Connect with us

EVENIMENTE

Egemen Bagis, negociatorul sef al Turciei cu UE, despre aderarea Romaniei la Schengen: Nu va temeti sa ridicati vocea in Europa

Published

on

E.S. domnul Egemen Bağış, Ministru pentru Afaceri Europene şi Negociator Şef al Turciei, a oferit, joi, 19 aprilie 2012, o noua demonstratie de forta si arta a diplomatiei, in cadrul conferintei “Viitorul relaţiilor Turciei cu Uniunea Europeană. Noi provocări  şi oportunităţi”  organizate la sediul Reprezentantei Comisiei Europene in Romania. Aflat la Bucuresti la invitatia omologului sau roman, Leonard Orban, Bağış a reluat cateva dintre temele pe care le-a sustinut intr-un excelent discurs tinut in urma cu doi ani in aula BCU, la evenimentul organizat la acea vreme de Ambasada Republicii Turce si Institutul European din Romania.

Relaxat, dar ferm si categoric, diplomatul turc a expus pozitia tarii sale fata de prelungitele proceduri de negociere cu Uniunea European, atitudinea adoptata fata de apropiata presedintie cipriota a UE si a dat chiar sfaturi romanilor, in legatura cu cea mai buna pozitie de adoptat pe subiectul aderarii la Schengen.

 

Egemen Bagis, Ministru pentru Afaceri Europene şi Negociator Şef al Turciei

  • Romania este un prieten adevarat, vecin si aliat si speram ca va continua sprijinul in procesul de aderare la UE si sa ne reunim efort in cadrul UE.
  • A fost o vizita fructuoasa, am discutat cu dl Orban, cu ministrul de externe, cu Primul ministru
  • Incercam sa devenim membru din 1999, depunem multe eforturi

 

Cum i-a invatat premierul Boc pe truci sa negocieze cu UE

  • Nu pot uita vizita de acum doi ani, cand l-am vazut pe premierul Boc. A semnat atunci decizii dificile din cauza crizei economice
  • A marit taxele, a taiat salarii, nu era cea mai buna zi. Mi-am dat seama ca mintea lui era in alta parte. Am spus ca am vazut o situatie mult mai grea in Turcia, dar deciziile bune au facut din Turcia una dintre cele mai dezvoltate economii din Europa
  • S-a intors si a spus: va dau si eu un sfat: nu faceti tot ce va spun europenii sa faceti
  • A fost o zi importanta pentru  educatia mea
  • Acum avem 13 capitole deschise, 17 sunt blocate politic
  • Cele trei capitole pe care le am deschis sunt cele pe care tari precum Romania le-au lasat la sfarsit
  • Suntem impinsi sa luam masuri care au legatura cu economia, spunem lasati-ne sa facem Turcia o tara mai buna. Apoi, daca dispar ratiunile politice vom fi gata.

Despre problemele UE

  • Europa trece prin vremuri economice grele. Am spus mereu ca UE e dietetician.  Cand iti faci exercitiile, respecti indicatiile, iata ca avem 27 de state sanatoase democratic.
  • Problemele economice sunt din cauza modului in care se aplica regulile europene. Statele care au inselat regulile europene au probleme acum
  • Daca si doctorul are probleme, nu e de vina reteta
  • Prosperitatea e ridicata in Europa pe cap de locuitor.
  • UE e inca cel mai bun loc pt un viitor stralucitor. Noi vedem UE ca cel mai mare proiect de pace al umanitatii, nu ca un proiect politic sau economic
  • Este cel mai mare proiect de pace umanitar, dar e continental. Trebuie consolidat ca proiect global
  • Cu influenta Turciei alaturi, cea a UE creste

Turcia, un pod pentru Europa

  • Lumea se schimba. Unii ii spun trezirea, primavara araba
  • Sa nu intre UE in toamna. Turcia poate schimba vremea in Europa. Crestem economic cu opt la suta in ultimii ani
  • Companiile turcesti pot furniza servicii si bunuri pt 1,7 miliarde de oameni
  • Turcia a fost mereu un pod pentru Europa
  • Podul are nevoie de picioare puternice.
  • Avem o responsabilitate militara, inclusiv in zona de combatere a terorismului
  • Relatiile noastre comerciale cresc in zona Caspica, Orientul Apropiat, Asia Centrala, nu inseamna ca scade cea cu Europa
  • Europa imbatraneste. Media de varsta este de 44 de ani in UE, 34 in Turcia.
  • Turcia are o putere importanta militara, este implicate in combaterea terorismului. Aparam aceleasi valori, iar oamenii spun: suntem buni sa ne varsam sangele pt ei, dar nu suntem buni sa putem trai cu ei?

Turcia, model pentru tarile arabe

  • Primavara araba: Cei care isi risca viata acolo au facut-o pt drepturile omului. Turcia e model pt ei. Arabii spun despre noi: Au aceeasi geografie, religie, caracteristici, dar au democratie, presa libera, sindicate, societate civila. De ce sa nu avem si noi?
  • Succesul Turciei vine si din faptul ca este soft power
  • Am luat masuri pentru protectia minioritatilor de greci si armeni
  • Aceste reforme au avut loc pe fondul regulilor europene
  • Turcia este mai prospera si transparenta pt aliati, vecini, iar Europa a fost si pt noi o sursa de inspiratie
  • Relatiile sunt bazate pe o platforma buna

Cei care cred ca prin dificultati indeparteaza Turcia gresesc

  • Sunt multe probleme de rezolvat, ce nu s-a cerut Ciprului se cere acum Turciei
  • Nu avem suficiente informatii
  • Turcia e singura tara care are nevoie de viza pt Bucucresti
  • Toate  aceste lucruri demotiveaza populatia
  • 92 la suta cred ca Europa nu e o solutie
  • Cei care cred ca prin dificultati indeparteaza Turcia gresesc
  • Unele tari au terminat in opt ani negocierile de aderare
  • Altele au terminat negocierile, dar nu au intrat
  • Optiunile Turciei nu sunt azi
  • Acum ne concentram pe proces, care e mai important decat rezultatul
  • Incercam sa ajutam rezolvarea problemelor Europei
  • Unanimitatea a paralizat Europa
  • Fiecare decizie importanta are nevoie de unanimitate
  • Asta a creat goluri

Daca arde casa vecinului, ajuta-l, ca poate ia foc si casa ta

  • 50 la suta din comertul Turciei e cu UE
  • 60 la suta din turisti provine din UE
  • 57 la suta din investitiile straine sunt din UE
  • Problemele noastre sunt si ale voastre. Este ca in efectul bataii de aripi  de fluture
  • Vrem prosperitate si pace pt toti . As vrea sa vad tari precum Macedonia, Kosovo in UE inaintea noastra. UE si NATO sunt ancore de stabilitate.
  • Avem un proverb in Turcia:  daca arde casa vecinului, ajuta-l, ca poate ia foc si casa ta

Criza economica, un avantaj pentru Turcia in negocierile cu UE

  • Intrebat in ce masura criza economica financiara avantajeaza pozitia de negociere a Turciei cu UE, daca a simtit asta in dialogul cu negociatorii UE, diplomatul turc a raspuns:
  • Cresterea economica din Turcia, de sase ori mai mare decat in UE, a schimbat tonul meu.
  • Cand am spus ca am mai multa incredere, am realizat ca avand dreptate nu e suficient, e important sa fii puternic
  • Acum trei ani am ridicat problema vizelor si nu ma asculta nimeni. Acum ni s-au oferit facilitari, dar eu vreau liberalizare
  • Stiu ca oamenii mei merita altceva decat un standard dublu, nicio alta tara nu a trecut prin asa ceva
  • Si atitudinea lor s-a schimbat. Pe masura ce esti mai puternic, esti mai ascultat. Si rusii s-au schimbat, pt ca cetatenii nostri merg sa cheluiasca si sa investeasca la ei

Romania sa nu se teama sa ridice vocea

  • Sfatul meu e ca Romania sa fie la fel de egala ca Germania, Italia, Spania, Franta. Romania nu trebuie sa se teama sa ridice vocea.
  • Ati trecut prin dificultati, sunteti stat membru cu drepturi depline.
  • Nu trebuie sa va lasati afectati de politica interna electorala din unele state
  • Turcia nu va ingheta niciodata relatiile cu UE, ci cu Presedintia UE, daca e preluata de Cipru
  • Tara candididata intalneste presedintia rar, daca deschidem sau inchidem capitole sau avem dialog
  • Relatia cu Parlamentul European, Comisia, statele mebre continua
  • Cu o tara pe care nu o recunoastem, la presedintie nu o putem lua in serios
  • Daca se reunesc(cele doua state – nr), vom lucra cu placere si ca presedintie

 

 

Ministrul Afacerilor Europene, Leonard Orban:

  • Dupa decembrie 2011, cand s-a semnat parteneriatul strategic cu Turcia, am trecut la implementare
  • Ieri am semnat memorandumul de intelegere pt asistenta in domeniul afacerilor europene oferita de  Romania
  • Este vorba despre sprijn in negociere si asistenta pt procesul de armoniz legislativa
  • Vom avea ocazia sa dam un sprijin concret
  • Ca fost negociator, indiferent cat de complicate ni se pareau solicitarile si obligatiile, am realizat ca aceste au fost in favoarea statului roman
  • Chiar daca in prima faza au fost destui care au inteles obligatiile ca fiind costuri asumate de Romania, ele de fapt s-au dovedit beneficii si avantaje reale. De exemplu politica de concurenta, achizitii publice
  • Daca aveam si un capitol specfic de achizitii publice, poate nu ne confruntam cu atatea dificultati in absorbtia fondurilor europene
  • Stiu cat de greu a fost in 2003 si 2004 sa se accepte schimbarea dramatica a relilor de ajutor de stat
  • A fost in interesul nostr
  • Sfatul meu e ca nu trebuie sa ne ferim sa deschidem capitole chiar daca par dure, daca par sa aduca economiei anumite probleme
  • Cu cat mai repede se iau masurile, cu atat e mai bine se avanseaza in proces
  • Am invatat ca indiferent cat de bine negociezi, tot se vor gasi voci care te vor acuza ca ai acceptat prea repede unele solutii, ca nu le-ai gasit cele mai bune, ca ai negociat in genunchi
  • De exemplu cumpararea terenurilor agrocole de catre  cetateni ai  statelor membre
  • Acum e dezbatere in unele zone din Romania, daca nu exista posibilitatea de a solicita renegocierea acestei prevederi. E comlicat, ar fi un nou proces de modificare si ratificare a Tratatatului in toate statele membre
  • Era in avantajul nostru daca era mai debreme
  • Indiferent cine prelucreaza pamantul, nu il baga in buzunar si pleaca din tara
  • Negociatorii trebuie sa aiba curaj si forta nu doar fata de colegii din decizie, dar si fata de opinia publica
  • Sa aiba forta si indrazneala de a explica. Punand pe masa toate optiunile, e cel mai bine pt un negociator
  • Provocarea politicii de largire a UE, care este una dintre cele mai putin populare politici in UE
  • A devenit hulita in unele state membre
  • Poti prezenta multe exemple pt a arata ca de ultima largire cu 12 state au beneficiat toate statele membre
  • Ai senzatia ca mai degraba au beneficiat unele state membre si mai putin noile state
  • Am identificat un recent studiu in Polonia.
  • Din fondurile absorbite de Polonia, mai mult de 60 la suta s-au derulat prin companii din Vest, in principal Germania
  • In ciuda acestor cifre, la nivelul populatiei statelor membre, exista sentimentul predominant negativ.
  • De multe ori, din interese de diferite feluri, politicienii au dat vina pe politica de largire penru esecurile proprii.
  • In unele state membre, e frapanta sau greu de acceptat aceasta atitudine duplicitara a politicienilor, care prefera sa arate cu degetul la lucratorii de afara si nu recunosc
  • deciziile gresite care au influentat piata muncii
  • Criza a amplificat aceste tendinte si a introdus mai multe obstacole in politica de largire
  • Unii spun ca vor parteneriat privilegiat pentru Turcia, nu un loc alaturi de noi
  • E evident ca strategic, securitar, adearea Turciei la UE reprezinta un interes fundamental pt noi

 

Seful Reprezentantei Comisiei Europene in Romania, Niculae Idu, a prezentat un scurt istoric al relatiilor dintre UE si Turcia:

  • Statut de tara candidata la 1999 obtinut la Helsinki
  • Octombrie 2005 – incep negocierile de aderare
  • Fata de 35 de capitole de negociere, sunt deschise 13, iar capitolul 25-stiinta si cercetare este inchis provizoriu
  • 18 capitole inghetate pe perioada nedefinita
  • Trei au ramas pentru a fi deschise pe baza eforturilor Turciei pentru realizarea obiectivelor
  • Decizia Consiliului European din decembrie 2011: s-a adoptat Agenda Pozitiva, instrument de revigorare a negocierilor pentru aderare, punerea unei noi baze de accelerare a procesului de negociere

 

 

 

 

 

 

 

EVENIMENTE

„Importanța preluării de către România a Președinției Consiliului UE”. Conferință organizată la București de Marea Lojă Națională din România, în cadrul seriei de conferințe și dezbateri „Viitorul României”

Published

on

Marți, 19 martie, a avut loc conferința cu tema „Importanța preluării de către România a Președinției Consiliului UE”, din seria de dezbateri “Viitorul României”, lansată de Marea Lojă Națională din România.

Lectorii prezenți la eveniment au fost profesorul Vasile Pușcaș – fost negociator șef al României cu UE și fost ministru delegat al Afacerilor Europene în guvernul Adrian Năstase, Cristian Diaconescu – fost ministru Afaceri Externe, Răzvan Buzatu – expert în afaceri europene și globale și Dan Cărbunaru – director Calea Europeană, cea mai mare comunitate media în domeniul afacerilor europene și al relațiilor transatlantice din România și una dintre cele mai mari din Europa.

Fiecare speaker a evidențiat într-un mod obiectiv dar și subiectiv în același timp prioritățile președinției române la Consiliul Uniunii Europene, încercând să ofere o imagine cât mai creionată a întregului exercițiu pe care îl exercită România timp de 6 luni.


,,Această președinție este un drept și o obligație conform tratatului. Este pentru România ceva inedit, pentru că este pentru prima dată când intră în acest exercițiu. Constatăm ca în 2 luni de zile s-a reușit deja finaliarea a zeci de dosare. Acest lucru a fost posibil datoriă interesului crescut al  insituțiilor europene care doresc să finalizeze cât mai multe dosare, pentru că atunci când se termină mandatul, dosarul neîncheiat trebuie să pornească de la zero. Ineditul președinției este că se desfășoară într-un context cu totul deosebit, ne referim că UE în continuare se află într-o criză existențială și nu mă refer doar la Brexit. Brexit doar argumenteză această criză a Uniunii Europene.”

Vasile Pușcaș, fost negociator șef al României cu UE și fost ministru delegat al Afacerilor Europene în guvernul Adrian Năstase



România dacă s-ar implica cu profesionalism în problema Brexit, ar câștiga un beneficiu de imagine, poate și mai mult pentru următorii 10-15 ani. Precizez că, pentru relația bilaterală, Marea Britanie este cât se poate de utilă și necesară. Marea Britanie a fost foarte aproape de România în procesul de preaderare la NATO. Marea Britanie împărtășește aproape 90% din preocupările României în ceea ce privește riscurile și amenințările de la Est. O prioritate foarte importantă a președinției române, pe care din păcate cred că o va prelua viitoare președinție a Consiliului Uniunii Europene, este migrația. Temă aproape fundamentală în ceea ce privește alegerile europarlamentare. Beneficiul de imagine al președinției române, în sens substanțial, este o uriașă oportunitate pentru România și m-aș bucura să fie folosită.”

Cristian Diaconescu, fost ministru Afaceri Externe



,,Trio-urile președințiilor la Consiliul UE au fost realizate începând cu 2014, cu scopul de a exista o continuitate, având în vedere că UE își construiește strategia pe 10 ani. În perioada 2007-2013, pe site-ul Comisiei Europene la direcția generală pentru politică regională erau o serie de hărți, care erau fragmentate, fără frontiere și nu din motive politice, pur și simplu din punct de vedere administrativ, acestea au fost gândite ca pe măsură ce Europa va fi mai fragmentată, ea va fi din ce în ce mai integrată, iar această fragmentare ducea la construcția acelui element pe care l-am menționat la început, respectiv Statele Unite ale Europei. Numai că a fost un vis, acest vis s-a destrămat la un moment dat și încercăm în momentul de față să îl reluăm la Sibiu, chiar de ziua Europei cu minți luminite. Avem scânteia de geniu în noi, avem elemente care ne pot pune în puncte esențiale de dezvoltare ca popor.”

Răzvan Buzatu, expert în afaceri europene și globale



Nu este mai potrivit să vorbim despre minciună în legătură cu temele europene, decât în această perioadă în care România aflată pentru prima dată la președinția rotativă a Consiliului Uniunii Europene și-a asumat inclusiv combaterea Fake News-ului, combaterea propagandei și combaterea unor forme de răzvboi hibrid, care iau la țintă statele civilizate și europene mai ales atunci când există o miză reală, adică alegerile europarlamentare. România gestionează un dosar important, dar din păcate nu va putea să il finalizeze la timp, vorbim despre Cadrul Financiar Multianual, care prezintă un buget de 1000 de miliarde de euro. Apartenența noastră la Uniunea Europeană este un tren în care ne-am urcat în ultimul vagon. Pentru cei care se vor grăbi să spună că Uniunea Europeană nu ne oferă bani, este bine să îi întrebe pe cei care au gestionat banii europeni în ultima perioadă în România, să vadă cum reușim să fim aprope de media europeană, dar să avem restanțe în domenii mari, precum infrastructură. În negocierile care vor urma, România se pare că va primi mai mulți bani europeni, pe care nu reușește să îi cheltuiască. Este un paradox pozitiv, în sensul că este o nouă șansă pe care o mai avem. Poiectul de comunicare antioccidental și antieuropean în România este o cutie a pandorei, pe care, o dată deschisă, nu știu cine ar mai putea să o închidă cu forțe interne.”

Dan Cărbunaru, director Calea Europeană


Pentru a facilita clarificarea unor aspecte privind probleme majore care preocupă România de azi, Marea Lojă Națională din România organizează o serie de conferințe si dezbateri, într-un larg cadru, cu implicarea societății civile și a factorilor interesați.

Conferințe anterioare:

Marea Lojă Națională din România lansează seria de dezbateri “Viitorul României”, pe teme importante și de actualitate pentru societatea românească

FOTO: Radu Bălănescu, Marele Maestru al Marii Loji Naționale din România

VIDEO ,,Locul și Rolul elitelor în conducerea statelor democratice”. Conferință organizată la București de Marea Lojă Națională din România, în cadrul seriei de conferințe și dezbateri „Viitorul României”

 

Continue Reading

EVENIMENTE

Institutul Aspen România și GMF organizează, la București, o nouă ediție Atlantic – Black Sea Security Forum, eveniment dedicat revenirii la competiția între marile puteri globale

Published

on

© Aspen Institute Romania

Institutul Aspen România, în parteneriat cu biroul din București al German Marshall Fund al Statelor Unite, organizează Atlantic-Black Sea Security Forum – The New Great Game? Return of Power Politics, un eveniment internațional la nivel înalt, care va avea loc pe 21 martie, începând cu ora 9:00, la Palatul Cercul Militar Național, Sala de Marmură, informează un comunicat remis CaleaEuropeană.ro.

Evenimentul se bucură de sprijinul Ministerului Apărării Naționale și al NATO, în calitate de parteneri instituționali.

Atlantic – Black Sea Security Forum se adresează și servește decidenților, experților și publicului general, oferind o platformă regională pentru gândirea în perspectivă a politicilor economice și de securitate.

Printre speakerii confirmați se regăsesc: Gabriel Leș, Ministrul Apărării Naționale; Teodor Meleșcanu, Ministrul Afacerilor Externe; Bekim Maksuti, Ministrul Adjunct al Apărării, Republica Macedonia de Nord; Colonel Scott A. Weston, Atașat Militar al Statelor Unite ale Americii în România; Comandor Neville McNally, Atașat Militar al Marii Britanii în România; Viceamiral Dr.Alexandru Mîrșu, Șeful Statului Major al Forțelor Navale; Stephen Flanagan, Senior Political Scientist, RAND Corporation;Constantin Ionescu, Consilier de Stat – Departamentul Securităţii Naţionale și Directorul Oficiului Informaţii Integrate, Administrația Prezidențială; Bogdan Belciu, Partener Pwc România; Thierry de Boisvilliers, Director Departament Marketing, Divizia de Elicoptere de Luptă – Airbus; Alina Bârgăoanu, Expert în cadrul grupului de lucru european pentru elaborarea strategiei de combatere a fenomenului știrilor false; General Patrick Destremau, Director al Institutului de Înalte Studii de Apărare Naționale și Învătământ Militar Superior, Franța; Levan Dolidze, Fondator și Director, Centrul Georgian pentru Securitate și Dezvoltare.

Evenimentul reflectă atât deteriorarea mediului general de securitate, cât și creșterea relevanței zonei extinse a Mării Negre. Provocările la adresa securității europene și transatlantice au crescut recent numai din cauza actorilor externi agresivi, a evoluțiilor complicate din interiorul  UE și a unei relații complicate între Europa și Statele Unite. Brexit-ul, agresivitatea rusă  din Marea Neagră și Marea Azov și războiul său hibrid care evoluează, evoluții neașteptate în cadrul administrației SUA, evoluțiile politice din cadrul UE contribuie la un peisaj de securitate precar și solicită răspunsuri mai ferme și mai concertate.

În plus, conceptul de Politică de Securitate și Apărare Comună a intrat în vocabularul european, dar  cuvintele sunt susținute de prea puțină acțiune și strategie, în ciuda unei nevoi crescute de viziune și eforturi susținute în această direcție. În acest context, aniversarea a 70 de ani de la fondarea NATO din acest an creează o oportunitate ideală pentru o nouă perspectivă de securitate.

Continue Reading

EVENIMENTE

Reprezentanța Comisiei Europene prezintă recomandările UE privind prioritățile de investiții ale României în perioada 2021-2027 (LIVE, 22 martie, ora 14:00)

Published

on

© Comisia Europeană

Reprezentanța Comisiei Europene organizează vineri, 22 martie, un eveniment dedicat priorităților de investiții ale României în perioada 2021-2027, dezbaterea având loc în condițiile în care Comisia Europeană a publicat, în premieră, în Raportul de țară privind România și un ghid în care prezintă și analizează idei pentru a facilita prioritățile de investiții, inclusiv la nivelul politicii de coeziune pentru Cadrul Financiar Multianual 2021-2027.

Evenimentul va fi transmis LIVE pe CaleaEuropeană.ro vineri, 22 martie, începând cu ora 14:00.

Evenimentul va consta într-un prim schimb de opinii între Comisia Europeană și autoritățile române privind  prioritățile de investiții aferente politicii de coeziune în perioada de programare 2021-2027, pornind de la analiza menționată.

În ce privește România, ghidul publicat de executivul european capătă o valoare aparte în condițiile în care țara noastră va beneficia de al patrulea cel mai mare buget alocat (în creștere cu 8% 30,7 miliarde de euro) în cadrul unei politici de coeziune modernizată, fiind devansată doar de Polonia (72,7 miliarde), Italia (43,4 miliarde) și Spania (38,3 de miliarde).

Noua componentă inclusă de Comisia Europeană în cadrul Semestrului European – ciclul anual de coordonare a politicilor economice la nivelul UE – a fost salutată și de comisarul pentru politică regională, Corina Crețu, care a transmis că ”acest lucru ne va ajuta să relansăm discuțiile privind prioritățile statelor membre în materie de investiții pentru următorul deceniu și privind modul în care fondurile politicii de coeziune își pot aduce contribuția”.

Documentul, regăsit la Anexa D în cadrul recomandărilor de țară pentru România, are ca bază de pornire propunerea Comisiei Europene pentru viitorul buget multianual prin care alocările politicii de coeziune pentru România vor atinge un nivel record. 

Între altele, Comisia Europeană transmite României că printre nevoile majore de investiții se află cele privind ”consolidarea capacităților și competențelor în materie de cercetare și inovare și adoptarea tehnologiilor avansate, în toate regiunile României, inclusiv în regiunea capitalei”.

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Facebook

Advertisement

Trending