Connect with us

EDITORIALE

Undeva in Palilula

Published

on

Gratian Mihailescu (2)Palilula lui Purcarete e un loc unde derizoriul coexista cu lucruri fermecatoare, iar populatia din oras e izolata pentru eternitate in betie, petreceri si orgii. La Palilula nimeni nu munceste,dar toti isi umplu burdihanele. Vi se pare cunoscut ? Analogia e evidenta.  Societatea romaneasca pare ca functioneaza dupa regulile societatii micului oras Palilula….deci problema majora in societate nu este coruptia  ci managementul politic si administrativ. Coruptia, desi este o mostenire  culturala si istorica, s-a accentuat sau pastrat din cauza unui management defectuos la nivel politic si administrativ. Politicienii bata-i vina…care au politizat-o si pe domna de servici de la CJ….ca sa nu mai vorbim de baronii locali…in concluzie 20 de ani de proasta guvernare !

Un scenariu posibil al regionalizarii

Am scris saptamana trecuta un articol, o analiza, despre regionalizare si despre pericolele care se arata in cazul in care ea va fi realizata asa cum se creioneaza in prezent: fara audieri publice, fara studii de impact si analiza pe regiuni, fara implicarea societatii civile si a sectorului privat. Va fi doar o decizie politica, de vazul lumii, iar dupa ce haosul administrativ va fi creat, prin incalecarea si suprapunerea de decizii – local Consiliu Judetean vs regional noile Consilii Regionale infiintate vs central Guvern – , se va instala  confuzia si dezordinea adminstrativa :  o birocratie si mai mare printr-un management defectuos si o suprapunere a deciziilor intre cele trei nivele,  plus actele de coruptie care vor fi mai greu de controlat.  In aceasta perspectiva, probabil dupa 1 an sau doi de functionare haotica, « descentralizata », se va decide probabil de catre mintiile luminate de la Bucuresti ca regionalizarea a fost un esec si se va reveni la centralizare,  deoarece nu va exista capacitate administrativa la nivel regional pentru a gestiona lucrurile, vezi cazul Ungariei. Astfel, toata lumea e multumita si cetatenii ca li s-a dat speranta sa viseze frumos si sa fie guvernati european, conform principiului subsidiaritatiii, si politicienii care vor sustine ca nu exista structuri care sa sustina o guvernare la nivel regional si ca aceasta guvernare regionala nu este eficienta.

 

Guvernare proasta

In ultimul raport SAR scriam de legatura dinstre  capacitatea administrativa si calitatea guvernării. Conform unui document al DG Regio, realizat pentru 178 de regiuni NUTS I si II europene, care a folosit indicatori realizati de World Bank, Freedom House şi Trasnparency International, indicatori ce au luat in calcul coruptia, statul de drept şi eficienta guvernarii, Romania se află pe ultimul loc. Conform aceluiasi studiu pentru a avea un nivel bun de guvernare regională care să ajute la o performanţă a administratiei publice regionale e nevoie de mai multi factori, printre care :

  • mass-media regionala puternica, independenta, care să exercite o presiune de jos in sus
  • angajarea in sectorul public pe baza de competitivitate in dauna clientelismului sau a contactelor personale
  • mai putina birocratie şi mai multa flexibilitate in procesul decizional.

Cum nici unul din acesti factori nu este dezvoltat la nivel regional in Romania ne punem intrebari serioase despre impactul regionalizarii asupra reformei administratiei regionale şi locale.

Managementul romanesc

Romania poate sa incerce zeci variante de regionalizari !  Romania poate sa ceara de la Comisie nu 40 de miliarde ci 100 de miliarde de euro pentru perioada 2014-2020 ! Lucrurile tot prost o sa mearga ! De ce ? Pentru ca Romania NU ARE un management eficient la nivel politic si la nivel administrativ !

Managementul politic. Tara asta sufera de 20 de ani la capitolul asta ! Buna guvernare merge mana in mana cu capacitatea administrativa. Si in Romania, nu exista buna guvernare…de 20 de ani ! Romania nu a fost si nu  este guvernata de Ponta, Basescu, Tariceanu, Nastase sau  Iliescu. Romania este controlata si guvernata de baronii locali, persoane influente in partide si care au ajutat la ascensiunea unor prim-ministrii sau presedinti de pana acum ! Ei trag sforile in partide, ei aduc voturile pentru partide ei numesc presedinti de partide ei fac regulile jocului. …Luati exemplul celor mai sarace judete din Romania ! Uitati-va la performantele lor economice, PIB, investitii, crestere economica. Apoi vedeti cum stau cu absorbtia de fonduri europene . Va spun eu : catastrofal !!! Si apoi uitati-va cine sunt persoanele care conduc acele judete. O sa vedeti ca ii cunoasteti ! Adica e posibil ca vicepremierul Dragnea, cu experienta vasta in administratie (sef la UNCJR) si presedinte de CJ la Teleorman, sa gestioneze asa prost un judet ca Teleorman timp de ani buni. Adica, daca nu a fost in stare sa gestioneze un judet, ce garantie am ca va gestiona eficient procesul regionalizarii sau ca va gestiona viitorul politicii de dezvoltare regionala ? Frunzaverde, omul care a decis schimbarea unui guvern, presedinte la CJ Caras-Severin. Vedeti performantele economice ale judetului in ultimii ani: catastrofale. Lista continua si nu doresc sa scriu despre aceste persoane. Nu merita ! Sunt altii care se ocupa de ei, din pacate nu o fac cum trebuie, deoarece, nu-i asa, mass-media in Romania sufera la capitolul finantare, fiind dominata de interese economice si politice. Si…din pacate, viitorul politicii este sumbru. Ne uitam in Parlament si ne dam seama de cine suntem guvernati. Si cei tineri, care vin din spate…tot asa au fost formati. In spriritul liderilor actuali. Adica nu asteptati ca unul dintre noii politicieni sa vina cu idei si argumente inovatoare in vreun domeniu. Ei, tinerii care au fost acceptati de catre liderii nostri politici si care au fost luati sub aripa protectoare a acestora, trebuie sa urmeze liniile trasate de politicianul respectiv. In Romania nu exista competitivitate ci clientelism, in Romania nu exista transparenta ci favoritsim si nepotism in toate domeniile, nu numai in politica. Problema e ca din politica apar liderii, care ne guverneaza si daca ei apar asa cum apar, ce pretentii avem sa fim guvernati eficient ? Ce exemplu dau altor domenii de activitate ? Si atunci….se intampla ce se intampla in prezent…

Management administrativ. Revenind la buna guvernare si la capacitate administrativa.   Scriam in toate articolele de pana acum ca politizarea excesiva a administratiei publice a dus la dezastrul absortbiei fondurilor europene. Si este adevarat. In Romania totul este politizat, incepand de la femeia de serviciu care spala pe jos in CJ pana la directorul unei Agentii de Dezvoltare Regionala sau directorii Autoritatiilor de Management  din cadrul Programelor Operationale: toti au fost numiti politic si trebuie sa se conformeze deciziilor politice. Nu prea au dreptul sa ridice capul sau sa vina cu initiative, altfel…altcineva le va lua locul caldut….si in vremea asta de criza…se gaseste greu un loc la stat, mai caldut. Este valabil si pentru administratia centrala si pentru agentiile adiacente care furnizeaza servicii administrative, pe langa CJ-uri. Sa nu mai vorbim de directorii de spital sau de directorii de scoala, liceu etc…Toti sunt numiti politic, mai putin pe baza de competente si cunostinte. De ce ? Simplu…Pentru a aduce voturi, pentru nevoia de a controla politic toate parghiile, pentru ca asa s-a obisnuit in Romania, fie ca vorbim de PSD, PNL, PDL.  Si atunci, cand politicul primeaza intereselor de functionare eficienta a administratiei se intampla ce se intampla la noi de 20 de ani. O guvernare proasta pe toate palierele administratiei : local si central, lipsita de competenta si transparenta, generatoare de birocratie si fapte de coruptie.

Dezvoltare regionala – Investitiile si cresterea economica vs capacitatea administrativa

In cursul saptamanii trecute am fost invitat sa vorbesc despre regionalizare si pericolele care se arata, la evenimentul organizat de Borboly Csaba, presedintele CJ Harghita, eveniment cu titlul :  Aproape totul DEspre Regionalizare. Dupa cinci ore de discutii, prezentari, opinii, analize, dezbateri despre dezvoltare economica, disparitati economice crescute, slaba capacitate administrativa s-a ajuns la concluzia ca Romania este prost guvernata. Da! Managementul eficient politic si administrativ in Romania exista, dar lipseste cu desavarsire, vorba lui Nea Iancu. Fara acesta, nu avem o buna guvernare. Modul si calitatea guvernarii lasa de dorit si au un impact negativ asupra capacitatii administrative. In cadrul conferintei de la Miercurea-Ciuc am avut placerea sa polemizez cu Gyula Horvath, fost profesor al meu si directorul Institutului de studii regionale din Pecs. Domnul Horvath a sustinut ca capacitatea administrativa nu e asa importanta si ca investitiile, pozitia geografica, somajul, diparitatiile economice, media de varsta a persoanelor active sunt factori care influenteaza nivelul de dezvoltare al unei regiuni. Total de acord, insa toti acesti factori  (exceptand pozitia geografica) provin din deciziile politice luate la nivel regional (CJ) sau local (primarie). Este vina cetateanului ca investitorii ocolesc o anumita zona? De ce un investitor ar prefera o anumita zona in favoarea alteia? Va spun, in caz ca nu banuiati: pentru ca in unele zone primariile ofera facilitati  (terenuri concesionate pe bani putini, etc) iar in alte zone primarii cer spagi prea mari pentru a facilita intrarea anumitor investitori.  Exemplele o sa le dau tot din zona de Vest, de unde ma trag. Resita, resedinta de judet a CS, e probabil pe ultimele locuri la investitii si atragere investitori. Parcul industrial construit cu ceva timp in urma, ramane in continuare gol. Unii dintre investitori, care au purtat discutii si negocieri pentru a realiza ceva la Resita, subit au preferat Caransebesul. Cum se poate ca o zona ca si Sanicolau Mare, din Timis, sa fie timp de 20 de ani pe locul intai, la investitii straine, fiind  localitatea fara someri din Romania, ba mai mult, sa atraga forta de munca din comunele din jur?! Explicatia e simpla: primarul de acolo, a faciltat venirea unor investitori (Zoppas, Delphi) la mijlocul anilor 90 iar acum, orasul cu 15.000 de locuitori se bucura de un flux financiar frumusel care genereaza dezvoltare economica. Asadar capacitatea administrativa este cea care decide nivelul investitiilor, iar in general politicienii (primari, presdinti de CJ), in cazul in care nu sunt spagari ordinari, au mentalitatea nationalisto-comunista „Noi nu ne vindem tara”! Pai nu asta e pretul ca am fost acceptati in UE? În 2008, cand activam la Bruxelles, am avut o discutie cu unul dintre europarlamentarii romani caruia ii spuneam ca ar trebui sa avem o colaborare intensa cu Vestul, ca ar trebui sa ii chemam la noi sa investeasca, sa le creeam facilitati si politici fiscale, sa implementam proiecte pilot in diferite domenii pentru a crea o inovare a conceptelor si technologiei….si el mi-a raspuns sec: pai ce…sunt aia mai destepti?…de ce sa ne ia strainii banii? ATENTIE….2008 Parlamentul European, europarlamentar roman. Pai daca omul ala gandea asa in 2008, ce pretentii sa avem acum in 2013, de la diferiti primari sau presedinti de CJ?

Asadar reiau ideile pe care le-am prezentat in majoritatea articolelor mele. Romania are nevoie de transparenta, competitivitate, corectitudine, responsabilitate, eficienta la nivel politic si administrativ. Romania are nevoie sa depolitizeze administratia si nu cred ca va fi in stare. Intr-un articol din 2012, scriam: « Dupa 20 de ani de economie de piata, Romania este inca la coada clasamentului, in spatele tuturor tarilor post-comuniste, cand vine vorba de performanta institutionala sau economica. Coruptia, care apare ca  o reflectare a cadrului institutional slab, continua sa fie un impediment serios pentru competitivitatea economiei romanesti. » Pentru o buna performanta economica, pentru o absorbtie mai accentuata a fondurilor, pentru o eficientizare a administratiei publice, cheia succesului o reprezinta buna guvernanta. Si situatia din prezent, din pacate, nu ne da sperante pentru un viitor in care Romania sa fie bine guvernata !

 

Graţian Mihăilescu

Consultant Dezvoltare Regională şi Afaceri Europene

EDITORIALE

Editorial | David Muniz, însărcinatul cu afaceri al SUA în România: Toți ochii ațintiți asupra Ucrainei. Promisiunea noastră că Rusia va fi trasă la răspundere

Published

on

© U.S. Embassy Bucharest/ Facebook

Editorial semnat de David Muniz, Chargé d’ Affaires al SUA

Războiul neprovocat și nedrept pe care l-a început președintele Rusiei, Vladimir Putin, în Ucraina a dezlănțuit violență teribilă și a cauzat enorm de multe decese și distrugeri. Lumea a văzut ororile acestui război în imaginile din orașele ucrainene cum sunt Bucea, Irpin și Hostomel, dar și din orașele încă ocupate sau asediate de forțele rusești, ca Mariupol. Această violență a îmbrăcat forma atacurilor care au rănit și au ucis civili și au distrus infrastructura civilă, inclusiv spitale, școli, un teatru în care se adăposteau copii și o gară aglomerată și a generat o traumă colectivă, națională, a ucrainenilor, care nu se va putea uita vreodată. Au fost semnalate, din surse credibile, și acte de o violență brutală, interpersonală: oameni executați, cadavre care prezentau semne de tortură și violență sexuală împotriva femeilor și copiilor.

Aceste evenimente îngrozitoare din Ucraina nu par să fie incidente izolate sau cazuri individuale de soldați insubordonați care ignoră ordinele sau „acționează la întâmplare, pe cont propriu”. Evenimentele acestea implică ceea ce pare a fi o campanie intenționată, deconcertantă și un șablon foarte tulburător de tortură, viol, crimă și alte atrocități. Cei răspunzători pentru astfel de atrocități – inclusiv cei care le-au ordonat – trebuie să fie trași la răspundere.

Atacuri precum cel cu rachete din 28 aprilie, asupra Kievului, demonstrează o desconsiderare flagrantă a vieții civililor. Conform datelor din 19 mai, Organizația Națiunilor Unite a confirmat oficial că  8.089 de civili ucraineni au fost răniți sau uciși, și a subliniat că numărul real este foarte posibil să fie mult mai mare. Aceste cifre nu includ Mariupol, un oraș în care oficialii spun că au fost uciși mai mult de 10.000 de civili. Printre victimele din Mariupol a fost și o supraviețuitoare a Holocaustului,  în vârstă de 91 de ani, care a murit într-un adăpost subteran, în timpul asediului efectuat de Kremlin. A supraviețuit naziștilor, dar și-a pierdut viața din cauza agresiunii Rusiei.

Președintele Biden și Secretarul Blinken au condamnat evidentele crime de război pe care soldații ruși le-au comis în Ucraina. Statele Unite și aliații și partenerii noștri monitorizează și adună dovezi despre atrocitățile comise în Ucraina, pentru a putea transmite informațiile instituțiilor care lucrează pentru a trage la răspundere vinovații. Statele Unite sprijină o serie de investigații internaționale ale atrocităților comise în Ucraina. Printre acestea, se numără cele conduse de Curtea Penală Internațională, Organizația Națiunilor Unite și Organizația pentru Securitate și Cooperare în Europa (OSCE). Sprijinim și societatea civilă și ONG-urile care adună dovezi despre abuzurile care țin de nerespectarea drepturilor omului.

În data de 17 mai, Departamentul de Stat al SUA a lansat un nou „Observator al Conflictului” (Conflict Obervatory) pentru a aduna, analiza și publica pe scară largă dovezi ale crimelor de război și altor atrocități săvârșite de Rusia în Ucraina. Programul este menit să sprijine potențialele condamnări în instanțele naționale din Ucraina, instanțele din țări terțe, instanțele din SUA, și în alte tribunale relevante. La solicitarea Procurorului General al Ucrainei, sprijinim și o echipă de procurori și experți în crime de război internaționali, care oferă consultanță și sprijin autorităților din Ucraina pentru a strânge, păstra și analiza dovezi ale atrocităților, în vederea condamnării. Am contribuit la eforturile de  evaluare în teren (fact finding), prin Consiliul ONU pentru Drepturile Omului și prin Mecanismul „Moscova” al OSCE. În data de 13 aprilie, misiunea de experți în evaluarea în teren a OSCE a dat publicității un raport meticulos și convingător despre modul în care Rusia a încălcat drepturile omului și dreptul internațional umanitar și a comis abuzuri legate de nerespectarea drepturilor omului. Raportul menționa dovezi ale faptului că civilii au fost luați în vizor ca ținte directe, ale atacurilor asupra instituțiilor medicale, ale violurilor, execuțiilor, jafurilor și ale deportării forțate a civililor în Rusia. Avocatul Poporului pentru drepturile omului din Ucraina a semnalat faptul că forțele armate ruse au reținut și au violat în repetate rânduri numeroase fete și femei, iar unele au rămas însărcinate, ulterior; s-a spus că intenția ar fi fost ca victimelor să le fie frică de sex, pe viitor, și să nu mai nască niciodată următoarea generație de copii ucraineni.

Există un consens puternic la nivel internațional că modul în care se comportă statul rus este intolerabil, iar cei care se fac răspunzători nu trebuie să rămână nepedepsiți, pentru că au dezlănțuit o asemenea violență și pentru că au încălcat flagrant principiile care stau la baza păcii și securității internaționale. Împreună cu aliații și partenerii noștri, vom continua să lucrăm pentru a trage la răspundere pe cei vinovați de comiterea de crime de război și alte atrocități în Ucraina, folosindu-ne de toate instrumentele pe care le avem la dispoziție, inclusiv de urmărire penală, după caz. Este esențial ca cei din comunitatea internațională să continue să își coordoneze eforturile de adunare de dovezi despre aceste abuzuri, de analizare a probelor și de asigurare că sunt păstrate și catalogate. Mesajul nostru simplu către conducerea militară și politică a Rusiei, precum și către cei cu diferite funcții și grade militare, care comit crime de război sau alte atrocități este: lumea întreagă vă vede și veți fi trași la răspundere. Vom continua să furnizăm Ucrainei armele și echipamentele de care are nevoie pentru a se apăra și vom continua să oferim asistență umanitară pentru cei afectați de războiul brutal, lipsit de sens al Kremlinului.

Continue Reading

EDITORIALE

Op-ed | Ambasadorul britanic Andrew Noble: Negocierea Protocolului privind Irlanda de Nord trebuie să respecte ambele uniuni, Regatul Unit și Uniunea Europeană

Published

on

© UK Embassy Bucharest

de Andrew Noble, ambasadorul Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord în România

Pacea și stabilitatea au fost câștigate cu greu în Irlanda de Nord. Cea mai mare parte a progreselor pe care le-am văzut se bazează pe Acordul de la Belfast (Acordul din Vinerea Mare), care a marcat triumful compromisului și al toleranței după decenii de instabilitate.

Prioritatea Regatului Unit este să susțină acest acord în toate dimensiunile sale. Acesta a creat un guvern de împărțire a puterii la Stormont pe baza consimțământului și a parity of esteem (dreptul unui cetățean de a se identifica legal ca britanic, irlandez sau amândouă) pentru toate comunitățile, a intensificat cooperarea Nord-Sud în Irlanda și a consolidat acordurile de cooperare Est-Vest.

Funcționarea cu succes a Acordului de la Belfast (Acordul din Vinerea Mare) și a instituțiilor sale este crucială pentru progresul continuu al Irlandei de Nord. Însă aceste reglementări sunt supuse unor presiuni din ce în ce mai mari, deoarece Executivul Irlandei de Nord nu funcționează pe deplin. Acest lucru se datorează faptului că Protocolul Irlandei de Nord nu beneficiază de sprijinul necesar într-o parte a comunității.

Chiar dacă Protocolul nu a fost încă pus în aplicare în totalitate din cauza perioadelor de grație și a drepturilor de servitute, problemele practice sunt evidente.

Procedurile vamale pentru circulația mărfurilor în Regatul Unit au făcut deja ca întreprinderile să se confrunte cu o birocratie si costuri semnificative. Multe întreprinderi britanice și-au retras produsele de la vânzare în Irlanda de Nord, iar unele au renunțat deja să mai facă afaceri acolo. În timp ce încercăm să înaintăm cu redresarea economică post-Covid, normele privind impozitarea înseamnă că cetățenii din Irlanda de Nord nu pot beneficia pe deplin de aceleași decizii economice ca toți ceilalți cetățeni din țara noastră. Această situație este în mod clar inacceptabilă și nesustenabilă, iar acest lucru nu poate fi tolerat de niciun guvern responsabil.

Astfel de probleme au contribuit la creșterea preocupării cu privire la subminarea relației dintre Marea Britanie și Irlanda de Nord. Fără rezolvarea acestor probleme și a altora, nu vom putea restabili Executivul și nu vom putea păstra progresul obținut cu greu prin Acordul din Vinerea Mare de la Belfast.

Preferința noastră este să ajungem la un rezultat negociat cu UE. Am lucrat neobosit în acest scop și vom continua să facem acest lucru. Regatul Unit este angajat în negocieri cu UE în acest scop de aproape 18 luni.

Regatul Unit a propus ceea ce noi considerăm a fi o soluție cuprinzătoare și rezonabilă pentru a îndeplini obiectivele Protocolului. Aceasta include un sistem de comercianți de încredere care să furnizeze UE date comerciale în timp real, oferindu-le încrederea că bunurile destinate Irlandei de Nord nu intră pe piața unică a UE.

Soluția propusă de noi ar îndeplini obiectivele inițiale privind Protocolul, atât ale noastre, cât și cele ale UE. Aceasta ar aborda fricțiunile din comerțul Est-Vest, protejând în același timp Piața Unică a UE și Acordul de la Belfast.

Provocarea constă în faptul că rezolvarea reală a problemelor necesită o modificare a Protocolului în sine, deoarece redactarea actuală a acestuia împiedică punerea în aplicare a acestor soluții, însă mandatul UE nu permite modificarea Protocolului. De aceea, deși salutăm spiritul actualelor propuneri ale UE, acestea pur și simplu nu sunt capabile să abordeze problemele fundamentale.

Obiectivul nostru comun trebuie să fie acela de a găsi o soluție care să poată beneficia de cel mai larg sprijin intercomunitar posibil în anii următori și să protejeze Acordul din Vinerea Mare de la Belfast în toate dimensiunile sale. Acesta este motivul pentru care ne-am anunțat intenția de a introduce, în cursul săptămânilor viitoare, o nouă lege care să aducă Protocolului modificări necesare și specifice.

În paralel cu introducerea acestei noi legi, rămânem deschiși la continuarea discuțiilor cu UE, dacă putem obține același rezultat printr-o soluție negociată; vom continua să colaborăm cu Uniunea Europeană.

Cu toate acestea, pentru a răspunde la situația foarte gravă și serioasă din Irlanda de Nord, este necesar să acționăm pentru a ne asigura că instituțiile pot fi restabilite cât mai curând posibil.

Nu este vorba despre eliminarea Protocolului. Scopul nostru este să îndeplinim obiectivele declarate ale Protocolului. Vom consolida acele prevederi care funcționează în cadrul Protocolului, corectându-le în același timp pe cele care nu funcționează.

Rămânem deschiși la o soluție negociată, dar urgența situației înseamnă că nu ne putem permite să mai amânăm.

În calitate de guvern suveran al Irlandei de Nord, Regatul Unit are responsabilități clare în ceea ce privește asigurarea parity of esteem (dreptul unui cetățean de a se identifica legal ca britanic, irlandez sau amândouă) și protecția drepturilor economice. UE nu va fi afectată negativ în niciun fel – așa cum am asigurat protecția Pieței Unice a UE încă de la existența protocolului.

Trebuie să restabilim prevalența Acordului de la Belfast în toate dimensiunile sale ca bază pentru restaurarea Executivului. Vom face acest lucru prin măsuri tehnice menite să atingă obiectivele declarate ale Protocolului, adaptate la realitatea din Irlanda de Nord.

Vom face acest lucru într-un mod care să respecte în mod fundamental ambele uniuni: cea a Regatului Unit și cea a UE. Și ne vom respecta angajamentele față de toate comunitățile din Irlanda de Nord.

În calitate de co-semnatar și co-garant al Acordului din Vinerea Mare de la Belfast, Regatul Unit va lua deciziile necesare pentru a menține pacea și stabilitatea.

Continue Reading

EDITORIALE

Op-ed | Comisarul european pentru educație anunță o nouă viziune pentru învățământul superior din UE: Legitimația europeană de student

Published

on

Editorial semnat de Mariya Gabriel, comisarul UE pentru inovare, cercetare, cultură, educație și tineret.

Avem o viziune pentru învățământul superior din UE,

viziune care se poate realiza numai dacă studenții și cadrele didactice se pot deplasa fără probleme de la o universitate la alta, dintr-un stat membru în altul, pentru a dobândi cea mai valoroasă experiență de învățare și de predare. Pentru că nimic nu stimulează mai mult decât expunerea la idei, medii academice și abordări diverse.

Desigur, mulți beneficiază deja de oferte de mobilitate, dar sunt obligați să se ocupe de formalități administrative, de exemplu pentru cursurile aprobate sau recunoașterea creditelor, ceea ce poate părea copleșitor și îi poate descuraja încă de la început să își depună candidatura.

Am dorit să modernizăm și să simplificăm procesul.

Așadar, cu ocazia celei de-a 35-a aniversări a programului Erasmus +, am făcut un pas înapoi și ne-am întrebat:

cum ar fi dacă ar exista o modalitate simplă de a permite recunoașterea identității și a statutului unui student, ceea ce i-ar oferi acces direct la serviciile destinate studenților în întreaga UE? Și cum poate fi legată această modalitate de schimbul digital securizat de informații privind studenții între instituțiile de învățământ superior care participă la programul Erasmus +? Cum putem face experiența Erasmus + și mai plăcută pentru toți cei care doresc să studieze, să efectueze stagii sau ucenicii în străinătate sau să participe la schimburi de personal în toate domeniile educației, formării, tineretului și sportului?

Iată cum s-a născut inițiativa privind legitimația europeană de student.

Prin intermediul acesteia, digitalizăm tot ceea ce este legat de organizarea mobilității studenților în cadrul programului Erasmus +, de la furnizarea de informații și procedurile de depunere a candidaturilor până la recunoașterea creditelor, de la schimburile de date ale studenților până la semnătura digitală a documentelor.

Într-adevăr, este vorba de o schimbare majoră.

Pentru a ne transforma viziunea ambițioasă în realitate, am conceput patru acțiuni corelate, fiecare abordând o nevoie specifică:

În primul rând, avem legitimația europeană de student, care a dat acestei inițiative numele pe care îl poartă. Am creat un instrument care poate garanta un schimb sigur de informații privind studenții și le permite acestora din urmă să se deplaseze fără probleme între instituțiile de învățământ superior. Totuși, legitimația le poate oferi studenților mult mai multe posibilități, cum ar fi accesul la cursuri și servicii online oferite în alte instituții de învățământ superior decât cea în care studiază. Această versiune îmbunătățită a legitimațiilor de student naționale existente a avut un început promițător: până în prezent, 2,6 milioane de studenți și-au transformat legitimațiile în legitimații europene de student. Până în 2025, toți studenții din Europa ar trebui să se poată bucura de avantajele oferite de legitimația europeană de student, care le poate oferi, de asemenea, acces la biblioteci, transport și cazare sau reduceri la activitățile culturale în întreaga UE.

Pentru a le permite studenților să își autentifice statutul la nivel transfrontalier și la nivelul instituțiilor, a fost nevoie de un identificator digital al studenților sigur și fiabil: Comisia a sprijinit demersul, furnizând un instrument european de identificarea electronică a studenților, care asigură autentificarea locală și accesul global la servicii.

Aplicația Erasmus + completează legitimația și identificarea electronică, prin care studenții pot accesa cu ușurință informațiile utile necesare înainte, în timpul și după mobilitate. Aplicația este, de asemenea, un spațiu de întâlnire online în care studenții se pot conecta și pot discuta despre experiențele lor. Am lansat aplicația modernizată în 2021, pe care au descărcat-o, până în prezent, peste 160 000 de studenți.

Discutând cu studenți din întreaga UE, am avut plăcerea să aflu ce impact pozitiv au avut aceste măsuri asupra experienței lor Erasmus +.

Daniela Baciu de la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară din Cluj-Napoca, care a participat la studii Erasmus + la Napoli, în Italia, pe perioada semestrului de primăvara al anului 2018, și la un stagiu Erasmus + la Zagreb, în Croația, în vara anului 2019, mi-a împărtășit opinia sa:

„Candidatura mea și toate documentele solicitate pentru programul de mobilitate (2017/2018) au fost depuse pe suport de hârtie. Un an mai târziu însă, în 2019, când m-am înscris la stagiul Erasmus +, lucrurile arătau altfel: universitatea mea a încheiat un contract de studii online. Am văzut în mod clar un progres semnificativ. Fiecare procedură, fiecare semnătură sau modificare s-a realizat foarte ușor (chiar și prin telefon) atât pentru mine, cât și pentru tutorele meu din țara-gazdă. Am fost foarte încântată că mobilitatea mea a devenit mai ecologică, în concordanță cu tendințele de digitalizare, și, bineînțeles, foarte accesibilă oriunde m-aș afla. Totul se găsește într-un singur loc (în contul meu). Cred că este una dintre cele mai remarcabile îmbunătățiri de până acum în ceea ce privește documentele legate de mobilitate.

Am căutat, de asemenea, modalități de creștere a eficienței procedurilor administrative. Prin urmare, am inclus în inițiativă rețeaua Erasmus Without Paper. În prezent, peste 3 000 de instituții de învățământ superior din întreaga UE fac schimb de date online prin intermediul acestei rețele, semnează acorduri de cooperare cu alte universități și încheie contracte de studii cu studenții care participă la programe de mobilitate. Ne dorim ca toate universitățile din UE să fie conectate până în 2023.

Suntem mai aproape ca oricând de realizarea obiectivului de gestionare modernă și eficientă a mobilității. Acest fapt nu va duce doar la o simplificare majoră a procedurilor pentru toți cei implicați, ci va îmbunătăți, de asemenea, calitatea educației în UE și va crea condițiile necesare pentru a stimula în mod semnificativ mobilitatea studenților, în conformitate cu obiectivele Spațiului european al educației.

Continue Reading

Facebook

ROMÂNIA12 hours ago

Prințul Charles, primit la Palatul Victoria. Nicolae Ciucă: Companiile britanice sunt așteptate să investească în energia verde

COMISIA EUROPEANA15 hours ago

Ajutor de stat: Comisia Europeană aprobă o schemă românească în valoare de 300 milioane euro menită să sprijine entitățile agroalimentare în contextul pandemiei de COVID-19

COMISIA EUROPEANA15 hours ago

Ucraina: Comisia Europeană propune norme pentru confiscarea activelor oligarhilor ruși și incriminarea încercărilor de eludare a măsurilor restrictive impuse de UE

MAREA BRITANIE15 hours ago

Klaus Iohannis și Prințul Charles au discutat despre Parteneriatul Strategic româno-britanic și dezvoltarea unor proiecte educaționale privind schimbările climatice

Cristian Bușoi16 hours ago

Eurodeputatul Cristian Bușoi: Portugalia poate fi un exemplu pentru România în ceea ce privește energia regenerabilă

U.E.16 hours ago

Ministrul ungar de externe: Amenințările cu închiderea rutelor de tranzit ale petrolului și gazului natural pun în pericol unitatea UE

CONSILIUL UE17 hours ago

UE pregătește Balcanii de Vest și Turcia pentru viitoarea lor participare la semestrul european: Dialogul privind politica economică are o importanță deosebită

COMISIA EUROPEANA17 hours ago

Fondul european de apărare: Comisia Europeană mobilizează un miliard de euro pentru a reduce decalajele și a stimula inovarea în domeniul apărării

COMISIA EUROPEANA17 hours ago

REPowerEU: Comisia Europeană înființează Grupul operativ al platformei energetice a UE pentru a asigura aprovizionarea alternativă

ȘTIRI POZITIVE18 hours ago

Jurnaliștii de la New York Times, călătorie în ”Alpii transilvăneni, ascultând pașii zimbrilor”

COMISIA EUROPEANA2 days ago

”Cooperarea globală reprezintă antidotul pentru șantajul Rusiei”, subliniază Ursula von der Leyen la Forumul Economic Mondial, de unde a transmis că UE va sprijini ”Ucraina să renască din cenușă”

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI2 days ago

Marian-Jean Marinescu pledează pentru o guvernanță europeană pentru coridorul Rin-Dunăre: Dacă un stat nu investește, atunci se blochează

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI2 days ago

Eurodeputatul Marian-Jean Marinescu: Comisia Europeană va include hărțile de infrastructură din R. Moldova, Ucraina și Georgia în Regulamentul TEN-T. Parlamentul European va lucra rapid pe această propunere

ROMÂNIA3 days ago

Nicolae Ciucă, după întâlnirea cu reprezentanții OCDE: Măsurile de simplificare a licențierii activității mediului de afaceri aduc o creștere de 4% a PIB-ului pe cap de locuitor

ROMÂNIA6 days ago

Marcel Ciolacu: România trebuie să aibă capacitatea de absorbţie a mărfurilor din Ucraina către UE şi zona non-UE

G76 days ago

Sprijin pentru Ucraina: G7 promite 19,8 miliarde de dolari pentru a menține pe linia de plutire economia ucraineană devastată de războiul declanșat de Rusia

U.E.7 days ago

Viktor Orban consideră că ”anul 2024 va fi unul decisiv, al marelui test”: Conservatorii trebuie ”să recucerească instituțiile” din Bruxelles și Washington

NATO7 days ago

Klaus Iohannis și Nicolae Ciucă salută prezența militarilor portughezi în România: Realitatea ne determină să consolidăm mai departe apărarea NATO în regiunea Mării Negre

Eugen Tomac7 days ago

Eugen Tomac, pledoarie pentru R. Moldova în Parlamentul European: Locul acesteia este în UE. Poporul său este unul european

ONU7 days ago

Bogdan Aurescu a propus, la ONU, realizarea unui coridor internațional de transport pentru facilitarea exporturilor de produse alimentare din Ucraina

Team2Share

Trending