Un nou Premier pentru credibilitatea europeană a României

de Dan Cărbunaru

Al treilea premier PSD se pregătește să intre în scena pe care România va trebui să performeze măcar timp de șase luni, la nivel european. Dincolo de mizele de politică internă, lipsa de seriozitate ar putea să devină brand de țară, în pragul preluării Președinției rotative a unei Uniuni Europene care abia și-a regăsit suflul după criza economico-financiară, atentate teroriste în lanț și criză migraționistă. Adăugați aici gestionarea Brexit-ului, pregătirea noului buget al UE și veți avea doar câteva repere dintre cele pe care se uită liderii europeni. De la Bruxelles, dar și din celelalte 27 de capitale.

Azi dimineață, premierul bulgar, membru al familiei politice PPE, a fost lăudat mai mult pe credit, dar și cu trimitere la progresele pe care această țară le-a înregistrat de la aderare. O aderare produsă în 2007, o dată cu România. Indiferent de partidele pe care le reprezentau, liderii UE care au luat cuvântul la Strasbourg au pus accent pe responsabilitatea cu care sunt convinși că bulgarii vor gestiona destinele europene până în iunie 2018 inclusiv.

La 1 ianuarie 2019, România va prelua de la Austria președinția Consiliului UE, o țară integrată deja perfect în logica UE. Pentru prima oară, avem oportunitatea, dar și obligația de a arăta că putem gestiona bine destinele a 500 de milioane de cetățeni europeni. Că avem o cultură a dialogului care va permite închiderea cu bine a dosarelor dificile și deschiderea unor noi perspective, după Brexit, prin Summit-ul de la Sibiu.

Ce face România, cu mai puțin de un an înainte? Joacă alba-neagra cu Premierii, adică exact cu cei care vor coordona activitatea esențială a Executivului, cel care poartă pe umeri povara cea mai grea a conducerii Consiliului UE, pe care România îl va prezida.

Pe masa Președintelui Iohannis a fost așezată propunerea majorității, a treia într-un an. Nu cred că suspendarea Președintelui ar fi un scenariu de dorit în România în anul Centenarului Marii Uniri și al celui de pregătire a Președinției UE. Aruncarea în haos politic la acest nivel ar decredibiliza total și ireversibil o țară ale cărei puține atuuri europene includ pro-occidentalismul și chiar stabilitatea însăși, într-o zonă agitată geopolitic.

Dincolo de perspectiva suspendării, Președintele Klaus Iohannis a rezistat multor tentații de a se implica în forțarea unor jocuri politice de refacere a echilibrelor din Parlament. Cu o Opoziție fără mare relevanță, respectarea voinței majorității, probabil, nu în orice condiții, pare a fi singura opțiune politică rațională.

PSD a trimis la Cotroceni propunerea de Prim-ministru în persoana liderului delegației sale în Parlamentul European. Una dintre puținele țări care mai au un guvern socialist în UE nu poate rămâne neobservată pe harta calculelor politice ale familiei S&D, pusă la grea încercare în Europa și pierzând puncte importante electorale în multe state importante. Așa se explică și sprijinul public anunțat chiar de liderul Grupului S&D din Parlamentul European, Gianni Pittella, care a salutat nominalizarea Vioricăi Dăncilă pentru poziția de Prim-ministru. Pentru România, ar putea fi un atu relevant în negocierile care vor urma. La Bruxelles, eurodeputații, mai ales liderii lor, se bucură de un respect uneori chiar peste nivelul celui din țară, în bună parte datorită cutumelor și climatului de respect reciproc între taberele politice. Fără acest climat, Uniunea Europeană de astăzi nu ar fi arătat așa iar multe dosare cheie ar fi rămas încremenite în proiect.

Bani europeni pentru România, mai repede și mai mulți, din actualul cadru financiar multianual, pregătirea atentă și eficientă a Președinției UE, normalizarea relațiilor instituționale interne, reașezarea față de capitalele UE sunt repere obligatorii pentru următorul Guvern. Experiența europeană a Premierului nominalizat, dincolo de interpretările generate de apropierea de liderul PSD poate juca un rol important în următorii doi ani.

P.S. La nominalizarea Corinei Crețu drept propunere a României pentru poziția de Comisar European, au existat multe dezbateri privind profilul politic și relevanța acestei desemnări. Profitând de contextul favorabil al nevoii de echilibru de gen, dar având și backgroundul oferit de experiența din Parlamentul European, Corina Crețu a devenit nu doar unul dintre comisarii care gestionează cu succes unul dintre cele mai mari bugete europene – aproape o treime, pentru politică regională, dar și un factor de echilibru pe axa Bruxelles-București. Rămâne de văzut, dacă va avea această șansă, în ce măsură Viorica Dăncilă va reuși să ridice Guvernul pe care l-ar putea conduce la standardul pentru care micuța Estonie l-a demonstrat deja, primind felicitări la scenă deschisă europeană.

 

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.