Comisia Europeană vrea crearea unui sistem de TVA la nivelul UE invulnerabil la fraude. Ce măsuri propune

Comisia Europeană a prezentat, vineri, modificările detaliate de natură tehnică ale normelor UE privind taxa pe valoarea adaugată (TVA) care completează restructurarea recent propusă a sistemului în scopul de a consolida rezistenţa acestuia la tentativele de fraudă, informează un comunicat de presă al Executivului comunitar.

„Estimăm că reforma propusă ar putea reduce cu 80% suma de 50 de miliarde de euro pierdută în fiecare an din cauza fraudelor transfrontaliere în materie de TVA”, a declarat comisarul pentru afaceri economice şi financiare, impozitare şi vamă, Pierre Moscovici.

Principalele elemente ale propunerii

Punerea în practică a principalelor elemente ale sistemului definitiv de TVA implică modificări importante ale Directivei TVA. Din cele 408 articole din Directiva TVA, aproximativ 200 vor trebui să fie adaptate pentru a aduce următoarele beneficii întreprinderilor și bugetelor naționale:

Simplificarea modului în care bunurile sunt impozitate

În actualul sistem de TVA, comerțul cu bunuri între întreprinderi este împărțit în două tranzacții: o vânzare scutită de TVA în statul membru de origine și o achiziționare taxabilă în statul membru de destinație. Propunerea de astăzi pune capăt acestei separări artificiale a unei tranzacții comerciale unice. După aprobare, modificările cuprinse în normele în materie de TVA vor defini comerțul transfrontalier de bunuri ca o „livrare unică impozabilă”, ceea ce va garanta faptul că bunurile vor fi impozitate în statul membru în care se încheie transportul – așa cum ar fi de altfel normal. Frauda în materie de TVA ar urma să fie redusă astfel în mod semnificativ.

Un singur portal online („ghișeu unic”) pentru comercianți

În vederea modificării cât mai armonioase posibil a normelor în materie de TVA pentru întreprinderi, modificările prezentate astăzi ar urma să introducă dispozițiile necesare pentru a institui un portal online sau un „ghișeu unic”, astfel încât toți comercianții din UE angajați în schimburile între întreprinderi (B2B) să își gestioneze fără probleme aspectele legate de TVA, așa cum a fost anunțat în propunerile de reformă ale Comisiei din octombrie 2017. Acest sistem va fi, de asemenea, disponibil pentru societățile din afara UE care doresc să efectueze vânzări către alte întreprinderi din Uniune și care s-ar vedea, altfel, obligate să se înregistreze în scopuri de TVA în fiecare stat membru. După intrarea în vigoare a noului sistem, aceste întreprinderi vor trebui doar să desemneze un intermediar în UE care să se ocupe de TVA în numele lor.

Mai puțină birocrație

Modificările reconfigurează caracterul de autosupraveghere al TVA și vor reduce numărul de etape administrative care trebuie să fie urmate de către întreprinderi atunci când efectuează vânzări către societăți din alte state membre. Obligațiile de raportare specifice legate de regimul tranzitoriu al TVA nu vor mai fi necesare pentru comerțul cu bunuri. Facturarea suplimentară în ceea ce privește schimburile comerciale din UE va fi guvernată de normele din statul membru al vânzătorului, ceea ce ar trebui să reducă povara administrativă pentru acesta.

Vânzătorul este, de regulă, responsabil pentru colectarea TVA-ului

Anunțul de astăzi clarifică faptul că vânzătorul este cel care ar trebui să perceapă TVA-ul datorat pentru vânzarea de bunuri către un client din altă țară a UE, la cota stabilită de statul membru de destinație. Numai în cazul în care clientul este o persoană impozabilă atestată (și anume, un contribuabil fiabil, recunoscut ca atare de către administrația fiscală), persoana care achiziționează bunurile este supusă obligației de plată a TVA-ului.

Executivul comunitar precizează că taxa pe valoarea adaugată (TVA) reprezintă o sursă majoră şi tot mai consistentă de venituri pentru statele membre ale UE, generând peste 1.000 de miliarde euro în 2015, adică echivalentul a 7% din PIB-ul UE. Fiind un impozit pe consum, aceasta reprezintă una dintre formele de impozitare cele mai favorabile creşterii. 

România este statul membru care înregistrează cel mai mare deficit de colectare de TVA, de 37,2%, aceasta traducându-se într-o sumă neîncasată de aproximativ 7,7 miliarde de euro, se arată într-un comunicat de presă al PwC din luna noiembrie a anului trecut, care citează un studiu al Comisiei Europene.

 

 

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.