Connect with us

COMISIA EUROPEANA

Legislația UE care interzice punerea pe piață din 2035 a motoarelor cu combustie este ”deja atacată politic”, anunță Adina Vălean: Materialele necesare pentru mașini electrice sunt în zone nesigure geopolitic

Published

on

© CaleaEuropeană.ro

Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, a mărturisit că nu știe ”cum se va tranșa în cele din urmă motorul de combustie vs. mașini electrice”, dar că legislația Uniunii Europene care prevede interzicerea punerii pe piață din 2035 a motoarelor cu combustie este ”deja atacată politic”, fiind invocate, printre altele, chestiuni ”legate de competitivitatea industriei de construcții auto”.

”Nu știu cum se va tranșa în cele din urmă motorul de combustie vs. mașini electrice. În momentul de față, legislația impusă este cu interzicerea punerii pe piață din 2035 a motoarelor cu combustie, dar este deja atacată politic pentru că sunt multe chestiuni legate de competitivitatea industriei de construcții auto, de faptul că țări cum este China, o mare producătoare care subvenționează producția de mașini electrice poate beneficia de o piață cum este cea europeană, deși ea își subvenționează producția, iar producătorii noștri nu ar putea niciodată să fie competitivi cu subvențiile pe care industria le primește în China. Sunt foarte multe elemente. Știu că acum, în alegerile pentru Parlamentarul European, cel puțin o familie politică – pentru că sunt încă în mandatul de comisar, nu am să o numesc – are în programul politic și este ferm decisă să amâne sau să elimine această dată de 2035 pentru interzicerea motoarelor pe combustie pentru piața europeană, considerând că nu suntem suficient pregătiți pentru electrificare”, a răspuns Adina Vălean unei întrebări adresate de CaleaEuropeană.ro pe ceastă temă, în cadrul conferinței de presă în care oficialul european și-a prezentat bilanțul mandatului de comisar european pentru Transporturi.

Citiți și: Adina Vălean prezintă bilanțul mandatului de comisar european pentru Transporturi: România a primit 12 miliarde de euro pentru acest sector, un coridor nou de transport. Portul Constanța, poartă de intrare în UE pentru mărfurile din Asia

În viziunea sa, ”bateriile nu reprezintă singura problemă a electrificării transportului rutier”.

”Întreaga tehnologie care depinde de energie verde se leagă direct de rețelele de electricitate europene. Sunt țări cum este Olanda care, de exemplu, interzice construirea unor noi stații de reîncărca până nu își reface rețeaua pentru că nu mai face față și trebuie să se asigure că ceea ce intră în rețeaua respectivă este energie verde pentru că altfel nu ne atingem obiectivul inițial. Nu este vorba de baterii în ansamblul lor, ci de toate materialele care sunt necesare pentru mașinile electrice, inclusiv baterii, și care sunt în zone care nu sunt foarte sigure din punct de vedere geopolitic, deci UE are o problemă de aprovizionare și de construcție”, a reliefat Vălean, amintind de acțiunile întreprinse de Uniunea Europeană, și anume lansarea unei alianțe pentru baterii care ”va finanța și va încuraja construcția de noi fabrici de baterii în UE”.

Potrivit World Economic Forum, țările care se clasează pe primele trei locuri la nivel mondial când vine vorba de producția de litiu – consumat în proporție de 74% în 2021 în domeniul bateriilor – sunt Australia, Chile și China, răspunzătoare pentru 90% din cantitatea globală de litiu. În top 10, conform aceleiași surse, se află o singură țară europeană, Portugalia, în vreme ce SUA ocupă locul 8.

Grupul popularilor europeni, câștigător al alegerilor europene din 6-9 iunie care și-a asigurat 188 de mandate în noul legislativ european, s-a reunit la începutul acestei luni în Portugalia, mai exact în perioada 2-5 iulie, pentru a discuta despre prioritățile politice în Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

Conform unui document consultat de Reuters, printre aceste priorități se regăsește și ” revizuirea normelor de reducere a emisiilor de CO2 pentru autoturismele și camionetele noi pentru a permite utilizarea de combustibili alternativi cu emisii zero după 2035”.

Amintim că anul trecut, Uniunea Europeană a adoptat regulamentul de stabilire a unor standarde de performanță mai stricte privind emisiile de CO2 pentru autoturismele și camionetele noi.

Noile norme vizează reducerea emisiilor generate de transportul rutier, care are cea mai mare pondere de emisii generate de transporturi – și oferă impulsul adecvat pentru ca industria autovehiculelor să treacă la o mobilitate cu emisii zero, asigurând în același timp inovarea continuă în industrie.

Noile norme stabilesc următoarele obiective:

  • reduceri cu 55% ale emisiilor de CO2 pentru autoturismele noi și cu 50% pentru camionetele noi din 2030 până în 2034, comparativ cu nivelurile din 2021
  • reduceri cu 100% ale emisiilor de CO2 atât pentru autoturismele noi, cât și pentru camionetele noi din 2035

Cu toate acestea, Comisia Europeană s-a angajat să creeze o cale legală pentru ca vânzările de autovehicule noi care funcționează doar cu ”e-combustibili” – combustibili sintetici care pot fi utilizați de autovehicule cu motor cu combustie – să poată fi posibilă e și după după 2035, după ce Germania a solicitat această derogare.

Acest lucru ar putea permite producătorilor auto să dezvolte și să continue să vândă o nouă generație de autovehicule cu motor cu combustie care funcționează numai cu combustibili certificați ca fiind neutri din punct de vedere al emisiilor de CO2 și sunt echipate cu o tehnologie care le împiedică să pornească atunci când sunt alimentate cu benzină sau motorină.

 

Teodora Ion este redactor-șef adjunct și specialistă în domeniul relațiilor internaționale. Aria sa de expertiză include procesul retragerii Marii Britanii din Uniunea Europeană, relațiile comerciale globale și competiția pentru supremație dintre marile puteri ale lumii. Teodora este corespondent în cadrul summit-urilor Consiliului European și al celorlalte reuniuni decizionale de la nivelul UE.

COMISIA EUROPEANA

Comisia Europeană a demarat discuțiile cu părțile interesate în vederea elaborării unui pachet privind mobilitatea militară, fundamental pentru securitatea UE

Published

on

© French Forces in Romania/ Facebook

Comisia Europeană și Înaltul Reprezentant al UE au început discuțiile cu părțile interesate în vederea elaborării unui pachet privind mobilitatea militară pentru a îmbunătăți deplasarea trupelor, a echipamentelor și a mijloacelor militare în Uniunea Europeană și în afara acesteia.

Potrivit unui comunicat al executivului european, acest pachet va aborda blocajele existente în materie de infrastructură, obstacolele procedurale și lacunele de capacitate. Acesta face parte din eforturile mai ample de consolidare a pregătirii de apărare a UE, ca urmare a publicării Cărții albe comune pentru pregătirea europeană în domeniul apărării 2030.

”Mobilitatea militară este fundamentală pentru securitatea noastră. Este vorba despre capacitatea noastră de a trimite trupele acolo unde avem nevoie de ele, atunci când avem nevoie de ele. Acesta este motivul pentru care accelerăm discuțiile pentru a identifica toate obstacolele posibile pe care trebuie să le abordăm ca parte a unui pachet complet privind mobilitatea militară, la sfârșitul acestui an. O mai bună mobilitate militară în Europa va consolida cooperarea noastră cu NATO, asigurând în același timp că europenii sunt mai agili în a răspunde amenințărilor și crizelor și mai bine echipați pentru a proteja cetățenii de pe întregul continent”, a menționat Înaltul Reprezentant al UE pentru afaceri externe și politică de securitate, Kaja Kallas. 

Se așteaptă ca pachetul să prezinte obiective strategice, să armonizeze procedurile naționale și să consolideze reziliența infrastructurii.

Aceste măsuri vor eficientiza mișcările militare în Europa, integrând în același timp nevoile militare în politicile mai ample ale UE, cum ar fi transporturile, energia și impozitarea.

În acest scop, Comisia va propune o comunicare comună, un regulament și modificări ale legislației UE existente.

Consultarea se va desfășura între jumătatea lunii iunie și sfârșitul lunii august 2025.

Această inițiativă va implica o gamă largă de părți interesate, inclusiv statele membre, Agenția Europeană de Apărare, PESCO, NATO, asociațiile industriale din sectoarele apărării, transporturilor și energiei, administratorii infrastructurii de transport, sectoarele financiare, societatea civilă, organizațiile de cercetare și grupurile de reflecție.

Procesul de consultare include un sondaj la nivelul UE (deschis până la sfârșitul lunii iulie), prezentarea de documente de cercetare și de poziție, precum și reuniuni bilaterale, toate acestea având ca scop conturarea pachetului privind mobilitatea militară.

Continue Reading

COMISIA EUROPEANA

UE consideră că nu are prerogativa de a decide interzicerea accesului minorilor la rețelele de socializare, cerută de Macron, dar lasă libertatea statelor membre să ia o astfel de măsură la nivel național

Published

on

© Calea Europeană

Comisia Europeană s-a opus miercuri interzicerii accesului minorilor cu vârste sub 15 ani la rețelele de socializare, idee sugerată de președintele francez Emmanuel Macron, dar a lăsat calea liberă statelor membre ale UE să ia o astfel de măsură la nivel național, relatează agenția EFE, potrivit Agerpres

„Am luat act de anunțul președintelui francez Emmanuel Macron. Dar dorim să fim clari, am spus acest lucru de multe ori: o interdicție a rețelelor de socializare la nivel european nu poate fi decisă de Comisia Europeană, întrucât aceasta este o prerogativă a statelor noastre membre”, a precizat un purtător de cuvânt comunitar, Thomas Regnier.

Emmanuel Macron a declarat marți că va încerca să interzică accesul copiilor cu vârste sub 15 ani la rețelele de socializare, pe care le-a acuzat că promovează violența, după ce în Franța un elev a înjunghiat mortal o aistenta școlară de la Colegiul Françoise Dolto din Nogent. 

Președintele francez a mai spus că va încerca să ajungă la un acord pentru o astfel de măsura între țările UE, care vinerea trecută au început discuțiile privind stabilirea unei vârste minime la nivel comunitar pentru accesul la rețelele de socializare, acces care de asemenea să fie supus controlului parental.

Această inițiativă, promovată de Franța, Spania și Grecia, propune în plus crearea unor mecanisme eficiente pentru verificarea vârstei utilizatorilor. Danemarca, Slovenia, Slovacia, Cipru și Italia s-au alăturat inițiativei, susținută între timp de asemenea de Croația și Olanda.

Macron a avertizat că, dacă nu va obține în câteva luni suficient sprijin european pentru ca această inițiativă să se materializeze, va negocia interzicerea la nivel național a accesului copiilor sub 15 ani la rețelele de socializare.

Purtătorul de cuvânt al Comisiei Europene a reamintit că Regulamentul general privind protecția datelor permite țărilor UE să stabilească o vârstă din intervalul 13-16 ani ca vârstă minimă pentru deschiderea unui cont pe rețelele de socializare, prin urmare „statele membre pot folosi această opțiune”. Spania și Slovacia doresc să stabilească această vârstă minimă la 16 ani, în timp ce Franța, Danemarca și Grecia doresc ca ea să fie 15 ani. 

Continue Reading

COMISIA EUROPEANA

Statele UE înregistrează progrese în implementarea Pactului privind migrația și azilul, dar sunt necesare eforturi suplimentare (raport)

Published

on

© European Union 2025 - Source : EP

Astăzi, 11 iunie, Comisia Europeană a prezentat un raport privind stadiul actual al punerii în aplicare a Pactului privind migrația și azilul, adoptat în iunie 2024. Executivul anunță că la jumătatea perioadei de tranziție, s-au înregistrat progrese importante atât la nivelul UE, cât și la nivelul statelor membre, dar sunt necesare eforturi suplimentare pentru a aborda provocările rămase și pentru a se asigura că noul sistem de gestionare a migrației al UE va fi pe deplin operațional în iunie 2026.

„Am avansat hotărâtor către obiectivul nostru comun: punerea în aplicare integrală a Pactului privind migrația și azilul până la jumătatea anului viitor. Acesta este un moment important de responsabilitate europeană comună. Comisia și agențiile UE se află în prima linie, sprijinind activ statele membre pentru a transforma noile reglementări în acțiuni concrete. Odată pus în aplicare, pactul va remodela fundamental modul în care Europa gestionează migrația, oferind un sistem unificat, echitabil și funcțional, care garantează atât solidaritatea, cât și responsabilitatea în întreaga Uniune”, a transmis vicepreședintele executiv al Comisiei Europene, Henna Virkkunen.

Care sunt progresele înregistrate până în prezent în ceea ce privește fiecare element constitutiv al planului comun de punere în aplicare:

  • Eurodac: S-au înregistrat progrese semnificative în ceea ce privește punerea în funcțiune a bazei de date Eurodac reînnoite, care constituie o condiție prealabilă esențială pentru funcționarea tuturor elementelor pactului. Având în vedere că unele state membre se confruntă în continuare cu dificultăți în ceea ce privește instituirea noului sistem, Comisia și Agenția UE pentru gestionarea operațională a sistemelor informatice la scară largă (eu-LISA) monitorizează evoluțiile și vor continua să acorde sprijin suplimentar.
  • Frontierele externe: Pregătirile pentru punerea în aplicare a noilor proceduri de control și de frontieră sunt în curs de desfășurare. Unele state membre au atins deja capacitatea de primire și resursele umane necesare. Persistă provocări în ceea ce privește identificarea locațiilor pentru procedurile de control și de frontieră, precum și în ceea ce privește achizițiile publice și resursele adecvate.
  • Condiții de primire: Este esențial să se asigure o capacitate de primire suficientă și condiții de primire adecvate în toate statele membre, inclusiv pentru a preveni mișcările secundare dintr-un stat membru al UE în altul. Se lucrează în continuare pentru a reflecta noile standarde de primire și a asigura o capacitate suficientă.
  • Proceduri de azil echitabile, eficiente și convergente: Statele membre se adaptează la noul cadru juridic, cu sprijinul UE. Sunt necesare eforturi suplimentare pentru a reduce restanțele și întârzierile în procedurile de azil, inclusiv prin creșterea capacității și asigurarea unei formări adecvate.
  • Proceduri de returnare: Statele membre elimină lacunele dintre procedurile de azil și cele de returnare, astfel cum prevede pactul. Negocierile privind propunerea Comisiei pentru un regulament privind returnarea sunt în curs de desfășurare și ar trebui finalizate rapid pentru a remedia ineficiențele rămase în procedurile de returnare.
  • Asigurarea funcționării responsabilității: Pentru ca pactul să funcționeze, statele membre trebuie să lucreze pe baza unei repartizări echitabile a responsabilității. Transferurile Dublin către statul membru responsabil pentru o cerere de azil ar trebui să aibă loc către și dinspre toate statele membre. Acest lucru este esențial pentru o tranziție eficientă către noile norme de responsabilitate și pentru buna funcționare a ciclului anual de solidaritate, care va determina contribuțiile de solidaritate între statele membre.
  • Asigurarea funcționării solidarității: Se continuă lucrările pentru pregătirea primului ciclu anual de solidaritate în octombrie 2025 și pentru instituirea mecanismului permanent de solidaritate până în iunie 2026. Comisia, Agenția Europeană pentru Azil (EUAA) și statele membre colaborează strâns pentru a colecta datele necesare pentru a evalua situația migrației și a determina contribuțiile de solidaritate ale fiecărui stat membru. Este necesară pregătirea și planificarea de urgență pentru a garanta că sistemele de azil și de primire pot funcționa corespunzător în toate circumstanțele. Statele membre trebuie să se asigure că planurile de urgență sunt adecvate scopului, să le testeze atunci când este posibil și să asigure coerența cu alte planuri de urgență, cum ar fi cele privind frontierele și returnarea.
  • Noi garanții și monitorizarea drepturilor fundamentale: Pactul asigură un echilibru între obligațiile și drepturile persoanelor care solicită protecție în UE. Planurile naționale reflectă, în general, acest echilibru global și încorporează noile elemente. Ar trebui să se continue eforturile de operaționalizare a mecanismului independent de monitorizare a drepturilor fundamentale și de consiliere gratuită.
  • Integrare și căi legale: În întreaga UE, eforturile de integrare au efecte din ce în ce mai pozitive, fiind necesare eforturi continue în domeniile educației, ocupării forței de muncă, sănătății și locuințelor.
  • Comisia și agențiile UE Frontex, EUAA și eu-LISA sprijină statele membre, inclusiv prin orientări practice, instrumente noi și sprijin specific. În luna mai, au fost puse la dispoziție 3 miliarde EUR suplimentare din bugetul UE pentru a contribui la punerea în aplicare a pactului și pentru a sprijini statele membre care găzduiesc persoane strămutate din Ucraina.

Comisia invită statele membre să își continue eforturile pentru a asigura succesul punerii în aplicare a pactului. Deși se înregistrează progrese la nivel tehnic, angajamentul politic susținut și asumarea responsabilității la nivel național rămân esențiale pentru a aborda în mod eficient provocările identificate, în vederea atingerii unui nivel de pregătire deplină până la jumătatea anului viitor.

Următorul raport de punere în aplicare va fi publicat în octombrie 2025, ca parte a primului raport anual privind migrația și azilul.

Continue Reading

Facebook

Concrete & Design Solutions

Concrete-Design-Solutions

INCAS - Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială „Elie Carafoli”

Advertisement
EDITORIALE12 minutes ago

Iulian Chifu: Serghei Karaganov și esența gândirii ideologice ruse. Agresiunea ca mod de viață și Teoria războiului bun

INTERNAȚIONAL19 minutes ago

Premierul Spaniei le cere scuze cetățenilor pentru scandalul de corupție din Partidul Socialist: Sunt „profund indignat”. Trebuie să existe toleranță zero față de corupție

PARLAMENTUL EUROPEAN43 minutes ago

Parlamentul European, reunit în sesiune plenară (16-19 iunie). Progresele R. Moldova în vederea aderării la UE, evaluate

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI1 hour ago

Vicepreședintele PE, Victor Negrescu, sprijină alianța regională pentru reconstrucția Ucrainei creată de 12 consilii județene din nordul țării: Județele de graniță nu trebuie să mai fie la periferia Europei

ROMÂNIA1 hour ago

Marcel Boloș: 91 de centre moderne pentru copii din medii vulnerabile, finanțate cu 232,5 mil. euro din fonduri europene

ROMÂNIA17 hours ago

ADR Nord-Est și ADR Nord-Vest, alături de cele 12 consilii județene din cele două regiuni, au semnat Acordul de Parteneriat „Alianța regională pentru reconstrucția Ucrainei”

ENERGIE18 hours ago

Burduja: Mintia, cea mai mare și modernă centrală pe gaz din Europa, evaluată la peste 1.4 mld de euro, este finalizată în proporție de 75%

ROMÂNIA18 hours ago

Reducerea deficitelor record şi stabilizarea datoriei României rămân esențiale pentru ratingul suveran, sugerează agenția Fitch: Formarea unui guvern pro-european durabil ar sprijini intrările de fonduri UE

CONSILIUL UE19 hours ago

UE adoptă noi tarife pentru produsele agricole și îngrășămintele din Rusia și Belarus: Aceasta este Europa unită în cea mai bună formă a sa

NATO19 hours ago

Ministrul italian de externe avertizează că țara sa are nevoie „de cel puțin 10 ani” pentru a-și crește cheltuielile de apărare

INTERNAȚIONAL19 minutes ago

Premierul Spaniei le cere scuze cetățenilor pentru scandalul de corupție din Partidul Socialist: Sunt „profund indignat”. Trebuie să existe toleranță zero față de corupție

INTERNAȚIONAL1 day ago

Zelenski, după trilaterala cu Maia Sandu și Nicușor Dan: Împreună cu România vom ajuta Moldova să reziste influenței distructive a Rusiei

COMISIA EUROPEANA1 week ago

Sebastian Burduja i-a transmis comisarului european pentru Energie că închiderea centralelor pe cărbune în 2026 nu este fezabilă în lipsa unor alternative solide: Ar vulnerabiliza sistemul energetic național

ROMÂNIA1 week ago

Premierul interimar Cătălin Predoiu: Italia și România dau împreună voce unei Europe coerente, hotărâte și solidare

ROMÂNIA2 weeks ago

Marcel Boloș anunță că trei jaloane suspendate din PNRR au termen de soluționare luna noiembrie: Negociem cu Comisia Europeană pentru a crește la 5,7 miliarde de euro valoarea cererii de plată patru

U.E.2 weeks ago

Slovacia nu acceptă „să primească lecții” din partea Germaniei. Fico: Poziția suverană se bazează pe interesele naționale. Nimeni nu ne poate amenința

ADERAREA ROMÂNIEI LA OCDE2 weeks ago

Aderarea României la OCDE este un proces ”extrem de important”, subliniază ministrul Daniel David: Educația este domeniul fundamental într-o societate

NATO3 weeks ago

”Revizionismul agresiv al Rusiei amenință nu doar securitatea și integritatea teritorială a Ucrainei, ci și securitatea noastră comună în Europa”, subliniază Friedrich Merz din Lituania

ROMÂNIA3 weeks ago

Boloș: Renegocierea PNRR va fi finalizată până la finalul lunii mai. Cererile de plată vor fi restructurate pentru a asigura absorbția fondurilor până în 2026

U.E.3 weeks ago

Von der Leyen: Bugetul actual al UE a fost proiectat pentru o lume care nu mai există. Următorul trebuie să fie flexibil, coerent, descentralizat și simplificat

Trending