Connect with us

MODIFICAREA CONSTITUȚIEI

Propunerile Monicăi Macovei pentru modificarea Constituției

Published

on

macovei monicaEuroparlamentarul PDL Monica Macovei  critcică ”graba USL de a revizui Constituția în trei zile” si amintește că a depus la Comisia parlamentară de revizuire propuneri pentru modificarea Constituţiei, între care eliminarea prezumţiei de dobândire licită a averii şi procedură de încetare a mandatului premierului, în oglindă cu aceea de numire a şefului Guvernului.

”Declarația liderului PNL, președintele Comisiei de revizuire a Constituției, că va finaliza noul proiect de Constituție în trei zile, timp în care ar analiza toate observațiile și amendamentele, este o nouă bătaie de joc. Miile de amendamente depuse abia dacă pot fi citite cu atenție în 3 zile, în niciun caz nu pot fi analizate, susținute și, eventual, aprobate.

De fapt, Antonescu nu vrea o dezbatere reală pe marginea Constituției, pentru că atât el, cât și USL nu urmăresc decât să facă o lege fundamentală care să le garanteze puteri sporite și fuga de răspundere. Adică, o Constituție antidemocratică.

Graba USL de a revizui Constituția în trei zile nu poate aduce nimic bun și arată rea-credință.”, sustine Macovei.

Ppropunerile eurodeputatului de modificare a Constitutiei:

a.      Eliminarea prezumţiei de dobândire licită a averii din art. 44 alin. 8 pentru a face posibilă aplicarea legislației europene în materia confiscării în domeniul crimei organizate și terorismului. Nu există astfel de prevederi în Constituțiile altor state din Uniunea Europeană, Statele Unite ale Americii sau Canada, excepția fiind Republica Moldova care a preluat prevederea din Constituția României.

Eliminarea alineatului 8 nu înseamnă lipsa de protecție a proprietății. Proprietatea este garantată și ocrotită constituțional, în mod explicit, de alineatele 1-7 ale articolului 44.  Democrațiile consolidate garantează dreptul de proprietate fara prezumția dobândirii licite a averii. Nu există nicio legătură între cele două (garantarea dreptului la proprietate și prezumția dobândirii licite a acesteia), această prezumție având ca singur efect juridic protecția averilor dobândite ilicit sau ilegal.

De altfel, nici Articolul 1 al Protocolul 1 adițional la Convenția Europeană a Drepturilor Omului care privește Protecția proprietății nu face nicio referire la prezumarea dobândirii licite a acesteia, ci doar la respectarea bunurilor persoanelor fizice sau juridice.

b.    Parlamentul este format dintr-o singură Cameră și este format din 300 de parlamentari.

O lege de revizuire a Constitutiei care nu conține și prevederile de revizuire validate anterior printr-un referendum (de ex.: parlament unicameral și maximum 300 parlamentari) e neconstituțională in întregime pentru că încalcă art. 2 alin. 1 din Constituție, potrivit caruia suveranitatea este exercitată de popor și prin referendum. Or, daca acel referendum nu are nicio putere juridică și nu obliga pe nimeni (juridic, nu moral), aceasta înseamnă că exercitarea suveranității prin referendum este iluzorie, fără conținut;

c.       Introducerea unei proceduri de încetare a mandatului premierului (în oglindă cu procedura de numire);

d.      Suspendarea preşedintelui este inițiată de Parlament, însa este stabilită de Înalta Curte de Casație și Justiție (transformată în răspundere pur juridică); (Recomandare Comisia de la Veneția)

e.       Eliminarea imunității parlamentarilor în materie penală; imunitatea rămane doar pentru declarații politice;

f.       Competența de judecare a parlamentarilor ramâne la ICCJ chiar dacă cel trimis in judecată iși pierde calitatea de parlamentar in timpul mandatului, între doua mandate sau nu mai devine parlamentar;

g.      Introducerea incompatibilităţii pentru senatori şi deputaţi de a exercita in timpul mandatului profesia de avocat (pentru a se elimina posibilitatea acestora de a incheia contracte cu instituții publice pe baza de clientelism sau de a influenta procesul legislativ in favoarea unui client);

h.      In cazul Ordonanței de Urgență, Parlamentul are un termen maxim de 5 zile libere pentru aprobarea sau respingerea ei; Ordonanța de Urgență intră în vigoare numai la data adoptării ei de către Parlament (publicarii in MoF); (recomandare Comisia de la Veneția pentru impunerea unui termen limită pentru votarea OUG in Parlament: “stimulentul de a folosi aceste ordonanţe atât de frecvent, de exemplu valabilitatea ordonanţelor dacă Camerele Parlamentului nu le invalidează explicit, trebuie înlăturat prin introducerea unui termen limită pentru aprobarea de către Parlament.”;

i.        Menţionarea principiilor de bază ale statutului Avocatului Poporului – inclusiv condiţiile pentru demitere – şi a competenţelor în Constituţie, în vederea asigurării statutului independent al Avocatului Poporului (Recomandare Comisia de la Venetia).

MODIFICAREA CONSTITUȚIEI

Președintele Iohannis, despre modificarea Constituţiei privind definirea familiei: ”Este greșit să mergem pe calea fanatismului religios. Eu sunt adeptul toleranței”

Published

on

Preşedintele Klaus Iohannis a declarat, miercuri, că el este adeptul toleranţei şi consideră ca fiind “greşită” calea “fanatismului religios” şi a solicitărilor ultimative, făcând referire la demersul modificării Constituţiei în sensul definirii căsătoriei ca fiind exclusiv între o femeie şi un bărbat.

iohannis-serios-presidencyIohannis a fost întrebat ce părere are despre iniţiativa celor trei milioane de români care au semnat pentru modificarea Constituţiei şi precizarea clară că o căsătorie este o uniune între o femeie şi un bărbat, şeful statului afirmând că nu este încă rândul său să se exprime.

”În acest context, cred că este foarte important să reiterez un lucru în care cred. Fiindcă eu aparțin, provin dintr-o minoritate etnică și dintr-o minoritate religioasă, eu cred că trebuie să revenim la ceea ce se numește toleranță și acceptarea celuilalt. Acceptarea celuilalt cu bune și rele. Nu suntem toți la fel, nu toate grupurile etnice și toate grupurile religioase sunt la fel”, a declarat Iohannis, conform Administrației Prezidențiale.

Şeful statului a subliniat că el este “adeptul toleranţei”, încrederii şi deschiderii spre celălalt.

”Este greșit să dăm ascultare sau să mergem pe calea fanatismului religios și a solicitărilor ultimative. Eu nu cred în ele și nu le sprijin. Eu sunt adeptul toleranței, încrederii și deschiderii spre celălalt”, a completat președintele

Reprezentanţii Asociaţiei Neamunit şi Coaliţia pentru familie au solicitat în septembrie Parlamentului să urgenteze procedurile parlamentare pentru revizuirea Constituţiei privind introducerea precizării că familia se întemeiază între un bărbat şi o femeie, iar referendumul să fie organizat simultan cu alegerile parlamentare din 11 decembrie.

.

Continue Reading

MODIFICAREA CONSTITUȚIEI

Iohannis: Procesul de revizuire a Constituției trebuie desăvârșit în perioada următoare

Published

on

Președintele ales, Klaus Iohannis, a transmis luni un mesaj cu ocazia Zilei Constituției în care afirmă că Legea fundamentală a trecut “testul timpului” și că procesul de revizuire, modernizare și clarificare a acesteia trebuie desăvârșit în perioada următoare.

“Adoptarea în urmă cu 23 de ani a primei Constituții a României după căderea regimului comunist reprezintă un moment fundamental în procesul de consolidare democratică a țării noastre. Constituția României a consfințit definitiv opțiunea pentru democrație și libertate și un set de valori și principii fundamentale. Astăzi putem spune că avem o Constituție care a trecut deja testul timpului.iohannis bb studio

Integrarea europeană a impus anumite ajustări. Au fost însă și modificări care nu s-au dovedit cele mai fericite, după cum există și texte care au permis interpretări forțate, dincolo de spiritul actului fundamental. Tocmai de aceea procesul de revizuire a Constituției, de modernizare și clarificare trebuie desăvârșit în perioada următoare, iar modificările vor avea rolul de a o face mai puternică, de a construi un edificiu statal mai eficient, de a întări statul de drept, dar și libertățile cetățenești”, spune Iohannis în mesajul remis Agerpres.

El subliniază că Legea fundamentală descrie cadrul funcționării statului.

“În interiorul acestui cadru este important însă și comportamentul actorilor politici și sociali. Respectul față de Constituție privește nu doar textul Legii fundamentale și conformarea față de acesta în toate acțiunile și deciziile. Reperul nostru permanent trebuie să fie și spiritul Constituției, care se regăsește în principii precum separarea puterilor în stat, domnia legii, respectarea drepturilor cetățenilor”, adaugă Klaus Iohannis.

Continue Reading

LEGISLAȚIE

Comisia de la Veneţia: Proiectul de revizuire a Constituţiei necesită îmbunătăţiri în puncte-cheie

Published

on

Comisia-de-la-VenetiaComisia de la Veneţia a decis că proiectul de revizuire a Constituţiei necesită îmbunătăţiri în puncte-cheie, printre acestea numărându-se opţiunea clară pentru o formă de guvernământ şi clarificarea competenţelor premierului şi preşedintelui, relatează Mediafax.

De asemenea, comisia consideră necesară eficientizarea procedurilor legislative astfel încât să fie redusă la minimum necesitatea ordonanţelor de guvern.

Îmbunătăţirea bazei legale pentru ca CSM să-şi poată îndeplini sarcina de garant al independenţei magistraţilor este o altă propunere a Comisiei.

Comisia îşi exprimă speranţa că, în etapele viitoare ale procesului de revizuire, vor fi sporite eforturile pentru implicarea tuturor părţilor interesate.

“O cooperare constructivă între majoritate şi opoziţie şi o amplă dezbatere publică sunt cerinţe preliminare importante pentru reuşita procesului de revizuire şi pentru legitimitatea viitorului text al Constituţiei”, se arată în răspunsul Comisiei după analiza proiectului de revizuire a legii fundamentale.

 

 

.

Continue Reading

Facebook

Advertisement

Trending