Connect with us

COMISIA EUROPEANA

Comisia Europeană prezintă bilanțul progreselor privind uniunea securității, la patru ani de la adoptarea strategiei în domeniu: UE este acum mai puternică și mai bine pregătită ca nicicând

Published

on

Comisia Europeană a adoptat cel de-al șaptelea raport privind progresele înregistrate în punerea în aplicare a Strategiei UE privind uniunea securității pentru perioada 2020-2025, oferind astfel 

Potrivit unui comunicat al instituției, raportul oferă o imagine de ansamblu a punerii în aplicare a Strategiei privind uniunea securității de la adoptarea sa în 2020.

Acesta face bilanțul progreselor înregistrate în 5 domenii-cheie: protejarea infrastructurii fizice și digitale a UE; combaterea terorismului și a radicalizării; combaterea criminalității organizate; consolidarea cooperării în ceea ce privește asigurarea respectării legii și a cooperării judiciare și cooperarea cu partenerii internaționali.

Comisia și-a ținut toate angajamentele asumate prin Strategia privind o uniune a securității și a inclus noi inițiative menite să răspundă, de-a lungul timpului, provocărilor în materie de securitate emergente și în continuă evoluție.

La patru ani de la punerea sa în aplicare, strategia a consolidat setul de instrumente de securitate al UE și oferă, în prezent, o bază solidă pentru protecția europenilor în viitor.

”La începutul acestui mandat, ne-am angajat să eliminăm compartimentările și să creăm un ecosistem de securitate care să acopere întreaga societate europeană. La patru ani de la adoptarea Strategiei privind uniunea securității pentru perioada 2020-2025, ne-am îndeplinit angajamentul: UE este acum mai puternică și mai bine pregătită ca nicicând să facă față amenințărilor la adresa securității. Având în vedere evoluția continuă a amenințărilor la adresa securității în Europa și în vecinătatea acesteia, capacitatea de adaptare a cadrului nostru de securitate va rămâne esențială pentru reușita demersurilor noastre”, a subliniat Margaritis Schinas, vicepreședinte pentru promovarea modului nostru de viață european.

Mai exact:

  1. Consolidarea infrastructurii fizice și digitale a UE

Intensificarea atacurilor hibride împotriva infrastructurii critice a UE a evidențiat necesitatea de a spori protecția și reziliența infrastructurii fizice și digitale, pentru a preveni sau a atenua impactul perturbărilor serviciilor esențiale pe care acestea se bazează.

Din 2020, Comisia a propus norme orizontale noi menite să consolideze infrastructurile critice ale UE, atât online, cât și offline, într-o gamă mai largă de sectoare: Directiva privind reziliența entităților critice și Directiva privind securitatea rețelelor și a sistemelor informatice (NIS II) au intrat în vigoare, amândouă, în ianuarie 2023. De asemenea, Comisia a întreprins o serie de acțiuni la nivel sectorial pentru a spori reziliența infrastructurilor critice, inclusiv în sectorul energetic, al transporturilor, al securității maritime, al conectivității, al climei, spațial, al finanțelor și al sănătății.

În contextul intensificării atacurilor cibernetice în ultimii ani, Comisia a luat măsuri importante pentru consolidarea securității cibernetice în statele membre, precum și în instituțiile, organele, oficiile și agențiile UE, pentru consolidarea securității lanțurilor de aprovizionare și a produselor și pentru stimularea capacităților de depistare a incidentelor cibernetice și de răspuns la acestea la nivelul UE. Printre acestea se numără Actul privind reziliența cibernetică, care va asigura securitatea cibernetică a produselor hardware și software începând din momentul conceperii lor, și Regulamentul privind solidaritatea cibernetică, care va consolida capacitățile UE de depistare, pregătire și răspuns la amenințările și atacurile cibernetice semnificative și la scară largă.

  1. Combaterea terorismului și a radicalizării

Pe parcursul mandatului actualei Comisii, combaterea terorismului a reprezentat o prioritate a Strategiei UE privind uniunea securității pentru perioada 2020-2025, iar punerea în aplicare a Agendei UE privind combaterea terorismului din 2020 este pe drumul cel bun. Comisia a luat măsuri de combatere a terorismului sub toate formele sale: de la prevenirea radicalizării online și offline până la sprijinirea statelor membre în ceea ce privește protejarea spațiilor publice și reducerea accesului teroriștilor la arme și finanțare.

Pentru a preveni radicalizarea, Comisia a sprijinit statele membre prin intermediul Rețelei pentru sensibilizarea publicului cu privire la radicalizare și a instituit noi instrumente juridice pentru a-i proteja pe cetățeni de conținutul extremist și terorist dăunător online și offline. Conform Regulamentului privind conținutul online cu caracter terorist, platformele trebuie să elimine conținutul cu caracter terorist în termen de o oră. În plus, Comisia continuă să colaboreze cu companiile de tehnologie în cadrul Forumului UE pentru internet, cu scopul de a combate exploatarea rețelei de către extremiști și teroriști violenți.

Pentru a-i priva pe teroriști de mijloacele necesare comiterii de atacuri, legislația adoptată în 2021 limitează accesibilitatea la precursorii de explozivi utilizați pentru producerea de explozivi.

De asemenea, Comisia ajută statele membre să protejeze spațiile publice, prin intermediul programului de consilieri în materie de securitate și de protecție al UE, și, începând din 2020, prin finanțare în valoare de peste 30 de milioane EUR din Fondul pentru securitate internă pentru protejarea spațiilor publice, inclusiv a lăcașurilor de cult.

În cele din urmă, UE continuă să consolideze cadrul UE de prevenire și combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului, astfel încât fondurile destinate finanțării organizațiilor teroriste să fie depistate mai eficient.

  1. Combaterea criminalității organizate

De la începutul actualului mandat, Comisia și-a intensificat eforturile de combatere a traficului de droguri și a criminalității organizate. Comisia a lansat mai multe inițiative, inclusiv Strategia UE de combatere a criminalității organizate 2021-2025 și Strategia UE în materie de droguri 2021-2025.

În octombrie 2023, Comisia a pus în aplicare Foaia de parcurs a UE pentru combaterea traficului de droguri și a criminalității organizate, care cuprinde 17 acțiuni prioritare, inclusiv Alianța portuară europeană, care a fost lansată în ianuarie 2024 pentru a consolida reziliența porturilor. De asemenea, Comisia a consolidat mandatul viitoarei Agenții a UE privind Drogurile și a îmbunătățit cooperarea dintre autoritățile de aplicare a legii din statele membre și cu țările din America Latină.

Alte domenii ale criminalității organizate care s-au abordat în ultimii ani includ criminalitatea informatică, introducerea ilegală de migranți și traficul de persoane, traficul ilicit de droguri și de alte bunuri, infracțiunile împotriva mediului, infracțiunile economice și financiare și corupția. În mai 2023, Comisia a propus noi norme consolidate de incriminare a infracțiunilor de corupție și de armonizare a sancțiunilor în întreaga UE. În plus, Parchetul European și-a început activitatea în 2020. Până la sfârșitul anului 2023, acesta investiga deja aproape 2 000 de cazuri de infracțiuni care afectează bugetul UE.

  1. Consolidarea cooperării în ceea ce privește asigurarea respectării legii și a cooperării judiciare

Comisia a consolidat cooperarea dintre autoritățile de aplicare a legii și autoritățile judiciare din întreaga UE, în special prin cadrul legislativ privind cooperarea polițienească adoptat în 2024, care a actualizat instrumentele-cheie disponibile pentru a îmbunătăți operațiunile transfrontaliere în UE. Acestea includ norme noi privind schimbul de informații și o revizuire a cadrului Prüm privind schimbul automatizat de date în scopul cooperării polițienești, norme noi privind informațiile prealabile referitoare la pasageri și întărirea rolului Europolului. Acest lucru va consolida prevenirea, depistarea, investigarea și urmărirea penală a infracțiunilor de terorism și a infracțiunilor grave. Noile norme privind transferul de proceduri în materie penală vor contribui la prevenirea dublării ineficiente a procedurilor și la evitarea cazurilor de impunitate.

  1. Întărirea cooperării în domeniul securității cu partenerii internaționali

Pe parcursul actualului mandat, Comisia a acționat rapid pentru a preveni amenințările la adresa securității interne generate de războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, inclusiv prin instituirea unui centru de sprijin pentru securitatea internă și gestionarea frontierelor în Republica Moldova. Situația actuală din Orientul Mijlociu ar putea, de asemenea, să afecteze securitatea internă a UE.

Pentru a sprijini investigațiile legate de finanțarea terorismului, în 2021, Comisia a instituit și o rețea de anchetatori financiari în domeniul combaterii terorismului. Rețeaua, prezidată de Comisie, sprijină schimburile dintre anchetatorii din statele membre cu privire la tehnicile și experiențele legate de combaterea finanțării terorismului. UE a intensificat cooperarea cu țările partenere, colaborează îndeaproape cu ONU și și-a extins cooperarea cu NATO.

  1. Colaborarea cu agențiile UE pentru punerea în aplicare a uniunii securității

Agențiile și organele UE din domeniul justiției, afacerilor interne și securității cibernetice, precum Europol, Eurojust, ENISA, Frontex sau EPPO, dar și agențiile sectoriale (Agenția UE privind Drogurile, Autoritatea pentru Combaterea Spălării Banilor, Agenția UE pentru Siguranța Aviației, Agenția Europeană pentru Siguranță Maritimă și Agenția Europeană pentru Controlul Pescuitului) s-au dovedit a fi esențiale pentru sprijinirea punerii în aplicare a acestui cadru solid al UE în materie de securitate. Cooperarea consolidată dintre agenții a condus la rezultate operaționale concrete, contribuind la consolidarea securității generale în statele membre.  

COMISIA EUROPEANA

Comisia Europeană propune până la 100 de miliarde de euro pentru Ucraina în viitorul buget UE, “pentru redresarea și reconstrucția partenerului nostru cel mai strategic”

Published

on

© European Union 2025 - Source : EP

Comisia Europeană a propus miercuri mobilizarea a până la 100 de miliarde de euro pentru Ucraina în viitorul cadru financiar multianual (CFM) al UE pentru perioada 2028-2034, a declarat comisarul european pentru buget, Piotr Serafin, în timpul unei audieri în Comisia pentru bugete a Parlamentului European.

Rezervăm până la 100 de miliarde de euro în afara plafoanelor CFM pentru Ucraina, partenerul nostru cel mai strategic“, a declarat Serafin în fața Parlamentului European la Bruxelles după ce Comisia Europeană a adoptat propunerea sa pentru bugetul multianual post-2027.

Acesta este un angajament pe termen lung pentru redresarea și reconstrucția Ucrainei“, a arătat comisarul european.

Într-o conferință de presă susținută la sediul Comisiei Europene, președinta instituției, Ursula von der Leyen, a precizat că aceste fonduri vor servi de asemenea la sprijinirea Ucrainei “pe calea sa către aderarea la Uniunea Europeană”.

Cele 100 de miliarde de euro vor fi destinate refinanțării “Mecanismului pentru Ucraina” (denumit și Facilitatea pentru Ucraina), un fond înființat la sfârșitul anului 2023 de statele UE pentru a oferi asistență financiară Ucrainei în războiul declanșat de Rusia. Fondul este prevăzut cu o finanțare de 50 de miliarde de euro pentru perioada 2024-2027.

Ideea se inspiră astfel din Facilitatea pentru Ucraina, aprobată de liderii europeni la începutul anului 2024, menită să asigure un ajutor mai stabil și previzibil. Prin crearea facilității, Bruxelles-ul a protejat deblocarea fondurilor împotriva blocajelor interne și a vetourilor individuale. von der Leyen dorește să extindă și să consolideze acest model în următorul buget, pentru ca Ucraina – al cărei proces de aderare se află sub veto-ul Ungariei – să se poată baza pe sprijinul Uniunii într-un moment în care Statele Unite se retrag treptat de pe acest front.

Propunerea Comisiei Europene a fost percepută deja drept “inacceptabilă” de către Ungaria, țară care se opune și aderării Ucrainei la UE, Budapesta argumentând că statelor membre ale UE le vor fi tăiate fonduri destinate politicilor agricole și de coeziune pentru “a le deturna către Ucraina”.

Citiți și „Un buget pentru o nouă epocă”: Comisia Europeană propune un buget de 2.000 miliarde de euro pentru 2028–2034 cu trei piloni – coeziune și agricultură comasate în planuri naționale și regionale, competitivitate și Europa globală

Comisia Europeană a adoptat miercuri propunerea sa de buget multianual al UE 2028-2034, “un buget pentru o nouă epocă, care se ridică la nivelul ambiției Europei” cu o anvelopă propusă de 2.000 de miliarde de euro, o creștere cu peste 50% față de cadrul financiar multianual (CFM) anterior și mai mare decât alocările decise în urmă cu cinci ani ce au cuprins și fondul de redresare și reziliență. Ursula von der Leyen a prezentat propunerea mult așteptată pentru noul buget al Uniunii Europene în ceea ce reprezintă o creștere semnificativă față de bugetul de 1.210 miliarde de euro aprobat de liderii europeni în vara anului 2020, de la 1,1% din PIB la 1,26% din PIB.

Propunerea de buget structurat pe trei piloni, adoptată după lungi negocieri în interiorul Colegiului comisarilor europeni, a fost prezentată mai întâi de comisarul european pentru buget Piotr Serafin în Comisia pentru bugete a Parlamentului European.

Deși acest gest a reprezentat un semnal de deschidere față de eurodeputați, propunerea de buget a fost întâmpinată cu critici membrii legislativului european care transmit că bugetul pe termen lung propus de Comisie nu acoperă nevoile Uniunii Europene și resping comasarea politicii de coeziune cu politica agricolă comună.

Primul pilon prevede comasarea politicilor tradiționale (agricultură și coeziune) sub forma unor Parteneriate Naționale și Regionale cu o anvelopă de 865 de miliarde de euro, urmat de pilonul competitivității (cu accent pe inovație, securitate, apărare și spațiu) cu o alocare 410 miliarde de euro și de pilonul Europei globale, cu o putere financiară de 200 de miliarde de euro care include parteneriatele globale, extinderea și un fond special de 100 de miliarde de euro pentru Ucraina.

Continue Reading

COMISIA EUROPEANA

„Un buget pentru o nouă epocă”: Comisia Europeană propune un buget de 2.000 miliarde de euro pentru 2028–2034 cu trei piloni – coeziune și agricultură comasate în planuri naționale și regionale, competitivitate și Europa globală

Published

on

Comisia Europeană a adoptat miercuri propunerea sa de buget multianual al UE 2028-2034, “un buget pentru o nouă epocă, care se ridică la nivelul ambiției Europei” cu o anvelopă propusă de 2.000 de miliarde de euro, o creștere cu peste 50% față de cadrul financiar multianual (CFM) anterior și mai mare decât alocările decise în urmă cu cinci ani ce au cuprins și fondul de redresare și reziliență. Ursula von der Leyen a prezentat propunerea mult așteptată pentru noul buget al Uniunii Europene în ceea ce reprezintă o creștere semnificativă față de bugetul de 1.210 miliarde de euro aprobat de liderii europeni în vara anului 2020, de la 1,1% din PIB la 1,26% din PIB. Propunerea de buget structurat pe trei piloni, adoptată după lungi negocieri în interiorul Colegiului comisarilor europeni, a fost prezentată mai întâi de comisarul european pentru buget Piotr Serafin în Comisia pentru bugete a Parlamentului European. Deși acest gest a reprezentat un semnal de deschidere față de eurodeputați, propunerea de buget a fost întâmpinată cu critici membrii legislativului european care transmit că bugetul pe termen lung propus de Comisie nu acoperă nevoile Uniunii Europene și resping comasarea politicii de coeziune cu politica agricolă comună. Primul pilon prevede comasarea politicilor tradiționale (agricultură și coeziune) sub forma unor Parteneriate Naționale și Regionale cu o anvelopă de 865 de miliarde de euro, urmat de pilonul competitivității (cu accent pe inovație, securitate, apărare și spațiu) cu o alocare 410 miliarde de euro și de pilonul Europei globale, cu o putere financiară de 200 de miliarde de euro care include parteneriatele globale, extinderea și un fond special de 100 de miliarde de euro pentru Ucraina.

Este un buget pentru o nouă epocă, care reflectă ambiția Europei. Un buget care răspunde provocărilor Europei. Care ne consolidează independența”, a declarat miercuri președinta Comisiei Europene despre un buget de 2.000 de miliarde de euro care cuprinde și inflația și rambursările datoriilor post-COVID, în timp ce negociatorul-șef al Parlamentului European pentru bugetul UE, eurodeputatul român Siegfried Mureșan, a descris metoda drept una înșelătoare, deoarece fără această rambursare a datoriilor viitorul cadru financiar multianual s-ar ridica 1.770 – 1.816 miliarde de euro.

 

Trei piloni principali

Viziunea reformatoare a președintei Comisiei Europene restructurează bugetul în jurul a trei piloni principali care au fost prezentați în Parlamentul European și de comisarul european pentru buget Piotr Serafin.

  • 865 de miliarde de euro pentru agricultură, pescuit, coeziune și politici sociale;
  • 410 miliarde de euro pentru competitivitate, inclusiv cercetare și inovare;
  • 200 de miliarde de euro pentru acțiunea externă, în timp ce 100 de miliarde de euro vor fi alocate pentru reconstrucția Ucrainei în afara plafonului MFF ca parte a Facilității pentru Ucraina care deja există și a fost injectată cu 50 de miliarde de euro.

Principalele caracteristici ale noului CFM (conform Comisiei Europene)

  • Mai multă flexibilitate în cadrul bugetului, astfel încât Europa să aibă capacitatea de a acționa și de a reacționa rapid atunci când circumstanțele se schimbă în mod neașteptat sau când trebuie abordate noi priorități de politică.
  • Programe financiare ale UE mai simple, mai raționalizate și mai armonizate, astfel încât cetățenii și întreprinderile să poată găsi și accesa cu ușurință oportunități de finanțare.
  • Un buget adaptat nevoilor locale, cu planuri naționale și regionale de parteneriat bazate pe investiții și reforme, pentru un impact direcționat acolo unde este cel mai important și pentru a asigura un sprijin mai rapid și mai flexibil pentru o coeziune economică, socială și teritorială mai mare în întreaga noastră Uniune.
  • Un puternic impuls pentru competitivitate, pentru ca Europa să securizeze lanțurile de aprovizionare, să intensifice inovarea și să conducă cursa globală pentru tehnologii curate și inteligente.
  • Un pachet echilibrat de noi resurse proprii care să asigure venituri adecvate pentru prioritățile noastre, minimizând în același timp presiunea asupra finanțelor publice naționale.

Deși, conform tradiției, contribuțiile directe ale statelor membre vor acoperi cea mai mare parte a bugetului, von der Leyen propune și introducerea unor taxe noi la nivelul UE – pe deșeuri electrice, tutun și profiturile companiilor – pentru a permite Bruxelles-ului să genereze venituri proprii suplimentare.

Toate alocările bugetare vor fi condiționate de respectarea statului de drept – o schimbare esențială, determinată de regresul democratic înregistrat în Ungaria „Statul de drept este o condiție indispensabilă. Vom garanta cheltuieli responsabile și o deplină responsabilizare”, a spus ea.

Comasarea coeziunii cu agricultura

Una dintre cele mai vizibile modificări ale propunerii prezentate de Ursula von der Leyen este comasarea celor mai mari două capitole bugetare: Politica Agricolă Comună (PAC), care include subvențiile pentru fermieri, și fondurile de coeziune.

Acestea nu vor mai fi tratate separat, ci vor fi reunite sub primul pilon: Parteneriate Naționale și Regionale, cu o alocare totală de 865 de miliarde de euro.

Cele două capitole par considerabil reduse în comparație cu bugetul actual, unde PAC și coeziunea însumează peste 60% din alocările totale, deși von der Leyen a afirmat că “agricultura și coeziunea rămân în punct central al bugetului nostru.

“Acestea sunt piloni centrali ai solidarității și ai investițiilor europene. Investiții în oameni, state membre și regiuni. Salvgardarea mijloacelor de subzistență ale agricultorilor. Și alocarea de resurse puternice politicilor sociale”, a spus ea.

Potrivit experților Comisiei Europene, politica agricolă comună ar putea avea alocate în jur de 300 de miliarde de euro, iar politica de coeziune aproximativ 218 miliarde de euro pentru regiunile mai puțin dezvoltate.

 

Această tăiere substanțială se anunță a fi contestată cu fermitate de țările din sudul Europei, care se tem de reacțiile negative din partea sectorului agricol, și de statele din est, care depind de politica de coeziune pentru a reduce decalajele față de statele mai dezvoltate din vest.

De altfel, 14 state membre, între care și România, au transmis deja o scrisoare președintei Comisiei Europene, transmițând că se opun reducerii fondurilor de coeziune sau comasării cu cele agricole.

Potrivit propunerii Comisiei, noile planuri de parteneriat vor sprijini ocuparea forței de muncă de calitate, competențele și incluziunea socială în toate statele membre, regiuni și sectoare, domeniu coordonat de vicepreședinta executivă Roxana Mînzatu, din România.

Acestea vor contribui la promovarea egalității de șanse pentru toți, la sprijinirea unor plase de siguranță socială puternice, la promovarea incluziunii sociale, a echității între generații și la combaterea sărăciei. 14 % din alocările naționale vor trebui să finanțeze reforme și investiții care îmbunătățesc competențele, luptă împotriva sărăciei, promovează incluziunea socială și sprijină zonele rurale.

În schimb, reducerea bugetului alocat coeziunii și agriculturii ar putea fi salutată de țările din vestul și nordul Europei, care pledează constant pentru prioritizarea unor domenii moderne precum acțiunea climatică, apărarea, securitatea, cercetarea, inovația și tehnologiile avansate, relatează Euronews și Politico Europe.

Planul Draghi inclus în bugetul multianual al UE sub forma Fondului European pentru Competitivitate

Acest apel a fost consolidat anul trecut de raportul istoric elaborat de fostul premier italian Mario Draghi, care a cerut „schimbări radicale” pentru a opri și inversa declinul economic al continentului și al competitivității UE în fața unei concurențe globale acerbe, în care SUA și China își dispută supremația.

Răspunsul lui von der Leyen include o altă noutate majoră: Fondul European pentru Competitivitate, în valoare de 410 miliarde de euro. Fondul va mobiliza capital privat pentru a maximiza impactul fondurilor publice, adesea considerate insuficiente.

Fondul va investi în tehnologii strategice, în beneficiul întregii piețe unice, astfel cum s-a recomandat în rapoartele Letta și Draghi. Fondul, care va funcționa în temeiul unui regulament unic și va oferi o poartă unică solicitanților de finanțare, va simplifica și accelera finanțarea UE și va cataliza investițiile publice și private. Fondul își va concentra sprijinul pe patru domenii:

  • tranziție curată și decarbonizare;
  • tranziție digitală;
  • sănătate, biotehnologie, agricultură și bioeconomie;
  • apărare și spațiu.

Bugetul pe termen lung va contribui la construirea unei Uniuni Europene a Apărării, care poate să se protejeze, să rămână conectată și să acționeze rapid ori de câte ori este nevoie.

“Fereastra” de apărare și spațiu a Fondului european pentru competitivitate va aloca 131 de miliarde de euro pentru a sprijini investițiile în apărare, securitate și spațiu, de cinci ori mai multe fonduri la nivelul UE comparativ cu CFM anterior.

 

Statele membre și regiunile vor avea posibilitatea de a sprijini, în mod voluntar și în funcție de nevoile și prioritățile regionale, proiecte legate de apărare în planurile lor naționale și regionale de parteneriat.

Componenta de mobilitate militară a mecanismului Conectarea Europei va fi multiplicată de zece ori. Aceasta va sprijini investițiile în infrastructura cu dublă utilizare, alături de cele civile, și va contribui la un impuls major pentru securitatea cibernetică, infrastructură și dezvoltarea apărării în general. Pentru a spori securitatea energetică, Mecanismul pentru interconectarea Europei va oferi finanțare pentru proiecte transfrontaliere în domeniul energiei și al transporturilor.

Noul buget prevede, de asemenea, creșterea finanțării pentru gestionarea migrației, pentru consolidarea frontierelor externe ale UE și pentru susținerea securității interne, cu un nivel de prioritate acordat țărilor de la frontiera estică. Vor fi alocate 34 de miliarde de euro, ceea ce triplează finanțarea din CFM anterior. Statele membre vor primi sprijinul Uniunii pentru a răspunde rapid și eficient la evoluțiile de pe teren.

Fondurile vor ajuta statele membre să consolideze capacitățile de aplicare a legii online și offline, să doteze polițiștii de frontieră cu instrumentele adecvate pentru a proteja frontierele externe și să pună în aplicare o gestionare echitabilă și fermă a migrației.

Sprijin major pentru Ucraina sub umbrela pilonului Europa Globală

Al treilea pilon bugetar propus reunește toate instrumentele de politică externă sub umbrela Europa Globală, cu o finanțare de 200 de miliarde de euro.

În cadrul acestui pilon, von der Leyen propune crearea unui fond special de 100 de miliarde de euro destinat exclusiv sprijinirii reconstrucției și redresării Ucrainei.

Ideea se inspiră din Facilitatea pentru Ucraina, în valoare de 50 de miliarde de euro, aprobată de liderii europeni la începutul anului 2024, menită să asigure un ajutor mai stabil și previzibil. Prin crearea facilității, Bruxelles-ul a protejat deblocarea fondurilor împotriva blocajelor interne și a vetourilor individuale.

von der Leyen dorește să extindă și să consolideze acest model în următorul buget, pentru ca Ucraina – al cărei proces de aderare se află sub veto-ul Ungariei – să se poată baza pe sprijinul Uniunii într-un moment în care Statele Unite se retrag treptat de pe acest front.

Pe lângă cei trei piloni principali, schița bugetară mai prevede 292 de miliarde de euro pentru alte cheltuieli, inclusiv pentru rambursarea datoriei contractate în perioada pandemiei de COVID-19. Această datorie este estimată la 25–30 de miliarde de euro anual, un element bugetar nou care nu exista în cadrul financiar anterior.

Comisia Europeană a declarat anterior că granturile acordate prin fondul de redresare post-pandemie ar trebui rambursate integral prin resurse proprii, precum Sistemul de comercializare a certificatelor de emisii (ETS), taxele vamale și noile taxe propuse, cu un venit anual total estimat la 58,2 miliarde de euro.

Decizia privind viitorul buget pe termen lung al UE și sistemul de venituri va fi discutată de statele membre în cadrul Consiliului. Adoptarea Regulamentului CFM necesită unanimitate, după aprobarea Parlamentului European. Unele elemente ale componentei venituri (în special noile resurse proprii) necesită unanimitate în Consiliu și aprobarea de către statele membre în conformitate cu cerințele lor constituționale respective.

Odată cu publicarea propunerii Comisiei, începe oficial procesul de negociere între cele trei instituții europene: Comisia Europeană, Consiliul Uniunii Europene și Parlamentul European. În calitate de co-legislator și autoritate bugetară, Parlamentul are dreptul de a respinge proiectul de buget dacă acesta nu reflectă prioritățile cetățenilor europeni.

Negocierile privind viitorul Cadru Financiar Multianual 2028–2034 se anunță tensionate, cu mize uriașe pentru toate statele membre, inclusiv România.

Continue Reading

COMISIA EUROPEANA

Franța conduce un grup de state care susțin activarea celui mai puternic instrument comercial al UE împotriva SUA dacă nu se ajunge la un acord cu Trump

Published

on

© European Union 2025

Tot mai multe state membre ale Uniunii Europene susțin activarea celui mai puternic instrument comercial al Uniunii împotriva Statelor Unite, în cazul în care până la 1 august nu se ajunge la un acord satisfăcător, iar Donald Trump își pune în aplicare amenințarea de a impune tarife vamale de 30% pentru produsele europene, relatează Bloomberg.

Inițiativa, lansată de Franța și vizând utilizarea așa-numitului „instrument anti-coerciție” al UE, câștigă sprijin în rândul mai multor capitale europene, potrivit unor surse apropiate discuțiilor, citate de Bloomberg, relatează Agerpres.

Unele state membre manifestă rezerve, iar altele nu și-au exprimat încă oficial poziția, au adăugat aceleași surse, care au solicitat anonimatul. Subiectul a fost analizat luni, în cadrul reuniunii miniștrilor europeni ai Comerțului desfășurată la Bruxelles.

Ministrul francez pentru afaceri europene, Benjamin Haddad, a declarat recent că Uniunea Europeană trebuie să includă în răspunsul său posibilitatea de a recurge la instrumentul anti-coerciție. 

„În acest tip de negociere, este esențial să arăți forță, unitate și hotărâre”, a afirmat Haddad luni, într-un interviu pentru Bloomberg Television. „Putem merge mai departe decât măsurile propuse de Comisia Europeană”, a adăugat el, referindu-se la contramăsurile ce ar putea viza exporturi americane în valoare de aproape 100 de miliarde de euro.

Instrumentul cu pricina oferă Bruxelles-ului o gamă largă de opțiuni de represalii împotriva partenerilor comerciali, precum impunerea de taxe suplimentare giganților americani din domeniul tehnologic sau restricții asupra investițiilor americane în spațiul comunitar. Alte măsuri posibile includ limitarea accesului pe anumite segmente ale pieței europene sau interzicerea participării firmelor americane la licitațiile publice din UE.

Pentru moment, Comisia Europeană – care are mandatul de a negocia acordurile comerciale în numele UE – consideră prematură activarea instrumentului anti-coerciție, atâta timp cât discuțiile sunt încă în desfășurare.

Președinta Comisiei, Ursula von der Leyen, a declarat duminică jurnaliștilor că „instrumentul anti-coerciție a fost creat pentru situații extraordinare” și a subliniat că „nu ne aflăm încă într-o astfel de situație”, relatează și El Pais.

Sâmbătă, când a reacționat la anunțul lui Trump că va impune tarife de 30 % asupra exporturilor UE către Statele Unite, președintele francez Emmanuel Macron a fost foarte explicit în postările de pe rețeaua socială X, atât în franceză, cât și în engleză.

El a sprijinit Comisia, făcând în același timp presiuni asupra acesteia. “Este mai mult ca oricând de datoria Comisiei să afirme hotărârea Uniunii de a apăra cu hotărâre interesele europene. În special, acest lucru implică accelerarea pregătirii unor contra-măsuri credibile, prin mobilizarea tuturor instrumentelor de care dispune, inclusiv anti-coerciție, dacă nu se ajunge la un acord până la 1 august”, a spus Macron.

După ce săptămâna trecută a insistat că un acord comercial preliminar cu Washingtonul este iminent, UE a fost uimită sâmbătă când președintele Donald Trump a făcut o cale întoarsă și a amenințat că va impune un tarif de 30 % pentru produsele UE în cazul în care ambele părți nu vor încheia un acord până la 1 august.

UE ezită cu privire la fermitatea și rapiditatea reacției.

La sfârșitul săptămânii, Comisia Europeană, care coordonează comerțul în numele celor 27 de țări membre ale UE, a amânat cu două săptămâni punerea în aplicare a unui prim pachet de contramăsuri vizând exporturi americane în valoare de 21 de miliarde de euro. Această pauză va expira acum la 6 august. Luni, Comisia a trimis capitalelor UE o listă cu produse americane în valoare de 72 de miliarde de euro care urmează să fie vizate de o a doua serie de contramăsuri comerciale. Lista trebuie totuși aprobată definitiv de țările membre.

Pe acest fond, Maros Sefcovic, comisarul european pentru comerț și securitate economică, va călători miercuri după-amiază la Washington D.C. pentru a discuta cu omologii săi americani.

Continue Reading

Facebook

Concrete & Design Solutions

Concrete-Design-Solutions

INCAS - Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială „Elie Carafoli”

Advertisement
COMISIA EUROPEANA7 hours ago

Comisia Europeană propune până la 100 de miliarde de euro pentru Ucraina în viitorul buget UE, “pentru redresarea și reconstrucția partenerului nostru cel mai strategic”

PARLAMENTUL EUROPEAN8 hours ago

Bugetul 2028-2034 propus de Comisia Europeană, “o înghețare a investițiilor”, avertizează eurodeputații, criticând introducerea agriculturii și coeziunii în “megafonduri-umbrelă”

COMISIA EUROPEANA9 hours ago

„Un buget pentru o nouă epocă”: Comisia Europeană propune un buget de 2.000 miliarde de euro pentru 2028–2034 cu trei piloni – coeziune și agricultură comasate în planuri naționale și regionale, competitivitate și Europa globală

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI9 hours ago

Negociatorul-șef al PE pentru bugetul UE, Siegfried Mureșan, critică propunerea Comisiei Europene pentru 2028-2034: Vom respinge comasarea agriculturii și coeziunii cu alte fonduri europene

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI10 hours ago

Două rapoarte adoptate în Comisia TRAN din Parlamentul European, cu amendamente cheie propuse de eurodeputatul Gheorghe Falcă în sprijinul României și al UE

COMISIA EUROPEANA11 hours ago

Franța conduce un grup de state care susțin activarea celui mai puternic instrument comercial al UE împotriva SUA dacă nu se ajunge la un acord cu Trump

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI11 hours ago

Dan Motreanu, despre protecția minorilor în mediul digital: Statele din UE vor putea lansa aplicații locale de verificare a vârstei online până în 2026

POLITICĂ11 hours ago

Nicușor Dan, la gala Ministerului Afacerilor Interne: Statul român trebuie să transmită mesaje puternice împotriva violenței domestice și a consumului de droguri

INTERNAȚIONAL11 hours ago

Giorgia Meloni subliniază că nu își poate permite să facă greșeli „într-o lume în care lucrurile se schimbă rapid”, comparând guvernarea țării cu „săritul cu parașuta”: Dacă parașuta nu se deschide, „alți italieni vor suporta consecințele”

ROMÂNIA12 hours ago

Al doilea contingent de pompieri români a sosit în sudul Franței pentru a sprijini autoritățile locale în lupta împotriva incendiilor de pădure

INTERNAȚIONAL11 hours ago

Giorgia Meloni subliniază că nu își poate permite să facă greșeli „într-o lume în care lucrurile se schimbă rapid”, comparând guvernarea țării cu „săritul cu parașuta”: Dacă parașuta nu se deschide, „alți italieni vor suporta consecințele”

MAREA BRITANIE6 days ago

Macron: Forța Expediționară Comună Franco-Britanică va fi extinsă la 50.000 de soldați și ar putea fi nucleul acțiunii de stabilizare în Ucraina post-conflict

CHINA1 week ago

UE nu dorește să se decupleze de China, dar își va apăra întotdeauna interesele, subliniază Ursula von der Leyen, prezentându-le eurodeputaților trei priorități pentru o relație bazată pe predictibilitate și fiabilitate

ROMÂNIA3 weeks ago

Prelungirea PNRR presupune un proces decizional complet inițiat de CE și nu este fezabilă din perspectiva timpului, afirmă noul ministru al Investițiilor și Proiectelor Europene

ROMÂNIA4 weeks ago

Bogdan Ivan anunță că a transmis oficial Comisiei Europene proiectul pentru construirea unei giga-fabrici de inteligență artificială în România: Devenim un hub regional al tehnologiilor emergente

ADERAREA ROMÂNIEI LA OCDE4 weeks ago

Luca Niculescu anunță lansarea unei campanii prin care le explică românilor „într-un limbaj clar, prietenos și interesant” aderarea României la OCDE: „Va însemna că vom juca în prima ligă a economiilor mondiale”

ROMÂNIA4 weeks ago

Predoiu: Legăturile economice și comerciale româno-germane au ajuns la cel mai înalt nivel din ultimii 20 de ani

U.E.4 weeks ago

UE nu susține o schimbare de regim în Iran și insistă asupra unei soluții diplomatice: Securitatea durabilă nu se construiește prin acțiune militară

INTERNAȚIONAL1 month ago

Premierul Spaniei le cere scuze cetățenilor pentru scandalul de corupție din Partidul Socialist: Sunt „profund indignat”. Trebuie să existe toleranță zero față de corupție

INTERNAȚIONAL1 month ago

Zelenski, după trilaterala cu Maia Sandu și Nicușor Dan: Împreună cu România vom ajuta Moldova să reziste influenței distructive a Rusiei

Trending