Connect with us

ROMÂNIA

Coruptia, Fondurile Europene si Oamenii Politici

Published

on

În ultimele articole (I, II, III) am identificat  factorii care împiedică cheltuirea eficientă a fondurilor europene. Pe langa factorii enumerati in articolele anterioare, coruptia este cel mai ingrijorator obstacol si vom dezvolta acest subiect in acest articol.

Ton Van Lierop, purtator de cuvant al Comisiei Europene, al directoratului de Politici Regionale spunea ca problemele Romaniei sunt sitematice si sunt legate de corupţie, legislaţie, incompetenţa, lipsa de eficienta in management şi a autorităţilor de control, birocraţie şi conflictele de interese.

Intr-un raport de tara intocmit de Transparency International in 2008 este evidentiat faptul ca actorii internationali sunt ingrijorati de riscul care a aparut, in legatura dintre sectorul public si cel privat din cauza vulnerabilitatiilor legislative. De asemenea, in acelasi studiu se subliniaza ca coruptia este unul dintre principalele obstacole ale dezvoltarii economice romanesti si ca autoritatiile care se ocupa de acest fenomen au un impact limitat asupra rezolvarii problemelor, probabil din cauza influenţei politice.

Coruptia, fenomen ce influenteaza capacitatea de absorbtie a fondurilor, se manifesta prin trei aspecte:

  1. Prefecţi, subprefecţi, şefi de agenţii şi instituţii guvernamentale sunt numiţi de la centru pe criterii politice. Este un sistem din care se hraneste clientelismul politic de tip neofanariot si care pedepseste competenta, corectitudinea si profesionalismul. Din cauza acestor numiri politice şi a angajarilor în sistemul public bazate pe “pile” sistemul public nu este  eficient.
  2. Alocarea de fonduri pe criterii strict politice, in functie de culoarea carnetului de partid al primarului, presedintelui de consiliu judetean, ca rasplata si argument electoral, si ca pedeapsa pentru alesii opozitiei, sau ca metoda de santaj pentru a forta migratia demnitarilor opozitiei la partidul de guvernamant.
  3. Forma cea mai vizibilă a corupţiei este cea de abuz în serviciu public de către funcţionarii publici. Alocarea de fonduri publice este adesea însoţită de „spaga”, o suma de bani care este plătita în schimbul obtinerii unor contracte.

Corupţia în România

Corupţia reprezintă un factor de nedreptate socială, care menţine şi contribuie la creşterea   sărăciei şi care afectează negativ dezvoltarea economică. Actele de corupţie au un impact direct asupra dezvoltării economice şi sociale, distrugând  beneficiile potenţiale ale  economiei libere de piaţă şi inhibă abilitatea agenţiilor de stat de a le preveni şi combate. Imaginea de astăzi a României oferă o societate în care corupţia se desfăşoară la toate nivelele sociale şi în care este  implicat sectorul public şi privat. Instituţiile (educaţie, sănătate, administraţie judiciară, publice locale sau centrale), sunt afectate din plin de acest fenomen înrădăcinat practic in obiceiurile românilor. În 2008, România a fost din nou evaluată de către Transparency International printre naţiunile cele mai corupte din UE-27, cu un Indice de Percepţie al Corupţiei, de 3,8, ceea ce înseamnă că ţara are o problemă gravă a corupţiei. Potrivit unui Eurobarometru din aprilie 2008, 75% dintre respondenţi români consideră corupţia o problemă majoră în ţara lor.  Cauza principală a corupţiei din România este morală şi nu este cauzată de nivelul de trai scăzut sau de sărăcie.

Într-un interviu realizat de România Curată,  psihologul şi antropologul Aurora Liiceanu susţine faptul că „fenomenul este o componentă antropologică sau culturală foarte puternică, în sensul că la noi există o tradiţie  a mitei”. Mita, bacşişul, relaţiile, plicul şi pilele sunt forme de corupţie larg raspândite in societatea în care trăim. Traficul de influenţă reprezintă un fenomen de corupție, care persistă indiferent de venitul sau statutul persoanei care îl exercită, deoarece e o problemă de mentalitate, problema corupției fiind aşa de înrădăcinată, încât, devine un lucru normal cu care ne-am obişnuit. Exploatarea unei poziții, conflictul de interese şi nepotismul sunt alte forme de corupție, iar oamenii nu realizează impactul negativ pe care îl au asupra tinerilor, reducându-le capacitatea de adaptare la mediul înconjurător.

Un alt tip de corupţie dezvoltat în România este cel realizat de “baronii locali” – persoane care ocupă poziţii importante la nivel economic local, si au relaţii bune cu politicul, obtinand controlul asupra resurselor locale cu ajutorul acestora. În unele cazuri, “baronii locali” sunt liderii politici ai judeţelor.

Corupţia în Parlamentul României

In februarie 2011, Daniel Befu, un jurnalist de la ziarul România Liberă, a trimis mesaje SMS la toti cei 460 de români membrii ai parlamentului, pretinzând a fi un om de afaceri care reprezintă un fond de investitii din Emiratele Arabe Unite, care doreste să facă afaceri cu ei. Un sfert din cei 460 de membri ai parlamentului român, au  răspuns într-un mod pozitiv, chiar dacă legea le  interzice să se implice în activităţi economice. Lista celor care au raspuns pozitiv o puteti gasi aici.

Cel mai rapid raspuns, din momentul trimiterii mesajului, a fost a lui socialistul Robert Negoita, care a sunat la un minut de la trimiterea SMS-ului. Dar „campionul” apelurilor telefonice a fost pdl-istul Valerian Vreme, care era si Ministrul Comunicatiilor la acea vreme. In  numai doua ore a incercat prin sapte apeluri telefonice sa  il contacteze  pe imaginarul om de afaceri din Arabia, pentru o eventuala afacere. Miron Mitrea este un alt nume greu care a raspuns printr-un SMS la aceasta propunere. Liberalul Nini Sapunaru a propus sa fie contactat pe un numar privat de telefon, pentru detalii.

Corupţia în Parlamentul European-  cazul Adrian Severin

În martie 2011, Parlamentul European a fost zguduit de un scandal de coruptie in care a fost implicat una dintre cele mai importante figuri ale delegaţiei române de la Bruxelles, Adrian Severin, fostul vice-cancelar şi ministru al Afacerilor Externe al Romaniei. Jurnalisti de la Sunday Times, au pretins ca reprezinta o organizaţie de Lobby din sectoarul bancar şi au contact 60  de deputaţi europeni pentru a testa etica lor. În cursul anchetei de opt luni, jurnalistii au gasit politicieni dispusi „sa isi vanda serviciile”, pentru a crea amendamente in schimbul unor sume de bani. Editia din 20 Martie a Sunday Times, a publicat numele celor trei europarlamentari care au cazut in capcana: Ernst Strasser din Austria, Zoran Thaler din Slovenia si Adrian Severin din Romania. Dar ceea ce a fost mai interesant, a fost scandalul care a urmat acestui articol si inversunarea cu care Adrian Severin a tinut piept clasei politice romanesti, mass-mediei si societatii civile, refuzand sa renunte la pozitia de europarlamentar. In prezent Adrian Severin reprezinta inca Romania in Parlamentul European, ca si independent insa, chiar  daca exista si o proba video care atesta faptul ca pentru “serviciile” sale, europarlamentarul a negociat o suma de 12.000 de euro. Aici puteti urmari videoul anchetei realizat de Sunday Times in 2011, la cabinetul din PE al  europarlamentarului roman.

 Corupţia în Guvernul României – cazul Ioan Botis

Pe data de 20 aprilie 2011,  ministrul Muncii, Ioan Botis a demisionat, după ce a aparut in presa o informatie conform careia ONG-ul pentru care  soţia sa a lucrat, a primit 500.000 de euro în subvenţii de la  UE. Soţia domnului Botis a lucrat ca si consilier pentru un ONG care a primit finantare din partea Ministerului Municii in valoare de peste 2 milioane de lei, finantare oferita de AMPOSDRU. Chiar dacă la început a avut sprijinul partidului de guvernământ, şi sprijinul prim-ministrului la acea data Emil Boc, Botis a decis sa demisioneze.

Concluzii

Cele  mai importante elemente care trebuie luate in considerare in Romania sunt legate de intarirea sistemului institutional si a statului de drept, factori care reprezinta conditii esentiale in  procesul de realizare al politicilor. Transparenta, responsabilitate, eficienta, competitivitate, multi-level governance reprezintă factorii principali care ar trebui să fie pilonii oricarui sistem.  In Romania toti acesti factori sunt in faza incipienta. Apoi, putem merge mai departe si discuta despre lipsa de resurse umane, lipsa de infrastructura si inovatie, distanta si accesibilitatea pietelor externe,etc. Dar, inainte de aceste lucruri, trebuie sa ne asiguram  ca acei factori care alcatuiesc pilonii de baza ai unui sitem functioneaza într-un mod sanatos.

Cand vorbim despre performanta economica, cheia succesului o reprezinta buna guvernanta. Dacă nu exista imbunatatiri si  responsabilitati pentru  reducerea coruptiei alte reforme vor avea doar un impact limitat. Dupa 20 de ani de economie de piata, Romania este inca la coada clasamentului, in spatele tuturor tarilor post-comuniste, cand vine vorba de performanta institutionala sau economica. Coruptia, care apare ca  o reflectare a cadrului institutional slab, continua sa fie un impediment serios pentru competitivitatea economiei romanesti.

Gratian Mihailescu, Consultant Afaceri Europene

Foto: ixnos.blogspot.com

ROMÂNIA

Fonduri europene: 4,7 milioane de pachete cu produse de igienă vor ajunge, până în 2021, la persoanele defavorizate din România

Published

on

© Ministerul Fondurilor Europene

Ministerul Fondurilor Europene a demarat procesul de distribuire a pachetelor conținând produse de igienă destinate persoanelor defavorizate, prin proiectul cu fonduri europene „Acordarea de produse de igienă în cadrul POAD 2018-2020”, informează un comunicat

Scopul acestui proiect, a cărui valoare este de 141,2 mil. lei alocați prin FEAD și implementat la nivel național, este acordarea de sprijin persoanelor aflate în risc de sărăcie și excluziune socială.

„Până anul viitor vom asigura, în etape, distribuirea a peste 4,7 milioane pachete conținând produse de igienă personală și produse de curățenie și îngrijire a locuinței. La finalul acestei luni, vom avea deja peste 1 milion de pachete distribuite în toată țara, adaptate beneficiarilor direct vizați, mulți dintre ei copii. Vorbim despre un program care contribuie la îndeplinirea obiectivelor privind incluziunea socială și reducerea sărăciei”, a declarat ministrul fondurilor europene, Marcel Boloș

Categoriile de persoane care vor beneficia de asistență materială de bază acordate în cadrul proiectului finanțat din POAD sunt:

– persoanele cărora le este stabilit, prin dispoziție scrisă a primarului, dreptul la un venit minim garantat acordat în baza Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare;

– familiile beneficiare de alocație pentru susținerea familiei acordată în baza Legii nr. 277/2010 privind alocația pentru susținerea familiei, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

– persoane aflate temporar în situații critice de viață, respectiv victime ale calamităților, persoane dependente și în alte situații asemănătoare stabilite prin anchetele sociale şi care se află în situații deosebite de vulnerabilitate, în anumite condiții.

 

Continue Reading

INTERNAȚIONAL

Klaus Iohannis efectuează o vizită în Israel în perioada 21-23 ianuarie. Președintele participă, alături de 40 de lideri mondiali, la Forumul liderilor internaţionali dedicat Comemorării Victimelor Holocaustului

Published

on

© Administrația Prezidențială

Preşedintele Klaus Iohannis va efectua, de marţi până joi, o vizită în Israel, cu prilejul participării la cea de-a cincea ediţie a Forumului liderilor internaţionali dedicat Comemorării Victimelor Holocaustului şi împlinirii a 75 de ani de la eliberarea lagărului de concentrare de la Auschwitz-Birkenau – “Remembering the Holocaust, Fighting Antisemitism” care va avea loc pe 23 ianuarie la Ierusalim, informează Administraţia Prezidenţială într-un comunicat remis CaleaEuropeană.ro.

În marja participării la Forumul internaţional dedicat comemorării victimelor Holocaustului, preşedintele Klaus Iohannis va avea o întrevedere cu omologul său israelian, Reuven Rivlin.

Forumul liderilor internaţionali, organizat de Fundaţia Forumului Mondial al Holocaustului (World Holocaust Forum Foundation), în cooperare cu Centrul de Comemorare a Holocaustului – Yad Vashem, se desfăşoară sub auspiciile preşedintelui Statului Israel, Reuven Rivlin, şi se va concentra pe consolidarea angajamentului global faţă de memoria Holocaustului şi a luptei la nivel mondial împotriva antisemitismului şi a rasismului.

“Participarea preşedintelui Klaus Iohannis la acest forum internaţional se înscrie în seria demersurilor întreprinse de statul român în ceea ce priveşte consolidarea educaţiei despre Holocaust, prezervarea memoriei Holocaustului, combaterea antisemitismului, rasismului, xenofobiei, promovarea valorilor europene, a toleranţei, a respectului faţă de drepturile şi libertăţile fundamentale”. 

Peste 40 de lideri din întreaga lume vor participa, la 23 ianuarie, la cel de-al cincilea Forum Mondial al Holocaustului, sub egida ”Amintirea Holocaustului, Combaterea Antisemitismului”, ce va avea loc la Yad Vashem, în Israel.

Președintele Klaus Iohannis se va afla, cu această ocazie, pentru a treia oară în Israel, după vizita efectuată în 2016 și după participarea, în același ani, la ceremoniile funerare ale fostului președinte israelian Shimon Peres. Prezența președintelui în Israel este importantă și în contextul eforturilor României de refacere a relațiilor în regiune în urma situației generate pe fondul subiectului privind mutarea sediului Ambasadei României de la Tel Aviv la Ierusalim.

Vor fi prezenţi, printre alţii, preşedintele Consiliului European, Charles Michel, preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, şi preşedintele Parlamentului European, David Sassoli.

În cadrul evenimentului vor avea intervenţii preşedintele Statului Israel, Reuven Rivlin, premierul israelian Benjamin Netanyahu, preşedintele francez Emmanuel Macron, Prinţul Charles al Regatului Unit, preşedintele rus Vladimir Putin şi preşedintele german Frank-Walter Steinmeier. De asemenea, vor rosti discursuri preşedintele Consiliului Yad Vashem, rabinul Israel Meir Lau, el însuşi supravieţuitor al Holocaustului, preşedintele Fundaţiei Forumului Mondial al Holocaustului, Moshe Kantor, şi preşedintele Direcţiei Yad Vashem a Autorităţii pentru comemorarea martirilor şi eroilor din Holocaust, Avner Shalev.

Evenimentul va continua cu o ceremonie în onoarea victimelor Holocaustului. Supravieţuitoare a Holocaustului, Rose Moskowitz, din SUA, şi preşedinta Organizaţiei centrale din Israel a supravieţuitorilor Holocaustului, Colette Avital, vor aprinde o torţă în memoria victimelor, după care şefii delegaţiilor vor depune coroane de flori la baza Monumentului revoltei din Ghetoul Varşovia, ridicat la Yad Vasehm.

Ceremonia se va încheia cu intonarea imnului naţional al Israelului, Hatikvah.

Forumul Mondial al Holocaustului va fi transmis live pe site-ul Yad Vashem şi pe pagina de Facebook a acestuia. Transmisia va include traduceri simultane din ebraică în engleză, franceză, germană, rusă şi spaniolă.

Continue Reading

NEWS

Ministerul Fondurilor Europene: Autoritățile locale susțin în unanimitate descentralizarea la nivelul regiunilor pentru accesarea fondurilor europene

Published

on

Reprezentanții autorităților locale susțin în unanimitate descentralizarea la nivelul regiunilor, în vederea accesării optime a fondurilor europene în perioada de programare 2021-2027, potrivit unui comunicat al Ministerului Fondurilor Europene, citat de Agerpres.

Ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș, a organizat o reuniune de lucru privind mecanismul instituțional propus de MFE pentru atragerea fondurilor europene în perioada de programare 2021-2027 și elaborarea strategiilor urbane și regionale. Întâlnirea a fost necesară pentru ca structurile relevante să își exprime opiniile privind arhitectura Programelor Operaționale și sistemul de gestionare a fondurilor europene propuse de MFE pentru perioada 2021-2027, în special în ceea ce privește decizia de descentralizare la nivelul regiunilor a Programului Operațional Regional.

Au participat reprezentanți ai Comisiei Europene, Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației, Agențiilor de Dezvoltare Regionale, Asociației Municipiilor din România (AMR), Asociației Orașelor din România (AOR) și ai Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România (UNCJR).

”Descentralizarea la nivelul regiunilor propusă de noi are la bază principiul apropierii de cetățean, de beneficiar. Proiectele reprezintă motorul implementării Programelor Operaționale, generând absorbția fondurilor europene și având un impact semnificativ în economie”, a declarat ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș.

Reprezentanții autorităților locale (AMR, AOR și UNCJR), precum și cei ai Agențiilor de Dezvoltare Regională au susținut în unanimitate oportunitatea descentralizării la nivelul regiunilor.

Argumentele pro descentralizare ale acestora au fost:

– descentralizarea poate oferi un răspuns la provocările reale ale regiunilor, prin reducerea diferențelor între și în interiorul acestora, odată cu stimularea dezvoltării economice durabile, prin valorificarea specificului local/regional în interesul cetăţenilor;

– reducerea lanțului decizional, prin limitarea dispersiei funcțiilor, o mai mare responsabilizare a actorilor implicați, care să asigure un cadru unitar de coordonare, management strategic și operațional în implementarea fondurilor disponibile pentru perioada 2021-2027;

– eficientizarea implementării în ceea ce privește termenele și asumarea deciziilor;

– punerea în practică a principiului Comisiei Europene privind apropierea Politicii de Coeziune de – cetățeni, prin implementarea acestei politici de finanțare la nivel regional/local;

– stimularea schimbului de bune practici și transferul de expertiză capitalizat de-a lungul timpului în structurile din teritoriu.

Aceste argumente au fost completate de cele ale Agențiilor de Dezvoltare Regională (ADR):

– experiența acumulată încă din perioada de preaderare privind implementarea fondurilor europene, a programelor gestionate prin management direct sau prin programe guvernamentale;

– structuri solide, cu personal stabil (1.200 persoane angajate la nivelul celor 8 ADR-uri) și o rată de fluctuație redusă, de sub 3%;

– dezvoltarea leadership-ului și asumarea deciziilor în implementarea fondurilor europene;

– alegerea şi prioritizarea nevoilor, printr-o abordare susținută de o coordonare centralizată, unitară şi o – bună adaptare a intervenţiilor de finanțare la nevoile şi specificul regional;

– îndeplinirea eficientă a funcțiilor şi sarcinilor aferente, ținând cont de faptul că implementarea fondurilor a avut bază un sistem bazat pe criterii de performanță.

Reprezentanții Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației (MLPDA), instituție care gestionează actualul Program Operațional Regional (POR), au agreat faptul că descentralizarea este cea mai bună opțiune pentru dezvoltarea regională, așa cum este susținută și de programul de guvernare.

În același timp, reprezentanții Comisiei Europene au subliniat că Legislativul european nu va mai aproba un program dedicat intervențiilor la nivel regional similar POR 2014-2020 (implementat la nivel național), supercentralizat și cu o diversitate de sectoare care exced competența MLPDA și nici crearea unui program de anvergura acestuia, care ridică probleme în implementare.

Totodată, reprezentanții Comisiei Europene și-au exprimat încrederea în abilitățile ADR-urilor de a preîntâmpina întârzierile din actuala perioadă de programare în ceea ce privește elaborarea ghidurilor și evaluarea proiectelor.

Continue Reading

Facebook

Advertisement
Advertisement

Trending