-ministrul David Cameron.

Un alt punct al portofoliului său este acela de a întări investigațiile împotriva corupției prin susținerea activității Oficiului European Antifraudă (OLAF). În consecință, în luna octombrie, 2015 Georgieva a făcut publice intențiile Comisiei Europene de a demara investigații la oficiul în cauză, după ce anumite informații privind corespondența internă au ieșit la iveală. În spatele reformării acestuia se afla intenția de a îmbunătăți eficiența, eficacitatea și responsabilitarea OLAF , menținându-i independența de investigare. 

În lumina atacurilor de la Paris, un acord extraordinar a fost atins la mijlocul lunii noiembrie privind bugetul pentru anul 2016. Acțiunea în cauză venea și pe fondul acutizării crizei refugiaților, reprezentând un răspuns valid la noul context. Aceasta urmărea să sporească investițiile și competitivitatea, locurile de muncă, susținând în același timp o revenire a economiei europene. Georgieva a afirmat într-un comunicat de presă: „Am reușit să obținem un acord privind bugetul Uniunii Europene, în lumina tragediei care a lovit Franța. În aceste momente de solidaritate, trebuie să prioritizăm resursele de care dispunem. Astfel, creșterea investițiilor constituie o soluție viabilă pentru sporirea locurilor de muncă. Depunem eforturi considerabile pentru a obține cele mai bune rezultate pentru contribuabilii europeni.”

În primul an al mandatului său, în colaborare cu Înaltul Comisariat pentru Refugiați al Națiunilor Unite (UNHCR) Comisia Europeană, prin vice-președintele pentru Buget și Resurse Umane, Kristalina Georgieva, a lansat un program pentru suplimentarea locurilor în care refugiații sunt înregistrați.

Cecilia Malmstršm statement on Trafficking in Human BeingsCecilia Malmström. În calitate de comisar al Comerțului, Malmstrom a respins cererile Rusiei de a modifica acordul de liber schimb dintre Uniunea Europeană și Ucraina. Putin a invocat atunci motivele economice, precizând că acesta va aduce un prejudiciu notabil asupra propriei economii, amenințând că va interzice accesul Kiev-ului pe piața rusă, dacă Ucraina va implementa acordul. „Nu voi permite și nici Comisia nu va permite ca Rusia să amendeze acest acord. Doar UE sau Ucraina pot face acest lucru.”

În mai 2015, comisarul pentru Comerț și ministrul Economiei statului turc au anunțat că urmăresc realizarea cadrului necesar pentru extinderea uniunii vamale dintre Comunitatea Europeană și Turcia. „Este necesară o modernizare a Uniunii Vamale cu Turcia. Această inițiativă va contribui la sporirea relațiilor comerciale dintre cei doi actori implicați.” Reducerea uniunii vamale dintre UE și Turcia la un simplu acord de liber schimb nu ar fi putut diminua pierderile pe care Turcia le suferă ca urmare a acordurilor încheiate între comunitatea europeană și Statele Unite. Astfel, uniunea vamală reprezintă singura modalitate de a combate dezavantajele pe care le ridică potențiale viitoare acroduri negociate de Uniunea Europeană cu alte state.

De asemenea, sub conducerea sa, Uniunea Europeană a reușit să încheie un acord de liber schimb cu Vietnam în august 2015. Acordul, care caută să încurajeze comerțul cu bunuri, de la produse farmaceutice, la vin sau mașini, este primul de asemenea factură încheiat de blocul comunitar. Acesta urmează să intre în vigoare, cel mai probabil la finele anului 2017.

 În scrisoare de învestire în funcție, un alt obiectiv stabilit de Comisia Europeană a fost profilat de Acordul dintre Statele Unite și Uniunea Europeană. Evoluțiile au fost pe alocuri sinuoase, cauzate de diferența de viziune asupra reglementării activității companiilor pe cele două piețe, protecției datelor, siguranței alimentare sau politica de mediu. După ce la reuniunea din iulie 2015 de la Bruxelles nu s-au înregistrat progrese majore, în luna octombrie a aceluiași an UE și SUA au căzut d acord asupra a 97% din liniile de tarife alocate bunurilor comercializate.

Prin capitolul propus privind dezvoltarea durabilă în comerț și investiții, Parteneriatul Transatlantic (TTIP) oferă dispozițiile cele mai ambițioase puse vreodată pe aceste chestiuni de oricare dintre partenerii comerciali. Această abordare urmează noua strategie comercială a UE, “Comerț pentru toți”, care are ca scop realizarea unor politici comerciale mai responsabile atât acasă, cât și la nivel global. „Problemele cu care se confruntă Europa astăzi sunt unele ce nu pot fi neglijate iar Acordul de Liber Schimb reprezintă un răspuns solid pentru întrebările pe care acestea le ridică”, a menționat Malmstroem în fața unei dezbateri parlamentare.

marianne thyssenMarianne Thyssen. Criza economică a avut un impact notabil asupra societății. Rata șomajului a atins cote alarmante în multe sfere ale societăților europene, cu precădere în rândul tinerilor. Sărăcia și excluziunea socială au căpătat și ele forme îngrijorătoare. Ca urmare a portofoliului pe care îl deține, și anume cel al Angajărilor, afacerilor sociale, pregătire profesională și mobilitatea forței de muncă, Marianne Thyssen s-a confruntat cu profilarea acestui tip de realitate căruia a trebuit să îi găsească soluții concrete.

În noiembrie 2015, Comisia Europeană a lansat Pactul European pentru tineri, un acord mutual între oamenii de afaceri și Uniunea Europeană pentru implementarea educației antreprenoriale astfel încât tinerii să aibă mai multe șanse a a-și găsi un loc de muncă. Pactul face apel la oamenii de afaceri partenerii sociali, dar și la specialiștii din domeniul educației pentru a dezvolta și consolida parteneriate astfel încât să faciliteze incluziunea tinerilor în câmpul muncii. Marianne Thyssen a susținut cu această ocazie că „prioritatea primordială a fost aceea de a stimula crearea locurilor de muncă de calitate. Salut acest parteneriat are asigură mai mult de 100.000 de noi opotunități pentru tineri. Aștept ca tot mai multe asociații și companii de afaceri să se alăture acestui pact pentru a crește numărul opțiunilot pentru populația tânără din Europa.”

La începutul anului 2016 aceasta avea să afirme că „lupta împotriva ratei crescute a șomajului în rândul tinerilor începe să capete contur”. De altfel,  Thyssen a susținut că CU a încercat să soluționeze problema șomajului existent în rândul tinerilor prin instituirea Inițiativei pentru Angajarea Tinerilor care sprijină tinerii ce trăiesc în zone unde rata șomajului este mai mare de 25%.

Anul acesta Comisia va propune o Nouă Agendă Europeană privind Competența pentru a reduce diferențele la nivelul capacităților, dar și pentru a crea mai multe locuri de muncă pentru cetățenii europeni.

violeta bulcVioleta Bulc. La 15 octombrie 2014, președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker i-a încredințat Violetei Bulc portofoliul Transporturilor. În decembrie 2015, aceasta a făcut publică noua strategie europeană aviatică prin care se urmărește stimularea industriei aviatice din Europa, metoda folosită fiind încheierea acordurile cu guvernele din întreaga lume. „Viziunea mea nu se rezumă doar la piața europeană, ci se referă la cea globală.” Nucleul strategiei Comisiei este acela de a exporta criteriile folosite pentru piața aviatică europeană prin intermediul unor serii bilaterale de acorduri.

În colaborare cu omologul său pentru Politică Regională, comisarul pentru Transporturi a participat pe data de 25 ianuarie 2016 la Conferința de lansare a Strategiei UE pentru Regiunea Alpilor. „Cu patru dintre cele 9 coridoare europene d transport care trec prin Apli, regiunea este o zonă fragilă. În vreme ce Europa depinde de conectivitatea cu regiunea alpină, reprezintă o măsură stringentă de a asigura cel mai ridicat nivel de sutenabilitate în această zonă.”

elzbieta bienkowskaElzbieta Bienkowska are în responsabilitate portofoliul pentru Piaţă internă, Industrie, Antreprenoriat şi IMM-uri. Principalele obiective pe care le cuprinde mandatul în cauză sunt determinate de libera circulație a indivizilor, serviciilor, capitalului, dar și a produselor. Acesta a devenit mult mai complex odată cu dezvoltarea pieței unice. Pentru fructificarea potențialului acesteia, în octombrie a fost prezentată o foaie de parcurs, ca formă de afirmare a angajamentului politic al Comisiei Europene de a elibera întreg potențialul pieței unice. Bienkowska a afirmat cu această ocazie că „în parteneriat cu Parlamentul European și statele membre, trebuie să ne asigurăm că aceste acțiuni concrete sunt puse acum în aplicare la viteza maximă. Europa nu are timp de pierdut pentru a răspunde provocărilor de competitivitate”. S-a urmărit astfel crearea unei culturi veritabile pentru respectarea normelor privind piața unică și construirea cadrului necesar pentru companiile care urmăresc să se extindă dincolo de granițele interne.

vera jourovaVera Jourova. Deținând mandatul de comisar care se ocupă cu Justiția, Consumatorii și Egalitatea de gen, una dintre principalele atribuții ale Verei Jourova este promovarea egalității de gen și combaterea discriminării, inclusiv verificarea modalității în care se poate debloca procesul de negociere privind propunerea ce face trimitere la Directiva Antidiscriminare. Aceasta reprezintă un punct esențial care trebuie atins, indispensabil pentru asigurarea unui tratament egal pentru toate persoanele, indiferent de religie, vârstă, orientare sexuală în statele membre. Opoziția manifestată de unele țări care fac parte din blocul comunitar a tergiversat procesul de a ajunge la un consens în prima etapă a mandatului său. Un raport realizat în luna decembrie a anului trecut de către Agenția pentru Drepturile Fundamentale a UE reliefa ierarhia „fundamentelor curente” din legislația antidiscriminare a Uniunii, scoțând la iveală o zonă cu handicap a legislației, și anume că în 15 state membre nu există un cadru care să protejeze persoanele încadrate în câmpul muncii care au o orientare sexuală diferită, de unde rezultă și caracterul imperios al adoptării unei astfel de directive.

În cadrul scrisorii de învestire, Juncker a menționat că „o politică solidă privind protecția comnsumatorilor poate fi o punte de legătură între sistemele naționale, constituind o forță motrice pentru valorificarea beneficiilor pe care le prezintă piața unică, contribuind astfel la diminuarea dezavantajelor pe care le ridică birocrația.”

Portofoliul comisarului Vera Jourova include o mai bună funcționare a sferei online pentru asigurarea unui grad de protecție ridicat atunci când consumatorii efectuează cumpărături online, dar și protejarea datelor cetățenilor Uniunii Europene. De altfel, demersuri privind modernizarea acestui sector au fost întreprinse, Comisia propunând la finele anului 2015 modificarea regulilor pentru a simplifica vânzările. „Astăzi, propunerile profilate de noi vor oferi consumatorilor mai multă încredere în acest sector și vor simplifica cadrul pentru mediul antreprenorial, astfel încât companiile să își vândă produsele online. Consumatorii se vor bucura de reguli moderne și simplificate, în vreme ce companiile vor avea parte de un cadrul legislativ mult mai solid, dar și de o modalitate mai ieftină și rapidă de a-și promova activitățile.

corina cretu 3Corina Crețu. Numită în funcția de comisar pentru Politică Regională, activitatea acesteia a fost una prolifică. De la progresele semnificative privind utilizarea fondurilor din perioada de programare 2007-2013, la adoptarea tuturor Programelor Operaționale pentru cadrul temporal 2014-2020, comisarul Politicii Regionale a avut în vedere adaptarea la transformările pe care le-a întâmpinat blocul comunitar. Astfel, pentru soluționarea problemelor întâlnite de către o parte dintre statele care s-au confruntat cu dificultăți privind utilizarea fondurilor din perioada 2007-2013, au fost adoptate măsuri, ca formă de acțiune concretă. „Constituirea Grupului de Lucru pentru o mai bună implementare în țările care au întâmpinat dificultăți de absorbție în perioada 2007-2013 a fost printre primele mele inițiative în calitate de comisar european. Am vizitat toate aceste state în ultimul an, iar experții DG Regio au avut peste 70 de reuniuni tehnice cu autoritățile acestor state membre, în urma cărora au fost întocmite planuri de acțiune bazate pe necesitățile și specificul fiecărei țări și a fiecărei regiuni.”

Un proces de simplificare în ceea ce privește politica de coeziune a fost demarat. În consecință, vizite în 24 de state membre, printre care se numără Italia și Grecia au fost efectuate, acestea confruntându-se cu cele mai multe probleme de utilizare a fondurilor din cauza complexității procedurilor.

În ceea ce privește perioada 2014-2020, 454 de miliarde de euro din bugetul UE (637 de miliarde de euro în total cu cofinanțarea națională) vor fi investite în orașele și regiunile Europei în perioada 2014-2020, prin intermediul a mai mult de 500 de programe finanțate din fondurile ESI. Acestea reprezintă o componentă importantă a investițiilor publice din UE pentru perioada 2014-2016, în medie de aproximativ 14 % din valoarea investițiilor publice totale, dar pot avea o pondere și de 70 % în cazul unor state membre.

magrethe vestagerMargrethe Vestager. De la preluarea portofoliului de comisar al Concurenței, Vestager a depus eforturi notabile pentru conturarea propriei moșteniri. Aceasta a fixat prioritățile pentru următorii ani ai mandatului. Vestager a demarat un amplu proces împotriva grupului tehnologic american Google, în vreme ce compania de gaz Gazprom a fost acuzată că profită de poziția privilegiată pe care o are pe piața de gaz europeană, afirmații ce au venit după ce au fost impuse bariere în calea comerțului cu opt state europene. În mai 2015, aceasta a demarat o anchetă împotriva comerțului online, comisarul Concurenței susținând că cetățenii Uniunii întâmpină mult prea multe bariere în calea accesului la bunurile și serviciile promovate în mediul virtual. „Cetățenii europeni se confruntă cu prea multe bariere pentru a avea acces la bunurile și serviciile comercializate în mediul online. Unele dintre acestea sunt fixate de companii. Scopul acestea anchete este acela de a determina cât de răspândite sunt aceste bariere și ce efecte au asupra consumatorilor și competiției. Nu vom ezita să acționăm în consecință, dacă se dovedește că acestea afectează competitivitatea.”

Activitatea întreprinsă în cadrul unui an furnizează nu doar elemente importante, atât de factură simbolică, cât și de natură politică, dar reprezintă și un punct de referință pentru buna funcționare instituțională a organismelor Uniunii Europene. În genere, relevanța și consistența activității acestora succede cadrul temporal și conjunctural, posteritatea fiind de cele mai multe ori avocatul apărării sau acuzării.

.

Teodora Ion este redactor-șef adjunct și specialistă în domeniul relațiilor internaționale. Aria sa de expertiză include procesul retragerii Marii Britanii din Uniunea Europeană, relațiile comerciale globale și competiția pentru supremație dintre marile puteri ale lumii. Teodora este corespondent în cadrul summit-urilor Consiliului European și al celorlalte reuniuni decizionale de la nivelul UE.

COMISIA EUROPEANA

Comisia Europeană desemnează Shein drept platformă online foarte mare care trebuie să respecte normele UE privind serviciile digitale, protejând consumatorii

Published

on

© European Union 2018

Comisia Europeană a desemnat în mod oficial platforma de shopping asiatică Shein drept platformă online foarte mare (VLOP) în temeiul Actului legislativ privind serviciile digitale (DSA), informează executivul european într-un comunicat remis CaleaEuropeană.ro.

Shein este un comerciant cu amănuntul online de modă cu o medie de peste 45 milioane de utilizatori lunari în Uniunea Europeană. Acest număr de utilizator, pe care Shein l-a comunicat Comisiei, depășește pragul DSA pentru desemnarea ca VLOP.

În urma desemnării ca VLOP, Shein va trebui să respecte cele mai stricte norme în temeiul Actului legislativ privind serviciile digitale în termen de patru luni de la notificarea sa (și anume, până la sfârșitul lunii august 2024), cum ar fi obligația de a adopta măsuri specifice pentru a capacita și a proteja utilizatorii online, inclusiv minorii, și pentru a evalua și a atenua în mod corespunzător orice riscuri sistemice care decurg din serviciile lor.

Mai precis, aceste obligații suplimentare includ:

O supraveghere mai diligentă a produselor ilegale:

  • Shein trebuie să analizeze cu atenție riscurile sistemice specifice în ceea ce privește diseminarea conținutului și a produselor ilegale, precum și riscurile generate de proiectarea sau funcționarea serviciului său și a sistemelor sale conexe. Rapoartele de evaluare a riscurilor vor trebui să fie transmise Comisiei la 4 luni de la notificarea desemnării oficiale și, ulterior, la un an.
  • Shein trebuie să instituie măsuri de atenuare a riscurilor, cum ar fi listarea și vânzarea de mărfuri contrafăcute, produse nesigure și articole care încalcă drepturile de proprietate intelectuală. Aceste măsuri pot include adaptarea condițiilor de utilizare, îmbunătățirea proiectării interfeței pentru utilizatori pentru o mai bună raportare și detectare a listărilor suspecte, îmbunătățirea proceselor de moderare pentru a elimina rapid articolele ilegale și rafinarea algoritmilor săi pentru a preveni promovarea și vânzarea de bunuri interzise.
  • Shein trebuie să își consolideze procesele interne, resursele, testarea, documentarea și supravegherea oricăreia dintre activitățile legate de detectarea riscurilor sistemice.

Măsuri sporite de protecție a consumatorilor:

  • Rapoartele anuale de evaluare a riscurilor întocmite de Shein trebuie să evalueze în mod specific orice efecte adverse potențiale asupra sănătății și siguranței consumatorilor, cu accent pe bunăstarea fizică și mentală a utilizatorilor minori.
  • Shein trebuie să își structureze platforma, inclusiv interfețele pentru utilizatori, algoritmii de recomandare și condițiile de utilizare, pentru a atenua și a preveni riscurile la adresa siguranței și bunăstării consumatorilor. Trebuie puse în aplicare măsuri pentru a proteja consumatorii împotriva achiziționării de bunuri nesigure sau ilegale, cu un accent deosebit pe prevenirea vânzării și distribuției de produse care ar putea fi dăunătoare pentru minori. Aceasta include încorporarea unor sisteme solide de asigurare a vârstei pentru a restricționa achiziționarea de articole restricționate în funcție de vârstă.

Mai multă transparență și responsabilitate:

  • Fișa trebuie să se asigure că evaluările sale de risc și respectarea tuturor obligațiilor prevăzute în Actul legislativ privind serviciile digitale sunt auditate în fiecare an, extern și independent.
  • Shein trebuie să publice repertorii ale tuturor anunțurilor comunicate pe interfața sa.
  • Shein va trebui să ofere acces la datele publice cercetătorilor, inclusiv cercetătorilor agreați desemnați de coordonatorii serviciilor digitale.
  • Shein trebuie să respecte cerințele în materie de transparență, inclusiv publicarea, o dată la șase luni, a rapoartelor privind transparența privind deciziile de moderare a conținutului și gestionarea riscurilor, pe lângă rapoartele privind riscurile sistemice și rezultatele auditului, o dată pe an.
  • Shein trebuie să numească o funcție de conformitate și să facă obiectul unui audit extern independent în fiecare an.

Aplicabilitatea generală a ASD în cazul platformelor și piețelor online

Începând cu 17 februarie 2024, toate platformele online, inclusiv serviciul de piață online al Shein, trebuie să respecte deja obligațiile generale prevăzute în Actul legislativ privind serviciile digitale. Aceste dispoziții generale includ obligațiile piețelor online de a asigura trasabilitatea comercianților pe platformele lor, de a concepe interfața într-un mod care să faciliteze respectarea de către comercianți a obligațiilor legale care le revin în temeiul legislației UE; de a informa consumatorii cu privire la achiziționarea unui produs ilegal, din momentul în care iau cunoștință de ilegalitatea produsului.

Începând cu 17 februarie 2024, Actul legislativ privind serviciile digitale impune, de asemenea, tuturor platformelor online, inclusiv piețelor:

  • Să ofere mecanisme ușor de utilizat pentru a permite utilizatorilor sau entităților să notifice conținutul ilegal;
  • Să acorde prioritate tratării notificărilor transmise de așa-numiții „notificatori de încredere”;
  • Furnizează utilizatorilor expuneri de motive atunci când conținutul lor este restricționat sau eliminat;
  • Punerea la dispoziție a unui sistem intern de soluționare a plângerilor pentru ca utilizatorii să conteste deciziile de moderare a conținutului;
  • Să își reproiecteze sistemele pentru a asigura un nivel ridicat de confidențialitate, securitate și siguranță a minorilor;
  • Să se asigure că interfețele lor nu sunt proiectate într-un mod care induce în eroare sau manipulează utilizatorii;
  • Să eticheteze în mod clar publicitatea pe interfețele lor;
  • Să înceteze prezentarea de materiale publicitare specifice bazate pe crearea de profiluri ale datelor sensibile (cum ar fi originea etnică, opiniile politice sau orientarea sexuală) sau să vizeze minorii;
  • Să aibă termeni și condiții clare și să acționeze în mod diligent, obiectiv și proporțional atunci când le aplică;
  • Publică o dată pe an rapoarte privind transparența cu privire la procesele lor de moderare a conținutului.

Etapele următoare 

În urma desemnării sale ca VLOP, Comisia va avea competența de a supraveghea respectarea de către Shein a Regulamentului privind serviciile digitale, în cooperare cu coordonatorul irlandez al serviciilor digitale.

Serviciile Comisiei vor monitoriza cu atenție aplicarea normelor și obligațiilor prevăzute de Actul legislativ privind serviciile digitale de către platformă, în special în ceea ce privește măsurile de garantare a protecției consumatorilor și de combatere a diseminării produselor ilegale. Serviciile Comisiei sunt pregătite să colaboreze îndeaproape cu Shein pentru a se asigura că acestea sunt abordate în mod corespunzător.  

Istoricul dosarului 

Această desemnare vine la un an de la adoptarea de către Comisie a primelor decizii de desemnare și ilustrează modul în care Comisia continuă să monitorizeze îndeaproape evoluțiile pieței. În prezent, Comisia a desemnat 23 de VLOP și motoare de căutare (VLOSE) în temeiul Actului legislativ privind serviciile digitale.

La 25 aprilie 2023, Comisia a desemnat primele 19 platforme operaționale foarte mari (VLOP) și motoare de căutare online foarte mari (VLOSE). Începând cu sfârșitul lunii august, aceste VLO-uri și VLOSE au trebuit să respecte obligațiile suplimentare prevăzute în secțiunea 5 din Actul legislativ privind serviciile digitale. La 20 decembrie 2023, au fost desemnate alte trei platforme online foarte mari. Pentru acestea, obligațiile suplimentare vor deveni obligatorii la sfârșitul lunii aprilie.  Până la 17 februarie 2024, toți intermediarii și platformele online, cu excepția întreprinderilor mici și a microîntreprinderilor, trebuiau să respecte obligațiile generale introduse de Actul legislativ privind serviciile digitale. 

Supravegherea și asigurarea respectării Regulamentului privind serviciile digitale sunt partajate între Comisie și coordonatorii serviciilor digitale, care au trebuit să fie desemnați de statele membre până la 17 februarie 2024. 

Continue Reading

COMISIA EUROPEANA

Bloomberg: Macron, care a jucat un rol cheie în ascensiunea Ursulei von der Leyen, caută susținere pentru a-l numi pe Mario Draghi la șefia Comisiei Europene

Published

on

© European Union 2019

Președintele francez Emmanuel Macron, care a jucat un rol esențial în numirea Ursulei von der Leyen în funcția de președinte al Comisiei Europene în urmă cu cinci ani, este acum în discuții cu omologii săi din Consiliul European pentru a găsi un alt candidat – precum fostul premier italian Mario Draghi – pentru a ocupa postul de top.

Cu mai puțin de două luni înaintea alegerilor europene, Macron a vorbit cu mai mulți premieri, inclusiv cu premierul italian Giorgia Meloni, despre posibilitatea de a avea un lider tehnocrat al brațului executiv al Uniunii Europene, cum ar fi fostul președinte al Băncii Centrale Europene, potrivit unor surse citate de Bloomberg.

Informația apare în ajunul unui discurs mult așteptat al președintelui francez, care joi va susține un al doilea “discurs de la Sorbona” privind viitorul Uniunii Europene, dar și pentru a prezenta realizările sale, ale Franței și ale UE, urmărind să dea un ton pro-european campaniei electorale pentru alegerile pentru Parlamentul European. Discursul este așteptat a fi o reeditare a celui din 2017, din același loc, când a propus Inițiativa pentru o Europă suverană, unită și democratică.

De asemenea, materialul celor de la Bloomberg vine să completeze un scenariu care a debutat cu o analiză Euronews în care șapte lideri europeni, între care Mario Draghi și Klaus Iohannis, sunt vehiculați ca potențiali succesori ai lui von der Leyen în contextul nemulțumirilor legate de fostul ministru german al apărării.

Macron este legat de o relație bună cu Draghi, în perioada în care acesta era prim-ministru al Italiei fiind negociat și semnat “Tratatul de la Quirinale”, un pact de cooperare europeană franco-italian asemănător tratatelor franco-germane de la Elysee și Aachen.

Actualmente, Mario Draghi a fost însărcinat chiar de președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, pentru a redacta un raport privind competitivitatea economiei europene, document complementar raportului privind viitorul pieței unice publicat recent de un alt ex-premier italian Enrico Letta. De asemenea, Draghi a fost vehiculat ca opțiune și pentru a deveni următorul președinte al Consiliului European.

Ce i se reproșează lui von der Leyen?

Când Ursula von der Leyen a devenit în mod surprinzător președinte al Comisiei Europene în 2019, printr-un acord al lui Emmanuel Macron cu fostul cancelar german Angela Merkel, aceasta s-a angajat să transforme instituția într-o ”Comisie geopolitică”. 

© European Union, 2023

Oficiali europeni care au vorbit pentru Bloomberg sub protecția anonimatului au subliniat faptul că von der Leyen și-a erodat șansele pentru că a politizat rolul său și pentru modul în care a acționat în diferite situații precum vizita în Israel după atacul Hamas din 7 octombrie anul trecut, negocieri comerciale cu alte țări sau blocuri continentale, politici climate și relațiile transatlantice.

De altfel, Macron este unul dintre liderii care a lansat critici la adresa lui von der Leyen. ”Președinția Comisiei are rolul de a apăra interesele generale, de aceea nu trebuie politizată excesiv. Ceea ce nu s-a întâmplat de fiecare dată în cazul actualei echipe a Comisiei Europene”, a afirmat el, luna trecută.

În schimb, atunci când comisarul european din partea Franței, Thierry Breton, a criticat modul în care șefa sa, Ursula von der Leyen, a fost aleasă candidatul PPE pentru un nou mandat în fruntea Comisiei Europene, oficiali din anturajul lui Macron au precizat că liderul de la Elysee a fost “extrem de furios” pentru un gest pe care l-a considerat drept  “o lipsă gravă de simț politic”.

Breton afirmase că Partidul Popular European pare să nu aibă încredere în Ursula von der Leyen după ce, la congresul de la București, aceasta a fost aleasă cu 400 de voturi pentru și 89 împotrivă pentru a fi susținută pentru un al doilea mandat, dintr-un total de 801 delegați cu drept de vot, deși von der Leyen a fost unicul candidat.

Ursula von der Leyen a fost numită de liderii europeni în iulie 2019 la șefia Comisiei Europene și confirmată apoi de Parlamentul European cu o majoritate fragilă după ce în campania pentru alegerile europene din 2019 candidatul PPE pentru funcția de președinte al executivului european a fost Manfred Weber. Candidatura actualului președinte al popularilor europeni a fost respinsă atunci de președintele francez Emmanuel Macron, fiind lichidată procedura “Spitzenkandidaten” care prevedea că propunerea partidului care obține primul loc la alegerile europene să fie numită în funcția de președinte al Comisiei.

Acum, oficialii de la Bruxelles consultați de Bloomberg nu sunt siguri dacă Macron vrea într-adevăr înlocuirea ei ori doar exercită presiuni pentru a obține concesii în perspectiva negocierilor pentru funcțiile de top ale instituțiilor UE, tratative care vor fi declanșate după scrutinul european din 9 iunie. Cei 27 de șefi de stat sau de guvern se vor reuni apoi, pe 17 iunie, într-un prim summit pentru a stabili titularii funcțiilor de președinte al Comisiei Europene, președinte al Consiliului European și Înalt Reprezentant UE pentru afaceri externe și politică de securitate.

Președintele Comisiei este numit la discreția liderilor UE, după ce se ține cont de rezultatele alegerilor europene, ceea ce înseamnă că partidul care ajunge pe primul loc, de regulă PPE, se bucură de privilegiul nescris de a controla executivul. Socialiștii și liberalii își împart, de obicei, restul funcțiilor de conducere.

Tratatul în vigoare al Uniunii Europene, cel de la Lisabona, precizează la aliniatul 7 al articolului 17 că, ținând seama de alegerile pentru Parlamentul European şi după ce a procedat la consultările necesare, Consiliul European, hotărând cu majoritate calificată, propune Parlamentului European un candidat la funcţia de preşedinte al Comisiei.

Acest candidat este ales de Parlamentul European cu majoritatea membrilor care îl compun. În cazul în care acest candidat nu întruneşte majoritatea, Consiliul European, hotărând cu majoritate calificată, propune, în termen de o lună, un nou candidat, care este ales de Parlamentul European în conformitate cu aceeaşi procedură.

Continue Reading

COMISIA EUROPEANA

Comisia Europeană lansează o investigație privind piața chineză a achizițiilor publice de dispozitive medicale care discriminează în mod inechitabil companiile și produsele europene

Published

on

© European Union, 2022

Comisia Europeană a lansat miercuri prima investigație în cadrul Instrumentului pentru achiziții publice internaționale (IPI).

Potrivit unui comunicat al instituției europene, această investigație a fost lansată ca răspuns la măsurile și practicile de pe piața chineză de achiziții pentru dispozitive medicale care discriminează în mod inechitabil companiile și produsele europene.

”Instrumentul pentru achiziții este un nou mecanism puternic de sprijinire a companiilor noastre europene pe piețe care sunt mai puțin deschise decât a noastră. De asemenea, își propune să promoveze piețele de achiziții publice deschise la nivel global. Deschiderea este vitală pentru ca întreprinderile să prospere, pentru consumatori și pentru a stimula inovația în întreaga lume. Lansăm această investigație cu China, astfel încât să putem obține condiții echitabile pe piețele noastre de achiziții pentru producătorii de dispozitive medicale, de ambele părți. Din păcate, discuțiile noastre repetate cu China cu privire la acest subiect au fost inutile. Avem încredere că această investigație IPI ne va stimula dialogul și ne va ajuta să găsim soluții reciproc agreabile”, a subliniat Valdis Dombrovskis, vicepreședintele executiv al Comisiei Europene responsabil pentru comerț.

Rezultatele colectate de Comisie indică faptul că piața de achiziții din China pentru dispozitive medicale a devenit treptat mai restrictivă pentru firmele europene și străine, precum și pentru produsele fabricate în UE. Acest lucru se datorează măsurilor introduse de China care face o diferență nedreaptă între companiile locale și cele străine și între dispozitivele medicale produse la nivel local și cele importate.

După ce și-a exprimat anterior preocupările în mod repetat și direct față de autoritățile chineze și în absența unor răspunsuri sau acțiuni satisfăcătoare, Comisia a decis să abordeze această problemă prin intermediul regulamentului, în conformitate cu IPI.

UE este un susținător ferm al unor condiții de concurență echitabile pe piețele internaționale de achiziții publice. În acest context, primul scop al unei investigații IPI este de a stimula dialogul între autoritățile competente cu privire la eliminarea discriminării în achizițiile publice, în beneficiul tuturor. Doar dacă dialogul nu reușește să ajungă la un acord echitabil, Comisia va lua în considerare impunerea de măsuri stipulate în cadrul regulamentului.

Această investigație privind achizițiile publice din China pentru dispozitive medicale va urma această abordare, având ca scop reechilibrarea relației comerciale UE-China, promovând accesul deschis și echitabil atât la piețele de achiziții publice europene, cât și chineze.

Comisia va invita acum autoritățile chineze să își prezinte punctele de vedere, să furnizeze informații relevante și să deschidă o consultare cu scopul de a elimina măsurile discriminatorii.

Comisia va informa în mod regulat statele membre cu privire la progresul anchetei. Ancheta și consultările se vor încheia într-o perioadă de nouă luni, pe care Comisia o poate prelungi cu cinci luni în cazuri justificate. Odată ce investigația și consultările sunt încheiate, Comisia va pune la dispoziția publicului un raport care prezintă principalele sale constatări și cursul de acțiune propus. Raportul va fi prezentat Parlamentului European și Consiliului.

Comisia poate suspenda ancheta și consultările în orice moment, în cazul în care China ia măsuri corective sau își asumă angajamente satisfăcătoare. Aceasta poate relua ancheta și consultările, în cazul în care ajunge ulterior la concluzia că motivele suspendării nu mai sunt valabile.

În cazul în care, în urma anchetei și a consultărilor, Comisia concluzionează că măsurile discriminatorii chinezești există și că China nu oferă o soluție satisfăcătoare, aceasta poate adopta o măsură IPI. Astfel de măsuri pot lua forma unor ajustări ale scorului pentru ofertanții originari din țara terță în cauză (o reducere a scorului lor global în procesul de selecție, scăzând astfel șansele lor de a câștiga licitația) sau excluderea lor totală de la licitația relevantă din UE, în funcție de anumite criterii.

Nu este prima investigație pe care Uniunea Europeană o lansează împotriva Chinei. Recent, Comisia Europeană a deschis o investigație privind subvențiile de care ar fi beneficiat furnizorii chinezi de turbine eoliene destinate unor parcuri eoliene din România și alte patru state membre.

La începutul lunii octombrie a anului trecut, Comisia Europeană a demarat oficial ancheta privind subvențiile acordate de China producătorilor de mașini electrice.

Continue Reading

Facebook

Concrete & Design Solutions

Concrete-Design-Solutions
U.E.5 hours ago

Ministrul german al Finanțelor: Germania are nevoie de o redresare economică pentru a-și asigura poziția geopolitică

U.E.5 hours ago

UE critică Rusia pentru măsurile luate împotriva filialelor unor companii europene: Reprezintă încă o dovadă a disprețului față de normele și legislația internațională

ROMÂNIA DIGITALĂ13 hours ago

ICI București a participat la a Treia Sesiune a Comitetului Mixt de Cooperare lnterguvernamentală România-Emiratele Arabe Unite

U.E.13 hours ago

UE alocă încă 68 de milioane de euro sub formă de ajutor umanitar pentru palestinienii din Gaza

ROMÂNIA16 hours ago

Sorin Cîmpeanu a condus delegația Senatului la Conferința Președinților Parlamentelor UE, încheiată cu adoptarea unui Carte privind rolul parlamentelor în democrație

COMUNICATE DE PRESĂ17 hours ago

Marian Preda, rectorul Universității din București, a primit titlul de Doctor Honoris Causa al Universității de Stat din Moldova

FONDURI EUROPENE17 hours ago

Adrian Câciu anunță investiții de 4,5 miliarde de euro în primul trimestru din 2024, o creștere de 70% față de perioada similară a anului trecut

NATO20 hours ago

Erdogan îi transmite lui Rutte că noul secretar general NATO trebuie să prioritizeze eliminarea obstacolelor dintre aliați privind industriile de apărare și preocupările legate de terorism

CONSILIUL UE20 hours ago

Ungaria promite o președinție “central-europeană” a Consiliului UE și care să stopeze declinul Uniunii, prin lupta împotriva migrației și accelerarea extinderii în Balcani

U.E.21 hours ago

Franța susține că o “forță de reacție rapidă” a UE ar putea fi înființată în 2025: Există multe crize asupra cărora NATO nu are competențe

INTERNAȚIONAL3 days ago

Joe Biden a promulgat ajutorul de 61 de miliarde de dolari pentru Ucraina, iar primele livrări de muniții se reiau imediat: “Nu ne înclinăm în fața lui Putin. Iată ce înseamnă să fii o superputere mondială”

COMISIA EUROPEANA4 days ago

20 de ani de la “cel mai mare val de extindere a UE”, marcați în Parlamentul European cu gândul la aderarea Ucrainei și R. Moldova: O victorie a lui Putin ar schimba harta și cursul istoriei europene

ROMÂNIA4 days ago

Ministrul Finanțelor, concluzii după participarea la reuniunile de primăvară ale BM şi FMI: România va avea parte de sprijin pentru consolidarea fiscală și creșterea investițiilor în infrastructură

ROMÂNIA5 days ago

Premierul Marcel Ciolacu anunță că ”proiectul de lege privind adoptarea salariului minim european în România” este în lucru la Ministerul Muncii: Păstrarea forţei de muncă în ţară, o prioritate

INTERNAȚIONAL5 days ago

Klaus Iohannis și Yoon Suk Yeol au adoptat, la Seul, Declarația pentru consolidarea Parteneriatului Strategic România – Coreea de Sud, cu accent pe apărare, energie și investiții

U.E.6 days ago

Șeful diplomației UE face apel la statele membre să furnizeze și interceptoare Ucrainei pe lângă muniția esențială pe câmpul de luptă

ROMÂNIA1 week ago

În ultimii 30 de ani, România a beneficiat de investiții de peste un miliard de euro din partea Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare, subliniază directorul BERD pentru țara noastră

ROMÂNIA2 weeks ago

Directorul general ICI București, în cadrul Digital Innovation Summit: Lumea se schimbă şi va trebui să ne adaptăm. Foarte multe informații nu le mai putem opera decât dacă suntem digitalizați

ROMÂNIA2 weeks ago

Ne dorim să dezvoltăm Portul Constanța în perspectiva procesului de redresare și reconstrucție a Ucrainei, subliniază Marcel Ciolacu în Qatar: Avem nevoie de expertiza și experiența companiilor qatareze

ROMÂNIA2 weeks ago

Ministrul Adrian Câciu își dorește ca Europa anului 2030 să ”fie un furnizor mondial de tehnologie, un producător de semiconductori şi un producător de software”, fiind convins că România va fi cu totul alta

Trending