Connect with us

Dan Motreanu

Dan Motreanu, vicepreședintele Comisiei pentru Mediu din PE: Strategia ”De la fermă la consumator”, una dintre acțiunile-cheie ale Pactului ecologic european

Published

on

© Dan Motreanu/ arhivă personală

Europarlamentarul Dan Motreanu, vicepreședintele Comisiei pentru Mediu și siguranță alimentară, a reiterat în cadrul grupului de lucru al PPE din Comisia ENVI că Strategia „De la fermă la consumator” este una dintre acțiunile-cheie din cadrul Pactului ecologic european.

„Își propune ca în următorii ani să transforme modul în care alimentele sunt produse și consumate în Europa, pentru a reduce amprenta de mediu a sistemelor alimentare și pentru a consolida reziliența acestora în contextul crizelor, asigurând în același timp alimente sănătoase și la prețuri accesibile”, a scris deputatul european în urma reuniunii.

De asemenea, eurodeputatul PNL a reamintit care sunt prioritățile PPE cu privire la această strategie:

  • solicitarea ca planurile strategice naționale din cadrul PAC să asigure un sprijin financiar și stimulente adecvate pentru a promova noi modele de afaceri ecologice „verzi” pentru agricultură și producția artizanală de alimente, în special prin încurajarea lanțurilor scurte de aprovizionare și a producției alimentare de calitate
  • realizarea unor sisteme eficace de cunoștințe și inovare în agricultură (AKIS), care să le permită tuturor actorilor din lanțul alimentar să devină sustenabili prin accelerarea inovării și a transferului de cunoștințe
  • facilitarea investițiilor necesare pentru a încuraja practicile agroecologice precum și serviciile de consiliere agricolă pentru asigurarea transferului de cunoștințe către agricultori
  • revizuirea legislației privind achizițiile publice, inclusiv criterii minime obligatorii în școli și în alte instituții publice, pentru a încuraja producția alimentară ecologică și locală și pentru a promova o alimentație mai sănătoasă
  • stabilirea unui sistem obligatoriu la nivelul UE de etichetare nutrițională pe partea frontală a ambalajului, bazat pe date științifice independente
  • reducerea deșeurilor alimentare în Uniune cu 30 % până în 2025 și cu 50 % până în 2030, comparativ cu nivelurile de referință din 2014.

La 20 mai 2020, Comisia și-a prezentat Strategia „De la fermă la consumator”, care constituie una dintre acțiunile-cheie din cadrul Pactului verde european. Contribuind la îndeplinirea obiectivului de realizare a neutralității climatice până în 2050, strategia are în vedere evoluția actualului sistem alimentar al UE către un model durabil.

Tranziția către un sistem alimentar mai ecologic generează noi oportunități de afaceri care au un impact pozitiv asupra veniturilor operatorilor din sectorul agroalimentar.

Un sistem alimentar mai durabil va contribui, de asemenea, la protejarea naturii și a biodiversității Europei. Strategia „De la fermă la consumator” este aliniată la Strategia UE privind biodiversitatea pentru 2030, cele două propuneri fiind prezentate drept complementare.

Diana Zaim este foto jurnalist, câștigătoare a Premiul Publicului la European Youth Event 2020, cel mai mare eveniment pentru tineri organizat de Parlamentul European. Absolventă a secției germană-portugheză în cadrul Universității din București, Diana urmează în prezent programul de master ”Relații Internaționale și Integrare Europeană” în cadrul SNSPA. Pasionată de promovarea valorilor europene, Diana este parte a comunității Model European Union, cea mai amplă simulare la nivel european a procesului decizional din cadrul Uniunii Europene.

Dan Motreanu

Eurodeputatul Dan Motreanu a solicitat președintei Comisiei Europene să soluționeze cât mai urgent problema aderării României la Spațiul Schengen

Published

on

© Dan Motreanu - Facebook

Eurodeputatul Dan Motreanu a solicitat președintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, urgentarea procedurii pentru primirea României în Spațiul Schengen.

”Stimată doamnă președinte Ursula Von der Leyen, doresc să salut anunțul de a propune o nouă Strategie pentru viitorul spațiului Schengen și vă reamintesc pe această cale faptul că statul din care provin, România, îndeplinește toate condițiile necesare pentru aplicarea acquis-ului Schengen, încă din luna iunie 2011. Acest fapt a fost recunoscut de către șefii de stat și de guvern în cadrul Consiliului UE de nenumărate ori, precum și în comunicările Comisiei Europene și rezoluțiile Parlamentului European din ultimii ani. Cu toate acestea, la zece ani distanță, România se află în continuare în afara Spațiului Schengen, iar cetățenii români, poate cei mai pro-europeni din întreaga UE, stau în continuare aliniați în rânduri la controale de frontieră, pentru fiecare ieșire sau intrare în țară”, a reamintit eurodeputatul român într-o intervenție ce a avut loc în cadrul dezbaterilor din Parlamentul European privind Starea Uniunii, care au avut loc la mijlocul lunii septembrie.

Pentru a transmite un mesaj de sprijin, Dan Motreanu i-a sugerat președintei Comisiei Europene să transmită ”un mesaj în acest sens cetățenilor români cu ocazia vizitei dumneavoastră la București din 27 septembrie.”

”Această situație nejustificabilă este greu de acceptat și greu de explicat cetățenilor români. Vă solicit, așadar, stimată doamnă Von der Leyen, atât în calitatea dumneavoastră de președinte al Comisiei Europene, cât și în calitate de membru în Consiliu European, să soluționați această problema în cadrul noii Strategii pentru Spațiului Schengen”, a mai explicat europarlamentarul.

În încheiere, acesta și-a exprimat ”încrederea că vocea românilor va fi ascultată și că România va face cât mai curând parte din Spațiul Schengen.”

Președintele Klas Iohannis a solicitat diplomației române să continue demersurile pentru aderarea țării noastrea la spațiul Schengen, Grecia arătându-și deja sprijinul pentru acest deziderat.

Ulterior, la distanță de câteva zile, secretarul de stat pentru afaceri europene, Iulia Matei, a declarat în cadrul unei conferințe de presă cu omologul francez, Clement Beaune, că România așteaptă ”o perspectivă clară” din partea președinției franceze a Consiliului Uniunii Europene, care va fi asigurată începând cu 1 ianuarie 2022.

Parlamentul European a adoptat un raport anual cu 505 voturi pentru, 134 împotrivă și 54 abțineri prin care solicită statelor membre să dea undă verde ”integrării depline a României și Bulgariei în spațiul Schengen”, completând că și Croația îndeplinește cerințele tehnice.

Votul asupra acestui raport a fost precedat de o dezbatere privind funcționarea spațiului Schengen, în cadrul căreia comisarul european pentru afaceri interne, Ylva Johansson, a declarat marți, în Parlamentul European, că este necesară reconstrucția spațiului Schengen prin eliminarea controalelor la frontierele interne introduse în timpul pandemiei și “întregirea” acestuia prin aderarea Croației, Bulgariei și României.

Mesajul comisarului european venea să întărească apelul lansat de instituția omonimă prin noua strategie publicată la începutul lunii iunie, în care sublinia că cel mai mare spațiu de liberă circulație din lume poate deveni mai puternic și mai rezilient prin extinderea sa la țările care respectă deja criteriile de aderare, și anume România, Bulgaria și Croația.

România și Bulgaria au făcut pași spre Schengen, din luna iulie privind acces pasiv la Sistemul de Informații privind vizele.

Continue Reading

Dan Motreanu

Dan Motreanu, ales responsabilul Grupului PPE pentru revizuirea legislației privind reducerea emisiilor în sectoarele agriculturii

Published

on

© Dan Motreanu/ arhivă personală

Eurodeputatul Dan Motreanu (PNL, PPE), care este și vicepreședintele Comisiei pentru Mediu din Legislativul European, a fost desemnat responsabilul Grupului PPE pentru revizuirea legislației privind reducerea emisiilor în sectoarele agriculturii, exploatării terenurilor și silviculturii.

„Pachetul „Pregătiți pentru 55″ prevede revizuirea Regulamentului privind exploatarea terenurilor, silvicultură și agricultură (LULUCF). Grupul meu politic, PPE, m-a numit responsabil în Comisia pentru mediu din Parlamentul European pentru revizuirea acestui important act normativ european”, a transmis deputatul european într-un mesaj pe pagina de Facebook.

Regulamentul LULUCF stabilește obiectivul general al UE în materie de eliminare a dioxidului de carbon prin absorbanți naturali (în principal păduri). 310 milioane de tone de emisii de CO2 trebuie eliminate până în 2030, o creștere de aproximativ 15% în comparație cu situația actuală.

Statele membre vor avea așadar obligația de a proteja pădurile și de a spori împăduririle. Conform Strategiei pentru păduri, trei miliarde de copaci vor fi plantați în întreaga Uniune până în 2030. Strategia va sprijini silvicultorii și va pune accentul pe exploatarea forestieră durabilă și utilizarea durabilă a lemnului, precum și pe conservarea biodiversității.

Până în 2035, Uniunea își propune să atingă neutralitatea climatică în sectoarele exploatării terenurilor, silviculturii și agriculturii. Este vorba aici și de emisiile agricole, altele decât cele de CO2, cum ar fi emisiile generate de utilizarea îngrășămintelor și de creșterea animalelor. Până la jumătatea anului 2024, statele membre vor trebui să prezinte, în cadrul planurilor lor naționale privind energia și clima, cum intenționează să contribuie la atingerea obiectivului pentru 2035.

Pachetul de propuneri legislative „Pregătiți pentru 55″ va ajusta politicile UE în domeniile climei, energiei, exploatării terenurilor, transporturilor și al impozitării, astfel încât, până în 2030, emisiile de gaze cu efect de seră ale Uniunii să scadă cu cel puțin 55%, față de nivelurile din 1990.

Citiți și: Dan Motreanu, vicepreședintele Comisiei de Mediu din PE: Problema emisiilor de CO2 generate de sectorul agricol al UE, dezbătută în Legislativul European

Continue Reading

Dan Motreanu

Dan Motreanu, vicepreședintele Comisiei pentru Mediu din PE, solicită Comisiei Europene un fond european pentru tranziția durabilă pe căile navigabile interioare

Published

on

Europarlamentarul Dan Motreanu (PNL, PPE), vicepreședintele Comisiei pentru Mediu din Parlamentul European, a solicitat Comisiei Europene un fond pentru tranziția verde a transportului pe căile navigabile interioare.

„Am votat rezoluția Către un transport pe căile navigabile interioare adaptat la cerințele viitorului în Europa. Împreună cu majoritatea eurodeputaților, Dan Motreanu, solicitat Comisiei Europene următoarele: 

  • un fond european pentru tranziția durabilă pe căile navigabile interioare. Avem în vedere un sistem de tip ghișeu unic, ușor accesibil, care să ofere posibilitatea combinării proiectelor într-o singură cerere.
  • noul fond trebuie să vizeze modernizarea și reînnoirea navelor. În portofoliul său vor intra și investițiile în tehnologii care economisesc energia și investițiile în infrastructura portuară, dedicată combustibililor alternativi.
  • evaluarea includerii în noul fond a unei scheme europene de dezmembrare a navelor și de reînnoire a flotei.
  • prioritizarea programelor de cercetare și inovare care vizează construcția navală ecologică.
  • aplicarea programului Băncii Europene de Investiții (BEI) „Garanția privind transportul maritim verde” și în cazul tranzacțiilor de valoare mai mică. Am cerut condiții de creditare mai flexibile, care țin cont de durata medie de viață utilă a navei în perioada de rambursare.
  • finanțare prin BEI pentru constructorii navali atât înainte, cât și după livrare, pentru a garanta proiecte inovatoare.

Potrivit deputatului european, Pactul verde european stabilește o serie de obiective privind transportul maritim și fluvial, precum:
creșterea transportului pe căile navigabile interioare și transportului maritim pe distanțe scurte cu 25% până în 2030 și cu 50% până în 2050; integrarea transportului intermodal feroviar și maritim pentru a ajunge la egalitate cu transportul rutier până în 2030; lansarea pe piață a navelor cu emisii zero până în 2030.

Politica UE privind transportul maritim adoptată în 2013 cuprinde nouă coridoare de transport. Două dintre acestea includ România, respectiv: Coridorul Rin-Dunăre, format din căile navigabile interioare Main și Dunăre, conectează două ramnificații principale. Prima leagă regiunile centrale din jurul orașelor Strasbourg și Frankfurt, trecând prin sudul Germaniei spre Viena, Bratislava, Budapesta și, mai departe, spre Marea Neagră. A doua pornește de la Munchen spre Praga, Zilina, Kosice și frontiera cu Ucraina. Coridorul Orient/Est-mediteranean face legătura între interfețele maritime ale Mării Nordului, Mării Baltice, Mării Negre și Mării Mediterane. Coridorul optimizează utilizarea porturilor și a căilor maritime aferente. Având drept cale navigabilă interioară râul Elba, acest coridor va ameliora conexiunile multimodale dintre nordul Germaniei, Republica Cehă, regiunea panonica, România, Bulgaria și Grecia. Coridorul continuă pe mare, din Grecia până în Cipru.

Continue Reading

Facebook

Advertisement
U.E.4 hours ago

Papa Francisc îndeamnă la reconstrucția Europei: “Să ajutăm Europa, bolnavă de oboseală, să se întoarcă la viziunea clarvăzătoare a părinților fondatori”

NATO4 hours ago

Raport: SUA au investit 363 de milioane de dolari în bazele militare din România în ultimii 20 de ani. România, al doilea cel mai mare beneficiar regional după Polonia

NATO7 hours ago

NATO: Avioane militare canadiane au interceptat două avioane de luptă ale Rusiei în apropierea spaţiului aerian al României

PARLAMENTUL EUROPEAN11 hours ago

Forumurile cetățenilor din cadrul Conferinței pentru Viitorul Europei continuă. Democrația europeană, următorul subiect de dezbatere

ROMÂNIA12 hours ago

Președintele delegației naționale în CoR, Adrian Teban: Principiul parteneriatului este cheia pentru implementarea cu succes a PNRR

SĂNĂTATE12 hours ago

Prof. Dr. Patriciu Achimaș-Cadariu: Cu ajutorul know-how-ului european, România poate avea un Plan Național ”corect și concret” de combatere a cancerului

U.E.12 hours ago

Donald Tusk va promova o reformă constituțională care ”va face foarte dificilă retragerea Poloniei din UE”

U.E.12 hours ago

Franța și Germania, în coordonare cu un grup de state din UE, l-au nominalizat pe actualul șef al OMS pentru un al doilea mandat

RUSIA12 hours ago

Josep Borrell: UE denunță activitățile cibernetice rău intenționate. Îndemnăm Federația Rusă să adere la un comportament responsabil în spațiul cibernetic

POLITICĂ12 hours ago

Klaus Iohannis o va primi luni pe Ursula von der Leyen la Palatul Cotroceni. Șefa Comisiei Europene se va afla în România pentru a aproba PNRR

ONU2 days ago

În primul discurs la ONU, Maia Sandu cere retragerea trupelor Rusiei din Transnistria și anunță că a început curățarea Republicii Moldova de regimurile corupte

Dragoș Pîslaru2 days ago

Eurodeputatul Dragoș Pîslaru: Cel mai optimist scenariu pentru aderarea României la zona euro ar fi în 2028

ONU2 days ago

Klaus Iohannis, la ONU: România susține rolul de lider al Uniunii Europene în materie de schimbări climatice

INTERVIURI2 days ago

INTERVIU Președinta Fondului de Investiții al celor Trei Mări: Înființarea fondului, posibilă prin cooperarea cu România. Este esențial să prezentăm investitorilor întreaga regiune prin fiecare țară în parte

ONU3 days ago

Klaus Iohannis, de la tribuna ONU: Valorile democratice și ordinea bazată pe reguli, fundamente ale unui viitor mai bun. Conflictele prelungite din vecinătatea României continuă să amenințe securitatea Europei

INTERNAȚIONAL3 days ago

Joe Biden invocă, în primul său discurs la ONU, “alianța sacră NATO” și “parteneriatul fundamental cu UE”: Suntem în zorii unui deceniu decisiv. Începem o nouă eră de diplomaţie neobosită

INTERVIURI5 days ago

INTERVIU Ministrul adjunct de externe al Poloniei: România și Polonia sunt liderii principali ai Inițiativei celor Trei Mări. Trebuie să fim o parte mai puternică a UE

INTERVIURI7 days ago

Comisarul European Adina Vălean, despre rolul tinerilor în Conferința pentru Viitorul Europei: Ideile lor reprezintă o valoare adăugată

INTERVIURI7 days ago

INTERVIU Comisarul european pentru transporturi Adina Vălean: Proiectele europene necesită o guvernanță stabilă

COMISIA EUROPEANA7 days ago

INTERVIU Comisarul european Adina Vălean: Românii vor prefera din nou mersul cu trenul, odată cu creșterea vitezei de deplasare

Team2Share

Trending