Internetul nu poate fi în continuare Vestul Sălbatic, a transmis comisarul european pentru piață internă, Thierry Breton, făcând astfel apel la ”reguli clare și transparente, la un mediu predictibil și un echilibru între drepturi și obligații”.
Oficialul european a publicat pe Linkedin un material explicativ al cărui scop este acela de a demonta miturile despre noile reglementări privind spațiul digital, și anume Actul legislativ privind serviciile digitale și Actul legislativ privind piețele digitale, detaliate pe larg de Comisia Europeană la mijlocul lunii decembrie.
”Ceea ce este permis offline ar trebui să fie permis și online iar ceea ce este ilegal offline ar trebui să fie ilegal și online. Actul legislativ privind serviciile digitale și Actul legislativ privind piețele digitale reprezintă răspunsul Europei la apelul societății de a reorganiza spațiul digital în contextul unei influențe crescânde a platformelor online – cu precădere cele mari – asupra economiei noastre, societății și chiar democrației. Apelul este același pe toate continentele: nu mai putem accepta ca intermediarii online să nu-și asume nicio responsabilitate pentru conținutul pe care îl gărzduiesc, nici ca doar câțiva giganți digitali să dețină, în mod necontrolat, puterea asupra piețelor digitale – inclusiv cheile la piața unică europeană în detrimentul a milioane de utilizatori și companii”, a explicat Breton decizia Comisiei Europene de a reforma spațiul digital printr-un set cuprinzător de norme pentru toate tipurile de servicii digitale.
În acest context, comisarul european pentru piața internă demontează mitul potrivit căruia Actul legislativ privind piețele digitale va avea un impact negativ asupra serviciilor digitale, criticii afirmând că ”hărțile digitale, de exemplu, nu vor mai fi niciodată la fel” după introducerea acestei noi reglementări.
”Actul legislativ privind piețele digitale nu vor împiedica niciodată o companie tehnologică inovatoare să dezvolte și să introducă noi servicii pentru utilizatorii săi. Este mai curând opusul: Actul legislativ privind piețele digitale va facilita introducerea de noi tehnologii și servicii inovatoare pentru companii și utilizatori”, a explicat Thierry Breton.
Acesta a deplâns faptul că doar câteva platforme stabilesc regulile jocului ”într-un mod care subminează principalele avantaje ale pieței interne a UE: libera alegere și condiții de concurență echitabile”.
”Este convingerea noastră că toată lumea, nu doar câțiva jucători, ar trebui să poată beneficia de oportunitățile digitale, de condiții de concurență echitabile. Și, în egală măsură, de abilitatea de a dezvolta noi produse și servicii în afara celor câteva mari ecosisteme digitale. Actul legislativ privind piețele digitale este despre alegere, inovare, oportunități digitale pentru toți. Inclusiv pentru platformele digitale mari, dar în condiții echitabile”, a mai spus comisarul european pentru piața internă.
Executivul european a propus la mijlocul lunii decembrie a anului trecut o reformă ambițioasă a spațiului digital și un set cuprinzător de norme noi pentru toate tipurile de servicii digitale, printre care platformele de comunicare socială, piețele online și alte platforme online care operează în Uniunea Europeană: Actul legislativ privind serviciile digitale și Actul legislativ privind piețele digitale.
În temeiul Actului legislativ privind serviciile digitale, se vor institui obligații juridice la nivelul UE pentru toate serviciile digitale care conectează consumatorii la bunuri, servicii sau conținut, inclusiv noi proceduri pentru eliminarea mai rapidă a conținutului ilegal, precum și o protecție cuprinzătoare a drepturilor fundamentale ale utilizatorilor online.
Noul cadru va reechilibra drepturile și responsabilitățile utilizatorilor, ale platformelor intermediare și ale autorităților publice și are la bază valorile europene – printre care respectarea drepturilor omului, a libertății, a democrației, a egalității și a statului de drept. Propunerea completează Planul de acțiune pentru democrația europeană, care vizează sporirea rezilienței democrațiilor.
Concret, Actul legislativ privind serviciile digitale va introduce o serie de obligații noi, armonizate la nivelul UE pentru serviciile digitale, calibrate cu atenție în funcție de dimensiunea și impactul acestor servicii, cum ar fi:
- norme privind eliminarea bunurilor, serviciilor sau a conținuturilor ilegale online;
- garanții pentru utilizatorii al căror conținut a fost eliminat în mod eronat de către platforme;
- noi obligații pentru platformele foarte mari de a lua măsuri bazate pe riscuri pentru a preveni utilizarea abuzivă a sistemelor lor;
- măsuri ample de asigurare a transparenței, inclusiv în ceea ce privește publicitatea online și algoritmii utilizați pentru a recomanda conținuturi utilizatorilor;
- noi competențe de examinare a modului de funcționare a platformelor, inclusiv prin facilitarea accesului cercetătorilor la datele platformelor-cheie;
- noi norme privind trasabilitatea utilizatorilor profesionali pe piețele online, pentru a contribui la identificarea vânzătorilor de bunuri sau de servicii ilegale;
- un proces inovator de cooperare între autoritățile publice pentru a asigura o aplicare eficace a legislației în întreaga piață unică.
Platformele care ajung la peste 10 % din populația UE (45 de milioane de utilizatori) sunt considerate a avea un caracter sistemic și pentru ele se instituie nu doar obligații specifice de a-și controla propriile riscuri, dar și o nouă structură de supraveghere.
Acest nou cadru de responsabilitate va consta dintr-un consiliu de coordonatori naționali pentru servicii digitale, Comisia având competențe speciale în ceea ce privește supravegherea platformelor foarte mari, inclusiv posibilitatea de a le sancționa în mod direct.
De cealaltă parte, Actul legislativ privind piețele digitale abordează consecințele negative al anumitor comportamente ale platformelor care acționează ca niște „controlori digitali ai fluxului de informație” pe piața unică.
Acestea sunt platforme care au un impact semnificativ asupra pieței interne, care servesc drept punct de acces important utilizatorilor profesionali pentru a ajunge la clienții lor și care se bucură sau se vor bucura, în mod previzibil, de o poziție solidă și durabilă.
Acest lucru le poate da puterea de a acționa ca entități private de reglementare și de a constitui blocaje între întreprinderi și consumatori. Uneori, astfel de societăți dețin controlul asupra unor ecosisteme întregi de platforme. Atunci când un controlor al fluxului de informație se angajează în practici comerciale neloiale, acesta poate împiedica sau încetini accesul la consumator al serviciilor valoroase și inovatoare ale utilizatorilor săi profesionali și ale concurenților.
Printre exemplele de astfel de practici se numără utilizarea neloială a datelor de la întreprinderile care operează pe aceste platforme sau situațiile în care utilizatorii sunt blocați într-un anumit serviciu și au opțiuni limitate de trecere la un altul.
Concret, Actul legislativ privind piețele digitale:
- se aplică numai furnizorilor principali de servicii de platformă centrală care sunt cei mai predispuși la practici neloiale, cum ar fi motoarele de căutare, rețelele sociale sau serviciile de intermediere online, și care îndeplinesc criteriile legislative obiective pentru a fi desemnați drept „controlori ai fluxului de informație”;
- stabilește praguri cantitative ca bază pentru identificarea presupușilor controlori ai fluxului de informație. Comisia va avea, de asemenea, competența de a desemna societăți drept controlori ai fluxului de informație în urma unei investigații de piață;
- interzice o serie de practici care sunt în mod clar inechitabile, cum ar fi blocarea utilizatorilor de a dezinstala orice program informatic sau aplicație preinstalată;
- va impune controlorilor fluxului de informație să instituie în mod proactiv anumite măsuri, cum ar fi măsuri specifice care permit programelor informatice ale părților terțe să funcționeze în mod corespunzător și să interacționeze cu serviciile lor;
- va impune sancțiuni pentru neconformitate, care ar putea include amenzi de până la 10 % din cifra de afaceri la nivel mondial a controlorului fluxului de informație, pentru a asigura eficacitatea noilor norme. În cazul contravenienților recurenți, aceste sancțiuni pot implica, de asemenea, obligația de a lua măsuri structurale, care ar putea fi extinse la cedarea anumitor activități, în cazul în care nu este disponibilă nicio altă măsură alternativă la fel de eficace care să asigure conformitatea;
- îi va permite Comisiei să efectueze investigații de piață specifice pentru a evalua dacă este necesar ca la aceste norme să se adauge noi practici și servicii de control al fluxului de informație, pentru a se asigura că noile norme de control al fluxului de informație țin pasul cu ritmul rapid al evoluției piețelor digitale.