Connect with us

Adina Vălean

SPECIAL Ce reprezintă motto-urile pentru campania electorală ale formațiunilor politice? Analiză caleaeuropeana.ro

Published

on

Robert LUPIȚU

 ALEGERI EUROPARLAMENTARE 2014 De îndată ce startul campaniei electorale pentru alegerile europarlamentare a fost dat (25 aprilie) mesajele și motto-urile formațiunilor politice au împânzit media românească și afișele electorale. De la „Europa în fiecare la casă!” (PDL) la „Mândri că suntem români!” (PSD-UNPR-PC), și de la „Prosperitate, Națiune, Libertate!” (PNL) la „Ridicăm România!” (PMP) sau „Apărăm România Ta!” (PNȚCD) toate sunt devize ce reprezintă viziunea și programul partidelor politice cu privire la viitorul mandat în Parlamentul European. Celelalte formațiuni înscrise pentru cursa electorală nu au prezentat un motto specific alegerilor europene.

Astfel, începând cu 25 aprilie, febra alegerilor europarlamentare se va resimți din ce în ce mai des în spațiul public românesc, mai ales pe panourile publicitare. Foarte important în acest proces nu este numai mesajul transmis de candidați și liderii politici ai partidelor lor, ci și atitudinea lor, deoarece aceasta este cea care va da formă și substanță mesajului politic. Nu trebuie să ne ascundem după deget: românii reprezintă o societate puternic dezamăgită de clasa politică națională, iar orice motto sau discurs politică de campanie nu mai este la fel de captivant ca altădată. Cu toate acestea, mesajele lansate de către partidele candidate și activitatea electorală în aceste prime zile ale campaniei pentru alegerile din 25 mai oferă o imagine de ansamblu asupra conceptelor și viziunii lor pentru un mandat în legislativul Uniunii Europene.

„Mândri că suntem români!”

Partidul Social Democrat (PSD) împreună cu formațiunile aliate, Partidul Conservator (PC) și Uniunea Națională pentru Progresul României (UNPR) și-a lansat candidații pentru alegerile din 25 mai sub sloganul „Mândri că suntem români” sau „România puternică în Europa!”. La evenimentul de lansare, social-democrații, conservatorii și UNPR-iștii au utilizat simboluri naționale ca materiale de promovare, pledând astfel pentru ideea de mândrie a faptului că suntem români. Ideea lor de campanie, ce a fost deja declarată, este că acest slogan ne îndeamnă să ne respectăm valorile și trecutul.

5

Aparent mesajul promovat de alianța aflată la guvernare în România induce ideea unui discurs centrat pe român în dimensiunea sa națională și nu europeană. Pornind de la aceste asumpții, probabil, candidații social-democraților (Corina Crețu, Ecaterina Andronescu, Daciana Sârbu, Cătălin Ivan, Ioan Mircea Pașcu etc.) vor trebui să-și mute expunerile spre latura europeană a cetățeanului român, care este în același timp și cetățean european. Campania acestora a pornit într-o manieră solidă ținând cont că evenimentul de lansare s-a bucurat de prezența principalului exponent la socialiștilor la ora actuală în Europa – președintele PE și candidat pentru șefia Comisiei Europene, germanul Martin Schulz.

Rămâne de văzut cum va exploata PSD această oportunitate, și de asemenea dacă alături de mesajele lor electorale vor pregăti și strategii de promovare a lui Schulz, reușind în acest fel să direcționeze relativ atenția spre deja exagerata afirmație – teme de interes european. La fel de interesant este cum va aprecia electoratul această asociere a afișelor care amintesc continuitatea USL.

„Prosperitate, Națiune, Libertate!”

De cealaltă parte, Partidul Național Liberal (PNL) în frunte cu președintele Crin Antonescu și-a lansat candidații sub titulatura unor „EuroCampioni” care au pregătit pentru aceste alegeri un manifest al PNL extrem de sugestiv ca denumire, preluând inițialele formațiunii: „Prosperitate, Națiune, Libertate!”. O scurtă incursiune către sloganul și programul politic al liberalilor ne permite o următoare observație: viziunea PNL este centrată pe prosperitatea românilor și susține o Românie europeană. Lansarea unui astfel de manifest al cărui punct central sunt cetățenii pare inspirată, în contextul în care prezența la urne pentru acest tip de alegeri a fost și se preconizează a fi scăzută.

3

Obiectivele programului euro-politic al PNL pentru Parlamentul European par fi direcționate spre ramura performanței economice, performanței politice și pentru demnitatea românilor. Foarte important de precizat că structura fiecărui obiectiv cuprinde și modalități de acțiune pe care liberalii și le asumă pentru noul legislativ european. Printre cele mai importante teme pe care aceștia și le propun să le susțină în PE sunt: flexibilitate fiscală, pact de cooperare al statelor din afara zonei euro, cooperare militară europeană, încheierea parteneriatului Transatlantic, aderarea Republicii Moldova, recunoașterea diplomelor pentru cetățenii români, antreprenoriatul feminin, egalitatea de gen pe piața muncii sau fonduri europene pentru sănătate. De asemenea, liberalii susțin începerea pregătirilor pentru Președinția Consiliului de Miniștri din semestrul II, 2019, când România va deține această funcție rotativă.

Spre deosebire de celelalte cuvinte ce apar în motto-ul cu care EuroCampionii liberali (Ramona Mănescu, Adina Vălean, Renate Weber, Cristian Bușoi etc.) vor să cucerească voturile românilor, termenul de „națiune” nu se regăsește în manifestul detaliat al PNL pentru mandatul 2014-2019. Ori, într-o Europă a cetățenilor și în contextul unei Uniuni mai integrate așa cum își dorește liderul liberalilor europeni, Guy Verhofstadt, națiunea devine o himeră, care lasă loc interpretărilor dar și dezbaterilor filosofice asupra conceptului.

Manifestul „Prosperitate, Națiune, Libertate!” al formațiunii liberale este un program de obiective îndrăzneț și ambițios, însă succesul acestuia depinde, atât de coagularea forțelor reprezentanților noștri la Strasbourg și la Bruxelles cât și de informarea cât mai rapidă și coerentă a cetățenilor cu privire la rolul PE în viața lor de zi cu zi.

„Europa în fiecare casă!”

La capitolul mesaj de campanie, Partidul Democrat Liberal (PDL) pare să fi înțeles rolul acestor alegeri europarlamentare – apropierea Uniunii către cetățeni, și viceversa. Motto-ul „Europa în fiecare casă!” pare să promoveze importanța îmbrățișării valorilor europene la care am aderat cu șapte ani în urmă, însă rămâne de văzut cum vor reuși democrat-liberalii să coreleze acest slogan cu propunerile lor concrete pentru un nou mandat în PE.

4

Discursul candidaților, unii dintre ei actuali europarlamentari (Theodor Stolojan, Monica Macovei, Traian Ungureanu, Marian Jean Marinescu) urmărește amintirea constantă a faptului că PDL este membră a celei mai mari familii politice europene – PPE. Rămâne de interpretat dacă aceste sublinieri sunt pentru a promova imaginea grupului popular în România sau pentru a îndrepta opțiunea electoratului către democrat-liberali. Cel mai probabil, ambele variante sunt plauzibile.

Dintre cele mai importante obiective asumate de PDL-iști se remarcă cele pentru care europarlamentarii acestei formațiuni au luptat în precedentul mandat: stat de drept, independența justiției, eliminarea obstacolelor de circulație pentru români, aderarea la Schengen, adoptarea monedei euro și necesitatea unor strategii pentru Dunăre și Marea Neagră. Prin urmare, putem considera că democrat-liberalii vor căuta să își asocieze aceste obiective cu candidații care au experiență în domeniu (ex. Monica Macovei – stat de drept și independența justiției). Interesant de amintit că și PDL-ul, la fel ca PNL, susține demararea pregătirilor pentru Președinția Consiliului Uniunii Europene din iulie-decembrie 2019.

„Ridicăm România!”

Partidul Mișcarea Populară (PMP) s-a pregătit pentru această campanie electorală cu mesajul „Ridicăm România!”. Pentru început, trebuie subliniat că la acest început de campanie PMP pune accent pe identitatea vizuală. Motto-ul amintit anterior ce se regăsește pe un poster electoral diferit ca impact vizual față de ceea ce ne-au obișnuit partidele politice din România. Acesta transmite imaginea unor politicieni „casual” care pășesc încrezători spre țelul lor: acela de a ridica România. Totuși, rămâne încă incertă necesitatea apariției doamnei Elena Udrea pe posterul electoral, având în vedere că aceasta nu este candidat, precum și nuanța acestui slogan, ținând cont că discursul ar trebui direcționat mai întâi spre cetățeni.

2

Conținutul mesajului electoral al PMP precum și senzația vizuală a posterului electoral accentuează nevoia de viziune pe termen lung a politicienilor. De asemenea, cei de la PMP au transmis că vor lupta pentru independența justiției, și să sprijine legislație care permite crearea de locuri de muncă, în special în rândul tinerilor.

La nivelul clasei politice s-a discutat mult despre importanța abordării temelor europene și apropierea cetățenilor de UE și rămâne de văzut cum va aborda Mișcarea Populară  prin candidații săi (Cristian Preda, Teodor Baconschi, Seigfried Mureșan etc.) aceste aspecte, mai ales că în zona de centru-dreapta concurența între partide este aspră.

„Apărăm România Ta!”

Partidul Național Țărănesc Creștin-Democrat (PNȚCD) s-a lansat pentru această campanie electorală cu un slogan care ne sugerează că euro-deputații din partea acestei formațiuni politice vor proteja interesele românilor și implicit ale României în Parlamentul European. Mesajul politic transmis de țărăniști pentru aceste alegeri îl reprezintă stimularea și mobilizarea electoratului pentru a participa la vot. Practic, candidații din partea PNȚCD au susținut încă din 25 aprilie faptul că o schimbare semnificativă a vieții politice se poate produce doar prin vot, care oferă legitimitate.

1

Candidații principali ai țărăniștilor, Aurelian Pavelescu, președintele formațiunii și Sebastian Bodu, actual europarlamentar au subliniat încă de la începutul campaniei că obiectivul lor în noul PE va fi să apere interesele românilor și ale României în PE. Prin urmare, sloganul politic pregătit pentru această campanie induce ideea unui tip de discurs generalist, în sensul în care aceste nu atinge probleme concrete. Probabil, țărăniștii vor trebui să atingă probleme concrete în această campanie dacă doresc să reprezinte și să apere interesele românilor în Uniunea Europeană.

În cele din urmă, indiferent de mesajul politic promovat, candidații și formațiunile lor nu trebuie să uite importanța discuțiilor pe teme europene, despre care trebuie să fim conștienți că reprezintă totodată și teme naționale de dezbatere, iar interesul și nivelul de informare al cetățenilor trebuie direcționat spre aceste subiecte, care cu adevărat contează, mai ales că ceea ce se întâmplă la nivelul Uniunii Europene ne influențează viața de zi cu zi.

.

Robert Lupițu este redactor-șef, specialist în relații internaționale, jurnalist în afaceri europene și doctorand în domeniul reasigurării strategice a NATO. Robert este laureat al concursului ”Reporter și Blogger European” la categoria Editorial și co-autor al volumelor ”România transatlantică” și ”100 de pași pentru o cetățenie europeană activă”. Face parte din Global Shapers Community în cadrul World Economic Forum și este Young Strategic Leader în cadrul inițiativelor The Aspen Institute.

Continue Reading
Advertisement
1 Comment

1 Comment

  1. Nicu

    February 8, 2017 at 8:42 pm

    Democrația este o metodă de guvernare prin care se poate ajunge mai repede la Noua Ordine Mondială.
    Meritocrația dimpotrivă, împiedică progresul acestei plăgi sociale NOM, pe lângă faptul că garantează creșterea bunăstării poporului.
    https://www.youtube.com/watch?v=H3A-SfmBdiE

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Adina Vălean

Adina Vălean, președintele Comisiei pentru Mediu din PE: O Uniune Europeană campioană a dezvoltării durabile și a combaterii schimbărilor climatice nu este îndeajuns la nivel global, dar e punctul de plecare indispensabil

Published

on

O Uniune Europeană campioană a dezvoltării durabile și a combaterii schimbărilor climatice nu este îndeajuns la nivel global, dar e punctul de plecare indispensabil, a declarat pentru CaleaEuropeană.ro europarlamentarul Adina Vălean (PNL, PPE), președinte al Comisiei pentru Mediu, Sănătate publică și Siguranță Alimentară (ENVI) a Parlamentului European.

Eurodeputatul român a mai spus că ”pachete legislative adoptate deja, precum pachetul pe deșeuri și economia circulară, sau pachete în curs de adoptare, precum Clean Mobility privind transportul (emisiile de CO2 ale autoturismelor au fost revizuite deja, iar emisiile de CO2 ale camioanelor vor fi reglementate pentru întâia oară) fac din Uniunea Europeană principalul actor global în domeniul dezvoltării durabile și în combaterea schimbărilor climatice”.

”Cred în puterea exemplului așa că primul pas este să ne asigurăm că toți cetățenii țărilor membre înțeleg beneficiile, dar și îndatoririle ce le revin conform noilor pachete legislative. Trebuie, însă, să ne asigurăm că implementarea acestei legislații devine un succes economic pentru că altfel, ceilalți mari poluatori globali nu vor urma exemplul Uniunii Europene. Pentru îndeplinirea acestui obiectiv trebuie să găsim mijloacele prin care să atragem toate părțile interesate în sprijinirea acestui demers. O bună comunicare a lor este esențială pentru o aplicare uniformă și eficientă”, a completat europarlamentarul român.

Amintim faptul că Executivul european a anunțat la finalul lunii trecute lansarea unei document de reflecție privind o Europă durabilă până în 2030 care face parte din angajamentul Uniunii Europene de a acționa în îndeplinirea obiectivelor de dezvoltare durabilă ale Organizației Națiunilor Unite, dar și cele consfințite prin Acordul de la Paris privind schimbările climatice.

Documentul amintit mai sus se concentrează pe principiile fundamentale ale politicilor de tranziție la durabilitate, printre care se numără trecerea de la economia liniară la cea circulară, corectarea dezechilibrelor din sistemul nostru alimentar, adaptarea sectorului energetic, a clădirilor și a mobilității la exigențele viitorului și garantarea faptului că această tranziție este echitabilă și nu lasă pe nimeni în urmă.

Documentul se concentrează, de asemenea, asupra factorilor de sprijinire cu efecte pozitive în mai multe sectoare care trebuie să stea la baza tranziției către o dezvoltare durabilă și printre care se numără educația, știința, tehnologia, cercetarea, inovarea și digitalizarea, finanțele, stabilirea prețurilor, impozitarea și concurența, comportamentul responsabil în afaceri, responsabilitatea socială a întreprinderilor și noile modele de afaceri, schimburile comerciale deschise și bazate pe norme, guvernanța și asigurarea coerenței politicilor la toate nivelurile.

Acesta prezintă trei scenarii care stimulează dezbaterea privind modul de îndeplinire în UE a obiectivelor de dezvoltare durabilă, și anume: o strategie globală a UE privind ODD care să orienteze toate acțiunile UE și ale statelor membre; integrarea permanentă de către Comisie a ODD în toate politicile relevante ale UE, fără a impune statelor membre măsuri obligatorii; un accent sporit pe acțiunile externe, consolidând, în același timp, actualul nivel de ambiție în materie de durabilitate la nivelul UE.

Amintim faptul că la data de 25 septembrie 2015, Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite a adoptat un set de 17 obiective de dezvoltare durabilă ce îmbracă numele de ”Agenda 2030”, care urmărește eradicarea sărăciei, protejarea planetei și asigurarea prosperității pentru toți, ca parte a unei noi agende pentru dezvoltare durabilă.

Continue Reading

Adina Vălean

Eurodeputatul Adina Vălean, ambasador 112, salută Ziua Europeană a numărului unic de urgență 112

Published

on

Ambasador al numărului european de urgență 112, eurodeputatul Adina Vălean, a salutat luni Ziua Europeană 112, o zi marcată din anul 2008 de toate instituțiile Uniunii Europene prin promovarea acestui serviciu printre cetățenii țărilor membre ale Uniunii Europene.

“În calitatea mea de Ambasador 112, am avut întotdeauna inițiative care să îmbunătățească serviciile de urgență în România și în Europa. Din 2007 până acum am văzut multe schimbări importante, mai ales la nivelul de cooperare între serviciile de urgență ale statelor membre. În 2009 am inclus într-un amendament obligația ca operatorii de telecomunicații să trimită SMS către clienții lor, informându-i despre 112 atunci când trec frontierele, am făcut mai apoi campanii pentru ca toți operatorii din turism să-și informeze clienții despre numărul unic de urgență” a declarat Adina Vălean, președinta Comisiei de mediu, sănătate publică și siguranță alimentară din Parlamentul European și Ambasador 112.

Potrivit eurodeputatului, aproximativ 50% din cetățenii europeni nu au cunoștință despre numărul unic de urgență 112.

Asociația europeană a numărului european de urgență 112 va lansa o campanie de comunicare #HumansOf112 care va pune accentul pe oamenii care muncesc în servicii de urgență, de la cei care opereaza pe teren la cei din call centers, de la paramedici la pompieri.

Continue Reading

Adina Vălean

Eurodeputatul Adina Vălean (PNL, PPE): Accesul la apă potabilă, o chestiune asupra căreia nu există consens la nivel european

Published

on

Accesul la apă potabilă este o chestiune asupra căreia nu există încă consens la nivel european, unde avem țări cu resurse limitate de apă, dar și state bogate în resurse apă, dar care nu o folosesc în mod judicios, a afirmat eurodeputatul Adina Vălean (PNL, PPE), președinte al Comisiei pentru mediu, sănătate publică și siguranță alimentară.

Noi avem în momentul de faţă în lucru două dosare, cel privind accesul la apă, adică reanalizarea directivei ca urmare a unei iniţiative cetăţeneşti, două milioane de semnături şi cel privind reutilizarea apei reziduale”, a spus Vălean într-un interviu pentru Radio România Actualități în care a avertizat că apa este o resursă naturală, la care ar trebui să aibă acces toți cetățenii, dar pe de altă parte, ea este privită ca o marfă, pe o piață distinctă.

”Există totuşi un întreg lanţ economic în jurul apei: de la producător, transportator, cel care o depozitează ş.a.m.d. şi toţi să se implice într-un fel sau altul atât pentru a păstra calitatea apei, cât şi pentru a putea livra în cele mai bune condiţii şi în cele mai mici locuri. (…) Nu există un acord la nivel european, sunt de altfel şi situaţii foarte diferite, pentru că, dacă ne gândim, de pildă, la ţări care au, să spunem, un deficit sau la care apa este o resursă mai puţin bogată cum e România – dacă ne gândim la Spania, la Grecia – aceste ţări au dezvoltat deja în timp sisteme de utilizare a apei, de acces la apă, pe când în ţări cum e România, care asta este o bogăţie, noi nu ne-am pus problema cum să o folosim într-un mod cât mai judicios”, a mai spus Vălean.

De altfel, dosarele „apa potabilă” și “reutilizarea apei uzate” sunt priorități ale Președinției României la Consiliul Uniunii Europene, potrivit declarațiilor susținute de ministrul de resort, Ioan Deneș, la prezentarea priorităților mandatului României în acest domeniu în cele șase luni în care prezidează formațiunile Consiliului.

Anul trecut, Comisia Europeană a propus noi norme pentru stimularea şi facilitarea reutilizării apei în UE pentru irigarea agricolă, noile norme fiind construite pentru ajuta fermierii să utilizeze cât mai bine apele uzate nealimentare, reducând deficitul de apă şi protejând în acelaşi timp mediul şi consumatorii.

Continue Reading
Advertisement

Facebook

Advertisement

Trending