Connect with us

COMISIA EUROPEANA

Cu doar 100 de zile înainte de ieșirea Regatului Unit din UE, CE pune în aplicare un plan de contingență pentru a atenua consecințele unui Brexit fără acord

Published

on

Comisia Europeană a anunțat că a adoptat o serie de măsuri, cu precădere în domeniul serviciilor financiare, transporturilor aeriene și vamal, pentru atenuarea consecințelor în eventualitatea absenței unui acord cu Marea Britanie privind Brexit-ul, a anunțat Executivul comunitar prin intermediul unui comunicat.

Foto: Facebook/ Parlamentul European, Biroul de Informare în Romania

Trebuie precizat faptul că prezentarea acestor planuri vine în contextul în care pe scena politică britanică domină tensiunea, premierul Theresa May nereușind să convingă parlamentarii să dea votul de încredere acordului pe care echipa de negocieri a Guvernului de la Londra a reușit să îl obțină cu UE la data de 25 noimebrie.

Dovadă în acest sens stă faptul că liderul executivului britanic, conștient de opoziția pe care o întâmpină, a amânat în ultimul moment votul privind ratificarea acordului de ieșire de către Legislativul Marii Britanii, justificând însăși May că întâmpină o opoziție fermă, atât din partea Partidului Laburist, cât și din partea unor membri ai propriului partid, cel Conservator, dar și a partenerilor care îi asigură Theresei May majoritatea în Parlament, partidul nord-irlandez DUP.

Principala nemulțumire invocată constant este aceea privind așa-numita ”backstop solution” (soluție de avarie”, convenită de negociatorii britanici și cei europeni, privind granița dintre Irlanda (stat membru UE) și Irlanda de Nord ( regiune componentă a Regatului Unit).

Pachetul, prezentant cu doar 100 de zile înainte ca Marea Britanie să părăsească Uniunea Europeană, include 14 măsuri care vizează un număr limitat de domenii, în eventualitatea în care scenariul no deal ar crea perturbări majore pentru cetățenii și întreprinderile din UE-27. Pritnre aceste domenii se numără serviciile financiare, transportul aerian, vama și politica privind clima.

Aceste măsuri nu vor atenua – și nu au capacitatea de a diminua – impactul global al unui scenariu no deal, nu compensează în vreun fel lipsa de pregătire a părților interesate și nici nu reproduc toate avantajele conferite de statutul de stat membru al UE sau condițiile unei eventuale perioade de tranziție, astfel cum se prevede în acordul de retragere. Măsurile se limitează la anumite domenii în care sunt absolut necesare pentru protejarea intereselor vitale ale UE și în care măsurile de pregătire, în sine, nu sunt suficiente. Ca regulă generală, acestea vor avea un caracter temporar și un domeniu de aplicare limitat și vor fi adoptate unilateral de către UE. Aceste măsuri iau în considerare discuțiile cu statele membre și completează măsurile de pregătire care au fost deja adoptate, astfel cum se prevede în cele două comunicări anterioare privind pregătirile pentru retragerea Regatului Unit din Uniunea Europeană.

În săptămânile următoare, Comisia va continua să pună în aplicare planul său de contingență și va monitoriza necesitatea unor măsuri suplimentare, sprijinind, în continuare, statele membre în activitatea lor de pregătire.

Drepturile cetățenilor au prioritate: dreptul de ședere și coordonarea securității sociale

Pe parcursul rundelor de negocieri și cel al activității sale de pregătire pentru un scenariu no deal și pentru situații neprevăzute, Comisia Europeană a acordat o atenție specială cetățenilor. Comisia Europeană a invitat astfel statele să adopte o abordare în ceea ce privește drepturile cetățenilor europeni.

Executivul european îndeamnă statele membre să ia măsuri pentru a se asigura că cetățenii Regatului Unit care, la data retragerii, își au reședința legală în UE vor continua să fie considerați rezidenți legali. Statele membre ar trebui să adopte o abordare pragmatică în ceea ce privește acordarea statutului de rezident temporar. Se reamintește faptul că deja Comisia a adoptat o propunere de regulament care scutește resortisanții Regatului Unit de obligația de a deține viză, cu condiția ca toți cetățenii UE să fie, de asemenea, scutiți de obligația de a deține o viză pentru Regatul Unit.

În ceea ce privește coordonarea securității sociale, Comisia consideră că este necesar ca statele membre să ia toate măsurile posibile pentru a asigura securitatea juridică și pentru a proteja drepturile dobândite de cetățenii din UE-27 și de resortisanții Regatului Unit care și-au exercitat dreptul la liberă circulație înainte de 30 martie 2019.

Reglementarea sectorială

Servicii financiare

După o analiză aprofundată a riscurilor legate de un scenariu no deal în sectorul financiar, Comisia a constatat că, pentru a proteja stabilitatea financiară în UE-27, este necesar doar un număr limitat de măsuri de contingență.

Prin urmare, Comisia a adoptat următoarele acte:

– o decizie de echivalare temporară și condiționată, pentru o perioadă fixă, limitată la 12 luni, care să asigure faptul că nu va exista nicio perturbare imediată a compensării centrale a instrumentelor financiare derivate;

– o decizie de echivalare temporară și condiționată, pentru o perioadă fixă, limitată la 24 de luni, care să asigure faptul că nu va exista nicio perturbare imediată a serviciilor depozitarilor centrali pentru operatorii din UE care recurg în prezent la operatori din Regatul Unit;

– două regulamente delegate care facilitează novația, pentru o perioadă fixă, de 12 luni, a unor contracte derivate extrabursiere, prin care se transferă un contract al unei contrapărți stabilite în Regatul Unit către o contraparte stabilită în UE-27.

Transporturi

Comisia a adoptat două măsuri care vor evita întreruperea totală a traficului aerian între UE și Regatul Unit, în cazul unui scenariu no deal. Aceste măsuri vor asigura doar conectivitatea de bază și nu vor reproduce în niciun fel avantajele semnificative pe care le conferă statutul de membru al cerului unic european. Măsurile sunt condiționate de acordarea, de către Regatul Unit, a unor drepturi echivalente transportatorilor aerieni din UE, precum și de asigurarea unor condiții de concurență loială de către acesta.

– O propunere de regulament privind asigurarea temporară (pentru o perioadă de 12 luni) a furnizării anumitor servicii aeriene între Regatul Unit și UE

– O propunere de regulament privind prelungirea temporară (pentru o perioadă de 9 luni) a valabilității anumitor licențe de siguranță a aviației

Comisia a adoptat, de asemenea, o propunere de regulament care vizează să le permită operatorilor din Regatul Unit să transporte temporar (timp de nouă luni) mărfuri în UE, cu condiția ca Regatul Unit să confere drepturi echivalente operatorilor de transport rutier din UE și să respecte condițiile de concurență loială.

Vamă și exportul de mărfuri

În lipsa unui acord, toate actele legislative relevante ale UE privind importul și exportul de mărfuri se vor aplica în cazul mărfurilor care circulă între UE și Regatul Unit. Comisia a adoptat următoarele măsuri tehnice:

– un regulament delegat pentru a include mările din jurul Regatului Unit în dispozițiile privind termenele în care trebuie depuse declarațiile sumare de intrare și declarațiile prealabile la ieșire, înainte de intrarea pe teritoriul vamal al Uniunii sau de părăsirea acestuia;

– o propunere de regulament prin care Regatul Unit este inclus pe lista țărilor pentru care autorizația generală de export al produselor cu dublă utilizare este valabilă pe întreg teritoriul UE.

Cu toate acestea, este esențial ca statele membre să ia toate măsurile necesare pentru a fi în măsură să aplice Codul vamal al Uniunii și normele relevante privind impozitarea indirectă în ceea ce privește Regatul Unit.

Politica UE în domeniul climei

Comisia a adoptat următoarele acte în domeniul legislației UE privind clima, pentru a se asigura că un scenariu no deal nu va afecta buna funcționare și integritatea de mediu a sistemului de comercializare a certificatelor de emisii:

– o decizie privind suspendarea temporară pentru Regatul Unit a alocării cu titlu gratuit a certificatelor de emisii, a licitării și a schimbului de credite internaționale începând cu 1 ianuarie 2019;

– o decizie de punere în aplicare care permite o alocare adecvată a cotelor anuale pentru întreprinderile din Regatul Unit, în scopul asigurării accesului acestora la piața UE-27 (până la 31 decembrie 2020);

– un regulament de punere în aplicare care să asigure faptul că în raportarea efectuată de întreprinderi se face distincție între piața UE și piața Regatului Unit, pentru a se permite o alocare corectă a cotelor în viitor.

Programul PEACE

Comisia și-a reiterat angajamentul de a asigura continuarea, indiferent de scenariul final, a programelor actuale la care participă comitatele de graniță ale Irlandei și Irlanda de Nord. Dată fiind importanța programului PEACE, Comisia a prezentat o propunere de regulament privind continuarea acestui program în Irlanda de Nord până la sfârșitul anului 2020, în lipsa unui acord. În ceea ce privește perioada de după 2020, Comisia a propus deja, ca parte a propunerilor sale privind următorul cadru financiar multianual, continuarea și consolidarea sprijinului transfrontalier pentru pace și reconciliere în comitatele de graniță ale Irlandei și în Irlanda de Nord.

Nu doar Uniunea Europeană este cea care se pregătește pentru a ieșire dezordonată a Marii Britanii din comunitatea europeană, ci și Guvernul de la Londra.

Să nu uităm că Executivul britanic a scrisori pentru peste 140.000 de firme, cerându-le acestora să-și pregătească o strategi pentru Brexit.

Trebuie punctat, de asemenea, că ministrul britanic al Apărării, a anunțat că va pune în stare de alertă 3.500 de militari, în eventualitatea în care ministerul va fi nevoit să ofere ajutor altor departamente ale guvernului, de exemplu porturi și aeroporturi, în eventualitatea în care scenariul în care Marea Britanie va părăsi UE fără un acord devine realitate.

Parlamentul de la Londra va vota în săptămâna 14-20 ianuarie acordul de retragere a Regatului Unit din comunitatea europeană.

Foto: Parliament UK

Riscul ca acesta să fie respins rămâne, însă, unul foarte mare. În ultima dezbatere parlamentară pe acest an, liderul opoziției britanice, președintele Partidului Laburist, Jeremy Corbyn, și-a pierdut cumpătul și a folosit cuvinte jignitoare la adresa premierului Theresa May, semn că în Londra domnește tensiunea politică ce nu anunță nimic bun.

Cum scenariul blocării acordului devine tot mai plauzibil, numărul vocilor care solicită un al doilea referendum privind apartenența Regatului Unit la UE devine din ce în ce mai mare.

Premierul britanic a respins cu vehemență această idee, cerându-le parlamentarilor ”să nu rupem încrederea poporului britanic”.

Problema organizării unui al doilea referendum se lovește în acest moment de cel două probleme: pe de o parte, cea legată de timp, pe de altă parte, cea legată de dorința lui May de a supraviețui politic Brexit-ului și, de ce nu, de a capitaliza acest moment, în eventualitatea puțin probabilă, având în vedere dinamica evenimentelor din ultima perioadă, ca ieșirea Marii Britanii din UE să se producă într-o formă ordonată.

În ceea ce privește prima chestiune, nu mai există suficient timp pentru stabilirea detaliilor referitoare la desfășurarea unui al doilea referendum.

Cu privire la cel de-al doilea aspect, pornind de la premisa că May ar fi de acord, dincolo de celelalte aspecte organizatorice, de a desfășura un al doilea referendum, premierul britanic și-ar recunoaște propriul eșec în a gestiona dosarul Brexit-ului, asumat odată cu toamna anului 2016, după demisia predecesorului său, David Cameron.

Teodora Ion este redactor-șef adjunct și specialistă în domeniul relațiilor internaționale. Aria sa de expertiză include procesul retragerii Marii Britanii din Uniunea Europeană, relațiile comerciale globale și competiția pentru supremație dintre marile puteri ale lumii. Teodora este corespondent în cadrul summit-urilor Consiliului European și al celorlalte reuniuni decizionale de la nivelul UE.

COMISIA EUROPEANA

Comisia Europeană oferă acces deschis la soluțiile sale de software în beneficiul întreprinderilor, al inovatorilor și al domeniilor de interes public

Published

on

© European Union, 2021/ Source: EC - Audiovisual Service

Comisia Europeană a adoptat miercuri, 7 decembrie, noi norme privind software-ul cu sursă deschisă, care vor permite ca soluțiile sale software să fie accesibile publicului ori de câte ori acestea prezintă potențiale avantaje pentru cetățeni, întreprinderi sau alte servicii publice, informează un comunicat

Studiul recent al Comisiei privind impactul software-ului și hardware-ului cu sursă deschisă asupra independenței tehnologice, competitivității și inovării în economia UE a arătat că investițiile în surse deschise permit obținerea, în medie, a unui randament de patru ori mai mare. Serviciile Comisiei vor putea publica mult mai rapid și cu mai puține formalități codul sursă al software-ului pe care îl dețin.

Comisarul pentru buget și administrație, Johannes Hahn, a făcut următoarea declarație: 

„Sursa deschisă oferă avantaje importante într-un domeniu în care UE poate avea un rol de lider. Noile norme vor spori transparența și vor ajuta Comisia, precum și cetățenii, întreprinderile și serviciile publice din întreaga Europă, să beneficieze de dezvoltarea de software cu sursă deschisă. Punerea în comun a eforturilor de îmbunătățire a unui software și crearea în comun a unor noi caracteristici reduc costurile pentru societate deoarece astfel beneficiem, de asemenea, de îmbunătățirile aduse de alți dezvoltatori. În plus, acest lucru poate îmbunătăți securitatea, întrucât specialiștii externi și independenți verifică dacă software-ul prezintă erori și deficiențe de securitate.”

Mariya Gabriel, comisarul pentru inovare, cercetare, cultură, educație și tineret, a declarat:

Comisia își propune să fie un exemplu în tranziția digitală a Europei. Prin noile norme, Comisia va oferi o valoare adăugată semnificativă întreprinderilor, întreprinderilor nou-înființate, inovatorilor, cetățenilor și administrațiilor publice, prin punerea la dispoziție a sursei deschise a soluțiilor sale software. Această decizie va stimula inovarea ca urmare a accesului la codul sursă al Comisiei, pus la dispoziția publicului larg.”

Un exemplu de beneficii ale difuzării de software cu sursă deschisă este semnătura electronică, un set de standarde, instrumente și servicii gratuite care ajută administrațiile publice și întreprinderile să accelereze crearea și verificarea semnăturilor electronice care sunt valabile din punct de vedere juridic în toate statele membre ale UE.

Un al doilea exemplu este LEOS (Legislation Editing Open Software), software-ul utilizat în cadrul Comisiei pentru redactarea textelor juridice. Scris inițial pentru Comisie, LEOS este în prezent în curs de dezvoltare în strânsă colaborare cu Germania, Spania și Grecia.

Toate software-urile cu sursă deschisă ale Comisiei disponibile într-un singur loc

Comisia va pune la dispoziție soluțiile sale software ca software cu sursă deschisă, acestea fiind disponibile într-un singur registru pentru a facilita accesul și reutilizarea. Înainte de a fi lansat, fiecare software va fi verificat pentru a se evita riscurile legate de securitate sau de confidențialitate, aspectele legate de protecția datelor sau încălcarea drepturilor de proprietate intelectuală ale terților.

Prin această decizie vor fi facilitate și îmbunătățite numeroase acțiuni:

  • Difuzarea de software în baza unei licențe de sursă deschisă nu va mai necesita o decizie a Comisiei.
  • În situațiile în care este posibil, serviciile Comisiei vor revizui treptat toate software-urile dezvoltate înainte de adoptarea acestor noi norme și le vor identifica pe cele care au potențialul de a aduce o valoare adăugată în afara Comisiei.
  • În prezent, Comisia permite dezvoltatorilor săi de software să contribuie la proiectele cu sursă deschisă prin îmbunătățiri pe care le-au dezvoltat în cadrul activității lor.

Comisia a pus deja la dispoziție sute de proiecte de software cu sursă deschisă, inclusiv software dezvoltat pentru Mecanismul pentru interconectarea EuropeiEurostat, Programul Europa Interoperabilă (Programul privind soluțiile de interoperabilitate pentru administrațiile publice europene, întreprinderi și cetățeni, denumit anterior Programul ISA²), precum și pentru Centrul comun de cercetare.

Strategia digitală europeană urmărește ca transformarea digitală să funcționeze pentru cetățeni și întreprinderi, contribuind, în același timp, la atingerea obiectivului UE de a crea o Europă neutră din punct de vedere climatic până în 2050. Președinta Ursula von der Leyen a făcut din digitalizarea Comisiei o prioritate, pentru a contribui la stimularea tranziției digitale și pentru a se asigura că, prin puterea exemplului, Comisia va deveni un lider în domeniu.

Aceste norme urmează Strategiei Comisiei pentru 2020-2023 privind software-ul cu sursă deschisă care a prezentat, în cadrul temei „Gândiți deschis”, o abordare prin care se dorește încurajarea și mobilizarea puterii transformatoare, inovatoare și de colaborare a surselor deschise, precum și principiile și practicile de dezvoltare ale acesteia. Strategia contribuie la obiectivele Strategiei digitale globale a Comisiei și ale Programului Europa digitală.

Continue Reading

COMISIA EUROPEANA

Comisia Europeană propune un cod de cooperare polițienească pentru a consolida colaborarea între autoritățile de aplicare a legii din statele membre

Published

on

© European Union, 2020/ Source: EC - Audiovisual Service

Comisia Europeană propune un cod al UE de cooperare polițienească pentru a consolida cooperarea între autoritățile de aplicare a legii din statele membre și pentru a le oferi polițiștilor din UE instrumente mai moderne de schimb de informații.

Necesitatea acestuia apare în contextul în care mulți infractori operează transfrontalier, prin urmare polițiștii din UE trebuie să poată colabora rapid și eficient.

Potrivit unui comunicat al Comisiei Europene, codul de cooperare polițienească – care include o recomandare privind cooperarea polițienească operativă și noi norme privind schimbul de informații – va contribui la îmbunătățirea operațiunilor transfrontaliere, va oferi canale și calendare clare pentru schimbul de informații și va conferi un rol mai important agenției Europol.

În plus, normele revizuite privind schimbul automatizat de anumite categorii de date vor contribui la stabilirea într-un mod mult mai eficace a unor legături între infracțiuni în cadrul investigațiilor din întreaga UE.

Acest lucru va contribui la eliminarea lacunelor existente în materie de informații, va intensifica acțiunile de prevenire, depistare și investigare a infracțiunilor în UE și va promova securitatea tuturor cetățenilor europeni.

Tot astăzi, Comisia Europeană prezintă un raport cu privire la progresele înregistrate în cadrul Strategiei UE privind o uniune a sănătății.

”Infractorii nu ar trebui să poată scăpa de poliție deplasându-se pur și simplu într-un alt stat membru. Astăzi propunem norme care să îi ajute pe polițiștii din întreaga UE să colaboreze pentru a-i prinde pe infractori. Prin canalele clare de care va dispune pentru a face schimb de informații, poliția va putea identifica rapid suspecții și colecta informațiile de care are nevoie pentru derularea anchetelor”, a transmis Margaritis Schina, vicepreședintele pentru promovarea modului nostru de viață european.

La rândul său, comisarul pentru afaceri interne, Ylva Johansson, a dat asigurări că ”propunerile Propunerile noastre de astăzi vor rezolva probleme transfrontaliere foarte practice cu care se confruntă zilnic polițiștii din Europa. De exemplu, problema normelor care se aplică în cazul în care poliția trebuie să treacă o frontieră internă pentru a continua să urmărească un infractor. În prezent, poliția se confruntă cu norme naționale diferite și complexe, însă, prin propunerile prezentate astăzi, va putea acționa într-un cadru european clar. Poliția va dispune, de asemenea, de instrumente mai bune pentru a face schimb de informațiile necesare pentru investigații, astfel încât cetățenii să fie protejați de o criminalitate din ce în ce mai sofisticată”, a completat aceasta.

Printre măsurile propuse se numără:

  • O recomandare privind cooperarea polițienească operativă, care instituie standarde comune pentru cooperarea dintre polițiștii care participă la patrule comune și care își desfășoară activitatea pe teritoriul unui alt stat membru. Se prevede o listă comună a infracțiunilor pentru care se pot derula urmăriri transfrontaliere și se creează instrumente de mesagerie securizate pentru ca polițiștii să comunice cu colegii lor atunci când desfășoară operațiuni în alte țări ale UE. Operațiunile polițienești și anchetele penale rămân în responsabilitatea statelor membre, aceste standarde comune facilitând doar activitatea polițiștilor în alte țări ale UE. Recomandarea va promova, de asemenea, o cultură comună la nivelul UE a activităților polițienești prin formare comună, inclusiv cursuri de limbi străine sau programe de schimb.
  • Noi reguli privind schimbul de informații între autoritățile de aplicare a legii din statele membre: polițiștii dintr-un stat membru ar trebui să poată avea un acces echivalent la informațiile aflate la dispoziția colegilor lor din alt stat membru, în aceleași condiții. Statele membre ar trebui să instituie un punct unic de contact, operațional 24/7, dotat cu personal adecvat și acționând ca un „ghișeu unic” pentru schimbul de informații cu alte țări ale UE. Informațiile solicitate ar trebui să fie puse la dispoziție în termen de 8 ore (pentru cazurile urgente), cu un termen maxim de 7 zile. Aplicația de rețea pentru schimbul securizat de informații (SIENA), gestionată de Europol, ar trebui să devină canalul de comunicare implicit.
  • Norme revizuite privind schimbul automatizat de date pentru cooperarea polițienească în cadrul mecanismului Prüm, pentru a îmbunătăți, a facilita și a accelera schimbul de date și a contribui la identificarea infractorilor. De exemplu, adăugarea de imagini faciale ale suspecților și ale infractorilor condamnați și de caziere judiciare la schimbul automat de date și introducerea unui router central la care să se poată conecta bazele de date naționale, înlocuindu-se astfel multitudinea de conexiuni dintre bazele de date naționale. Europol va fi în măsură, de asemenea, să sprijine statele membre într-un mod mai eficient, verificând datele provenind din țări terțe din bazele de date ale statelor membre, ceea ce va permite identificarea infractorilor cunoscuți de țările din afara UE.

În prezent, Parlamentul European și Consiliul trebuie să examineze și să adopte propunerile de directivă privind schimbul de informații și de regulament privind schimbul automatizat de date. Propunerea de recomandare a Consiliului privind cooperarea polițienească operativă este pe masa Consiliului pentru a fi discutată și adoptată, după consultarea Parlamentului European. Recomandarea ar urma să servească ulterior drept bază pentru ca toate statele membre să își actualizeze acordurile naționale sau bilaterale existente.

Continue Reading

COMISIA EUROPEANA

Comisia Europeană propune un nou instrument pentru a contracara utilizarea măsurilor economice coercitive de către țările terțe

Published

on

© Ursula von der Leyen - Twitter

Comisia Europeană a propus miercuri un nou instrument pentru a contracara utilizarea măsurilor economice coercitive de către țările terțe, instrumentul juridic reprezentând un răspuns la faptul că, în ultimii ani, UE și statele sale membre au devenit ținta unor presiuni economice deliberate, informează comunicatul oficial. 

Instrumentul juridic îi va permite Uniunii Europene să se apere mai bine pe scena mondială. Scopul este de a descuraja țările terțe să restricționeze sau să amenințe să restricționeze comerțul sau investițiile pentru a determina o schimbare a politicii UE în domenii precum schimbările climatice, fiscalitatea sau siguranța alimentară.

Instrumentul anti-coerciții este conceput să detensioneze relațiile economice și să determine stoparea unor măsuri coercitive specifice prin intermediul dialogului, ca prim pas. Orice contramăsuri luate de UE ar fi aplicate numai în ultimă instanță, atunci când nu există nicio altă modalitate de a contracara intimidarea prin măsuri economice, care poate lua multe forme.

Acestea variază de la instrumente explicite de coerciție și de apărare comercială îndreptate împotriva UE utilizate de unele țări, la controale selective la frontieră sau controale în sfera siguranței alimentare vizând produsele dintr-o anumită țară a UE, până la boicotarea unor produse cu o anumită origine. Scopul contramăsurilor este de a menține dreptul legitim al UE și al statelor membre de a face alegeri și de a lua decizii în materie de politici în mod suveran, precum și de a preveni interferențele grave în suveranitatea Uniunii sau a statelor sale membre.

 „Într-o perioadă de tensiuni geopolitice tot mai accentuate, comerțul este din ce în ce mai mult utilizat ca armă, iar UE și statele sale membre devin ținte ale intimidării economice. Avem nevoie de instrumente adecvate pentru a răspunde în mod corespunzător. Prin această propunere, transmitem mesajul clar că UE își va apăra cu fermitate interesele. Principalul obiectiv al instrumentului anti-coerciții este de a acționa ca un factor de descurajare. Dar de acum dispunem de mai multe instrumente atunci când suntem nevoiți să acționăm. Acest instrument ne va permite să răspundem provocărilor geopolitice din următoarele decenii, menținând Europa puternică și flexibilă”, a transmis Valdis Dombrovskis, vicepreședinte executiv și comisar pentru comerț. 

Cu acest nou instrument, Uniunea Europeană va fi în măsură să răspundă măsurilor economice coercitive într-un mod structurat și uniform. Un cadru legislativ dedicat asigură previzibilitate și transparență; el evidențiază aderarea UE la o abordare bazată pe norme, inclusiv la nivel internațional.

Mai mult, UE va colabora direct cu o țară în cauză pentru a pune capăt intimidării economice. Dacă intimidarea economică nu se oprește imediat, noul instrument va permite Uniunii să reacționeze rapid și eficient, oferind un răspuns personalizat și proporțional pentru fiecare situație, de la impunerea de tarife și restricționarea importurilor din țara în cauză, la restricții vizând serviciile sau investițiile sau la măsuri de limitare a accesului la piața internă a UE.


Propunerea Comisiei vine în urma solicitărilor inițiate de Parlamentul European și de mai multe state membre. Ea a fost făcută cunoscută într-o Declarație comună a Comisiei, a Consiliului și a Parlamentului European privind un instrument pentru descurajarea și contracararea acțiunilor coercitive desfășurate de țări terțe, emisă în 2 februarie.

Propunerea a fost elaborată în urma unei consultări publice laborioase desfășurate la nivelul UE (inclusiv a unei evaluări a impactului), în cadrul căreia multe dintre părțile interesate – în special întreprinderile, asociațiile industriale și grupurile de reflecție – au semnalat problema intimidării economice și a măsurilor coercitive îndreptate împotriva intereselor UE și au sprijinit elaborarea la nivelul UE a unui instrument disuasiv.

În prezent, propunerea trebuie discutată și aprobată de Parlamentul European și de Consiliul Uniunii Europene. Ea va fi luată în considerare în cadrul procedurii legislative ordinare, prin care Parlamentul și Consiliul își vor elabora pozițiile la nivel intern înainte de a negocia între ele în cadrul discuțiilor din cadrul trilogului, cu participarea Comisiei. În următoarele două luni, părțile interesate și cetățenii pot oferi puncte de vedere suplimentare cu privire la care Comisia va prezenta un raport Consiliului și Parlamentului.

Continue Reading

Facebook

Advertisement
EUROPARLAMENTARI ROMÂNI3 hours ago

Eurodeputatul Gheorghe Falcă: Angela Merkel, un cancelar creștin-democrat care a condus Germania cu determinare și fermitate

U.E.3 hours ago

IMAGINEA ZILEI în Europa. Fostul cancelar al Germaniei Angela Merkel i-a predat ștafeta lui Olaf Scholz și se retrage din politică

CHINA3 hours ago

UE reacționează în cazul tensiunilor comerciale dintre China și Lituania: Suntem pregătiți să ne opunem măsurilor coercitive îndreptate împotriva oricărui stat membru

REPUBLICA MOLDOVA4 hours ago

Maia Sandu își exprimă “recunoștința profundă” față de Angela Merkel: Este politicianul-model care a dat tonul politicii europene și a fost prietenul R. Moldova

COMISIA EUROPEANA4 hours ago

Comisia Europeană oferă acces deschis la soluțiile sale de software în beneficiul întreprinderilor, al inovatorilor și al domeniilor de interes public

ROMÂNIA4 hours ago

Klaus Iohannis, întâlnire cu ambasadorii statelor membre la București: Reiterez sprijinul puternic al României pentru parcursul european al Republicii Moldova

INTERNAȚIONAL5 hours ago

Lideri din întreaga lume l-au felicitat pe Olaf Scholz după alegerea sa în funcția de cancelar al Germaniei

U.E.5 hours ago

Președintele Germaniei Frank-Walter Steinmeier îl îndeamnă pe noul cancelar Olaf Scholz ”să își ia în serios marea responsabilitate care atârnă pe umerii” săi în combaterea pandemiei

U.E.5 hours ago

Emmanuel Macron îl primește vineri la Paris pe Olaf Scholz, în prima vizită externă a noului cancelar german: Să scriem împreună cooperarea franco-germană pentru Europa

Alin Mituța5 hours ago

Europarlamentarul Alin Mituța: Românii trebuie să aibă acces la servicii de sănătate la același nivel cu ceilalți europeni

SUA9 hours ago

UE-SUA lansează un dialog comun privind politica de concurență în domeniul tehnologiei

ROMÂNIA5 days ago

Premierul Nicolae Ciucă atrage atenția că trebuie elaborată cât mai rapid OUG privind cadrul de implementare a PNRR

ROMÂNIA1 week ago

Klaus Iohannis a decorat cadre medicale, profesori și reprezentați ai societății civile cu prilejul Zilei Naționale a României: O recunoaștere a meritelor oamenilor care aduc cinste țării noastre

MAREA BRITANIE1 week ago

Ziua Națională a României. Ambasadorul Regatului Unit la București: Combaterea problemelor climatice va reprezenta un ”aspect important al cooperării” dintre țările noastre

POLITICĂ1 week ago

Premierul Nicolae Ciucă, îndemn la unitate de Ziua Națională: Marea Unire rămâne cea mai frumoasă pagină din istoria României, o lecție despre coeziune care acum ne este necesară

COMISIA EUROPEANA1 week ago

Ursula von der Leyen salută decizia OMS de a începe negocierile pentru un tratat internațional privind pandemiile: Spiritul de acțiune colectivă, singurul răspuns pentru combaterea pandemiilor

U.E.1 week ago

Charles Michel, la sesiunea specială a Adunării Mondiale a Sănătății pentru un tratat internațional privind pandemiile: Sper că vom face istorie. Abordarea „O singură sănătate” este un „must-have”

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI1 week ago

Mircea Hava pune la dispoziția oricărei ”comunități care dorește să cunoască și să acceseze fondurile” UE experiența sa de peste 20 de ani ca primar: Banii europeni pot schimba, din temelii, un oraș

ROMÂNIA1 week ago

Varianta Omicron: România trimite un avion Tarom pentru a-și repatria cetățenii blocați în Africa de Sud și se oferă să ajute și alte state UE care nu au reușit acest lucru, în limita capacității aeronavei

ROMÂNIA1 week ago

Premierul Nicolae Ciucă, întâlnire cu ministrul Sănătății: România urmează recomandările ECDC și ale Comisiei Europene. Românii care vin din țări din sudul Africii vor fi carantinați timp de 14 zile

Team2Share

Trending