Connect with us

U.E.

Donald Tusk le propune liderilor europeni să ia în considerare acordarea unei prelungiri flexibile de maxim un an Marii Britanii, prin care să se evite blocajele create de termene limită repetate și chiar producerea accidentală a unui Brexit fără acord

Published

on

@Donald Tusk/Facebook

Donald Tusk, președintele Consiliului European, le propune liderilor politici din statele membre discutarea unei prelungiri îndelungate a termenului privind Brexit, la întâlnirea extraordinară în format UE27 care va avea loc mâine, potrivit scrisorii de invitație adresate de acesta șefilor de stat și de guverne din UE. Donald Tusk face apel la liderii europeni să ia în calcul o astfel de decizie pe fondul eșecurilor repetate de la nivel intern, în Marea Britanie, privind ratificarea de către Parlament a acordului de retragere din UE , negociat de premierul Theresa May.

Amintim faptul că Donald Tusk a convocat de urgență summit-ul european după ce acordul de retragere a fost respins de deputații britanici pentru a treia oară, pe 29 martie, Între timp, criza politică s-a adâncit, Parlamentul respingând și celelalte soluții alternative la acord în două runde separate de vot. Ulterior, blocajul din Camera Comunelor a determinat-o pe Theresa May să înceapă negocierile cu opoziția pentru găsirea unei căi de a ieși din impas și de a evita ieșirea din UE fără un acord și, în cele din urmă, să-i ceară președintelui Consiliului European o nouă extindere a termenului privind Brexit până la 30 iunie. Premierul britanic și-a argumentat cererea spunând că o nouă scurtă prelungire i-ar permite să-i convingă pe politicienii de la Londra să ratifice acordul și să transpună în legislația internă toate angajamentele luate în baza acestuia, evitând, totodată, un ,,hard” Brexit. 

Donald Tusk este de părere că o prelungire până la 30 iunie nu ar antrena decât alte prelungiri mai scurte care nu ar face decât să sporească starea de incertitudine simțită de cetățenii europeni și care afectează economia, existând chiar riscul la un moment dat ca ieșirea Regatului Unit din UE fără un acord să se producă accidental. 

,,Cu toate acestea, experiența noastră de până acum, precum și diviziunile adânci din cadrul Camerei Comunelor, ne dau puține motive să credem că procesul de ratificare poate fi finalizat până la sfârșitul lunii iunie. În realitate, acordarea unei astfel de prelungiri ar spori riscul unei serii de scurte extinderi și summituri de urgență, creând noi termene limită Acest lucru, la rândul său, ar fi cu siguranță în detrimenul companiilor din UE27 în următoarele luni. Incertitudinea continuă ar fi negativă pentru afacerile și cetățenii noștri. În cele din urmă, dacă nu am reușit să convenim asupra unei noi prelungiri, ar exista riscul producerii accidentale a unui Brexit fără acord”, scrie acesta.

Astfel, înaltul oficial european propune o extindere flexibilă, care să nu depășească 1 an, dar care să-i permită Regatului Unit să se retragă oricând ar fi cu adevărat pregătit din punct de vedere al consensului legal și politic. 

,,Din acest motiv, cred că ar trebui să discutăm și o extindere alternativă, mai lungă. O posibilitate ar fi o extindere flexibilă, care ar dura doar atâta timp cât este necesar și nu mai mult de un an, deoarece după această dată va trebui să decidem în unanimitate cu privire la unele proiecte-cheie europene. Flexibilitatea ar permite automat încetarea prelungirii, de îndată ce ambele părți au ratificat acordul de retragere. Regatul Unit ar fi liber să plece oricând este gata. Și UE27 ar evita summit-urile Brexit repetate. Foarte important, o prelungire lungă ar oferi mai multă siguranță și predictibilitate prin eliminarea amenințării de a schimba în mod constant termenele limită. În plus, în cazul unui impas continuu, o astfel de extindere mai lungă ar permite Regatului Unit să-și regândească strategia pentru Brexit”, adaugă Tusk.

Președintele Consiliului European propune, de asemenea, câteva condiții prin care statele membre să se asigure că Regatul Unit nu ar mai putea afecta procesul decizional legat de viitorul UE , dar atrage atenția că poate opri Brexitul în orice moment, prin anularea unilaterală a declanșării articolului 50.

,,Unii dintre dvs. au exprimat îngrijorarea că felul în care Regatul Unit se află mereu pe picior de plecare ar putea prezenta riscuri pentru funcționarea UE-27 într-un moment de decizii cheie cu privire la viitorul acesteia. Pentru a le aborda, trebuie să convenim asupra unor condiții: să nu se mai redeschidă acordul de retragere; să nu se înceapă negocierile privind viitoarea relație, cu excepția Declarației Politice; Marea Britanie ar trebui să-și mențină cooperarea sinceră și în această perioadă crucială, într-un mod care să reflecte situația sa ca stat membru care părăsește UE. Trebuie să ne amintim însă că Regatul Unit va rămâne un stat membru cu drepturi și obligații depline. Și, în orice caz, Regatul Unit poate revoca articolul 50 în orice moment, după cum a afirmat Curtea Europeană de Justiție”.

Nu în ultimul rând, Tusk adoptă un ton conciliant și îi îndeamnă pe liderii europeni să ia o decizie obiectivă, ținând cont de faptul că Regatul Unit va rămâne un partener al UE pe viitor, sugerând, totodată, că pedepsele nu ar fi necesare într-un ,,proces dificil” precum cel actual.

,,Orice curs de acțiune ar luat, nu trebuie influențat de emoții negative. Ar trebui să tratăm Marea Britanie cu cel mai mare respect, pentru că dorim să rămânem prieteni și parteneri apropiați și trebui să cădem de acord cu privire la viitoarele noastre relații. Niciuna dintre părți nu ar trebui să se simtă umilită în niciun stadiu al acestui proces dificil”,  încheiat Donald Tusk scrisoarea adresată liderilor europeni înaintea summit-ului de mâine, 10 aprilie. 

Menționăm faptul că, dacă Consiliul European nu decide acordarea unei alte extensii a termenului de retragere, Marea Britanie va ieși din UE fără un acord pe data de 12 aprilie.

Alexandra Loy este redactor și specialistă în afaceri europene. Deține un doctorat în domeniul științe politice, dobândit în anul 2018, cu tema analizării impactului președinției României la Consiliul Uniunii Europene asupra sistemului național de coordonare a afacerilor europene. Alexandra este membru al comunității academice din cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative.

U.E.

Polonia: Partidul Lege și Justiție a câștigat detașat alegerile parlamentare și își va reînnoi legitimitatea mandatului obținut cu 4 ani în urmă

Published

on

© premierrp/ instagram

Potrivit rezultatelor Exit Poll, Partidul Lege și Justiție a câștigat detașat alegerile parlamentare din Polonia, având 43,6 % din voturi, relatează Politico

Partidul condus de Jarosław Kaczyński s-a clasat cu mult înaintea principalului partid de opoziție, Coaliția Civică, care a luat 27,4%. Apoi a fost urmat Stânga Unită cu 11,9%.

Conform unei distribuții preliminare a locurilor în camera inferioară a parlamentului de 460 de membri Sejm, PiS ar ocupa 239 de locuri – suficient pentru o majoritate absolută. Coaliția Civică va obține 130, Stânga 43, Coaliția Poloneză 34 și Confederația 13 locuri. Minoritatea germană are un singur loc.

Participarea la vot a înregistrat un nivel record.

Numărătoarea finală este așteptată marți.

Continue Reading

U.E.

Cancelarul german, Angela Merkel, despre legătura cu Franța: ”Colaborarea noastră ar trebui să devină şi mai puternică”

Published

on

© France Representation to the EU/ Twitter

Cancelarul german Angela Merkel s-a angajat sâmbătă să întărească legăturile cu Franţa, înainte de o călătorie în această ţară pentru o reuniune a consiliului de miniştri franco-german, relatează dpa, potrivit Agerpres.

“În legăturile bilaterale precum şi în rezolvarea conflictelor internaţionale Germania şi Franţa lucrează foarte strâns împreună şi vor ca acest lucru să continue în viitor”, a spus Merkel în discursul său video săptămânal.

Angela Merkel, Emmanuel Macron şi miniştrii din ambele ţări urmează să se întâlnească miercuri pentru discuţii în oraşul francez Toulouse, unde liderii celor două state plănuiesc să viziteze compania Airbus, producătorul european din domeniul apărării şi aerospaţial.

Totodată, Angela Merkel a vorbit despre un nou pact de consolidare a relaţiilor bilaterale, Tratatul de la Aachen, încheiat la începutul acestui an în oraşul german eponim din apropierea frontierei franceze.

“Prin acest lucru, colaborarea noastră ar trebui să devină şi mai puternică”, a spus Merkel în mesajul video. Ea a evidenţiat planurile de a promova contactul direct între cetăţenii din regiunea de frontieră prin finanţarea instituţiilor culturale.

“În plus, va exista un comitet pentru rezolvarea problemelor în regiunile de frontieră. Acest comitet va fi înfiinţat şi ne vom prezenta primele proiecte la consiliile de miniştri franco-germane”, a spus Merkel.

Continue Reading

U.E.

Lunga istorie a alegerilor din Polonia continuă. Astăzi, 13 octombrie, cetățenii polonezi sunt așteptați la urne într-un scrutin legislativ

Published

on

© premierrp / instagram

Polonia își continuă lunga istorie a alegerilor. Duminică, 13 octombrie, au loc alegeri parlamentare.

Partidul Lege și Justiție va încerca să reînnoiască legitimitatea mandatului obținut cu 4 ani în urmă. Până în prezent PLJ a dominat detașat în sondaje cu o preferință mediană de vot de 45%, următoarea forță politică –  Coaliatia Civică – fiind la doar 27-28%, iar cea de-a treia clasată în sondaje – Stânga Unită, o coaliție de trei partide – poate speră la un procentaj de 12-13%, informează RFI.

În Polonia, opoziţia a descris alegerile legislative de duminică ca fiind o luptă „existenţială” pentru a preveni partidul naţionalist de guvernământ să câştige alţi patru ani în fruntea ţării, relatează Adevărul.

PiS a câştigat alegerile din 2015 şi a iniţiat un program de cheltuieli sociale masive, câştigând o largă susţinere. 

Simultan, partidul a fost acuzat de faptul că a atacat sistemul judiciar, a intrat într-un război cultural şi, în ultimele luni, că şi-a folosit presa loială pentru a lansa un război împotriva „ideologiei LGBT”, susţinând că partidul apără valorile adevărate, tradiţionale ale polonezilor. 

Partidele din opoziţie nu au vreo iluzie că PiS va lua cel mai mare număr de voturi, dar speră că nu va avea suficiente pentru a putea forma un guvern şi că forţele liberale şi stângiste din opoziţie ar putea să guverneze ca o coaliţie mai largă.

Din cauza unor calcule mai complicate din sistemul polonez, multe pot depinde de posibilitatea ca două partide mai mici, unul dintre ele de extremă-dreaptă să treacă de pragul de 5 la sută pentru a intra în parlament. Mare parte din sprijinul pe care PiS îl primeşte vine de la oraşe mai mici şi din zona rurală, unde cheltuielile sociale au avut un impaact mai mare.

Din 1991, alegerile din Polonia s-au desfășurat conform unui sistem parlamentar tipic. Polonia alege la nivel național un conducător al statului – președinte și o legislatură. Președintele e ales pentru o perioadă de 5 ani de către alegători. Adunarea Națională are 2 camere. Parlamentul (Seimul Poloniei) are 460 membri, aleși pentru 4 ani prin liste de partid in multi-mandate circumscripte cu un prag de 5% pentru partidele singure și 8% pentru coaliții. Senatul are 100 de membri, aleși pentru 4 ani în 40 de multi-mandate circumscripte. Din 1991 alegerile sunt supravegheate de Comisia Electorală Națională, a cărei diviziune administrativă se numește Biroul Național Electoral.

 

Continue Reading

Facebook

Advertisement
Advertisement

Trending