Connect with us

COMISIA EUROPEANA

Comisia geopolitică a Ursulei von der Leyen vine în fața Parlamentului European pentru votul de învestire. Ce trebuie să știi despre prima Comisie Europeană condusă de o femeie și de un german după 52 de ani

Published

on

Epopeea instalării unei noii Comisii Europene, prima din istorie condusă de o femeie, se apropie de final. La mai bine de patru luni de la alegerea de către Parlamentul European a Ursulei von der Leyen în funcția de președinte al Comisiei Europene, după un proces complex, complicat, controversat și amânat, întreg corpul de comisari care vor forma Colegiul Comisiei Europene până la 31 octombrie 2024 este supus votului de validare al eurodeputaților.

Colegiul comisarilor, în frunte cu Ursula von der Leyen, din care fac parte 15 bărbați și 12 femei și care reflectă un echilibru politic între marile familii europene, va trece prin procedura de vot în plenul Parlamentului European de la Strasbourg miercuri, 27 noiembrie. După ce președintele ales Ursula von der Leyen își va prezenta echipa și programul miercuri dimineață, eurodeputații vor decide asupra validării Colegiului comisarilor prin vot cu apel nominal, fiind necesară formarea unei majorități din numărul total al voturilor valabil exprimate. Anterior votului de miercuri, Consiliul Uniunii Europene a aprobat, luni, în mod formal lista celor 26 de comisari europeni care vor forma Colegiul Comisiei Europene condus de președinta Ursula von der Leyen.


Structura viitoarei Comisii Europene este următoarea:

Președinte: Ursula von der Leyen (Germania, PPE);

Trei vicepreședinți executivi: Frans Timmermans (Olanda, PES – responsabil Pactul Ecologic European); Margrethe Vestager (Danemarca, Renew Europe – responsabil o Europă pregătită pentru era digitală); Valdis Dombrovskis (Letonia, PPE – responsabil pentru o economie în serviciul cetățenilor și comisar pentru servicii financiare)

Cinci vicepreședinți: Josep Borrell (Spania, PES – Înalt Reprezentant pentru afaceri externe și politică de securitate); Věra Jourová (Cehia, Renew Europe – valori și transparență); Margaritis Schinas (Grecia, PPE – promovarea modului nostru de viață european; Maroš Šefčovič (Slovacia, PES – relații interinstituționale și prospectivă); și Dubravka Šuica (Croația, PPE -Democrație și demografie).

Alți 18 comisari europeni, după cum urmează: Johannes Hahn (Austria, PPE – portofoliul pentru buget și administrație); Didier Reynders (Belgia, Renew Europe – portofoliul pentru justiție); Mariya Gabriel (Bulgaria, PPE – portofoliul pentru inovare și tineret); Stella Kyriakides (Cipru, PPE – portofoliul pentru sănătate); Kadri Simson (Estonia, Renew Europe – portofoliul pentru energie); Jutta Urpilainen (Finlanda, PES – portofoliul pentru parteneriate internaționale); Thierry Breton (Franța, Renew Europe – portofolil pentru piață internă, politică industrială, industira de apărare și spațiu); Olivér Várhelyi (Ungaria, PPE – portofoliul pentru vecinătate și extindere); Phil Hogan (Irlanda, PPE – portofoliul pentru comerț); Paolo Gentiloni (Italia, PES – portofoliul pentru economie); Virginijus Sinkevičius (Lituania, Verzii – portofoliul pentru mediu, oceane și pescuit); Nicolas Schmit (Luxemburg, PES – portofoliul pentru locuri de muncă și afaceri sociale); Helena Dalli (Malta, PES – portofoliul pentru egalitate); Janusz Wojciechowski (Polonia, ECR – portofoliul pentru agricultură); Elisa Ferreira (Portugalia, PES – portofoliul pentru coeziune și reforme); Adina Vălean (România, PPE – portofoliul pentru transporturi); Janez Lenarčič (Slovenia, Renew Europe – portofoliul pentru gestionarea crizelor); Ylva Johansson (Suedia, PES – portofoliul pentru afaceri interne).

Din punct de vedere al balanței politice, Comisia von der Leyen este compusă din 10 comisari din partea PPE, 9 din partea Socialiștilor Europeni, 6 din partea Renew Europe, unul din partea Conservatorilor și Reformiștilor Europeni și unul din partea Verzilor.

Din perspectiva obiectivului urmărit pentru realizarea unui echilibru de gen, noua Comisie Europeană este alcătuită din 15 bărbați și 12 femei.


Povestea viitoarei Comisii a început cu jocurile politice de culise dintre liderii europeni și șubrezirea puterii Parlamentului European

După ce președintele francez a respins categoric ideea nominalizării unui președinte al Comisiei Europene prin respectarea principiului ”Spitzenkandidat”, prin care candidatul cap de listă al partidului care obține cele mai multe mandate în Parlamentul European (în acest caz, PPE) este propus președinte al executivului european, liderii europeni au ajuns la o formulă de compromis în persoana Ursulei von der Leyen, în detrimentul lui Manfred Weber, candidatul PPE care revendica șefia Comisiei Europene. La 2 iulie 2019, după un summit maraton de două zile intercalate de o întrerupere de 24 de ore, fumul alb a ieșit din clăderea Consiliului European, șefii de stat sau de guvern convenind asupra unui pachet de nume în care fostul ministru german al Apărării, Ursula von der Leyen (PPE), a fost propusă președinte al Comisiei Europene.

La 16 iulie, Ursula von der Leyen a devenit prima femeie președintă a Comisiei Europene și primul german în această funcție după 52 de ani, ca urmare a alegerii sale de către membrii Parlamentului European, cu o majoritate la limită de 383 de voturi, 327 împotrivă și 22 de abțineri. Au votat în total 733 de eurodeputați dintr-un Parlament care, pentru prima dată, are nevoie de paticiparea a minim trei grupuri politice pentru a forma o majoritate pro-europeană. Pentru a deveni președinte al Comisiei Europene, von der Leyen avea nevoie de minim 374 de voturi în favoarea sa.

Spre deosebire de precedenta alegere a președintelui Comisiei Europene, Ursula von der Leyen a primit mai puține voturi decât Jean-Claude Juncker în 2014, confirmat președinte al executivului european cu 422 de voturi pentru, 250 împotrivă și 47 de abțineri.

Votul dat atunci de Parlamentul European a transmis un semnal că singura instituție transnațională din lume aleasă în mod direct de către cetățeni nu va fi dispusă să accepte știrbirea politică a prerogativelor sale, fapt confirmat și pe parcursul audierilor.

Ce a promis von der Leyen în fața europarlamentarilor?

© European Parliament

În cadrul dezbaterii sale cu eurodeputații, von der Leyen a promis eforturi pentru consolidarea apărării europene, un salariu minim european, un nou mecanism pentru statul de dreptposibilitatea extinderii Brexit, dar și reforme democratice europene precum crearea dreptului de inițiativă legislativă pentru Parlamentul European sau adoptarea listelor transnaționale pentru alegerile europene.

De asemenea, aceasta a promis acțiuni climatice, egalitate de gen în Comisia Europeană, dar și taxarea giganților din domeniul tehnologic.

Ea a afirmat că, în primele 100 de zile de mandat ca preşedinte al executivului european, va propune o legislaţie prin care Europa să devină primul continent al lumii neutru din punct de vedere al emisiilor la orizontul lui 2050.

Comisia geopolitică anunțată de Ursula von der Leyen: între echilibru de gen și politic, ambițiile lui Emmanuel Macron și… probleme de integritate pentru mai mulți candidați

Comisia Europeană condusă de Ursula von der Leyen, prima femeie și întâiul german după 52 de ani în această poziție, va fi o ”Comisie geopolitică”, a promis aceasta, la 10 septembrie, într-o conferință de presă maraton în care a prezentat componența, structura și portofoliile alocate în Comisia pentru mandatul 2019-2024.

Cu un Colegiu alcătuit din 27 de membri, cu excepția Marii Britanii, Comisia Ursulei von der Leyen va avea trei vicepreședinți executivi pe trei arii prioritare și distribuiți echilibrat din punct vedere politic – Frans Timmermans (PES), Margrethe Vestager (Renew Europe) și Valdis Dombrovskis (PPE), precum și alți cinci vicepreședinți, unul fiind Înaltul Reprezentant Josep Borrell și ceilalți patru provenind din Europa de est și de sud-est. În egală măsură, cel mai puternic portofoliu a fost alocat Franței lui Emmanuel Macron. Comisarul francez va coordona domeniile pieței interne, politicii industriale, industriei apărării și spațiului.

Din echipa inițială propusă de von der Leyen făceau parte 14 bărbați și 13 femei, iar distribuția politică prefigura 10 mandate de comisar pentru socialiștii europeni, nouă pentru popularii europeni, șase pentru centrist-liberalii europeni și câte unul pentru conservatori și verzi. De asemenea, tot în spiritul echilibrului politic, Ursula von der Leyen a acordat același nivel de putere pentru viitorii vicepreședinți executivi, Frans Timmermans și Margrethe Vestager, foști candidați cap de listă pentru șefia Comisiei Europene din partea Socialiștilor Europeni, respectiv din partea Renew Europe.

© https://multimedia.europarl.europa.eu

Această echipă va defini calea europeană: vom acționa cu hotărâre împotriva schimbărilor climatice, ne vom consolida parteneriatul cu Statele Unite, ne vom defini relațiile cu o Chină mai autonomă și vom fi un vecin fiabil, de exemplu pentru Africa. Această echipă va trebui să apere valorile și standardele noastre de nivel mondial. (…) Comisia mea va fi o comisie geopolitică dedicată politicilor durabile și doresc ca Uniunea Europeană să fie gardianul multilateralismului, pentru că știm că suntem mai puternici realizând împreună ceea ce nu putem face singuri”, a promis von der Leyen, în conferința de presă de la 10 septembrie în care a portretizat viitoarea Comisie Europeană cu conturul priorităților asumate în luna iulie în fața Parlamentului European.

În schimb, câteva dintre propunerile acceptate de Ursula von der Leyen au ridicat semne de întrebare, între care candidații nominalizați de România (pentru portofoliul transporturilor) și de Ungaria (pentru portofoliul vecinătății și extinderii) sau propunerea Franței în persoana lui Sylvie Goulard. Mai mult, von der Leyen a trebuit să aștepte instalarea unui nou guvern în Italia, fără forțele extremiste, pentru a primi o propunere de comisar european în persoana fostului prim-ministru Paolo Gentiloni, în timp ce nici situația Poloniei nu a fost una lipsită de griji, după ce șeful de cabinet al președintelui polonez a fost înlocuit de Janusz Wojchiekowski, întrucât primul nu deține expertiză politică în cadrul portofoliului asignat Varșoviei, cel al agriculturii.

Împotmolirea în procesul audierilor din Parlamentul European: Revanșa eurodeputaților și chinuitoarea facere a Comisiei Europene conduse de Ursula von der Leyen (Faza I)

Cu un Brexit care ar fi trebuit să se producă la 31 octombrie 2019 și cu un Jean-Claude Juncker pregătit să intre în ”Panteonul integrării europene” în aceeași zi în care era programată încheierea mandatului Comisiei Europene, Colegiul Ursulei von der Leyen a ratat startul politic.

Potrivit regulamentului de procedură a Parlamentului European, fiecare candidat pentru poziția de membru al Comisiei Europene a fost evaluat de Comisia pentru afaceri juridice. Avizul pozitiv din partea membrilor acestei comisii este o pre-condiție pentru ca un candidat să fie evaluat în comisiile de specialitate pe baza competențelor necesare. Anterior audierii în comisiile de specialitate, fiecare candidat a trebuit să răspundă unui set de întrebări scrise. Pentru a fi recomandat de eurodeputații din comisiile de specialitate, fiecare comisar european desemnat a trebuit să primească votul pozitiv a două treimi din membri respectivelor comisii. În cazul în care un candidat nu convinge în cadrul audierii ce durează trei ore, atunci pot fi puse întrebări suplimentare și poate fi organizată o audiere suplimentară de o oră și jumătate.

Audierile comisarilor desemnaţi în comisiile de specialitate ale Parlamentului European au avut loc între 30 septembrie şi 8 octombrie pentru un număr de 24 de comisari, cu excepția candidaților propuși inițial de România (Rovana Plumb – PES) și Ungaria (Laszlo Trocsanyi – PPE), care au fost respinși în Comisia pentru afaceri juridice a Parlamentului European pe motive de integritate.

© Calea Europeană

Separat, candidatul inițial propus de Franța, Sylvie Goulard, a fost respinsă în cadrul audierilor din comisiile de specialitate ale Parlamentului European, însă fundamentul respingerii sale a fost constituit tot de probleme de integritate, pe fondul utilizării ilicite a fondurilor de care dispunea în calitate de eurodeputat și în contextul unei colaborări cu onorarii lunare de 10.000 de euro cu un think tank american, care are activități și în China.

Emoții au fost și în privința candidatului polonez, care a trebuit să răspundă unei noi runde de întrebări scrise și pentru care a fost organizată o rundă de audieri suplimentare. Janusz Wojciechowski a fost acceptat după cea de-a doua audiere.

În acest context, Parlamentul European a fost nevoit să amâne votul pentru validarea noii Comisii Europene, programat inițial la 23 octombrie și să determină prelungirea cu încă 30 de zile a mandatului Comisiei 2019-2024. Anecdota cu gluma lui Jean-Claude Juncker în fața liderilor europeni din timpul negocierilor din vară, în care șeful Comisiei Europene le transmitea acestora că le va fi greu să îl înlocuiască în funcție, prindea contur.

Chinuitarea facere a Comisiei Ursulei von der Leyen și ”green light-ul”: Acceptarea comisarilor propuși de Franța, România și Ungaria și schimbarea portofoliului privind ”protejarea modului nostru de viață european” (Faza 2)

Respingerea candidaților inițiali ai Franței, României și Ungariei în comisiile Parlamentului European a determinat amânarea votului pentru validarea noii Comisii Europene pentru data de 27 noiembrie și organizarea unei noi runde de audieri. În paralel, retragerea Marii Britanii a fost amânată până la cel târziu 31 ianuarie 2020, provocând incertitudinea dacă Londra va nominaliza un comisar european sau dacă această situație va bloca votarea noii Comisii.

Primul lider național care a reacționat la respingerea candidatului țării sale a fost prim-ministrul maghiar Viktor Orban, care l-a propus pe ambasadorul țării sale la UE, Olivér Várhelyi, pentru poziția de comisar european. Președintele francez Emmanuel Macron, cel care s-a poziționat vehement și a acuzat un joc politic împotriva sa după respingerea lui Sylvie Goulard, l-a nominalizat pe Thierry Breton, fost ministru al economiei și CEO al gigantului IT Atos.

În ce privește România, criza politică de la nivel european s-a suprapus peste criza politică națională generată de adoptarea moțiunii de cenzură prin care a fost demis guvernul Dăncilă și negocierile ce au urmat pentru formarea unui nou cabinet. Instalarea guvernului liberal al lui Ludovic Orban a determinat nominalizarea unui comisar european din partea României din rândul PPE, modificând balanța politică din Colegiul comisarilor în favoarea popularilor europeni.

Potrivit unei decizii a Conferinței președinților din Parlamentul European, formată din președintele David Sassoli și liderii grupurilor politice, audierile noilor candidați propuși de Franța, România și Ungaria pentru funcția de membru al Comisiei Europene s-au desfășurat pe 14 noiembrie, după ce, în prealabil, cei trei comisari nominalizați au primit avizul pozitiv al Comisiei JURI.

Două dintre cele trei propuneri – Adina Vălean (România) și Thierry Breton (Franța) – au primit undă verde din partea comisiilor de specialitate ale Parlamentului European după audierile din 14 noiembrie. Înainte de a fi acceptat, comisarul desemnat de Ungaria, Olivér Várhelyi, a trebuit să mai răspundă unei runde de întrebări suplimentare scrise pe fondul temerilor că ar putea fi influențat în exercitarea mandatului de către premierul Ungariei Viktor Orban.

În ce o privește, Adina Vălean a fost validată de Comisia pentru transport din Parlamentul European pentru funcția de membru al Comisiei Europene pentru portofoliul transporturilor cu 36 de voturi pentru. În cursul audierii sale, Vălean a declarat joi, că Uniunea Europeană se află în zorii unei noi ere caracterizată de o accelerată inovație și transformare și s-a declarat ”pregătită să își asume responsabilitățile” de membru al Comisiei Europene. Mai mult, Vălean a anunțat în cadrul audierii sale din Parlamentul European că își dorește să fie comisarul european în mandatul căruia va fi implementat Cerul Unic European. În intervențiile sale, Adina Vălean a apreciat că viziunea președintelui ales al Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a unei Comisii geopolitice este lucrul de care Uniunea Europeană are nevoie. 

Candidatul propus de președintele francez Emmanuel Macron pentru poziția de comisar european, Thierry Breton, a cărui viitoare poziție este privită drept ”un super-comisar” cu mai multe portofolii aflate în coordonare, a fost acceptat de eurodeputați după ce apromis că va acționa pentru construirea suveranității tehnologice a Europei și pentru edificarea unei Uniuni a Apărării Europene, alături de o agendă ambițioasă privind spațiul cosmic. În egală măsură, Breton a făcut față întrebărilor eurodeputaților legate de potențiale conflicte de interese, prezentând inclusiv documente care arată că și-a vândut acțiunile pe care le deținea în cadrul companiei Atos, pe care a condus-o până la nominalizarea sa, pentru a stinge orice potențiale de interese în cazul său.

Anterior acceptării noilor sale propuneri de comisari europeni, Ursula von der Leyen a acceptat și ultimele solicitări politice venite din partea social-democraților europeni. Președinta aleasă a fost de acord să schimbe unele titulaturi ale portofoliilor din viitorul său Colegiu al Comisarilor într-o mutare menită să faciliteze confirmarea Comisiei sale.

Astfel, controversatul post de vicepreședinte pentru ”protejarea modului nostru de viață european”, deținut de Margaritis Schinas (Grecia, PPE), va fi redenumit pentru a deveni ”promovarea modului nostru de viață european”. În denumirea poziției viitorului comisar pentru locuri de muncă, Nicolas Schmit (Luxemburg, PES),  va fi adăugată sintagma ”drepturi sociale”, în timp ce ”pescuitul” va fi adăugat la titulatura portofolliului lui Virginijus Sinkeviçius (Lituania, Verzii), comisarul desemnat pentru mediu și oceane. De asemenea, Paolo Gentiloni, desemnat comisar pentru economie, va fi responsabil pentru supravegherea implementării obiectivelor de dezvoltare durabilă ale ONU.

Nu în ultimul rând, potrivit unei decizii a statelor membre, Comisia von der Leyen își va putea începe mandatul într-o formulă de 27 de comisari, fără Marea Britanie, în contextul în care guvernul de la Londra nu a respectat nici solicitările venite de la Bruxelles și nici acțiunile disciplinare lansate de Comisia Europeană pentru ca Regatul Unit să nominalizeze un comisar european. Întrucât Brexitul a fost amânat până pe 31 ianuarie 2020, în virtutea tratatelor europene Regatul Unit este obligat – la fel ca toate statele membre UE – să numească un comisar european. Londra avea termen să trimită o propunere de comisar european până la data de 22 noiembrie.

Pentru a obține votul de învestire, Comisia von der Leyen are nevoie de o majoritate a numărului total al voturilor valabil exprimate, iar emoțiile sunt mari având în vedere că Ursula von der Leyen a fost aleasă președinte al Comisiei Europene cu o majoritate fragilă, doar 383 de voturi pentru. Împreună, cele trei mari grupuri politice europene – PPE (182), S&D (154) și Renew Europe (108) – reprezintă 442 de eurodeputați.

În cazul care fi învestită în funcție, Comisia Europeană a Ursulei von der Leyen își va începe mandatul la 1 decembrie.

În loc de concluzii: un portret exhaustiv al Comisiei Europene 2019-2024

Noul colegiu va avea opt vicepreședinți, inclusiv Înaltul Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe și politica de securitate (Josep Borrell). Vicepreședinții sunt responsabili pentru prioritățile majore cuprinse în orientările politice. Rolul acestora este de a orienta activitatea Comisiei în ceea ce privește ambițiile emblematice, cum sunt Pactul ecologic european, o Europă pregătită pentru era digitală, o economie în serviciul cetățenilor, protejarea modului nostru de viață european, o Europă mai puternică pe plan internațional și un nou elan pentru democrația europeană. Comisarii se află în centrul structurii noului colegiu. Ei vor gestiona expertiza furnizată de direcțiile generale.

Trei vicepreședinți executivi vor avea o funcție dublă. Fiecare dintre ei va fi atât vicepreședinte responsabil pentru una dintre cele trei teme principale de pe agenda președintelui ales, cât și comisar.

Vicepreședintele executiv Frans Timmermans (Olanda) va coordona activitatea cu privire la Pactul ecologic european. El va gestiona, totodată, politicile climatice, fiind sprijinit de Direcția Generală Politici Climatice.

Vicepreședintele executiv Margrethe Vestager (Danemarca) va coordona întreaga noastră agendă privind o Europă pregătită pentru era digitală și va fi comisar pentru concurență, sprijinită de Direcția Generală Concurență.

Vicepreședintele executiv Valdis Dombrovskis (Letonia) va coordona activitatea privind o economie în serviciul cetățenilor și va fi comisarul pentru servicii financiare, sprijinit de Direcția Generală Stabilitate Financiară, Servicii Financiare și Uniunea Piețelor de Capital.

Ceilalți cinci vicepreședinți sunt:

Josep Borrell (Spania, actualmente ministrul spaniol al afacerilor externe): Înalt Reprezentant pentru afaceri externe și politică de securitate/VP desemnat, O Europă mai puternică pe plan internațional;

Věra Jourová (Republica Cehă, comisar în Comisia Juncker): Valori și transparență;

Margaritis Schinas (Grecia, fost deputat în Parlamentul European, funcționar cu o lungă experiență în Comisia Europeană): Protejarea modului nostru de viață european;

Maroš Šefčovič (Slovacia, vicepreședinte al Comisiei Juncker): Relații interinstituționale și prospectivă;

Dubravka Šuica (Croația, deputat în Parlamentul European): Democrație și demografie. De asemenea, Dubravka Šuica va coordona, din partea Comisiei, activitatea Conferinței privind viitorul Europei.

Ceilalți comisari desemnați sunt următorii:

Johannes Hahn (Austria) va fi responsabil de „Buget și administrație” și va raporta direct președintelui Comisiei, Ursula von der Leyen. Ca membru cu vechime al colegiului, el cunoaște importanța promovării unei administrații moderne.

Didier Reynders (Belgia), avocat de profesie, are foarte multă experiență ca ministru de finanțe, ministru al afacerilor externe și europene și ca ministru al apărării la nivel național. În noua Comisie, el va fi responsabil de „Justiție” (inclusiv tematica statului de drept).

Mariya Gabriel (Bulgaria) este în prezent comisar european. Ea s-a ocupat cu dedicație și energie de portofoliul digital și i se încredințează acum crearea de noi perspective pentru generația tânără (portofoliul „Inovare și tineret”).

Stella Kyriakides (Cipru) este un psiholog clinician cu mulți ani de experiență în domeniul afacerilor sociale, al sănătății și al prevenirii cancerului. Ea va avea portofoliul „Sănătate”.

Kadri Simson (Estonia) este un deputat cu vechime în Parlamentul estonian și a fost ministru al afacerilor economice și al infrastructurii. Ea se va ocupa de portofoliul „Energie”.

Jutta Urpilainen (Finlanda) nu a fost numai ministru de finanțe și membru al Comisiei pentru afaceri externe a Parlamentului finlandez, ci și trimis special în Etiopia. Ea va fi titulară a portofoliului „Parteneriate internaționale”.

Thierry Breton (Franța) este un om de afaceri francez, fost profesor la Harvard Business School și fost ministru al Finanțelor din Franța. A fost vicepreședinte și CEO al Groupe Bull, președinte și CEO al Thomson-RCA, președinte și CEO al France Télécom și CEO al Atos. În calitate de comisar pentru piața internă, el va gestiona activitatea noastră privind politica industrială și va promova piața unică digitală. De asemenea, el va fi responsabil pentru noua Direcție Generală pentru Industria de apărare și Spațiu.

Olivér Várhelyi (Ungaria) este ambasadorul Ungariei la Uniunea Europeană, fiind considerat unul dintre cei mai duri diplomație de la Bruxelles. El va avea portofoliul „Vecinătate și extindere”.

Phil Hogan (Irlanda), actualul comisar pentru agricultură, își va pune experiența la dispoziția noii Comisii având în responsabilitate portofoliul „Comerț”.

Paolo Gentiloni (Italia), fost prim-ministru al Italiei și ministru al afacerilor externe, va împărtăși din vasta sa experiență ca titular al portofoliului „Economie”.

Virginijus Sinkevičius (Lituania), ministrul lituanian al economiei și inovării, va fi responsabil pentru „Mediu și oceane”.

Nicolas Schmit (Luxemburg) își reunește experiența de la Parlamentul European și pe aceea de ministru pentru ocuparea forței de muncă la nivel național, și va prelua responsabilitatea portofoliului „Locuri de muncă”.

Helena Dalli (Malta) și-a dedicat viața politică egalității, ocupând atât postul de ministru pentru dialog social, protecția consumatorilor și pentru libertăți civile, cât și pe acela de ministru al afacerilor europene și al egalității. Ea va avea portofoliul „Egalitate”.

Janusz Wojciechowski (Polonia) a fost vreme îndelungată deputat în Parlamentul European, membru al Comisiei pentru agricultură și este în prezent membru al Curții de Conturi Europene. El va fi responsabil pentru portofoliul „Agricultură”.

Elisa Ferreira (Portugalia) este în prezent viceguvernator al Banco de Portugal. Ea a fost deputat în Parlamentul European timp de mai mulți ani și a fost, pe plan național, atât ministru al planificării, cât și ministru al mediului. Ea va avea portofoliul „Coeziune și reforme”.

Adina Vălean (România) este membru al Parlamentului European încă din 2007, odată cu aderarea României la Uniunea Europeană. În noua legislatura, Vălean este singurul român președinte al unei comisii parlamentare, Comisia pentru industrie, cercetare și energie (ITRE).  Aceasta a ocupat poziția de vicepreședinte al PE în perioada 2014-2017. Eurodeputatul a fost în perioada 2017-2019 primul român președinte al unei Comisii a Parlamentului European, cea pentru mediu, sănătate publică și siguranță alimentară. În legislatura 2014-2019, Vălean a fost co-lider al delegației eurodeputaților români din grupul PPE în Parlamentul European. Ea se va ocupa de portofoliul „Transporturi”.

Janez Lenarčič (Slovenia) este un diplomat sloven. El a fost secretar de stat pentru afaceri europene și a colaborat strâns timp de mai mulți ani cu Organizația Națiunilor Unite, cu Organizația pentru Securitate și Cooperare în Europa și cu Uniunea Europeană. El se va ocupa de portofoliul „Gestionarea crizelor”.

Ylva Johansson (Suedia) este, pe plan național, ministru pentru ocuparea forței de muncă, dar și fost ministru al școlilor și ministru al sănătății și îngrijirii persoanelor în vârstă, precum și deputată în Parlamentul suedez. Este, în același timp, un expert foarte respectat în domeniile ocupării, integrării, sănătății și bunăstării. Ea va avea portofoliul „Afaceri interne”.

Robert Lupițu este redactor-șef, specialist în relații internaționale, jurnalist în afaceri europene și NATO. Robert este laureat al concursului ”Reporter și Blogger European” la categoria Editorial și co-autor al volumelor ”România transatlantică” și ”100 de pași pentru o cetățenie europeană activă”. Face parte din Global Shapers Community, o inițiativă World Economic Forum, și este Young Strategic Leader în cadrul inițiativelor The Aspen Institute. Din 2019, Robert este membru al programului #TT27 Leadership Academy organizat de European Political Strategy Center, think tank-ul Comisiei Europene.

COMISIA EUROPEANA

“Consens neobișnuit de rapid pentru funcțiile de top din UE” vs. “liderii nu vin la Bruxelles să aprobe un acord”: Cei 4 lideri care ar urma să conducă Uniunea

Published

on

Majoritatea pro-europeană pe care Partidul Popular European (PPE), Socialiștii Europeni (S&D) și liberalii de la Renew Europe o vor putea păstra în următorul Parlament și creșterea influenței extremei drepte ar putea declanșa un consens neobișnuit de timpuriu și rapid asupra funcțiilor de top de la nivelul Uniunii Europene, respectiv poziția de președinte al Comisiei Europene, de președinte al Consiliului European, de președinte al Parlamentului European și de Înalt Reprezentant al UE pentru afaceri externe și politică de securitate.

“Dacă vă așteptați la luni întregi de dueluri, la acțiuni politice palpitante și la puterea de la Bruxelles care scoate cuțitele ascuțite pentru a-și asigura posturile de conducere din UE în urma alegerilor europene, s-ar putea să fiți dezamăgiți”, scrie Politico Europe, într-un material în care citează diplomați europeni.

Astfel, “un consens neobișnuit de timpuriu pare să se contureze” în privința funcțiilor de top din conducerea UE, scrie Politico Europe, numindu-i pe Ursula von der Leyen din Germania pentru un al doilea mandat de președinte al Comisiei Europene, pe fostul prim-ministrul social-democrat portughez António Costa ca președinte al Consiliului European, pe Roberta Metsola ca președintă a Parlamentului European și pe prim-ministrul Estoniei Kaja Kallas ca Înalt Reprezentant al UE pentru afaceri externe și politică de securitate.

O explicație succintă: Cum se derulează acest proces?

Numirea liderilor instituțiilor Uniunii Europene este un proces care se desfășoară după reguli stabilite de Tratatul Uniunii Europene și criterii stabilite de liderii statelor membre. Consiliul European, fieful celor 27 de șefi de state sau de guverne, este instituția care decide cine vor fi președintele Consiliului European (doi ani și jumătate cu posibilitatea reînnoirii), Înaltul Reprezentant (cinci ani) și președintele Comisiei Europene (cinci ani). Deținătorul funcției de președinte al Parlamentului este ales la nivelul eurodeputaților pentru un mandat de doi ani și jumătate, cutuma prevede că poziția este împărțită de către cele două mari forțe politice – PPE și S&D -, fiecare câte o jumătate de mandat, dar ea ilustrează și echilibrul de forțe convenit la nivelul Consiliului European.

Dacă decizia în ceea ce privește președintele Consiliului European și Înaltul Reprezentant este una singulară, candidatul pentru șefia Comisiei Europene are nevoie să obțină nominalizarea din partea liderilor celor 27 de state membre, reuniți în Consiliului European, pentru a ajunge la votul din Parlamentul European. Potrivit tratatului UE, Consiliul European, ținând cont de rezultatele alegerilor europene, trebuie să hotărască cu majoritate calificată (minim 55% din statele membre care reprezintă 65% din populația UE) asupra unui candidat.

Rezultatele alegerilor europene, extinderea succesivă a Uniunii Europene și reforma UE prin înființarea funcțiilor de Înalt Reprezentant (în 1999) și președinte de Consiliu European (în 2009) i-a determinat pe liderii europeni să introducă și criterii politice pentru stabilirea liderilor acestor instituții: apartenența politică, proveniența geografică și echilibrul de gen.

Consensul menționat de Politico Europe regăsește aceste propuneri în următoarea situație: Ursula von der Leyen, candidat pentru un nou mandat la șefia Comisiei Europene, face parte din Partidul Popular European, câștigător al alegerilor europene, și provine din Germania (centru-nord). Roberta Metsola, actuala președintă a Parlamentului European, este tot din PPE, provine din Malta (sudul Europei). Fostul premier portughez Antonio Costa este un lider influent al Socialiștilor și Democraților Europeni și provine din sud-vestul Europei. Kaja Kallas face parte din familia politică liberală Renew Europe și provine din Europa de Est.

Politico Europe: Nimic nu este scris în piatră, dar schița unui acord este pregătită pentru primul summit din 17 iunie

Opt oficiali și diplomați europeni au declarat pentru Politico Europe că deși nimic nu este stabilit în piatră, se așteaptă schița unui acord până prima reuniune a liderilor europeni.

La o săptămână după alegerile europene, liderii celor 27 de state membre ale Uniunii Europene își vor da întâlnire pentru un prim summit post-electoral, la Bruxelles, pe 17 iunie, succedat de summitul de vară al Consiliului European, din 27-28 iunie, pentru a decide cine vor fi liderii care vor conduce destinele instituțiilor UE până în 2029, respectiv președintele Comisiei Europene, președintele Consiliului European și Înaltul Reprezentant al UE pentru afaceri externe și politică de securitate.

Bateți în lemn, dar, de data aceasta, lucrurile ar putea merge relativ repede”, a declarat un oficial european, deși a avertizat că un acord oficial nu va fi încheiat până când liderii nu se vor întâlni din nou pe 27-28 iunie.

Șansa lui von der Leyen la un nou mandat la șefia CE: Înfrângerea zdrobitoare a lui Macron în fața extremei-drepte

Alinierea diplomatică rapidă în jurul celor 4 contrastează puternic cu așteptările de dinaintea alegerilor europene, când la Bruxelles circulau zvonuri potrivit cărora președintele francez Emmanuel Macron Macron lua în considerare alternative la Ursula von der Leyen pentru șefia executivului Uniunii Europene.

“Cu cât aud mai mult optimism, cu atât devin mai nervos”, a declarat un diplomat european.

Partidul Popular European, care rămâne cea mai mare forță politică după alegerile europene, dorește să garanteze un al doilea mandat de cinci ani pentru von der Leyen. În condițiile în care Macron este concentrat asupra alegerilor legislative anticipate pe care le-a convocat ca urmare a eșecului zdrobitor în fața extremei-drepte la alegerile pentru Parlamentul, liderii continentului sunt aproape siguri că o vor împinge pe aceasta să treacă.

Liderii nu o pot ocoli, chiar și cei care ar vrea. Ea este candidatul lor principal, ei sunt cel mai mare partid. Ea va fi prima care va acționa”, a declarat un alt oficial european.

Numirile lui António Costa și Kajei Kallas, cele mai complicate. Pentru Roberta Metsola, un drum facil

Socialiștii, al doilea grup ca mărime din Parlamentul European și o parte esențială a actualei coaliții centriste pro-europene, vizează conducerea Consiliului European, care reprezintă cele 27 de țări membre ale UE.

António Costa este favorit în cursa pentru a-i succeda actualului președinte al Consiliului European, Charles Michel, însă candidatura lui ar putea fi în continuare complicată de problemele sale juridice.

Cel mai incert post, în acest moment, este cel de Înalt Reprezentant al UE pentru afaceri externe și politică de securitate, au declarat patru oficiali.

Prim-ministrul estonian Kallas este interesat de acest post și, în calitate de femeie liberală est-europeană și lider național, ar fi o alegere aproape ideală pentru liberali în alegerea succesorului lui Josep Borrell, mai ales că ei vor fi a treia forță politică, dar care a pierdut multe mandate.

Rezerve au fost exprimate de unii lideri europeni faţă de cei doi din urmă, António Costa fiind investigat în Portugalia într-un dosar care a condus la demisia sa din funcţia de premier, în timp ce Kaja Kallas este cunoscută prin radicalismul său antirusesc, mai mulți lideri occidentali manifestându-şi înaintea alegerilor teama că s-ar putea ca ea să se concentreze exclusiv asupra Rusiei şi să neglijeze alte zone, precum Africa şi Orientul Mijlociu.

Această opoziţie faţă de Kallas s-a estompat deoarece numele său s-ar potrivi acestei numiri din punct de vedere geografic, politic și diplomatic, în timp ce în cazul lui Costa numeroase capitale europene nu consideră problemele sale judiciare un obstacol pentru a veni la Bruxelles, mai ales că el are o relaţie de lucru bună cu Ursula von der Leyen.

Cea mai ușoară dintre cele patru nominalizări va fi acordarea unui nou mandat de doi ani și jumătate actualului președinte al Parlamentului European, Roberta Metsola, care face parte din PPE. Dar Parlamentul însuși, și nu liderii UE, este cel care are ultimul cuvânt în această decizie.

În zilele următoare, la dineul informal și la summit, liderii europeni se vor târgui cu von der Leyen pentru a obține concesii în schimbul sprijinului lor, oferindu-i acesteia susținere la schimb cu portofolii cheie în viitoarea Comisie Europeană.

Aceștia sunt șefi de stat și de guvern. Ei nu vin la Bruxelles doar pentru a aproba un acord“, a declarat un al treilea diplomat european.

Chiar dacă Consiliul European ajunge rapid la un acord cu privire la puzzle-ul pozițiilor de conducere, mai există încă obstacolul Parlamentului European, care ar putea vota un al doilea mandat de cinci ani pentru von der Leyen la data de 18 iulie.

“Întotdeauna există o surpriză în discuțiile privind funcția de conducere”, a declarat un al patrulea diplomat european.

Președintele Comisiei Europene are nevoie de o majoritate la vot de 361 de membri ai Parlamentului European pentru a fi ales. Deși coaliția pro-europeană PPE – S&D – Renew Europe a obținut peste 400 de locuri, încă există reticențe în rândul mai mulți eurodeputați în ce o privește pe Ursula von der Leyen.

Continue Reading

COMISIA EUROPEANA

CE prezintă etapele cheie și acțiunile necesare pentru implementarea Pactului privind migrația și Azilul. Statele membre vor pregăti planuri naționale de implementare până în decembrie

Published

on

© European Union 2016 - Source : EP

După semnarea unui acord istoric asupra Pactului privind migrația și azilul, Comisia Europeană a anunțat miercuri, 12 iunie, începutul unui proces amplu de transpunere a noii legislații într-o realitate operațională. Acest proces va fi derulat în următorii doi ani, cu sprijinul activ al statelor membre și al agențiilor UE, pentru a asigura implementarea eficientă și coordonată a noilor reguli până la mijlocul anului 2026.

Planul comun de punere în aplicare, adoptat astăzi de Comisie, detaliază etapele cheie și acțiunile necesare pentru ca toate statele membre să dezvolte capacitățile juridice și operaționale necesare. Acest plan constituie un model pentru planurile naționale de implementare, care trebuie adoptate până la sfârșitul acestui an.

Cele 10 elemente constitutive ale planului includ:

1. Un sistem comun de informații privind migrația și azilul (Eurodac): Un sistem comun de informații pentru migrație și azil, esențial pentru stabilirea responsabilităților și monitorizarea deplasărilor secundare ale solicitanților de azil.
2. Gestionarea migrației la frontierele externe ale UE: Instituirea unor proceduri rapide și eficiente de azil și returnare pentru migranții în situație neregulamentară.
3. Asigurarea unor standarde de primire adecvate pentru solicitanți, inclusiv acces rapid la piața muncii și servicii medicale.
4. Proceduri de azil echitabile, eficiente și convergente: Simplificarea proceselor de evaluare și decizie privind cererile de azil, cu garantarea drepturilor solicitanților.
5. Proceduri de returnare eficiente și echitabile: Eficientizarea procesului de returnare pentru cei care nu au dreptul de a rămâne în UE.
6. Un sistem echitabil și eficient: punerea în aplicare a noilor norme în materie de responsabilitate: Stabilirea unei repartizări echitabile a responsabilităților între statele membre și prevenirea abuzurilor sistemului.
7. Asigurarea funcționării solidarității Implementarea unui mecanism permanent și obligatoriu de solidaritate pentru a sprijini statele sub presiune.
8. Pregătirea, planificarea pentru situații de urgență și răspunsul în situații de criză: Consolidarea rezilienței și reducerea riscurilor de criză în contextul migrației.
9.Noi garanții pentru solicitanții de azil și persoanele vulnerabile: Monitorizarea și protejarea drepturilor fundamentale ale solicitanților, în special ale celor vulnerabili.
10.Relocare, incluziune și integrare: Intensificarea eforturilor de relocare și integrare a migranților în comunitățile statelor membre.

Planul comun de punere în aplicare va fi prezentat statelor membre în cadrul Consiliului Afaceri Interne. Statele membre trebuie să își pregătească propriile planuri naționale de implementare până la 12 decembrie 2024. Comisia și agențiile UE vor oferi sprijin operațional, tehnic și financiar pe parcursul întregului proces.

Comisia a înființat echipe de sprijin specializate care vor vizita toate capitalele statelor membre până în toamnă pentru a ajuta la pregătirea planurilor naționale. Progresele în implementarea pactului vor fi monitorizate îndeaproape și raportate periodic Parlamentului European și Consiliului.

Continue Reading

COMISIA EUROPEANA

Comisia Europeană propune ca protecția temporară pentru persoanele care fug de agresiunea rusă împotriva Ucrainei să fie prelungită până în martie 2026

Published

on

© European Union 2022 - Source : EC Audiovisual

Comisia Europeană a propus prelungirea cu încă un an, de la 5 martie 2025 la 4 martie 2026, a protecției temporare pentru persoanele care fug de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei.

Având în vedere atacurile continue ale Rusiei asupra infrastructurii civile și critice din întreaga Ucraină, în prezent nu există condiții sigure și durabile pentru întoarcerea persoanelor în Ucraina.

Prin urmare, Comisia consideră că motivele pentru protecția temporară persistă și că aceasta ar trebui prelungită pentru încă un an, ca răspuns necesar și adecvat la situația actuală.

”UE este unită în ceea ce privește protejarea persoanelor care fug din calea războiului brutal de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei. Protecția temporară a dat deja speranță la aproape 4,2 milioane de persoane din UE. Vom continua să le oferim protecție temporară ucrainenilor atât timp cât va fi nevoie. Am încredere că Consiliul va lua rapid decizia de a prelungi protecția temporară pentru încă un an”, a subliniat Ylva Johansson, comisar european pentru afaceri interne. 

Potrivit Eurostat, la 30 aprilie 2024, 4,2 milioane de cetățeni din afara UE care au fugit din Ucraina ca urmare a războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei se bucurau de protecție temporară în UE, cei mai mulți dintre ei găsindu-și refugiu în Polonia, Cehia, Italia și România.

În contextul declanșării războiului ilegal și neprovocat împotriva Ucrainei de către Rusia, Uniunea Europeană a activat la începutul lunii martie 2022 Directiva privind protecția temporară, un mecanism de urgență care este activat în circumstanțe excepționale în care se înregistrează un aflux masiv, scopul urmărit fiind: acordarea de protecție colectivă persoanelor strămutate și reducerea presiunii asupra sistemelor naționale de azil ale țărilor UE.

Potrivit Consiliului, sistemul de protecție temporară se aplică următoarelor persoane, dacă își aveau reședința în Ucraina la 24 februarie 2022 sau înainte de această dată:

  • cetățenilor ucraineni și membrilor familiilor acestora
  • cetățenilor altor țări decât Ucraina și apatrizilor care beneficiază de protecție internațională în Ucraina (de exemplu refugiați și beneficiari ai protecției subsidiare), precum și membrilor familiilor acestora
  • cetățenilor altor țări decât Ucraina care dețin un permis de ședere permanentă și care nu se pot întoarce în țara lor de origine în condiții sigure și stabile (se poate aplica și o protecție adecvată la nivel național)

Sistemul se poate aplica și altor persoane, inclusiv:

  • cetățenilor ucraineni care au fugit din Ucraina cu puțin timp înainte de 24 februarie
  • cetățenilor ucraineni care se aflau pe teritoriul UE imediat înainte de 24 februarie (de exemplu în vacanță sau din motive profesionale)
  • cetățenilor altor țări decât Ucraina care dețin un permis de ședere temporară și care nu se pot întoarce în țara lor de origine în condiții sigure și stabile

Toate persoanele care fug din Ucraina, indiferent de categoria în care se încadrează, sunt primite în UE înainte de a se întoarce în locul de origine.

Comisia va prezenta propunerea miniștrilor în cadrul Consiliului Justiție și Afaceri Interne din 13 iunie. Consiliul va trebui apoi să adopte în mod oficial propunerea.

Continue Reading

Facebook

Concrete & Design Solutions

Concrete-Design-Solutions
U.E.9 hours ago

După câștigarea alegerilor europene, von der Leyen s-a întâlnit cu Macron la Paris pentru a discuta “agenda strategică europeană”: Sprijinul pentru Ucraina, prioritate existențială pentru UE

COMISIA EUROPEANA10 hours ago

“Consens neobișnuit de rapid pentru funcțiile de top din UE” vs. “liderii nu vin la Bruxelles să aprobe un acord”: Cei 4 lideri care ar urma să conducă Uniunea

ROMÂNIA12 hours ago

Klaus Iohannis și Martin Schulz au discutat despre noua configurație politică a UE: Este importantă unitatea europeană în contextul creșterii forțelor extremiste

ROMÂNIA12 hours ago

Ministrul Simona Bucura-Oprescu a depus la OIM documentul de ratificare de către România a Convenției privind eliminarea violenței și a hărțuirii în lumea muncii

SUA12 hours ago

Biden inspiră de departe mai multă încredere decât Trump la nivel global (sondaj)

CONSILIUL EUROPEAN12 hours ago

Președintele Consiliului European o citează pe Eleanor Roosevelt într-o pledoarie pentru ”un viitor sigur și pașnic” în Gaza: Să privim dincolo de întuneric, spre o soluționare bazată pe soluția celor două state

ROMÂNIA14 hours ago

Eurostat: În 2023, românii erau cetățenii UE cei mai expuși riscului de sărăcie și excluziune socială

COMISIA EUROPEANA14 hours ago

CE prezintă etapele cheie și acțiunile necesare pentru implementarea Pactului privind migrația și Azilul. Statele membre vor pregăti planuri naționale de implementare până în decembrie

EDUCAȚIE15 hours ago

Universitatea din București, prima universitate din România și în primele 101 – 200 de universități din lume privind dezvoltarea durabilă, conform Times Higher Education Impact Rankings 2024

U.E.15 hours ago

Emmanuel Macron își apără decizia de a convoca alegeri anticipate în Franța: “Eu nu vreau să dau cheile puterii” extremei drepte

CONSILIUL EUROPEAN12 hours ago

Președintele Consiliului European o citează pe Eleanor Roosevelt într-o pledoarie pentru ”un viitor sigur și pașnic” în Gaza: Să privim dincolo de întuneric, spre o soluționare bazată pe soluția celor două state

INTERNAȚIONAL18 hours ago

Din Bundestag, Volodimir Zelenski invocă căderea Zidului Berlinului pentru a arăta că nu poate exista pace în Ucraina atât timp cât o parte din țară rămâne ocupată de Rusia

ALEGERI EUROPENE 20241 day ago

Prima reacție a lui Klaus Iohannis după alegerile europene: Uniunea merge înainte. Guvernul va stabili și va negocia poziția de comisar european

NATO1 day ago

Klaus Iohannis: Războiul este în zona Mării Negre, capacitatea de apărare NATO trebuie să fie totală; R. Moldova, un partener pe care îl dorim de partea noastră

NATO1 day ago

De la summitul B9, Klaus Iohannis anunță convocarea CSAT pentru a analiza posibilitatea transferului unui sistem de rachete Patriot către Ucraina

COMISIA EUROPEANA2 days ago

UE va trimite în iunie Kievului o sumă suplimentară de 1,9 mld. de euro din Mecanismul pentru Ucraina

ALEGERI EUROPENE 20244 days ago

Adrian Câciu, după ieșirea de la urne: Am votat pentru ”o echipă puternică în PE, care să fie întotdeauna la masa deciziilor și care să ne netezească drumul către aderarea la Schengen terestru”

PPE4 days ago

Alegeri europene și locale. Rareș Bogdan a votat ”cu gândul la viaţa românilor de peste tot” și pentru ”o Românie puternică în Europa”

ROMÂNIA4 days ago

Sebastian Burduja: Am votat pentru schimbare. Speranța din inimile bucureștenilor va fi victoria acestei zile

ALEGERI EUROPENE 20244 days ago

Siegfried Mureșan a votat pentru ”o Românie puternică într-o Europă puternică” și pentru dezvoltarea țării ”cu fonduri europene”

Trending