Connect with us

COMISIA EUROPEANA

SPECIAL ANALIZĂ de ZIUA FEMEII Cum au performat femeile-comisar într-un an de mandat sub conducerea lui Jean-Claude Juncker

Published

on

de Teodora Ion

Ziua Femeii celebrează, la nivel internațional, rolul femeii în societate. CaleaEuropeana.ro a realizat, cu acest prilej, o analiză a rolului pe care femeile îl joacă la nivelul Comisiei Europene.

Comisia Europeană, organismul executiv al Uniunii Europene responsabil cu gestionarea bugetului UE, vegherea la realizarea interesului general al spațiului Europei Unite și inițierea legislației europene îl are în fruntea sa pe Jean-Claude Juncker ca șef al executivului european.

juncker commissionComisia care și-a început mandatul la 1 noiembrie 2014 s-a confruntat cu numeroase probleme, unele dintre ele având încă un caracter prezent: crearea locurilor de muncă și creșterea nivelului de trai, stimularea economiei europene și plasarea pe un ritm de creștere sustenabilă și nu de depășire a austerității, simplificarea legislației și evitarea supra-reglementărilor, transparentizarea activității comisarilor, negocierea celui mai important acord economic din istoria milenară a comerțului – TTIP, adaptarea și ajustarea preocupărilor sale în concordanță cu criza de securitate de la estul Uniunii Europene, crearea pieței unice digitale, catalizarea Uniunii economice și monetare și a celei energetice și, bineînțeles, provocările de parcurs (criza din Grecia, criza migrației și a refugiaților).

Însărcinat încă din iulie 2014 să își formeze Comisia cu care dorea să lucreze, fostul premier luxemburghez, Jean-Claude Juncker, a ținut cont de problemele și prioritățile majorității statelor membre în distribuția portofoliilor și alegerea persoanelor cu care a ales să lucreze, ca urmare a propunerilor venite din partea guvernelor naționale. Structura Comisiei cuprinde un președinte, un prim vicepreședinte, 5 vicepreședinți și 20 de comisari.

Din acest număr de comisari care ocupă diferite portofolii, 9 sunt femei, reprezentând 32% din totalul membrilor prezenți în Comisia Europeană. De la criza refugiaților la Parteneriatul Transatlantic ( TTIP), femeile-comisar au gestionat principalele aspecte ce implicau un caracter urgent pentru dezvoltarea și buna funcționare a blocului comunitar. 

Profilând o abordare retrospectivă, CaleaEuropeană.ro vă propune o analiză a principalelor activități desfășurate de femeile-comisar din cadrul executivului european. 

mogheriniFederica Mogherini. Deteriorarea situației din statele aflate în zona Orientului Mijlociu, precum Siria sau Irak s-a constituit în rezultată a realității din interiorul blocului comunitar, caracterizat de o atmosferă tensionată ca urmare a profilării și acutizării unor provocări cărora liderii europeni s-au văzut nevoiți să le găsească soluții. Tensionarea relațiilor dintre Uniunea Europeană și Rusia pe fondul situației existente în spațiul est-ucrainian și criza refugiaților au reprezentat principalele subiecte ale agendei noului Înalt Reprezentant al Uniunii Europene pentru Afaceri Externe și Politică de Securitate. Succesul negocierilor cu Iranul privind programul nuclear, proces demarat de predecesoarea sa, Catherie Ashton, a deschis calea către normalizarea relațiilor diplomatice și economice cu statul în cauză. De altfel, Mogherini a afirmat că apelul la diplomație poate să reprezinte cea mai înțeleaptă metodă de „a rezolva cele mai dificile probleme.”

Primul an al lui Mogherini a fost dominat și de discuțiile purtate cu statele din Africa privind migrația, dar și cooperare cu zona în cauză în vederea dezvoltării.Am discutat cu partenerii noștri din Africa despre cum îi putem ajuta să se descurce cu refugiații, cu persoanele strămutate și cu fluxurile migratorii, recunoscând că aceste aspecte sunt punctele convergente dintre Uniunea Africană și Uniunea Europeană.”

De asemenea, Înaltul Reprezentant al Uniunii Europene pentru Afaceri Externe și Politica de Securitate, Federica Mogherini a efectuat o vizită istorică în Cuba în luna martie a anului 2015, unde a semnat alături de ministrul Comerțului, Malmiera un tratat bilateral pentru consolidarea cooperării cu  statul cubanez. Cu un an în urmă, UE a adoptat directiva de negociere a unui acord de cooperare și dialog politic bilateral UE-Cuba pentru a consolida relațiile bilaterale existente în aria comercială.

Participantă la Grupul Internațional pentru Sprijinirea Siriei, Uniunea Europeană a fost reprezentată de Federica Mogherini în cadrul discuțiilor care au avut loc în decembrie, anul trecut. „Am agreat demararea unui dialog între guvern și opoziție începând cu luna ianuarie. În paralel vom continua să lucrăm pentru încetarea focului, ceea ce ne-ar permite să ne concentrăm forțele pe lupta împotriva Daesh și să garantăm accesul sprijinului umanitar în toata țara. Deși vorbim în termeni geopolitici, prioritatea noastră este să salvăm sute și mii de vieți.”

Citiți și Analiză Egalitatea de gen la vârful Uniunii Europene. Cum sunt reprezentate femeile în procesul decizional european

Armistițiul referitor la încetarea focului și a oricăror forme ostile în Siria a fost aprobat pe data de 26 februarie 2016, după ce Rusia și Statele Unite au ajuns la un acord împreună cu părțile implicate în Grupul Internațional pentru Susținerea Siriei. Astfel, la scurt timp, reprezentanții Națiunilor Unite au menționat că Executivul sirian a acceptat ajutor umanitar pentru 7 zone afectate de război.

Kristalina_Georgieva_(1)Kristalina Georgieva. În calitate de vicepreședinte pentru Buget și Resurse Umane, în atribuțiile Kristalinei Georgieva intră raportarea modalității în care bugetul blocului comunitar este cheltuit de către Parlamentul European, Consiliu, dar și de către Curtea Europeană de Conturi.

Confruntându-se cu intenția Marii Britanii de a ieși din blocul comunitar, dacă nu îi sunt îndeplinite condițiile impuse, în luna iunie a anului trecut Georgieva a făcut publică numirea lui Jonathan Faull la conducerea comisiei care se ocupă cu analizarea reformelor solicitate de către prim-ministrul David Cameron.

Un alt punct al portofoliului său este acela de a întări investigațiile împotriva corupției prin susținerea activității Oficiului European Antifraudă (OLAF). În consecință, în luna octombrie, 2015 Georgieva a făcut publice intențiile Comisiei Europene de a demara investigații la oficiul în cauză, după ce anumite informații privind corespondența internă au ieșit la iveală. În spatele reformării acestuia se afla intenția de a îmbunătăți eficiența, eficacitatea și responsabilitarea OLAF , menținându-i independența de investigare. 

În lumina atacurilor de la Paris, un acord extraordinar a fost atins la mijlocul lunii noiembrie privind bugetul pentru anul 2016. Acțiunea în cauză venea și pe fondul acutizării crizei refugiaților, reprezentând un răspuns valid la noul context. Aceasta urmărea să sporească investițiile și competitivitatea, locurile de muncă, susținând în același timp o revenire a economiei europene. Georgieva a afirmat într-un comunicat de presă: „Am reușit să obținem un acord privind bugetul Uniunii Europene, în lumina tragediei care a lovit Franța. În aceste momente de solidaritate, trebuie să prioritizăm resursele de care dispunem. Astfel, creșterea investițiilor constituie o soluție viabilă pentru sporirea locurilor de muncă. Depunem eforturi considerabile pentru a obține cele mai bune rezultate pentru contribuabilii europeni.”

În primul an al mandatului său, în colaborare cu Înaltul Comisariat pentru Refugiați al Națiunilor Unite (UNHCR) Comisia Europeană, prin vice-președintele pentru Buget și Resurse Umane, Kristalina Georgieva, a lansat un program pentru suplimentarea locurilor în care refugiații sunt înregistrați.

Cecilia Malmstršm statement on Trafficking in Human BeingsCecilia Malmström. În calitate de comisar al Comerțului, Malmstrom a respins cererile Rusiei de a modifica acordul de liber schimb dintre Uniunea Europeană și Ucraina. Putin a invocat atunci motivele economice, precizând că acesta va aduce un prejudiciu notabil asupra propriei economii, amenințând că va interzice accesul Kiev-ului pe piața rusă, dacă Ucraina va implementa acordul. „Nu voi permite și nici Comisia nu va permite ca Rusia să amendeze acest acord. Doar UE sau Ucraina pot face acest lucru.”

În mai 2015, comisarul pentru Comerț și ministrul Economiei statului turc au anunțat că urmăresc realizarea cadrului necesar pentru extinderea uniunii vamale dintre Comunitatea Europeană și Turcia. „Este necesară o modernizare a Uniunii Vamale cu Turcia. Această inițiativă va contribui la sporirea relațiilor comerciale dintre cei doi actori implicați.” Reducerea uniunii vamale dintre UE și Turcia la un simplu acord de liber schimb nu ar fi putut diminua pierderile pe care Turcia le suferă ca urmare a acordurilor încheiate între comunitatea europeană și Statele Unite. Astfel, uniunea vamală reprezintă singura modalitate de a combate dezavantajele pe care le ridică potențiale viitoare acroduri negociate de Uniunea Europeană cu alte state.

De asemenea, sub conducerea sa, Uniunea Europeană a reușit să încheie un acord de liber schimb cu Vietnam în august 2015. Acordul, care caută să încurajeze comerțul cu bunuri, de la produse farmaceutice, la vin sau mașini, este primul de asemenea factură încheiat de blocul comunitar. Acesta urmează să intre în vigoare, cel mai probabil la finele anului 2017.

 În scrisoare de învestire în funcție, un alt obiectiv stabilit de Comisia Europeană a fost profilat de Acordul dintre Statele Unite și Uniunea Europeană. Evoluțiile au fost pe alocuri sinuoase, cauzate de diferența de viziune asupra reglementării activității companiilor pe cele două piețe, protecției datelor, siguranței alimentare sau politica de mediu. După ce la reuniunea din iulie 2015 de la Bruxelles nu s-au înregistrat progrese majore, în luna octombrie a aceluiași an UE și SUA au căzut d acord asupra a 97% din liniile de tarife alocate bunurilor comercializate.

Prin capitolul propus privind dezvoltarea durabilă în comerț și investiții, Parteneriatul Transatlantic (TTIP) oferă dispozițiile cele mai ambițioase puse vreodată pe aceste chestiuni de oricare dintre partenerii comerciali. Această abordare urmează noua strategie comercială a UE, “Comerț pentru toți”, care are ca scop realizarea unor politici comerciale mai responsabile atât acasă, cât și la nivel global. „Problemele cu care se confruntă Europa astăzi sunt unele ce nu pot fi neglijate iar Acordul de Liber Schimb reprezintă un răspuns solid pentru întrebările pe care acestea le ridică”, a menționat Malmstroem în fața unei dezbateri parlamentare.

marianne thyssenMarianne Thyssen. Criza economică a avut un impact notabil asupra societății. Rata șomajului a atins cote alarmante în multe sfere ale societăților europene, cu precădere în rândul tinerilor. Sărăcia și excluziunea socială au căpătat și ele forme îngrijorătoare. Ca urmare a portofoliului pe care îl deține, și anume cel al Angajărilor, afacerilor sociale, pregătire profesională și mobilitatea forței de muncă, Marianne Thyssen s-a confruntat cu profilarea acestui tip de realitate căruia a trebuit să îi găsească soluții concrete.

În noiembrie 2015, Comisia Europeană a lansat Pactul European pentru tineri, un acord mutual între oamenii de afaceri și Uniunea Europeană pentru implementarea educației antreprenoriale astfel încât tinerii să aibă mai multe șanse a a-și găsi un loc de muncă. Pactul face apel la oamenii de afaceri partenerii sociali, dar și la specialiștii din domeniul educației pentru a dezvolta și consolida parteneriate astfel încât să faciliteze incluziunea tinerilor în câmpul muncii. Marianne Thyssen a susținut cu această ocazie că „prioritatea primordială a fost aceea de a stimula crearea locurilor de muncă de calitate. Salut acest parteneriat are asigură mai mult de 100.000 de noi opotunități pentru tineri. Aștept ca tot mai multe asociații și companii de afaceri să se alăture acestui pact pentru a crește numărul opțiunilot pentru populația tânără din Europa.”

La începutul anului 2016 aceasta avea să afirme că „lupta împotriva ratei crescute a șomajului în rândul tinerilor începe să capete contur”. De altfel,  Thyssen a susținut că CU a încercat să soluționeze problema șomajului existent în rândul tinerilor prin instituirea Inițiativei pentru Angajarea Tinerilor care sprijină tinerii ce trăiesc în zone unde rata șomajului este mai mare de 25%.

Anul acesta Comisia va propune o Nouă Agendă Europeană privind Competența pentru a reduce diferențele la nivelul capacităților, dar și pentru a crea mai multe locuri de muncă pentru cetățenii europeni.

violeta bulcVioleta Bulc. La 15 octombrie 2014, președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker i-a încredințat Violetei Bulc portofoliul Transporturilor. În decembrie 2015, aceasta a făcut publică noua strategie europeană aviatică prin care se urmărește stimularea industriei aviatice din Europa, metoda folosită fiind încheierea acordurile cu guvernele din întreaga lume. „Viziunea mea nu se rezumă doar la piața europeană, ci se referă la cea globală.” Nucleul strategiei Comisiei este acela de a exporta criteriile folosite pentru piața aviatică europeană prin intermediul unor serii bilaterale de acorduri.

În colaborare cu omologul său pentru Politică Regională, comisarul pentru Transporturi a participat pe data de 25 ianuarie 2016 la Conferința de lansare a Strategiei UE pentru Regiunea Alpilor. „Cu patru dintre cele 9 coridoare europene d transport care trec prin Apli, regiunea este o zonă fragilă. În vreme ce Europa depinde de conectivitatea cu regiunea alpină, reprezintă o măsură stringentă de a asigura cel mai ridicat nivel de sutenabilitate în această zonă.”

elzbieta bienkowskaElzbieta Bienkowska are în responsabilitate portofoliul pentru Piaţă internă, Industrie, Antreprenoriat şi IMM-uri. Principalele obiective pe care le cuprinde mandatul în cauză sunt determinate de libera circulație a indivizilor, serviciilor, capitalului, dar și a produselor. Acesta a devenit mult mai complex odată cu dezvoltarea pieței unice. Pentru fructificarea potențialului acesteia, în octombrie a fost prezentată o foaie de parcurs, ca formă de afirmare a angajamentului politic al Comisiei Europene de a elibera întreg potențialul pieței unice. Bienkowska a afirmat cu această ocazie că „în parteneriat cu Parlamentul European și statele membre, trebuie să ne asigurăm că aceste acțiuni concrete sunt puse acum în aplicare la viteza maximă. Europa nu are timp de pierdut pentru a răspunde provocărilor de competitivitate”. S-a urmărit astfel crearea unei culturi veritabile pentru respectarea normelor privind piața unică și construirea cadrului necesar pentru companiile care urmăresc să se extindă dincolo de granițele interne.

vera jourovaVera Jourova. Deținând mandatul de comisar care se ocupă cu Justiția, Consumatorii și Egalitatea de gen, una dintre principalele atribuții ale Verei Jourova este promovarea egalității de gen și combaterea discriminării, inclusiv verificarea modalității în care se poate debloca procesul de negociere privind propunerea ce face trimitere la Directiva Antidiscriminare. Aceasta reprezintă un punct esențial care trebuie atins, indispensabil pentru asigurarea unui tratament egal pentru toate persoanele, indiferent de religie, vârstă, orientare sexuală în statele membre. Opoziția manifestată de unele țări care fac parte din blocul comunitar a tergiversat procesul de a ajunge la un consens în prima etapă a mandatului său. Un raport realizat în luna decembrie a anului trecut de către Agenția pentru Drepturile Fundamentale a UE reliefa ierarhia „fundamentelor curente” din legislația antidiscriminare a Uniunii, scoțând la iveală o zonă cu handicap a legislației, și anume că în 15 state membre nu există un cadru care să protejeze persoanele încadrate în câmpul muncii care au o orientare sexuală diferită, de unde rezultă și caracterul imperios al adoptării unei astfel de directive.

În cadrul scrisorii de învestire, Juncker a menționat că „o politică solidă privind protecția comnsumatorilor poate fi o punte de legătură între sistemele naționale, constituind o forță motrice pentru valorificarea beneficiilor pe care le prezintă piața unică, contribuind astfel la diminuarea dezavantajelor pe care le ridică birocrația.”

Portofoliul comisarului Vera Jourova include o mai bună funcționare a sferei online pentru asigurarea unui grad de protecție ridicat atunci când consumatorii efectuează cumpărături online, dar și protejarea datelor cetățenilor Uniunii Europene. De altfel, demersuri privind modernizarea acestui sector au fost întreprinse, Comisia propunând la finele anului 2015 modificarea regulilor pentru a simplifica vânzările. „Astăzi, propunerile profilate de noi vor oferi consumatorilor mai multă încredere în acest sector și vor simplifica cadrul pentru mediul antreprenorial, astfel încât companiile să își vândă produsele online. Consumatorii se vor bucura de reguli moderne și simplificate, în vreme ce companiile vor avea parte de un cadrul legislativ mult mai solid, dar și de o modalitate mai ieftină și rapidă de a-și promova activitățile.

corina cretu 3Corina Crețu. Numită în funcția de comisar pentru Politică Regională, activitatea acesteia a fost una prolifică. De la progresele semnificative privind utilizarea fondurilor din perioada de programare 2007-2013, la adoptarea tuturor Programelor Operaționale pentru cadrul temporal 2014-2020, comisarul Politicii Regionale a avut în vedere adaptarea la transformările pe care le-a întâmpinat blocul comunitar. Astfel, pentru soluționarea problemelor întâlnite de către o parte dintre statele care s-au confruntat cu dificultăți privind utilizarea fondurilor din perioada 2007-2013, au fost adoptate măsuri, ca formă de acțiune concretă. „Constituirea Grupului de Lucru pentru o mai bună implementare în țările care au întâmpinat dificultăți de absorbție în perioada 2007-2013 a fost printre primele mele inițiative în calitate de comisar european. Am vizitat toate aceste state în ultimul an, iar experții DG Regio au avut peste 70 de reuniuni tehnice cu autoritățile acestor state membre, în urma cărora au fost întocmite planuri de acțiune bazate pe necesitățile și specificul fiecărei țări și a fiecărei regiuni.”

Un proces de simplificare în ceea ce privește politica de coeziune a fost demarat. În consecință, vizite în 24 de state membre, printre care se numără Italia și Grecia au fost efectuate, acestea confruntându-se cu cele mai multe probleme de utilizare a fondurilor din cauza complexității procedurilor.

În ceea ce privește perioada 2014-2020, 454 de miliarde de euro din bugetul UE (637 de miliarde de euro în total cu cofinanțarea națională) vor fi investite în orașele și regiunile Europei în perioada 2014-2020, prin intermediul a mai mult de 500 de programe finanțate din fondurile ESI. Acestea reprezintă o componentă importantă a investițiilor publice din UE pentru perioada 2014-2016, în medie de aproximativ 14 % din valoarea investițiilor publice totale, dar pot avea o pondere și de 70 % în cazul unor state membre.

magrethe vestagerMargrethe Vestager. De la preluarea portofoliului de comisar al Concurenței, Vestager a depus eforturi notabile pentru conturarea propriei moșteniri. Aceasta a fixat prioritățile pentru următorii ani ai mandatului. Vestager a demarat un amplu proces împotriva grupului tehnologic american Google, în vreme ce compania de gaz Gazprom a fost acuzată că profită de poziția privilegiată pe care o are pe piața de gaz europeană, afirmații ce au venit după ce au fost impuse bariere în calea comerțului cu opt state europene. În mai 2015, aceasta a demarat o anchetă împotriva comerțului online, comisarul Concurenței susținând că cetățenii Uniunii întâmpină mult prea multe bariere în calea accesului la bunurile și serviciile promovate în mediul virtual. „Cetățenii europeni se confruntă cu prea multe bariere pentru a avea acces la bunurile și serviciile comercializate în mediul online. Unele dintre acestea sunt fixate de companii. Scopul acestea anchete este acela de a determina cât de răspândite sunt aceste bariere și ce efecte au asupra consumatorilor și competiției. Nu vom ezita să acționăm în consecință, dacă se dovedește că acestea afectează competitivitatea.”

Activitatea întreprinsă în cadrul unui an furnizează nu doar elemente importante, atât de factură simbolică, cât și de natură politică, dar reprezintă și un punct de referință pentru buna funcționare instituțională a organismelor Uniunii Europene. În genere, relevanța și consistența activității acestora succede cadrul temporal și conjunctural, posteritatea fiind de cele mai multe ori avocatul apărării sau acuzării.

.

Teodora Ion este redactor-șef adjunct și specialistă în domeniul relațiilor internaționale. Aria sa de expertiză include procesul retragerii Marii Britanii din Uniunea Europeană, relațiile comerciale globale și competiția pentru supremație dintre marile puteri ale lumii. Teodora este corespondent în cadrul summit-urilor Consiliului European și al celorlalte reuniuni decizionale de la nivelul UE.

Continue Reading
Advertisement
1 Comment

1 Comment

  1. Pingback: Comisia Europeană Ar Putea Obliga Angajatorii Să Declare Salariile Angajaților, Prevenind Astfel Discriminarea De Gen | Caleaeuropeana.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

COMISIA EUROPEANA

Comisia Europeană oferă noi orientări în materie de legislație antitrust pentru a facilita cooperarea între întreprinderile europene, în special în ceea ce privește medicamentele esențiale folosite în spitale pe durata pandemiei de COVID-19

Published

on

Comisia Europeană a publicat miercuri Comunicarea privind un cadru temporar, prin care oferă orientări în materie de legislație antitrust întreprinderilor care cooperează ca răspuns la situațiile de urgență legate de actuala epidemie de coronavirus, potrivit unui comunicat al Reprezentanței Comisiei Europene în România.

În acest context, Comisia emite și o ”scrisoare de conformitate” privind un proiect specific de cooperare ce vizează evitarea situațiilor de penurie de medicamente esențiale folosite în spitale.

”Trebuie să ne asigurăm că spitalele dispun de suficiente medicamente esențiale pentru tratarea pacienților cu coronavirus. Pentru a evita riscul unei penurii de produse și servicii esențiale și rare din cauza creșterii fără precedent a cererii în contextul pandemiei, este necesar ca întreprinderile să coopereze și ca această cooperare să se realizeze cu respectarea normelor europene în materie de concurență. Prin urmare, pentru a asigura aprovizionarea, vom pune de urgență la dispoziția întreprinderilor orientări și asigurări suficiente astfel încât să facilităm inițiativele de cooperare care stimulează fabricarea de produse cu o cerere ridicată. Cadrul temporar adoptat astăzi explică firmelor când și cum pot obține orientări sau asigurări scrise în conformitate cu normele noastre în materie de concurență.”, a transmis vicepreședintele executiv al Comisiei Europene, Margrethe Vestager, responsabilă cu politica în domeniul concurenței.

Astfel, cadrul temporar oferă orientări în materie de legislație antitrust societăților care doresc să coopereze temporar și să își coordoneze activitățile pentru a-și intensifica producția în cel mai eficient mod și pentru a optimiza aprovizionarea, în special, cu medicamentele de care spitalele au nevoie urgentă.

În special, Comunicarea privind cadrul temporar explică principalele criterii pe care Comisia le va folosi în evaluarea acestor posibile proiecte de cooperare.

În comunicat mai este precizat că întreprinderile au responsabilitatea de a-și evalua singure legalitatea acordurilor încheiate și a practicilor aplicate. Cu toate acestea, având în vedere situația excepțională, Comisia a inițiat un dialog cu întreprinderile și cu asociațiile profesionale pentru a le ajuta să își evalueze legalitatea planurilor de cooperare și a instituit garanții adecvate împotriva efectelor anticoncurențiale pe termen mai lung.

Comisia semnalează că, în majoritatea situațiilor, sunt suficiente îndrumările orale pe care executivul european le-a oferit întreprinderilor în ultimele săptămâni.

Cu toate acestea, Comisia este pregătită, de asemenea, să ofere în mod excepțional întreprinderilor asigurări în scris (prin scrisori de conformitate) în ceea ce privește proiecte specifice de cooperare care trebuie puse în aplicare rapid pentru a combate în mod eficace epidemia de coronavirus, în special în cazul în care persistă incertitudini cu privire la compatibilitatea acestor inițiative cu legislația UE în materie de concurență.

Scrisoare de conformitate

De asemenea, Comisia recurge pentru prima dată la procedura prevăzută în comunicare, adresând o scrisoare de conformitate asociației Medicines for Europe, fosta European Generics Medicines Association. Scrisoarea de conformitate vizează un proiect specific de cooperare, pe bază voluntară, între producătorii de medicamente – atât membri, cât și nemembri ai asociației – menit să abordeze problema riscului de a ne confrunta cu o penurie de medicamente esențiale folosite în spitale pentru tratarea pacienților cu coronavirus.

Societățile farmaceutice generice produc cea mai mare parte a medicamentelor esențiale de care este în prezent nevoie în spitale, de urgență și în cantități mari, pentru a evita penuria.

În circumstanțele actuale, această cooperare temporară pare, într-adevăr, justificabilă în temeiul legislației antitrust a UE, având în vedere obiectivul său și garanțiile instituite pentru a se evita preocupările legate de nerespectarea legislației în materie de concurență și atât timp cât cooperarea se desfășoară în limitele comunicate Comisiei.

În același timp, Comisia subliniază că, în aceste circumstanțe excepționale, este mai important ca oricând ca întreprinderile și consumatorii să beneficieze de protecție în temeiul legislației în materie de concurență.

Prin urmare, executivul european va continua să monitorizeze îndeaproape și în mod activ evoluțiile relevante ale pieței pentru a detecta întreprinderile care profită de situația actuală pentru a încălca legislația antitrust a UE, fie prin acorduri anticoncurențiale, fie abuzând de poziția lor dominantă.

Pandemia de coronavirus a dus la apariția unui șoc general la nivelul ofertei

Aceste măsuri apar pe fondul unui șoc general la nivelul ofertei, ca urmare a perturbării lanțurilor de aprovizionare, și a unei creșteri bruște a cererii, cauzate în principal de o creștere puternică a cererii pentru anumite produse și servicii, în special în sectorul medical, pe fondul pandemiei de coronavirus.

Aceste circumstanțe riscă să genereze o penurie de produse medicale esențiale, situație care s-ar putea agrava odată cu evoluția pandemiei. Este vorba, în special, de medicamentele și echipamentele medicale care sunt utilizate pentru tratarea pacienților cu coronavirus. Urgențele în materie de aprovizionare provocate de epidemia de coronavirus pot apărea și în ceea ce privește alte bunuri și servicii esențiale, din alte sectoare decât cel medical.

Pentru a aborda în timp util aceste șocuri cu caracter excepțional și a evita penuria, este posibil ca întreprinderile să fie nevoite să se coordoneze rapid, astfel încât să poată depăși sau, cel puțin, atenua efectele crizei, în beneficiul final al cetățenilor. Acest lucru ar putea să necesite, la rândul său, reorientarea sau intensificarea producției în cel mai eficient mod posibil.

De exemplu, este posibil ca întreprinderile să fie nevoite să se coordoneze în ceea ce privește producția, gestionarea stocurilor și, eventual, distribuția de medicamente, astfel încât nu toate întreprinderile să se concentreze pe unul sau mai multe medicamente, neglijându-se alte medicamente care ar rămâne sub nivelul optim de producție.

O astfel de coordonare ar fi contrară normelor antitrust în condiții normale. În contextul unei pandemii precum cea de coronavirus, o astfel de coordonare poate însă aduce beneficii importante cetățenilor.

Comisia va aplica comunicarea începând cu data de 8 aprilie și până la noi dispoziții și invită părțile interesate să acceseze pagina web a DG COMP dedicată acestui subiect pentru a fi la curent cu informațiile actualizate Pentru toate informațiile actuale referitoare la aplicarea normelor antitrust în perioada pandemiei de coronavirus.

Site-ul conține, de asemenea, detalii cu privire la modul cum se pot obține îndrumări din partea DG COMP privind respectarea legislației UE în materie de concurență referitoare la inițiativele specifice de cooperare avute în vedere de părțile interesate.

Continue Reading

COMISIA EUROPEANA

Comisia Europeană le recomandă țărilor membre să prelungească restricțiile la frontierele externe ale UE până la 15 mai

Published

on

©️ European Union / EC - Audiovisual Service

Comisia Europeană a invitat miercuri statele membre Schengen și statele asociate Schengen să prelungească restricțiile temporare la granițele externe ale Uniunii până la data 15 mai, măsura aplicându-se călătoriilor considerate neesențiale.

Experiența statelor membre și a altor țări expuse la pandemie arată că măsurile aplicate pentru combaterea răspândirii virusului necesită mai mult de 30 de zile pentru a fi eficiente, informează executivul european într-un comunicat remis CaleaEuropeană.ro.

Restricția de călătorie, precum și invitația de a o extinde, se aplică “zonei UE +”, care include toate statele membre Schengen (inclusiv Bulgaria, Croația, Cipru și România) și cele 4 state asociate Schengen (Islanda, Liechtenstein, Norvegia , și Elveția) – 30 de țări în total.

Astfel, Comisia Europeană solicită o abordare coordonată a prelungirii, deoarece acțiunile la frontierele externe nu pot fi eficiente decât dacă sunt implementate de toate statele UE și Schengen la toate frontierele, cu aceeași dată de încheiere și în mod uniform.

Evaluarea Comisiei Europene cu privire la situația actuală indică o creștere continuă a numărului de cazuri noi și decese în întreaga UE. În acest context, prelungirea restricției de călătorie este necesară pentru a reduce riscul de răspândire a bolii, mai precizează executivul european

Riscul creșterii transmiterii comunitare este evaluat de Centrul European pentru Prevenirea și Controlul Bolilor cafiind moderat dacă măsurile de atenuare sunt în vigoare și foarte ridicat dacă nu există măsuri de atenuare insuficiente, în timp ce riscul ca capacitatea sistemelor de sănătate și de îngrijire socială să fie depășit în săptămânile următoare este evaluat ca fiind ridicat, chiar și cu măsuri de atenuare în vigoare.

De la punerea în aplicare a restricției de călătorie în a doua jumătate a lunii martie, traficul de pasageri aerieni a fost redus aproape la zero, zborurile rămase fiind limitate în principal la transportul de marfă și repatriere.

Orice prelungire suplimentară a restricției de călătorie după 15 mai ar trebui să fie evaluată din nou, pe baza evoluției situației epidemiologice.

La 16 martie 2020, Comisia a invitat șefii de stat sau de guvern să introducă o restricție temporară pentru călătoriile neesențiale în UE pentru o perioadă inițială de 30 de zile. Liderii au aprobat această solicitare la 17 martie, iar toate statele membre ale UE (cu excepția Irlandei) și a țărilor Schengen din afara UE au luat de atunci decizii naționale de punere în aplicare a acestei restricții de călătorie.

Continue Reading

COMISIA EUROPEANA

COVID-19: Președintele Consiliului European de Cercetare a demisionat, declarându-se “dezamăgit de răspunsul european” la pandemie. Reacția Comisiei Europene

Published

on

©️ European Commission

Preşedintele principalei organizaţii ştiinţifice a Uniunii Europene, Mauro Ferrari, a demisionat din postul pe care abia îl preluase în ianuarie, a anunţat miercuri Comisia Europeană, oficialul fiind nemulţumit de răspunsul Uniunii Europene la pandemia de coronavirus, relatează Reuters și Financial Times.

Mauro Ferrari, care la 1 ianuarie a devenit preşedintele Consiliului European de Cercetare (ERC) pentru un mandat de patru ani, şi-a înaintat marţi demisia, despre care Comisia a spus că se aplică imediat.

“Comisia regretă demisia profesorului Ferrari atât de devreme în mandatul său de preşedinte al ERC”, a spus un purtător de cuvânt, potrivit Agerpres.

Ferrari a transmis o declaraţie cotidianului Financial Times, care a scris prima dată despre demisie. “Am fost extrem de dezamăgit de răspunsul european” la pandemie, a afirmat el.

El a invocat rezistenţa instituţională şi luptele interne birocratice în structurile complexe ale UE la propunerea sa pentru un amplu program ştiinţific de combatere a coronavirusului.

“Am ajuns la ERC ca un susţinător fervent al UE. Criza COVID-19 mi-a schimbat complet opiniile, deşi continui să sprijin cu entuziasm idealurile colaborării internaţionale”, a mai precizat el, citat de El Pais.

ERC a fost creat în 2007 pentru a finanţa oameni de ştiinţă europeni de top, iar în 2018 a avut un buget de 1,86 miliarde de euro. Instituţia oferă granturi pentru proiecte propuse de experţi, şi nu urmăreşte directive politice, conform paginii sale de internet.

Continue Reading

Facebook

Guvernul României: Măsuri de prevenție coronavirus (COVID-19)

Măsuri de prevenție - COVID19

Măsuri de prevenție - COVID-19#Coronavirus #COVID19

Publicată de Guvernul României pe Miercuri, 11 martie 2020

ajutorcoronavirus.ro

Advertisement
Advertisement

Trending