Connect with us

U.E.

O reuniune istorică. Emmanuel Macron, primul lider francez care se adresează Bundestagului german, după 18 ani. Responsabilitate franco-germană pentru relansarea Europei, punctul central al discursului său

Published

on

 Președintele francez, Emmanuel Macron, va rosti duminică în Bundestag (camera inferioară a Parlamentului german) un discurs axat pe ”responsabilitatea franco-germană” pentru relansarea Europei, fiind astfel primul lider francez, după 18 ani, care va lua cuvântul în Legislativul de la Berlin, anunță AFP, citat de Agerpres.

Foto: European Parliament

În luna iunie a anului 2000, președintele de la acea vreme, Jacques Chirac lua cuvântul în Bundestag, susținând un discurs tot despre viitorul Europei.

În ianuarie 1983, Francois Mitterrand, a provocat rumoare după ce acesta a susținut în camera inferioară a Parlamentului german inițiativa cancelarului german de la acea vreme, Helmut Kohl, aceea de a desfășura rachete balistice Pershing în Germania de Vest pentru a răspunde programului sovietic de rachete SS-20.

Emmmanuel Macron, care va încheia cu acest discurs secvenţa memorială franco-germană în jurul Centenarului Primului Război Mondial, se va adresa parlamentarilor şi membrilor guvernului germani.

Discursul său, de aproximativ 20 de minute, va fi ”axat pe o formă de responsabilitate franco-germană de a prezerva şi reînvia proiectul (european) în Europa de astăzi”, a precizat preşedinţia franceză.

Șeful statului francez va prezenta proiectul său privind înființarea unei armate europene, idee care a primit sprijin și din partea cancelarului german, Angela Merkel, nu împotriva NATO sau a Statelor Unite, ci pentru a consolida autonomia strategică a Europei, insistă Parisul și Berlinul.

Acest proiect a provocat nemulțumirea liderului american, Donald Trump, care a calificat propunerea drept ”insultătoare”, avertizând statele europene că trebuie înainte de toate să-și achite contribuția financiară față de NATO.

Nemulțumiri cu privire la ideea unei armate europene au fost exprimate și de premierul Olandei, Mark Rutte, care a spus că este o propunere ”prematură” și că ar fi o ”iluzie să crezi că UE poate să își garanteze securitatea fără NATO”.

Emmanuel Macron ar urma să insiste și asupra necesității de a avansa asupra reformei Zonei Euro și a impozitării economiei digitale, două dintre proiectele sale de anvergură care sunt privite însă cu rezervă de Berlin.

Vizita prezidenţială se înscrie în cadrul ”Volkstrauertag” (Ziua Amintirii), o zi de comemorare naţională în Germania dedicată reconcilierii, înţelegerii şi păcii, însă şi o zi de omagiu adus victimelor războiului.

Teodora Ion este redactor-șef adjunct și specialist în domeniul relațiilor internaționale. Aria sa de expertiză include procesul retragerii Marii Britanii din Uniunea Europeană, relațiile comerciale globale și competiția pentru supremație dintre marile puteri ale lumii. Teodora este corespondent în cadrul summit-urilor Consiliului European și al celorlalte reuniuni decizionale de la nivelul UE.

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

U.E.

În plină reașezare globală, Angela Merkel se referă la ”Rusia, stat partener”: Geostrategic, Europa nu poate avea un interes în ruperea relaţiilor cu Rusia

Published

on

© Munich Security Conference

Corespondență de la München

De la prezidiul Conferinței de Securitate de la München, cancelarul german Angela Merkel a respins ideea unei competiții strategice globale în care Europa ar deține un rol minor, într-un discurs în care nu a ocolit nici temele sensibile ale conductei Nord Stream 2 sau riscurile unei noi curse a înarmărilor, catalogând Rusia drept un stat ”partener” și argumentând că, din punct de vedere ”geostrategic”, Europa nu își permite să rupă raporturile cu Moscova.

„Dacă în timpul Războiului Rece am importat cantităţi mari de petrol din Rusia, nu ştiu de ce ar trebui să fie mai rău acum. Rusia rămâne un partener”, a declarat Angela Merkel.

„Vrem să facem Rusia dependentă doar de China? Acesta este interesul nostru european? Nu cred”, a adăugat cancelarul german.

Angela Merkel a declarat, de asemenea, că ar fi greşit ca Rusia să fie exclusă din punct de vedere politic.

„Geostrategic, Europa nu poate avea un interes în ruperea relaţiilor cu Rusia”, a spus cancelarul german.

Merkel s-a referit și la problema sensibilă a dependenței europene de gazul rusesc, în contextul în care Germania a negociat cu dificultate un compromis cu țările UE privind revizuirea directivei europene a gazelor naturale, compromis agreat sub mandatul președinției României la Consiliul UE, care a și ajuns la un acord preliminar cu Parlamentul European în acest sens.

“O moleculă de gaz rusesc rămâne o moleculă de gas rusesc, fie că este transportat via Ucraina sau via Marea Baltică”, a spus cancelarul german, referindu-se că această problemă merge dincolo de dezbaterea privind Nord Stream 2.

Replica indirectă pentru Angela Merkel a venit din partea vicepreședintelui SUA, Mike Pence.

Nu putem asigura securitatea aliaților noștri în Occident în timp ce ei sunt dependenți de Est”, a afirmat Pence, într-o declarație care poate fi interpretată drept o replică la discursul anterior de pe scena Conferinței, cel al cancelarului Angela Merkel.

Discuția de pe marginea construcției gazoductului Nord Stream 2, deși reprezintă o afacere bilaterală ruso-germană, a devenit o problemă europeană și euro-atlantică.

Aflat în această săptămână la Varșovia, șeful diplomației american Mike Pompeo a avertizat că Statele vor face tot ce le stă în putere pentru a opri construcţia gazoductului Nord Stream 2, care ar urma să lege Rusia de Germania. Anterior, Polonia a încercat să oprească această construcție în cadrul negocierilor privind noua directivă europeană a gazelor, compromis negociat sub auspiciile președinției române a Consiliului UE și încheiat marți seară la Strasbourg cu uun acord preliminar între instituțiile UECompromisul și acordul preliminar negociate de președinția României întărește regulile europene, norme care nu blochează proiectul ruso-german, dar prin care este asigurat faptul că țările terțe precum Rusia nu pot ocoli legislația UE.

De altfel, reamintim că și tensiunile de la summitul NATO de anul trecut dintre Donald Trump și Angela Merkel au avut la bază declarații anterioare ale președintelui american cu privire la faptul că Germania ”este prizoniera Rusiei” în contextul înțelegerii Nord Stream 2.

Continue Reading

COMISIA EUROPEANA

Comisarul european pentru sănătate și siguranță alimentară, Vytenis Andriukaitis va candida la prezidențiale în Lituania

Published

on

Foto: European Council

Comisarul european pentru sănătate și siguranță alimentară, Vytenis Andriukaitis și-a anunțat candidatura la prezidențialele din Lituania, potrivit postării pe contul său de Twitter. Această decizie a fost luată chiar cu o zi înainte de Ziua Națională a Lituaniei.

 


,,Sunt conștien ca va fi nevoie de echilibru și sacrificiu. Știu că va urma mult de lucru. Sunt pregătit”


Comisarul euopean va fi în concediu fără plată din partea Comisiei Europene de la 1 aprilie până pe 13 mai și “dacă este necesar” între 14 mai și 27 mai, în cazul în care există și un al doilea tur. Comisarul european pentru sănătate și siguranță alimentară Vytenis Andriukaitis și-a anunțat vineri candidatura pentru a deveni președintele Lituaniei.

Liderul Partidului Social Democrat din Lituania i-a cerut  lui Andriukaitis să candideze. El a fost fondatorul partidului în 1989 ca urmare a independenței Lituaniei față de Uniunea Sovietică.

El a spus că va depune eforturi pentru a se asigura că ,,numele Lituaniei să fie asociat cu o țară care nu tolerează nivele ridicate de inegalitate, nedreptate, care respectă fiecare persoană și opiniile sale”, a menționat valorile democratice, știința și protecția drepturilor omului ca unele din prioritățile sale de campanie.

De profesie medic, Andriukaitis a fost anterior membru al parlamentului lituanian, vicepreședinte, lider al Partidului Social Democrat și ministru pentru sănătate.

Continue Reading

#RO2019EU

Cu ajutorul RO2019EU, UE va dispune în curând de un cadru mai solid de reglementare și supraveghere a băncilor

Published

on

Foto: RO2019EU

În curând, UE va dispune de un cadru mai solid de reglementare și supraveghere a băncilor, în data de 15 februarie, ambasadorii la UE au aprobat un acord la care președinția română și Parlamentul European au ajuns cu privire la o serie de norme revizuite care urmăresc reducerea riscurilor în sectorul bancar din UE.


„Măsurile de reducere a riscurilor convenite astăzi vor asigura că sectorul bancar dispune de capital suficient pentru a acorda împrumuturi persoanelor fizice și juridice în condiții de siguranță. Totodată, contribuabilii sunt protejați împotriva eventualelor dificultăți cu care s-ar putea confrunta băncile”.

 Eugen Teodorovici, ministrul finanțelor din România


Pachetul convenit de către Consiliu și Parlament cuprinde două regulamente și două directive, referitoare la:

  • cerințele de capital impuse băncilor (modificări aduse Regulamentului nr. 575/2013 și Directivei 2013/36/UE);
  • redresarea și rezoluția băncilor aflate în dificultate (modificări aduse Directivei 2014/59/UE și Regulamentului nr. 806/2014).

Decizia încheie un proces de negociere început în noiembrie 2016. Un prim acord a fost obținut cu privire la principalele elemente ale pachetului bancar și a fost confirmat de către Consiliu la 4 decembrie 2018. Acum, ambasadorii la UE au aprobat acordul referitor la toate măsurile de reducere a riscurilor.

Pachetul de reducere a riscurilor vizează punerea în aplicare a reformelor convenite la nivel internațional în urma crizei financiare din 2007-2008 în vederea consolidării sectorului bancar și a soluționării provocărilor care au rămas de abordat în privința stabilității financiare. Prezentate în noiembrie 2016, acestea includ elemente convenite de Comitetul de la Basel pentru supraveghere bancară și de Consiliul pentru Stabilitate Financiară (CSF).

Una dintre principalele măsuri convenite pentru reducerea riscurilor în sistemul bancar este consolidarea cadrului pentru rezoluția instituțiilor bancare. Acesta le impune instituțiilor de importanță sistemică globală („G-SII”) să aibă o mai mare capacitate de absorbție a pierderilor și de recapitalizare prin stabilirea de cerințe în ceea ce privește valoarea și calitatea fondurilor proprii și a pasivelor eligibile (MREL) pentru a asigura un proces eficace și ordonat de „recapitalizare internă”. Acesta oferă, de asemenea, garanții provizorii și posibile măsuri suplimentare pentru autoritățile de rezoluție.

Pachetul consolidează și cerințele de capital impuse băncilor în vederea reducerii stimulentelor pentru asumarea excesivă de riscuri, incluzând un indicator obligatoriu al efectului de levier, un indicator obligatoriu de finanțare stabilă netă și stabilirea de norme sensibile la risc pentru tranzacțiile cu titluri de valoare și instrumente derivate.

În plus, pachetul bancar conține măsuri pentru a îmbunătăți capacitatea de creditare a băncilor și pentru a facilita un rol mai important al băncilor pe piețele de capital, cum ar fi:

  • reducerea sarcinilor administrative pentru băncile mai mici și mai puțin complexe, legate în special de cerințele de raportare și de informare;
  • consolidarea capacității băncilor de a acorda împrumuturi IMM-urilor și de a finanța proiecte de infrastructură;

Pachetul bancar conține, de asemenea, un cadru pentru cooperare și schimb de informații între diferitele autorități implicate în supravegherea și rezoluția grupurilor bancare transfrontaliere. Măsurile convenite mențin echilibrul obținut prin poziția Consiliului între competențele autorităților de supraveghere din țara de origine și din țara gazdă pentru a facilita fluxurile transfrontaliere de capital și lichiditate, asigurând, în același timp, un nivel adecvat de protecție a deponenților și creditorilor și stabilitatea financiară în toate statele membre. De asemenea, acordul introduce modificări pentru a îmbunătăți cooperarea între autoritățile competente cu privire la aspecte legate de supravegherea activităților de combatere a spălării banilor.

Etapele următoare

Textul va face obiectul revizuirii de către experții juriști-lingviști. Parlamentul și Consiliul vor fi invitate apoi să adopte în primă lectură regulamentul propus.

Continue Reading

Facebook

Advertisement

Trending