Connect with us

CONSILIUL UE

Directiva Eurovinieta: Instituțiile UE au finalizat negocierile privind revizuirea normelor de taxare rutieră pentru a impulsiona decarbonizarea transporturilor

Published

on

© European Union, 2016/Source: EC - Audiovisual Service

Negociatorii Consiliului și ai Parlamentului European au ajuns în cursul nopții de miercuri, 16 iunie, la un acord politic privind normele revizuite de taxare rutieră (Directiva “Eurovinieta”), pentru a aborda problema emisiilor de gaze cu efect de seră și a altor efecte asupra mediului, a congestionării traficului și a finanțării infrastructurii rutiere, potrivit unui comunicat remis caleaeuropeana.ro.

Acordul de astăzi cu privire la tarifarea rutieră, cu norme mai puternice și mai ample și un nou sistem de abordare a emisiilor de CO2, este un element crucial pentru decarbonizarea transporturilor și pentru îndeplinirea obiectivelor climatice în conformitate cu Pactul Verde European și cu Acordul de la Paris. Prin stimularea unor operațiuni de transport mai puțin poluante, acesta oferă un semnal clar și securitate juridică producătorilor de vehicule și transportatorilor pentru următorul deceniu, așa cum au solicitat industria, organizațiile de mediu și alte părți interesate. Încheierea negocierilor cu privire la această propunere a fost o prioritate majoră pentru președinția portugheză”, a declarat Pedro Nuno Santos, ministrul portughez pentru infrastructură și locuințe, președintele Consiliului.

În UE, taxarea rutieră este o opțiune națională, iar statele membre pot alege dacă să o introducă sau nu pe teritoriul lor. Cu toate acestea, în cazul în care optează să perceapă taxe, ele trebuie să respecte anumite norme comune stabilite în Directiva Eurovinieta. Scopul acesteia este de a se asigura că impunerea de taxe rutiere nu discriminează traficul internațional și nu duce la denaturarea concurenței între operatorii de transport.

Comisia a prezentat propunerea de revizuire a directivei Eurovinieta în mai 2017, ca parte a primului pachet privind mobilitatea.

Taxe de trecere bazate pe distanță și taxe pentru utilizatori bazate pe timp (viniete)

Vinietele bazate pe timp vor fi eliminate treptat pentru vehiculele grele de pe rețeaua TEN-T centrală în termen de opt ani de la intrarea în vigoare a directivei. În cazul în care statele membre aplică un sistem comun de viniete, cum ar fi Tratatul Eurovinieta, acestea vor avea la dispoziție doi ani suplimentari pentru a adapta sau a desființa sistemul respectiv.

Drumurile vizate de eliminarea treptată reprezintă principalele rute pe care are loc cea mai mare parte a tranzitului internațional al vehiculelor comerciale. Statele membre pot continua să aplice vinietele pe alte părți ale rețelei lor.

Sunt permise derogări de la eliminarea treptată a vinietelor în cazuri justificate în mod corespunzător, cum ar fi în cazul unei densități scăzute a populației sau în cazul în care vinieta se aplică pe o secțiune limitată a unui drum, după ce Comisia a fost notificată.

Statele membre vor avea, de asemenea, opțiunea de a institui un sistem de taxare combinat pentru vehiculele grele sau pentru anumite tipuri de vehicule grele, care ar reuni elemente bazate pe distanță și timp și ar integra cele două instrumente de variație (noul sistem bazat pe emisiile de CO2 și cel existent bazat pe clasele EURO). Acest sistem va permite punerea în aplicare integrală a principiilor “utilizatorul plătește” și “poluatorul plătește”, oferind în același timp statelor membre flexibilitatea necesară pentru a-și concepe propriile sisteme de taxare rutieră.

Cu toate acestea, ca principiu de bază al taxării rutiere, statele membre își păstrează libertatea de a aplica taxe de drum și taxe de utilizare pentru diferite categorii de vehicule, cum ar fi vehiculele grele, vehiculele grele de marfă, autocarele și autobuzele, vehiculele ușoare, vehiculele comerciale ușoare, microbuzele și autoturismele, independent unele de altele. De exemplu, statele membre pot decide să nu perceapă nicio taxă pentru autobuze.

Normele privind proporționalitatea prețurilor vinietelor pentru autoturisme vor include obligația de a aplica o vinieta zilnică pentru autoturisme sau pentru călătorii ocazionali în tranzit.

Ecologizarea taxelor rutiere

Se va introduce un nou instrument la nivelul UE care va permite variația taxelor de utilizare și de utilizare a infrastructurii pentru vehiculele grele în funcție de emisiile de CO2, astfel cum prevedea poziția inițială a Consiliului. Variația se va baza pe standardele de CO2 existente. Inițial, schema se va aplica numai celor mai mari camioane, dar poate fi extinsă treptat la alte tipuri de vehicule grele și adaptată periodic la progresul tehnologic prin intermediul unor acte de punere în aplicare.

Poziția Consiliului a fost îmbunătățită în unele cazuri, pentru a se asigura că vehiculele hibride nu sunt recompensate de două ori și pentru a evita orice posibile suprapuneri ale variației CO2 cu alte instrumente de tarifare a emisiilor de dioxid de carbon.

Variația taxelor de trecere sau a tarifelor de utilizare pe baza performanței de mediu se va aplica camionetelor și microbuzelor începând cu 2026, acolo unde este posibil din punct de vedere tehnic.

Taxa pentru costurile externe

Taxarea costurilor externe pentru poluarea atmosferică va deveni obligatorie pentru vehiculele grele după o perioadă de tranziție de patru ani, în cazul în care se aplică taxe de trecere. Cu toate acestea, statele membre vor putea să nu aplice această taxă, după ce vor notifica Comisia, în cazul în care aceasta ar duce la o deviere a traficului care ar avea consecințe negative neintenționate. În orice caz, statele membre pot aplica o taxă bazată pe costurile externe pentru emisiile de CO2.

Alocarea veniturilor și marjele de profit

Principiile de bază pentru alocarea veniturilor provenite din taxele rutiere vor rămâne neschimbate. În general, statele membre ar trebui să aloce veniturile generate de tarifele de utilizare a infrastructurii și de tarifele pentru costurile externe pentru proiecte din sectorul transporturilor, în special pentru sprijinirea rețelei transeuropene de transport. Cu toate acestea, ele nu sunt obligate să facă acest lucru. În ceea ce privește veniturile generate de taxele opționale de congestionare sau echivalentul lor în valoare financiară, statele membre le vor utiliza pentru a aborda problemele de congestionare sau pentru a dezvolta transportul durabil și mobilitatea în general.

Normele vor permite statelor membre să aplice o marjă mai mare (până la 50%) la taxa de utilizare a infrastructurii percepută pe anumite tronsoane de drumuri foarte congestionate, dacă toate statele membre afectate sunt de acord.

Scutiri

Textul convenit include o serie de derogări, referitoare, de exemplu, la contractele de concesiune existente, la persoanele cu handicap și la zonele slab populate.

Etapele următoare
După continuarea lucrărilor la nivel tehnic în vederea finalizării textului, Președinția va prezenta rezultatul negocierilor Comitetului Reprezentanților Permanenți al Consiliului (Coreper) în vederea aprobării.

Aceasta va fi urmată de adoptarea atât de către Consiliu, cât și de către Parlamentul European.

Statele membre vor avea la dispoziție doi ani de la intrarea în vigoare a directivei pentru a încorpora dispozițiile în legislația lor națională.

 

Alexandra Loy este redactor și specialistă în afaceri europene. Deține un doctorat în domeniul științe politice, dobândit în anul 2018, cu tema analizării impactului președinției României la Consiliul Uniunii Europene asupra sistemului național de coordonare a afacerilor europene. Alexandra este membru al comunității academice din cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative.

CONSILIUL UE

Liban: Consiliul UE  a adoptat cadrul legal pentru impunerea de sancţiuni unor persoane şi entităţi

Published

on

© European Commission/ Twitter

Consiliul a adoptat un cadru pentru măsuri restrictive specifice pentru a aborda situația din Liban, potrivit comunicatului oficial.

Acest cadru prevede posibilitatea de a impune sancțiuni împotriva persoanelor și entităților care sunt responsabile de subminarea democrației sau a statului de drept în Liban prin oricare dintre următoarele acțiuni:

  • obstrucționarea sau subminarea procesului politic democratic prin împiedicarea persistentă a formării unui guvern sau prin
  • obstrucționarea sau subminarea gravă a desfășurării de alegeri;
  • obstrucționarea sau subminarea punerii în aplicare a planurilor aprobate de autoritățile libaneze și sprijinite de actorii internaționali relevanți, inclusiv de UE, în vederea îmbunătățirii responsabilității și a bunei guvernanțe în sectorul public sau a punerii în aplicare a unor reforme economice esențiale, inclusiv în sectoarele bancar și financiar și inclusiv a adoptării unei legislații transparente și nediscriminatorii privind exportul de capital;
  • abateri financiare grave privind fondurile publice, în măsura în care faptele în cauză intră sub incidența Convenției Organizației Națiunilor Unite împotriva corupției, precum și exportul neautorizat de capital.

Sancțiunile constau într-o interdicție de călătorie în UE și o înghețare a activelor pentru persoane, precum și o înghețare a activelor pentru entități. În plus, persoanelor și entităților din UE le este interzis să pună fonduri la dispoziția persoanelor și entităților enumerate.

La 7 decembrie 2020, Consiliul a adoptat concluzii în care a luat act cu îngrijorare crescândă de faptul că grava criză financiară, economică, socială și politică care s-a instalat în Liban a continuat să se agraveze în lunile precedente și că populația libaneză a fost prima care a avut de suferit de pe urma dificultăților tot mai mari din țară. Acesta a subliniat necesitatea urgentă ca autoritățile libaneze să pună în aplicare reformele pentru a recâștiga încrederea comunității internaționale. De asemenea, Consiliul a făcut apel la toate părțile interesate și forțele politice libaneze să sprijine formarea urgentă a unui guvern libanez care să fie responsabil, credibil și orientat spre misiune, capabil să pună în aplicare reformele necesare.

De atunci, Consiliul și-a exprimat în repetate rânduri îngrijorarea gravă cu privire la deteriorarea situației din Liban. În pofida apelurilor repetate adresate forțelor politice libaneze și părților interesate să acționeze în interesul național și să nu mai amâne formarea unui guvern cu puteri depline, capabil să răspundă nevoilor urgente ale țării și să pună în aplicare reformele esențiale, nu se înregistrează niciun progres. Între timp, situația economică, socială și umanitară din Liban continuă să se deterioreze, iar populația continuă să sufere.

Uniunea este pregătită să utilizeze toate instrumentele sale pentru a contribui la o ieșire durabilă din criza actuală și pentru a reacționa la o nouă deteriorare a democrației și a statului de drept, precum și a situației economice, sociale și umanitare din Liban. În cadrul Consiliului Afaceri Externe din 12 iulie 2021, Înaltul Reprezentant a anunțat o înțelegere politică potrivit căreia va fi instituit un regim de sancțiuni împotriva celor responsabili de această situație.

UE își menține angajamentul de a ajuta Libanul și poporul său să depășească provocările actuale și este pregătită să utilizeze diferitele instrumente de care dispune în acest scop. Cu toate acestea, este extrem de important ca liderii libanezi să lase deoparte divergențele și să colaboreze pentru a forma un guvern și a adopta măsurile necesare pentru a conduce țara către o redresare durabilă. Stabilitatea și prosperitatea Libanului sunt de o importanță crucială pentru întreaga regiune și pentru Europa.

Continue Reading

CONSILIUL UE

Josep Borrell: Uniunea Europeană urmărește cu atenție evoluțiile din Tunisia. Facem apel la restabilirea situației cât mai curând posibil

Published

on

© European Union 2021 - Source : EP

Uniunea Europeană urmărește cu cea mai mare atenție evoluțiile din Tunisia; fundamentele democratice ale țării, respectarea statului de drept, a Constituției și a cadrului legislativ trebuie menținute, a declarat marți Înaltul Reprezentant al UE, Josep Borrell, informează comunicatul oficial. 

De asemenea, șeful diplomației UE a transmis autorităților din Tunisia să rămână atente la dorințele și aspirațiile poporului tunisian.

Facem apel la restabilirea situației instituționale cât mai curând posibil și, în special, reluarea activității parlamentare, respectarea drepturilor fundamentale și abținerea de la toate formele de violență”, a punctat Josep Borrell.

Mai mult, oficialul european a subliniat că Uniunea Europeană va continua să urmărească îndeaproape evoluția situației și a reamintit sprijinul considerabil al UE și al statelor sale membre pentru Tunisia în contextul pandemiei de COVID-19  și al crizei economice majore.

„Menținerea democrației și a stabilității în țară sunt prioritare”, a conchis șeful diplomației UE, Josep Borrell.

Preşedintele tunisian Kais Saied a anunţat că îngheaţă activităţile parlamentului şi îl demite din funcţie pe şeful guvernului, Hichem Mechichi. Anunţul a fost urmarea manifestaţiilor care au avut loc duminică în mai multe oraşe din ţară, în contextul în care Tunisia se confruntă cu un vârf al pandemiei de coronavirus şi cu o profundă criză politică, potrivit Digi24

 

Continue Reading

CONSILIUL UE

Miniștrii economiei și finanțelor din UE discută, în ultima reuniune a Consiliului din această vară, despre punerea în aplicare a Mecanismului de Redresare și Reziliență

Published

on

© https://twitter.com/eu2021si

Miniștrii economiei și finanțelor ai statelor Uniunii Europene se reunesc azi, 26 iulie, în sistem videoconferință pentru a discuta punerea în aplicare a mecanismului de redresare și de reziliență, dar și despre aprobarea ultimelor Planuri Naționale de Redresare și Reziliență.

Aceasta este și ultima reuniune a Consiliului UE înainte de vacanța de vară.

De asemenea, miniștrii vor  vor face bilanțul pachetului recent adoptat de Comisia Europeană privind combaterea spălării banilor, potrivit comunicatului oficial.

NextGenerationEU este un instrument temporar de redresare, în valoare de peste 800 de miliarde EUR, menit să contribuie la repararea daunelor economice și sociale imediate provocate de pandemia de coronavirus. După pandemia de COVID-19, Europa va fi mai verde, mai digitală, mai rezilientă și mai bine pregătită să facă față provocărilor actuale și viitoare.

Mecanismul de redresare și reziliență este elementul central al instrumentului NextGenerationEU, cu împrumuturi și granturi în valoare de 723,8 miliarde EUR disponibile pentru sprijinirea reformelor și a investițiilor întreprinse de țările UE. Scopul este de a atenua impactul economic și social al pandemiei de COVID-19 și de a face ca economiile și societățile europene să devină mai durabile, mai reziliente și mai bine pregătite pentru provocările și oportunitățile oferite de tranziția către o economie verde și de tranziția digitală. Statele membre lucrează la planurile lor de redresare și reziliență pentru a accesa fonduri din cadrul Mecanismului de redresare și reziliență.

Reamintim că România a transmis la 31 mai Planul Național de Redresare și ReziliențăGuvernul României a publicat ulterior, la 2 iunie, documentul ce cuprinde proiecte în valoare de 29,2 miliarde de euro, din banii alocaţi urmând a fi finanţate cu sume mari trei sectoare importante: Transporturi – 6,7 miliarde de euro, Educaţia – 3,6 miliarde de euro şi Sănătatea – 2,4 miliarde de euro.

Continue Reading

Facebook

Advertisement
Corina Crețu5 hours ago

Fonduri UE 2021-2027: Corina Crețu atenționează că România “a pierdut startul” și solicită Guvernului transparență privind negocierile pentru Acordul de Parteneriat cu Comisia Europeană

COMISIA EUROPEANA6 hours ago

Gestionarea frontierelor externe: Sistemul european de informații și autorizații de călătorie va intra în funcțiune până la sfârșitul lui 2022

U.E.6 hours ago

UE condamnă atacul asupra petrolierului Mercer Street și face apel la ”evitarea oricărei acțiuni dăunătoare pentru pacea în regiune”: Circumstanţele trebuie clarificate

ROMÂNIA7 hours ago

Premierul Florin Cîțu este convins că proiectul cărții electronice de identitate va fi extins la nivel național în termenul stabilit de 18 luni: Viitorul este al digitalizării

INTERNAȚIONAL8 hours ago

SUA au nominalizat Croația pentru a se alătura programului Visa Waiver. Cetățenii din cel mai nou stat membru UE vor putea călători fără vize în Statele Unite

INTERNAȚIONAL8 hours ago

Antony Blinken, mesaj de condoleanțe către România și Regatul Unit după atacul comis asupra vasului „Mercer Street”: Ne alăturăm aliaților noștri în condamnarea fermă a atacului

COMISIA EUROPEANA8 hours ago

Primii bani pentru implementarea PNRR-urilor statelor membre merg în Belgia, Luxemburg și Portugalia

NATO9 hours ago

NATO își arată solidaritatea față de România și Regatul Unit: Condamnăm cu fermitate recentul atac fatal asupra navei Mercer Street. Aliații rămân îngrijorați față de acțiunile Iranului

U.E.9 hours ago

Eurostat: Germania este principalul producător de înghețată din UE. România produce mai puțină înghețată decât Cehia sau Finlanda

ROMÂNIA9 hours ago

Eurostat: România, printre țările UE unde prețurile producției industriale au înregistrat o creștere semnificativă în luna iunie

ROMÂNIA1 day ago

Primele 5000 de cărți electronice de identitate vor fi emise de MAI în cadrul unui proiect-pilot din Cluj-Napoca

COMISIA EUROPEANA1 week ago

Comisarul european Janez Lenarcic îi răspunde premierului sloven, care l-a acuzat că acționează împotriva intereselor țării sale: Prejudiciile sunt provocate de cei care subminează statul de drept

INTERNAȚIONAL1 week ago

Emmanuel Macron, aflat la Tokyo pentru Jocurile Olimpice, a discutat cu premierul japonez despre lupta împotriva schimbărilor climatice și despre o regiune ”indo-pacifică liberă”

REPUBLICA MOLDOVA2 weeks ago

Republica Moldova: Bogdan Aurescu a anunțat un nou sprijin de 300.000 euro pentru societatea civilă și presa independentă

REPUBLICA MOLDOVA2 weeks ago

Vizita lui Bogdan Aurescu la Chișinău: România va fi mereu alături de Maia Sandu. R. Moldova poate deveni un model de orientare pro-europeană în vecinătatea estică a UE

ROMÂNIA2 weeks ago

Premierul Florin Cîțu apreciază că viteza cu care România va face tranziția la o economie verde va fi diferită de cea a altor țări UE: Partenerii europeni trebuie să ne sprijine mai mult

IMAGINEA ZILEI2 weeks ago

IMAGINEA ZILEI Militari ai Forțelor Aeriene SUA ajută localnicii afectați de inundațiile devastatoare din Germania

ROMÂNIA2 weeks ago

Premierul Florin Cîțu: Se vor construi trei centre de mari arși la București, Timișoara și Târgu Mureș. Finanțarea se va face printr-un program cu Banca Mondială

ROMÂNIA2 weeks ago

Premierul Florin Cîțu: Recunoștință și respect față de militarii români care au participat la acțiunile din Afganistan. Sunt eroi ai României

ROMÂNIA2 weeks ago

România: CE constată o îmbunătățire a cadrului general privind situația statului de drept în 2021, dar subliniază necesitatea desființării SIIJ și modificarea codurilor penale

Team2Share

Trending