Connect with us

GENERAL

Standard & Poor’s: Perspectiva economică a României, revizuită de la stabil la negativ pe fondul cheltuielilor excesive ale fostei guvernări și al menținerii politicii de majorare a pensiilor și salariilor

Published

on

Agenția de rating Standard & Poor’s a anunțat revizuirea perspectivei privind economia României de la stabil la negativ și avertizează că ratingul României ar putea scădea în următoarele 24 de luni dacă nu vor fi luate măsuri de redresare economică, potrivit unui comunicat al agenției.

Revizuirea perspectivei reflectă riscuri din ce în ce mai mari pentru stabilitatea economică și fiscală a României, în cazul în care factorii de decizie nu vor stabiliza și consolida poziția bugetară a României, inclusiv prin ajustarea planurilor de a implementa creșteri suplimentare de pensii începând cu anul viitor, transmite agenția. 

Standard & Poor’s amintește motivele pentru care s-a ajuns în această situație și pentru care situația s-ar putea perpetua în următorii doi ani, respectiv abaterile majore de la cheltuielile preconizate din partea guvernului anterior care au forțat conducerea actuală a României să-și revizuiască obiectivele fiscale pentru 2019 și 2020, pe fondul încetinirii creșeterii economice, și menținerea majorării planificate a salariilor și a pensiilor, care va contribui la mărirea deficitului de cont curent deja important al României până în 2020.

Totuși, agenția de rating a înaintat și două scenarii, unul negativ și unul pozitiv, privind evoluția perspectivei economice a României în următoarele luni, în funcție de măsurile pe care Guvernul le va lua în direcția consolidării fiscale. 

Pe de-o parte, în cazul scenariului negativ, agenția afirmă că evaluările sale ar deveni mai pesimiste dacă dezechilibrele fiscale și externe continuă să se deterioreze și persistă mai mult decât ne așteptăm în prezent, în absența consolidării fiscale rezultând datorii publice și externe mai mari decât cele prevăzute. De asemenea, agenția atrage atenția că lipsa sincronizării politicilor economice duce la o supraextensie a salariilor reale și la o volatilitate crescută a cursului de schimb, cu potențiale repercusiuni negative asupra bilanțurilor din sectorul public și privat.

De cealaltă parte, în cazul scenariului pozitiv, agenția afirmă că ar putea revizui perspectiva economică din nou la ,,stabil” daca constată că Guvernul a avansat în ancorarea consolidării fiscale, care ar duce la stabilizarea finanțelor publice și a poziției externe a României.

Însă aceasta atrage atenția că decidenții și-au majorat proiecțiile privind deficitul bugetar pentru 2019 și 2020 la 4,3% și, respectiv, 3,5% din PIB de la 2,8% și 3,0%, ceea ce semnifică o abatere majoră de la țintele inițiale. Aceste revizuiri reflectă în mare măsură decizia transparentă a noului guvern al României de a achita facturile și restanțele la furnizori în bugetul 2019, revizuind în același timp așteptările sale privind creșterea veniturilor.

Cu toate acestea, Standard & Poor’s consideră că există motive de a pune sub semnul întrebării realismul obiectivelor bugetare revizuite în perioada 2020-2022. În primul rând, pe fondul intenției Guvernului de a menție majorarea pensiilor prevăzută în legea pensiilor din iulie 2019, ceea ce  va duce la creșteri cumulate de cheltuieli pentru pensii de peste 3% din PIB în 2020-2022.

În al doilea rând, în opinia agenției, orice plan de compensare a măsurilor bugetare este complicat de viitorul ciclu electoral și de volatilitatea politică cauzată de luptele de putere între partide. În acest sens, în cazul în care propunerea bugetului 2020 nu va primi sprijin parlamentar la vot, agenția precizează că posibilitatea alegerilor anticipate va fi mai mare.

Având în vedere că deficitul public general va depăși probabil plafonul de 3% din PIB așa cum este prevăzut în Procedura de deficit excesiv (PED) din acest an și următorul, agenția atenționează ă este posibil ca România să nu poată evita PED stabilită de Comisia Europeană în cadrul Pactului de stabilitate și creștere. România a fost supusă PED ultima dată din 2009 până în 2013.

În al treilea rând, mai subliniază agenția, o încetinire economică ar avea un impact asupra veniturilor guvernamentale, conducând la alte presiuni bugetare. În cadrul scenariului macroeconomic de bază, Agenția prevede că creșterea va rămâne aproape de 3% până în 2022.

 

 

Alexandra Loy este redactor și specialistă în afaceri europene. Deține un doctorat în domeniul științe politice, dobândit în anul 2018, cu tema analizării impactului președinției României la Consiliul Uniunii Europene asupra sistemului național de coordonare a afacerilor europene. Alexandra este membru al comunității academice din cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative.

GENERAL

Donald Trump consideră că „este o idee bună” să apară pe Muntele Rushmore datorită realizărilor sale ca președinte al SUA

Published

on

© Donald J. Trump/Twitter

Donald Trump consideră că „este o idee bună” ca chipul său să apară pe Muntele Rushmore, după ce ziarul New York Times a afirmat că un asistent de la Casa Albă s-a adresat guvernatorului din Dakota de Sud pentru a discuta despre plan, relatează EFE, preluat de Agerpres.

Pe un versant al faimosului munte din Dakota de Sud sunt sculptate chipurile preşedinţilor George Washington (1789-1797), Thomas Jefferson (1801-1809), Abraham Lincoln (1861-1865) şi Theodore Roosevelt (1901-1909).

Cu toate acestea, președintele Donald Trump, care a lansat de mai mult timp ideea în spațiul public, a negat duminică seara că a cerut vreodată ca portretul său să fie adăugat la monument, acuzând publicația americană menționată și CNN de răspândirea unor știri false.

Dar, a spus el, este o idee bună, având în vedere realizările sale în cei trei ani și jumătate de mandat care sunt „poate mai numeroase decât ale oricărei alte Președinții”.

 

Trump şi-a însoţit mesajul cu un link către o ştire difuzată de CNN care cita o informaţie publicată la sfârşitul săptămânii de cotidianul The New York Times, care semnala că un asistent de la Casa Albă luase anul trecut legătura cu biroul guvernatoarei statului Dakota de Sud, Kristi Noem, pentru a o întreba care ar fi procesul prin care poate fi adăugat chipul unei preşedinte la monumentul de pe Muntele Rushmore.

Cotidianul american amintea totodată că Trump îi spusese lui Noem în 2017, în Biroul Oval, că visa ca figura sa să fie inclusă în monument, iar aceasta a declarat că a perceput-o ca pe o glumă din partea șefului de la Casa Albă, deși acesta „nu râdea, era chiar foarte serios”.

De asemenea, președintele SUA a menționat ideea și în cadrul unui miting din Ohio, mai târziu în același an, relatează Daily Mail:

„V-aș întreba dacă credeți sau nu că voi fi într-o zi pe Muntele Rushmore, dar iată problema: Dacă aș face-o glumind, glumind în totalitate, distrându-mă, știrile false din presă vor titra„ crede că ar trebui să fie pe Muntele Rushmore”, spunea Donald Trump la acea dată, adăugând: „Deci nu o voi spune, ok? Nu o voi spune”.

Chiar dacă ar exista o cerere oficială în acest sens din partea Casei Albe în viitor, un oficial de la Muntele Rushmore a subliniat că pe versantul respectiv nu mai există spațiu pentru o altă sculptură.

Continue Reading

GENERAL

Eurostat: România, pe ultimul loc în UE la sumele alocate anual pentru prestațiile familiale

Published

on

© Calea Europeana/ Zaim Diana

România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană raportat la sumele alocate anual pentru prestaţiile familiale (alocații pentru copii, alocații de creștere a copilului, etc.), cu 104 euro pe cap de locuitor în 2017, în condiţiile în care media în UE a fost de 675 de euro şi chiar şi Bulgaria a alocat 130 de euro, arată datele publicate luni, 1 iunie, de Eurostat.

Potrivit sursei citate, 27 de state membre ale UE au cheltuit în total 301 miliarde de euro pentru prestații familiale în 2017, echivalent cu 2,3% din PIB-ul UE. Această sumă a reprezentat 8,6% din totalul cheltuit pentru prestații de protecție socială.

Ponderea cheltuielilor pentru prestațiile familiale cea mai mare în Luxemburg, cea mai mică în Olanda

Ponderea cheltuielilor cu protecția socială pentru prestațiile familiale a variat semnificativ între statele membre ale UE. Acesta a reprezentat mai mult de 15% din prestațiile sociale totale numai în Luxemburg (15,3%), urmată de Polonia (13,4%) și Estonia (13,1%). Cele mai mici acțiuni au fost înregistrate în Olanda (4,2%) și Portugalia (4,9%).

În ceea ce privește ponderea cheltuielilor pentru prestaţiile familiale în totalul prestaţiilor sociale, România (cca. 7%) se situează înaintea unor state precum Franţa, Belgia, Italia, Spania, Portugalia sau Olanda.

Cheltuielile anuale pentru prestațiile familiale pe cap locuitor au fost, de asemenea, cele mai ridicate în Luxemburg (3.100 de euro per locuitor), urmate de Danemarca (1.700 €), Suedia (1.400 €), Germania (1.300 €) și Finlanda (1.200 €). Vă rugăm să rețineți că valoarea este supraestimată pentru Luxemburg în comparație cu alte țări, deoarece o proporție semnificativă a prestațiilor se acordă persoanelor care locuiesc în afara țării.

La polul opus, în 2017, trei țări au avut cheltuieli pentru prestații familiale sub 200 de euro pe cap de locuitor: România (104 €), Bulgaria (130 €) și Lituania (180 €).

Continue Reading

GENERAL

Răspunsul la Covid-19: Comisia Europeană, consultări cu sectorul financiar european pentru a sprijini cetățenii și întreprinderile

Published

on

© European Union, 2020/Source: EC - Audiovisual Service

Comisia Europeană a lansat ieri, 28 mai, prima sa masă rotundă cu sectorul financiar european, inclusiv cu reprezentanții consumatorilor și ai întreprinderilor, pentru a analiza modul în care poate dezvolta cele mai bune practici în sprijinul cetățenilor și întreprinderilor din UE.

După cum s-a anunțat în pachetul de măsuri bancare ale Comisiei din 28 aprilie 2020, această reuniune marchează începutul unui dialog cu sectorul financiar european, pentru a se stabili ce măsuri practice de sprijin pot fi puse în aplicare pentru a atenua impactul crizei cauzate de coronavirus. La reuniune au fost invitați o gamă largă de reprezentanți, inclusiv asociații de consumatori și de întreprinderi, asociații bancare, de asigurări și de creditare nebancare, precum și autoritățile europene de supraveghere. Comisia va prezida reuniunea.

Consumatorii casnici și întreprinderile au nevoie de toate ajutoarele pe care le pot obține pentru a face față perturbărilor cauzate de criza provocată de coronavirus. De aceea, lansăm astăzi un dialog între sectorul financiar și grupuri care reprezintă consumatorii și întreprinderile. Prin aceste dialoguri, dorim să găsim soluții practice la problemele concrete cu care se confruntă întreprinderile și consumatorii casnici din întreaga UE. Trebuie să ne asigurăm că robinetele de lichidități sunt deschise și că întreprinderile și consumatorii, în special întreprinderile mici, pot beneficia de sprijinul de care au nevoie. Aștept cu interes aceste discuții.”, a declarat Valdis Dombrovskis, vicepreședintele executiv pentru o economie în serviciul cetățenilor

Discuțiile au ca scop  principal analiza modului în care industria (asociațiile din sectorul bancar, al asigurărilor și al împrumuturilor nebancare) poate sprijini cetățenii și întreprinderile pe parcursul pandemiei. Acest răspuns trebuie să fie coordonat, pentru a se evita fragmentarea la nivel național și pentru a se asigura condiții de concurență echitabile. Participanții vor evalua și măsurile de sprijin pe care industria le-a implementat deja sau pe care le planifică. Asociațiile de consumatori și de întreprinderi vor oferi feedback cu privire la eficacitatea măsurilor existente, precum și cu privire la acțiunile suplimentare și la coerența acestora în întreaga UE.

Va participa și comisarul pentru justiție, Didier Reynders, care va prezenta informații cu privire la creditele de consum.

Continue Reading

Facebook

Advertisement
Advertisement

Trending