Connect with us

EDITORIALE

O scurtă cronologie a epocii Klaus Iohannis la cârma României

Published

on

România ultimului deceniu începe în noiembrie 2014. Klaus Iohannis câștigă alegerile prezidențiale, răsturnând diferența de 10% din primul tur și obținând aproape zece puncte procentuale peste favoritul Victor Ponta (premier în funcție și președinte PSD). Un uriaș val de simpatie și încredere care a intrat în zestrea proaspătului lider politic național, care fusese preferat de liberali (PNL + PDL) în locul lui Crin Antonescu în cursa pentru Cotroceni.

O încredere care i-a servit drept scut în bătălia cu un PSD care amenința statul de drept și rolul României în UE și NATO. Momentul din 2017 cu geaca roșie din Piața Universității s-a opus celui cu paltonul, la Paris, (chiar pe 10 februarie 2015), iar prezidarea ședinței de guvern din februarie 2017 cu celebra frază “cei doi elefanți” (referitoare la ordonanța de modificare a codurilor penale și la cea de grațiere) au rămas referințe ale luptei în favoarea unei Românii democratice, europene și transatlantice. Toate acestea, dublate de atașamentul sincer față de NATO și Uniunea Europeană și de propriul exemplu al unui etnic german minoritar care ajunge președinte într-o fostă țară comunistă, au creat premisele pentru cel mai laureat președinte român cu premii internaționale de calibru, în SUA și în Germania, culminând cu premiul “Carol cel Mare”, rezervat celor mai de seamă lideri europeni care au modelat Europa unită, de la origini până în prezent.

În 2019, după prima președinție a României la Consiliul UE și imprimarea “spiritului de la Sibiu” în Agenda Strategică care avea să ghideze Uniunea între anii 2019 și 2024, popularitatea lui Klaus Iohannis ajută PNL să câștige alegerile europene, iar alături de un USR cu un discurs reformist similar se naște speranța “României europene”. Pe acest determinism politic, guvernul PSD se prăbușește, iar Klaus Iohannis reușește să încredințeze PNL-ului condus de Ludovic Orban conducerea unui guvern minoritar. La finele aceluiași an, câștigă un nou mandat de președinte cu 6,5 milioane de voturi (peste 66%), România căpăta cel mai favorabil culoar de influență politică în UE și NATO, iar numele președintelui este vehiculat constant pentru conducerea Consiliului European, a Comisiei Europene sau a NATO.

În 2020, criza provocată de pandemie care a erodat democrațiile liberale nu a ocolit nici România. Președintele a fost prezent în cetate, a împărțit responsabilitatea comunicării cu guvernul, a decontat popularitate și la nivel european a obținut o alocare de 80 miliarde de euro fonduri europene pentru România, pentru perioada 2021-2027. Astfel, coaliția pro-europeană PNL, USR, UDMR de la finele lui 2020 girată de președinte avea ambiția de a fi prima guvernare reformistă și de construcție din mandatele lui Iohannis, dar diluată la vot pe axa PNL – USR, cu un PSD resuscitat și cu prima intrare a forțelor extremiste în Parlament.

Coaliția pro-europeană pică în 2021 din cauze multiple, de la jocuri politice de putere și imaturități în actul de guvernare și de derulare a unei coaliții, iar fostul guvern PNL, USR, UDMR este demis printr-o moțiune de cenzură votată de PSD, USR și AUR.

La finalul lunii noiembrie 2021, președintele Iohannis susține o coaliție PNL-PSD, evocând nevoia de stabilitate și singura opțiune existentă. S-a speculat mult pe seama faptului că președintele și-a “justificat” impopulara decizie de a readuce PSD la guvernare de faptul că apăruseră informații că Rusia pregătește un atac împotriva Ucrainei, iar România, țara NATO și UE cu cea mai mare graniță cu Ucraina, are nevoie de stabilitate. Există totuși un articol Washington Post documentat via administrația SUA și serviciile americane de informații care arată cum Statele Unite au informat la începutul lunii noiembrie aliații din NATO, în cadrul Consiliului Nord-Atlantic, că Rusia pregătește războiul.

Din 2022 și până în 2024, Klaus Iohannis a cedat treptat până la definitiv spațiul comunicării politice, îndeosebi în treburi interne. Cedarea treptată s-a produs în timpul guvernului Ciucă, când a jucat activ cartea atribuțiilor sale constituționale în politică externă și de securitate, cu participarea la toate reuniunile de coordonare SUA, UE, NATO, G7 în format restrâns, cu creșterea prezenței NATO și SUA în România, cu activarea în premieră a Forței de Reacție Rapidă a Alianței chiar pe teritoriul României, forță care a devenit ulterior scheletul grupului de luptă NATO în România, condus de Franța, cu introducerea abilă a Republicii Moldova pe agenda UE aproape la pachet cu Ucraina agresată de Rusia. A mai punctat, politic și strategic, prin sprijinul pentru Ucraina, inclusiv donarea unui sistem de rachete Patriot și un acord bilateral de cooperare în domeniul securității pe zece ani. A mai punctat, ca prestigiu, ridicarea Mecanismului de Cooperare și Verificare și aderarea completă, în etape, a României la spațiul Schengen. Cele cuprinse în ultimele două fraze s-au produs în diferite intervale, când imaginea de lider moral al coaliției s-a dovedit mai puternică în erodare decât orice succes.

Cedarea definitivă a spațiului comunicării în 2023 s-a produs după rotativa guvernamentală și instalarea PSD la conducerea Guvernului, adică tocmai în momentul când președinții la final de mandat își pregătesc moștenirea, memoriile, ieșirea din scenă sau, după caz, saltul spre o funcție internațională de rang înalt, cea din urmă instanță fiind irosită pe parcursul anului 2024, atât pentru România, ca reputație, cât și pentru Klaus Iohannis.

Ultimele trei săptămâni preconizate de mandat, 30 noiembrie – 21 decembrie 2024 au început cu ultimul său discurs de Ziua Națională. Și-a recunoscut greșelile și le-a cerut românilor iertare pentru că a luat decizii care au nemulțumit și pe care nu le-a explicat suficient. Prea puțin, prea târziu?

Încă de la decizia CCR de anulare a alegerilor prezidențiale și de neîncetare a mandatului președintelui până când președintele nou ales nu va depune jurământul, Klaus Iohannis a justificat de ce rămâne în funcție – invocând corect și legal Constituția – și a precizat care sunt principalele priorități: o coaliție, un guvern, un nou calendar al alegerilor prezidențiale și un buget. A comunicat, dar n-au mai fost mulți să asculte. Pot fi ei blamați în vreun fel?

Președintele Iohannis și-a asumat să rămână în funcție până la alegerea noului președinte, însă lucrurile s-au schimbat odată cu posibilitatea ca suspendarea sa în Parlament să se producă la vot grație unei proceduri inițiate de forțele extremiste și de USR. O decizie tardivă de a demisiona? O decizie greșită? O decizie menită să elibereze supapa unui spațiu politic inundat și să reseteze jocul politic?

Există un obicei să ne devorăm președinții la final de mandat. Just este să lăsăm istoria și timpul să judece. În fond, Klaus Iohannis a fost cel care și-a asumat alegerea de a rămâne în istorie drept primul președinte al României care demisionează din funcție. O astfel de hotărâre este greu de luat pentru oricine, mai ales că o vei purta pe umeri pentru totdeauna.

Robert Lupițu este redactor-șef, specialist în relații internaționale, jurnalist în afaceri europene și NATO. Robert este laureat al concursului ”Reporter și Blogger European” la categoria Editorial și co-autor al volumelor ”România transatlantică” și ”100 de pași pentru o cetățenie europeană activă”. Face parte din Global Shapers Community, o inițiativă World Economic Forum, și este Young Strategic Leader în cadrul inițiativelor The Aspen Institute. Din 2019, Robert este membru al programului #TT27 Leadership Academy organizat de European Political Strategy Center, think tank-ul Comisiei Europene.

EDITORIALE

Iulian Chifu: Negocieri ruso-americane în epoca Trump-Putin: secretele din spatele ușilor închise

Published

on

de Iulian Chifu*

Convorbirea telefonică Trump-Putin de peste o oră și jumătate – unii spun chiar peste două ore – s-a consumat cu ceva anunțuri de progres, pentru a menține ambiguitatea unui acord al Rusiei pentru negocieri, nicidecum pentru propunerea americană de încetare completă a focului pentru o perioadă de 30 de zile. Dorința de pace cu orice preț a administrației Trump și-a dovedit vulnerabilitățile în cadrul negocierilor, așa cum concesia stopării livrărilor de arme și intelligence este pusă drept principală cauză pentru recucerirea teritoriilor din regiunea Kursk de către Rusia. Putin abordează negocierile, astfel, din postura de virtual câștigător, cu Ucraina lăsată fără elemente puternice de negociere, și tratează drept o victorie proprie ieșirea din izolare, politica de Mare Putere recunoscută de SUA și schimbarea relațiilor internaționale spre politica de putere și împărțirea sferelor de influență, ca și amplificarea și recunoașterea internațională a propriei posturi. Discuțiile au ocultat cobeligeranța Coreii de Nord și implicările în război ale Iranului și Chinei de partea sa, în schimb în spatele ușilor închise se vorbește despre avantaje individuale economico-financiare strict pentru SUA și chiar pentru președintele Trump, pe care le-ar fi propus Rusia. Analiza elementelor venite de la negociatori și participanți complinesc o agendă mai degrabă săracă în realizări în direcția păcii, așa cum este ea evocată de comunicatele oficiale.

Pacea cu orice preț și costurile negocierilor unilaterale cu Rusia

Anunțul public privind pacea cu orice preț venit din partea administrației Trump a creat dificultăți descoperite în cadrul negocierilor, așa cum concesiile unilaterale ale părții americane nu au avut o replică în oglindă sesizabilă din partea Rusiei lui Putin. Din contra, Rusia a propus tactica obișnuită complexă de negociere bazată pe integrarea multiplelor planuri de interes concomitent, pentru a extrage maximum de concesii și avantaje pe terțe teme, cu confuzionarea negociatorilor, dacă este posibil, dar și secvențializarea la maximum a agendei – mai întâi moratoriu sau pauză pentru 30 de zile doar vizând atacurile aeriene asupra infrastructurii energetice, nicidecum un pas important precum armistițiul pe toată linia frontului, pentru a extrage maximum de concesii înainte de negocierile propriu-zise cu Ucraina, la care nu se știe dacă se mai ajunge.

Și tot aici au apărut solicitările privind indivizibilitatea negocierii, nimic agreat până nu este totul agreat, prin prisma anunțului președintelui rus privind nevoia de a negocia pacea definitivă și durabilă, nu doar o încetare a focului – asta chiar dacă Putin permite între timp anumite “gesturi umanitare de bunăvoință”, pentru a-și întări sprijinul internațional și a da Americii lui Trump prilej de a acumula și prezenta unii pași înainte și a rămâne angajată în negociere sine die. În plus, Putin se plasează în poziția de învingător, odată ce presează pe toate fronturile și a reușit să câștige Kurskul de la Ucraina, refuzând alt cadru de negociere care să implice alți actori decât Statele Unite.

Altfel, Putin anunță clar public că nu și-a schimbat nivelul de ambiție și pretențiile, care au rămas cele pentru care a pornit războiul. Și de ce să nu le obțină fără costuri dacă se poate la masa verde, prin negocierile cu Trump și nu prin costurile războiului? Prin această postură – acceptată de către partea americană măcar în ceea ce privește elementele publice, unde nu a existat vreo contestare – Rusia își permite să mențină maxima presiune pentru concesii unilaterale și pretențiile maximale precum schimbarea regimului legitim al Ucrainei și al președintelui Zelenski, crearea unei Ucraine fără posibilitatea de a se apăra în fața unei posibile viitoare agresiuni mai departe și fără prezență militară străină care să monitorizeze sau să reasigure Ucraina, dar mai ales respingerea suveranității, independenței și integrității teritoriale a statului ucrainean.

Putin își dorește și un acord pe securitatea Europei și includerea dreptului său de veto în discuție sau în negocierea strict cu americanii, ale căror trupe și-ar dori să dispară măcar din Estul Europei, unde să-i dea marjă de acțiune și influență. În fapt, Rusia nu este interesată de negocieri cu bună credință și implicându-i pe cei vizați de agresiunea și amenințările sale, militare sau hibride, sub diferite forme, și nici nu răspunde în mod real pozitiv la obiectivul președintelui Trump de a atinge o pace justă și durabilă în Ucraina. Din contra, după trei ani ca paria lumii, Rusia se reîntoarce negociind cu cea mai mare putere a lumii, care o dorește ca partener, sfidându-i pe cei apropiați, vecinul său Ucraina și celălalt vecin, Europa. Ba mai mult, în unele cazuri, Rusia chiar a adăugat noi condiții pentru a reduce și mai mult orice posibilitate a Ucrainei de a supraviețui ca stat sau ca voință proprie, independent, sau ca stat ce-și dorește apropierea de Occident.

Două unghiuri diferite pentru aceeași discuție telefonică: Kremlin și Casa Albă

Disonanța cognitivă se menține și între cele două părți care au participat la negociere, așa cum rezultă din comunicatele proprii, dar și din declarațiile și postările ulterioare ale protagoniștilor. Fiecare a pus, evident, reflectoarele pe partea unde avea interes, dar aici intervin și elemente de fond și sublinieri care arată diferențele de interese evidente. Ceea ce nu a putut fi ascuns din ambele abordări este progresul modest – dar totuși existent, pentru a acoperi nevoile părții americane de a livra ceva – pentru reducerea luptelor și mai ales absența atingerii obiectivului formulat de către Donald Trump și convenit cu Președintele ucrainean Zelenski inclusiv prin presiunile recunoscute în Biroul Oval și prin întreruperea furnizării de arme și informații către Kiev.

Astfel, potrivit abordării ruse, Putin a anunțat pauza imediată de 30 de zile pentru loviturile vizând infrastructura energetică ucraineană, dând imediat ordinul respectiv – deși loviturile au continuat după convorbire cu mai multe drone, rachete balistice și bombe cu ghidaj și au vizat un spital și locuințe civile. Apoi partea rusă notează acordul de schimbare a câte 175 prizonieri de război din ambele părți și transferul a 23 soldați răniți grav către Ucraina spre a se continua tratamentul, acordat în spitalele ruse, notat drept un act de bunăvoință. În comunicat se notează și organizarea meciurilor de hochei între Rusia și Statele Unite dar și crearea unor “grupuri de experți” care să continue negocierea soluționării păcii dar doar “în format bilateral”.

În discuție s-ar fi abordat și teme legate de pacea din Orientul Mijlociu – o altă temă de maximă complicare a discuțiilor – și dezvoltarea relațiilor economice și colabărării energetice bilaterale – celebrul pachet oferit alternativ Statelor Unite de către Kremlin. La acest punct, partea americană a obiectat prin purtătoarea de cuvânt a Casei Albe, Karoline Leavitt, care a declarat că viitoarele relații SUA-Rusia includ “afaceri economice enorme, dar doar atunci când pacea va fi realizată.”

Partea americană a reluat tema pauzei de 30 de zile pentru atacurile asupra infrastructurii și componentelor energetice – în locul infrastructurilor energetice din comunicarea rusă. De asemenea, a insistat asupra începerii imediate a “negocierilor tehnice asupra implementării încetării focului la nivel maritim și în Marea Neagră, ca drum spre încetarea completă a focului și pacea permanentă”, o afirmare de agenda dorită și reflectare a postării președintelui Trump pe Truth Social care afirmă despre o discuție “foarte bună și productivă”, cu “multe elemente despre un Contract pentru Pace care au fost discutate” – o formulă de amplificare nespecifică a rezultatelor minore obținute și fără nici o referire la acordul cu Ucraina de la Jeddah și la acceptarea lui de către Putin, măcar generic.

În fapt, președintele Zelenski a propus inițial un acord limitat la nivelul spațiului aerian și naval. Statele Unite au mărit miza, propunând un acord deplin pe toată lungimea frontului și pe toate domeniile militare. Până la urmă Putin a luat doar o câtime din spațiul propus de Ucraina, cel aerian, și strict restrâns la infrastructura energetică – azi cu mult mai mică valoare strategică odată ce s-a ieșit în primăvară și vară și căldura, respectiv energia electrică pentru populație are o semnificație mult mai redusă. Deci rezultatele comunicate public ale acestei convorbiri și negocierilor asociate sunt departe de așteptările și anunțurile făcute anterior discuției telefonice. Nici monitorizarea acordului sau forțe de reasigurare europene pe teren în Ucraina, care au constituit baza discuțiilor președintelui Trump cu liderii europeni nu au fost acceptate, nici retragerea de pe pozițiile maximaliste ale Rusiei vizând securitatea Europei.

În spatele ușilor închise: poziții, doleanțe și ambiții despre perspectivele păcii în Ucraina

Desigur, discuțiile de peste 120 minute sau măcar peste 90 de minute trebuie să fi fost mult mai largi. Pentru a determina măcar temele sau sensul discuțiilor am identificat crâmpeiele de declarații și elementele relatate anonim presei, transmise către propaganda rusă de către Kremlin sau pe cele apărute în crâmpeie de declarații ale administrației Trump către diferite instrumente de presă, ale președintelui Trump sau negociatorilor săi, uneori aflați chiar în divergență. De asemenea, am identificat și temele puse pe masă, doleanțele și nivelul de ambiție ale părților aflate în negocieri. Ba mai mult, se poate vedea aici cum partea rusă a încercat chiar să obțină concesii chiar îninte de discuția telefonică cu Donald Trump, iar o eventuală discuție bilaterală față în față este cu atât mai condiționată de avansarea eventuală a negocierilor măcar în privința relațiilor bilaterale.

Astfel, Kremlinul a cerut, înaintea oricărei încetări a focului, “încetarea completă a asistenței militare externe și a livrării informațiilor clasificate militare operaționale pentru Kiev”. De asemenea, Putin a cerut ca Ucraina să nu fie lăsată să continue mobilizarea, adică antrenamentul și recrutarea și reînarmarea propriilor militari, în timpul  încetării focului. Nu apar elemente că cineva ar fi propus varianta în oglindă, adică o încetare a acelorași elemente de partea Rusiei, de la trupele nord-coreene la armamentul sau tehnologia cu dublă utilizare venite din Iran sau China. În fapt, toate condițiile puse arată un refuz al oricărui compromis pe temele relevante pe motiv că Rusia e în ofensivă pe teren, câștigă pas cu pas și nu are de ce să se oprească, ce ar avea de câștigat. Varianta îmbunătățirii relațiilor cu SUA și ieșirii din izolare pare să fie considerate un dat și un benficiu pe care deja îl are, nu mai are de ce să facă vreo concesie pentru un asemenea deziderat.

Din punctul de vedere al acordului ucraineano-american dar și al discuțiilor dintre liderii europeni și președintele american, protejarea armatei ucrainene și a capacității sale de a se apăra sunt vitale atât pentru Ucraina, cât și pentru securitatea continentului. În plus, “coaliția de voință” a europenilor și non-europenilor care ajută la monitorizarea, aplicarea acordului de pace, respectiv funcționează drept forțe de reasigurare ale Ucrainei sunt o parte indispensabilă a acordului, pentru care mai mult de 30 de state au oferit trupe sau logistică și sprijin politic și de background, Rusia respingând public propunerea. Motivația că s-ar declanșa Cel de-al Treilea Război Mondial este un fals odată ce există deja 6 state vecine Rusiei care au aceeași prezență de trupe iar la primirea Finlandei în NATO, Rusia nu a obiectat deloc, ba chiar a achiesat formal.

În privința președintelui ucrainean Volodimir Zelenski, acesta a salutat acordul la care s-a ajuns solicitând informație suplimentară din partea președintelui Trump cu care urma să vorbească la ora realizării prezentei analize. Totuși el a subliniat că nu are cum accepta lovituri la adresa infrastructurii energetice ucrainene fără să fie capabil să replice în oglindă. Zelenski a reamintit liniile roșii ucrainene convenite cu partea americană, în această negociere prin intermediari – deci nu între cei mari pe seama celorlați actori, o formulă îmbrățișată de propaganda rusă, inclusiv de Dmitri Medvedev: statutul neutru și reducerea forțelor armate sunt inacceptabile, la fel recunoașterea teritoriilor ocupate temporar sau anexate ilegal de Rusia, concesii teritoriale dincolo de linia de contact actuală. El a mai solicitat revenirea copiilor ucraineni răpiți și duși în Rusia și dați spre adopție familiilor de ruși, eliberarea civililor ucraineni deținuți de Rusia și care nu fac obiectul schimburilor prizonierilor de război și garanțiile de securitate care să asigure că Rusia nu încalcă acordul.

Formal și Putin susține acordul de încetare parțială a focului, chiar dacă a rămas doar la pauza din atacurile de adresa infrastructurii energetice pentru 30 de zile și negociază încetarea focului la nivel maritim în Marea Neagră. De fapt, Putin a oferit concesii minore care să poată fi prezentate de către partea americană drept progrese. În schimb a venit o lungă listă de cerințe din partea sa pentru orice pas înainte spre încheierea războiului și resetarea relațiilor cu SUA. Astfel, Putin cere recunoașterea anexării Crimeii și celor 4 regiuni incluse în Constituția Rusiei ilegal și prin forță, artificial, menținerea obiectivului maximal al subjugării Ucrainei, condiționând progresele viitoare de blocarea ajutorului militar și schimbului de informații cu Kievul și dezarmarea Ucrainei la nivelul la care să nu poată reacționa la acțiunile sale de orice fel.

Termenii capitulării Ucrainei. Negocierile pentru Marea Neagră

Rusia vrea o formulă de capitulare a Ucrainei, de transformare în spațiu sub propriul control, cu un lider manevrat de la Moscova și o Ucraină mult mai mică și neviabilă, fără ieșire la mare și dependentă de Rusia, în sfera sa de influență și fără posibilitatea de a o părăsi. Încă de la discuțiile de pace de la Istanbul, din 2022 – la care Rusia, Lavrov și Putin fac deseori referire – se vorbește despre reducerea cu 95% a armatei ucrainene, oricum o reducere drastică, și despre restricții severe la anumite categorii de armament pe care să le posede. De altfel, Putin însuși susține că Ucraina nu ar supraviețui nici o săptămână fără livrările de armament și muniție occidentale.

De aceea abordarea vizează în primul rând izolarea internațională a Ucrainei și lăsarea sa făcă aliați potențiali. De aceea condiția sine qua non care vizează abandonarea ambițiilor de a deveni membru NATO și acceptarea unei neutralități întărite – prin renunțarea la capabilități militare, desigur. Aici se înscrie și opoziția față de prezența și desfășurarea pe teren a oricărei misiuni care să cuprindă trupe din state europene membre NATO pentru monitorizarea încetării focului. Deci Ucraina e miza substanțială, nicidecum Alianța, după cum se vede din echilibrele din vecinătăți foarte pașnice unde la frontiera Rusiei sunt state și trupe aliate. Aici Ucraina ar fi lăsată fără nici o perspectivă de a se apăra și cu nesiguranța unei noi invazii ruse oricând, neconstrânsă sau necondiționată de nimic – vezi celebra propunere cu intrarea automata în NATO dacă Rusia atacă după acordul de pace.

În pachetul de capitulare se mai află abordarea cauzelor de plecare ale atacului rus din februarie 2022 – cu referire la extinderea NATO, ultimatumurile din 2021 și controlul Estului European sau măcar dubla influență, blocarea extinderii către Est a NATO și a Occidentului și privilegii speciale pentru minoritățile ruse, care să domine și să aibă pozițiile de conducere și decizie în tot spațiul post-sovietic. Guvernul pro-rus de la Kiev e prezent în orice listă de solicitări ale Kremlinului în negociere.

Pe lângă temele legate de antrenamentul și dotarea forțelor armate în timpul încetării focului și blocarea furnizărilor de arme occidentale și schimb de informații, se menține în prim plan ambiția de a negocia totul doar bilateral cu SUA, ca între actori relevanți, nu cu Ucraina sau UE și statele europene. Capitularea Ucrainei și schimbarea de regim sunt și precondiții considerate din start inacceptabile, dar avansate pentru a extrage cât mai multe concesii și a deraia negocieri reale pe teme concrete, punctuale, evidente. Mai mult, pe unele surse, Putin ar fi ordonat Cabinetului său de Miniștri să creeze o procedură de revenire a afacerilor occidentale în Rusia, ocolind condiționările lui Trump de reluare a coperării după încheierea păcii durabile. Și aici este un semnal solid către Casa Albă să îi fie relaxate sancțiunile.

Desigur lista de solicitări e incompletă, acest fapt datorându-se și ambiguității, și lipsei de publicitate făcută unor solicitări extreme ale Rusiei, dacă nu le dă singură publicității. Rămâne neclar ce include lista de solicitări privind încetarea completă a focului, dar și dacă, în mod real, Moscova chiar dorește să ajungă la negocieri de pace cu Kievul sau ele sunt doar o fata Morgana pentru a extrage avantaje de la Trump pe seama Ucrainei sau a Europei, ambele lăsate fără apărare, în opinia Rusiei. Între aceste elemente exagerate s-au aflat și câteva prevederi mai degrabă pozitive, trimise aleator pe masă pentru a menține un nivel de interes, angajare și speranță pentru partea americană. Cel mai important, Rusia nu va avea nici o pretenție adițională teritorială de la Ucraina, susține Putin însuși într-un discurs cu industriașii ruși chiar înaintea discuției telefonice cu Donald Trump. Ceea ce Rusia a luat, inclusiv întregul teritoriu al regiunilor anexate formal, îi revine și trebuie recunoscut. Dar nu vor fi emise pretenții la adresa regiunii Odessa sau alte teritorii aflate sub control ucrainean, în viitorul apropiat.

Poziția administrației Trump – o necunoscută. Câștiguri posibile și planificarea pentru gestionarea unui eventual eșec

Dacă foarte multe elemente au devenit publice privind poziționarea Rusiei lui Putin, poziția americană față de negocieri este mult mai absconsă și neclară. Speculația este că, dacă era avantajoasă Rusiei, Putin și propaganda sa nu se oboseau să promoveze cererile lor maximale și rămânea la spațiul celor convenite cu partea americană. Orice concesie acceptată ar fi găsit un drum spre publicitate, așa cum s-a întâmplat cu discuția sau considerarea de către Washington a unei eventuale recunoașteri de către SUA a anexării Crimeii la Rusia.

Tot așa cum a devenit transparentă solicitarea care privește direct securitatea statelor est-europene în zona pretențiilor ruse, fapt neclar să fi fost acceptat de către partea americană, fie că e vorba despre limitarea prezenței militare NATO în Europa sau de acceptarea influenței Rusiei pe arealul UE sau NATO. Între solicitări, cele mai radicale pronunțate vreodată pe parcursul timpului, vizează și interzicerea exercițiilor NATO în apropierea frontierelor Rusiei, restricționarea livrărilor de rachete americane în Europa, blocarea diferitelor activități militare în Europa de Est, Caucaz, Asia Centrală. Toate acestea au dat senzația clară a propunerii unor condiții inacceptabile și că Rusia nu ar fi interesată de pace.

De altfel, există și câteva divergențe între trimisul pentru Orientul Mijlociu, Steve Witkoff, acceptat de către Putin, care a făcut referire la negocierile de la Istanbul drept un demers consistent și relevant, sugerând că ar putea fi un ghid pentru acordul de pace, în timp ce trimisul titular pentru războiul din Ucraina, în Rusia și Ucraina, generalul Keith Kellogg, a subliniat nevoia de a dezvolta ceva nou, de la zero, în noul context al acestor negocieri, la trei ani după izbucnirea conflictului. Kellogg a fost reconfirmat de către Trump doar ca trimis în Ucraina. Witkoff a vorbit la Moscova despre accesul la porturile la Marea Neagră, teme legate de Centrala Nucleară de la Zaporoje, un acord mai larg pe Marea Neagră și multe alte “teme specifice” neprecizate, pentru care SUA ar fi “apropiat pozițiile” între Rusia și Ucraina și ar fi făcut “progrese semnificative”, fără ca vreo parte să se fi predat sau să fi cedat: “nimeni nu a ridicat mâinile în aer.”

Modus operandi al Statelor Unite este de asemenea deconcertant, chiar dacă sunt evidente strategiile de business ale negocierlor în forță – abordarea părții mai slabe, apoi impunerea celei mai potente – sau manipularea substanțială a spațiului public și aruncarea unor teme exagerate, pentru a ieși din impas și blocaj, a forța jucătorii și propria administrație să reconstruiască spațiul distrus și a ajunge la un acord pe noi premize și altă manifestare de voință. Este neclar momentul în care Trump va aplica și constrângerea asupra Rusiei sau dacă a făcut-o deja. În schimb pare tot mai probabilă și gestiunea în paralel a scenariului de tip exit strategy, de retragere legitimă de la masă, optându-se pentru moment pentru menținerea Rusiei angajate, obținerea oricâtor pași mici care sunt posibili, expunerea publică a efortului, bunei credințe și bunăvoinței în negocierile și angajarea Rusiei, chiar dacă este pregătită și gestionarea unui posibil eșec. Pentru moment este anunțat pasul următor al negocierilor pe grupuri de lucru duminică, 23 martie, în Arabia Saudită, la Jeddah, potrivit lui Witkoff.


* Iulian Chifu este profesor universitar doctor habilitat la UNAp, președintele Centrului de Prevenirea Conflictelor și Early Warning. Este specializat în Analiză de Conflict și decizie în criză, spațiul post-sovietic și studii prospective. A fost consilier prezidențial pentru afaceri strategice, securitate și politică externă (2011-2014) și consilier de stat al Prim-Ministrului pentru politică externă, securitate și afaceri strategice (2021-2023). Este autor a numeroase cărți, publicații și articole de specialitate.

Continue Reading

EDITORIALE

Iulian Chifu: Acord de pace, nod gordian sau șah etern: conflictul din Karabakh

Published

on

de Iulian Chifu*

Joi, 13 martie, Armenia și Azerbaidjanul au anunțat, prin miniștrii de Externe, faptul că au reușit să încheie negocierea acordului de pace între cele două părți, la doi ani de la încheierea războiului din Nagorno-Karabakh care s-a soldat cu recucerirea regiunii aparținând legal Azerbaidjanului dar locuită majoritar de armeni, care au părăsit în masă regiunea după intrarea ei sub controlul autorităților din Baku. Stepanakert/Hankendi, capitala regiunii, a rămas singura localitate în care se mai află armeni. Deși o realizare extrem de importantă, semnarea acordului mai necesită un salt important, care presupune creativitate, compromis sau ambiguitate constructivă acceptabilă ambelor părți în interpretarea documentelor fondatoare ale republicilor sovietice devenite independente, cu precădere, de data aceasta, Armenia.

40 de ani de război intermitent, cu câteva mii de victime

Armenia și Azerbaidjanul, două state foste sovietice, au avut două războaie și nenumărate confruntări în ultimii 40 de ani. Confruntarea a început chiar în perioada sovietică și a vizat enclava armeană Nagorno-Karabakh, care era parte a teritoriului RSS Azerbaidjan, prin procesul de maximă complicație etnică lansat de desenarea frontierelor statelor unionale de către Stalin. În perioada Perestroikăi, la renașterea conștiințelor naționale, Gorbaciov și URSS-ul aflat în declin au permis, în 1988, declanșarea acestui război soldat cu cucerirea Karabakhului de Munte de către Armenia, împreună cu șapte districte azere înconjurătoare, din care au fost expulzați toți azerii, așa cum ambele republici caucaziene au rămas în mare parte fără minoritatea celeilalte de pe teritoriul său.

Timp de aproape 30 de ani, din 1994 până în 2020, Armenia și Azerbaidjanul au negociat o formulă de încheiere a păcii, în condițiile în care Erevanul avea doar două frontiere deschise, cu Georgia și Iranul, și frontierele închise cu Azerbaidjanul și Turcia. În plus, pentru ca întreaga complicație să fie deplină, o exclavă azeră, Nakhchivan, era blocată între Turcia, Iran și Armenia, fără comunicare terestră cu teritoriul azer și cu rutele terestre realizate prin Nordul Iranului, pe cale ferată cu precădere. Nereușind să cadă la o înțelegere atunci când avea deplinul control, Armenia s-a trezit în fața unei evoluții economice fastă a vecinului său, explozivă chiar în domeniul energetic, datorată cu precădere conductelor de petrol și gaze spe Europa care a dus la creșterea bugetului vecinului său până într-acolo încât bugetul Apărării azer era mai mare decât întregul buget al Armeniei, și asta pentru aproape 10 ani.

Ce a urmat a fost recucerirea aproape completă a teritoriului său de către Azerbaidjan, cu excepția unei enclave în jurul capitalei Stepanakert, în doar 44 de zile. Și în cazul enclave rămase, ocuparea s-a petrecut în 24 de ore, în septembrie 2023. În urma revenirii autorităților azere, peste 100.000 armeni din Karabakh au părăsit teritoriul pentru a se refugia în Armenia. Ca în orice război cu victime, chiar dacă ambele părți au vorbit în mod repetat despre faptul că un acord comprehensiv de pace este posibil și simplu de atins, a fost nevoie de runde repetate, mai întâi până în septembrie 2023, fără rezultat, de unde mișcarea în forță a azerilor, apoi încă un an și jumătate pentru a ajunge la prezentul acord.

Acordul de pace negociat la doi ani de la încheierea conflictului

Armenia și Azerbaidjanul încearcă să încheie acordul de pace de 19 luni, din septembrie 2023, pentru a putea reglementa cei circa 1000 km de frontieră comună, a deschide frontierele reciproce și pe cea dintre Armenia și Turcia și pentru a include și Erevanul în coridoarele de transport, comerț și liberă circulație din regiune. Baza acordului convenit trebuia să fie recunoașterea reciprocă a integrității teritoriale și stabilirea relațiilor diplomatice. În februarie anul acesta, premierul armean Nikol Pashinyan a declarat că părțile au convenit asupra a 15 din cele 17 puncte ale acordului de pace, cele rămase în suspensie vizând abținerea reciprocă de la a lansa procese în tribunale internaționale și nedesfășurarea de trupe ale terțelor părți la frontiera comună. Chiar de atunci, orice formă de re-escaladare a conflictului era respinsă.

Ministrul azer de Externe, Jeyhun Bayramov, a declarat joi că Armenia a acceptat propunerile azere pentru ultimele două prevederi nesoluționate din acord. În declarația sa, ministrul azer de Externe a susținut: “Notăm cu satisfacție că negocierile privind textul viitorului Acord de Pace și Stabilirea Relațiilor Inter-Statale între Azerbaijan și Armenia s-au încheiat.” De partea sa, Ministrul de Externe armean, Ararat Mirzoyan, a declarat că acordul de pace cu Azerbaidjanul este încheiat și din punctul său de vedere. În plus, el a mai susținut că partea armeană este gata să înceapă imediat consultările pentru a stabili momentul și locația în care să aibă loc semnarea acordului între cele două state. “Acordul de pace este gata de semnare. Republica Armenia e gata să înceapă consultările cu Republica Azerbaidjan asupra datei și locului pentru semnarea acordului,” a mai adăugat acesta.

Acordul prevede că ambele state nu se vor adresa unei curți internaționale unul împotriva celuilalt pentru teme legate de actualul război și perioada de ocupație armeană în Nagorno-Karabakh. În plus Acordul prevede că personalul unei terțe părți nu va fi dsfășurat la frontiera Armenia-Azerbaijan în mod unilateral de către o parte, cu referire la misiunea civilă de monitorizare a Uniunii Europene, aflată pe teren, sau a misiunii ruse de protecție a frontierei, care încă mai funcționează pe unele porțiuni ale frontierei Armeniei cu Iranul și Turcia, în ciuda unei solicitări ferme a Erevanului către Moscova pe această temă și a retragerii masive a acestor forțe de pe teritoriul armean. Rusia mai deține trupe în Armenia, o bază militară la Gyumri și un comandament cu câteva sute de militari la Erevan.

Puncte restante, detalii și negocieri pentru viitor

Pentru semnarea acordului, Azerbaidjanul a cerut câteva precondiții și elemente care să însoțească documentul. “Primul pas, Azerbaijanul așteaptă amendarea Constituției Armeniei și eliminarea oricăror pretenții la adresa integrității teritoriale și a suveranității Republicii Azerbaidjan,” a afirmat ministrul de Externe azer, Jeyhun Bayramov. În plus, Azerbaidjanul așteaptă dizolvarea formală a Grupului de la Minsk, un format al OSCE – co-prezidat de către Statele Unite, Rusia și Franța – care a fost destinat soluționării conflictului din Nagorno-Karabakh și a situației frontierei dintre cele două state, dar nu a reușit decât să tărăgăneze această soluționare și nici nu a putut preveni reizbucnirea ostilităților în niciunul dintre momentele de după înființarea sa și până la acordul de pace. În plus, nu a avut nici un rol în prezentul acord, negociat direct de către cei doi beligeranți.

Optimismul și precauțiile ce însoțesc vestea încheierii acordului de pace se referă și la alte elemente în dezacord, care nu au fost incluse în prezentul Acord de Pace și restabilire a relaților diplomatice, dar nu sunt mai puțin importante în viitor. În plus, faza de reconciliere dintre cele două state și cetățenii lor va dura, cel mai probabil, încă o generație. Ministrul armean de Externe, Ararat Mirzoyan, a avertizat că “orice acord de pace nu face imediat cele două țări și popoare automat prieteni.” Asta pentru că semnarea tratatului nu duce automat la dispariția tuturor divergențelor, ci doar va declanșa procesul complex de soluționare a disputelor rămase pendinte, unele de zeci de ani. Tratatul însuși va trebui formalizat într-o serie de mecanisme de normalizare a relațiilor care sunt subiectul unor negocieri bilaterale ulterioare vizând întărirea cooperării economice, îmbunătățirea infrastructurii de transport pentru a facilita tranzitul de persoane și mai ales bunuri.

Dacă tema cea mai spinoasă este Karabakhul, și alte teme pot stârni probleme sensibile, ce trebuie rezolvate. Astfel, vorbim despre controlul insfrastructurii, în primul rând a căilor ferate, în condițiile în care Armenia a propus deja ridicarea blocadei circulației trenurilor între cele două țări, dar cu condiția ca infrastructura respectivă să rămână sub controlul suveran al fiecărui stat. Dacă ambele state au convenit să coopereze prin acest acord la soluționarea acestor teme, iar implementarea concretă a acestor angajamente va fi crucială. Ea este legată și de așa-numitul “Coridor Zangezur” care vizează legătura între Azerbaidjan și enclava sa Nakhchivan, și mai departe orașul turc Kars, un coridor care trece aproape de frontiera iraniană și asupra căruia face referire chiar Declarația trilaterală Rusia-Azerbaidjan-Armenia care a dus la încheierea războiului de 44 de zile din 2020.

Atât premierul Pashinyan cât și ministrul armean de Externe Mirzoyan au declarat că acordul nu face referire la nici un coridor, o denumire care ducea la fostul coridor Lachin, cel care făcea legătura între Armenia și enclava locuită de armeni din Nagorno Karabakh, până în 2020, la război, și care astăzi nu mai există. Vom vedea ce a devenit această solicitare a Azerbaidjanului și cum va fi rezolvată tema, fie prin negocieri ulterioare, fie prin condiționări pe drumul spre semnarea acordului de pace.

În plus, o altă temă spinoasă rămasă neatinsă este securitatea regională, retragerea categoriilor de trupe străine și reglementarea durabilă a păcii pentru ca să nu apară noi conflicte. Asta înseamnă și retragerea Rusiei din regiune, dar și acorduri comprehensive teritoriale și privind modul de administrare al Karabakhului, a accesului la minoritatea armeană și monitorizarea continuă a angajamentelor reciproce ale celor două părți. De altfel, Mirzoyan a susținut deja “sunt multe alte probleme, inclusiv unele sensibile, care necesită să fie discutate și rezolvate mai târziu”, acordul fiind doar începutul unui proces care reclamă răbdare și determinare.

Revendicările teritoriale, Constituția și Declarația de Independență a Armeniei

Dintre temele privind condiționalitățile azere pentru semnarea acordului, cea mai stringentă este cea referitoare la modificarea Constituției. Azerbaidjanul consideră că referirile din Constituția Armeniei fac trimitere la revendicări la adresa teritoriului său, în timp ce Armenia respinge aceste pretenții. Totuși premierul Pashinyan a anunțat în februarie că e nevoie de un referendum pentru modificarea Constituției și care să reglementeze absența revendicărilor teritoriale la adresa Azerbaidjanului respectiv recunoașterea integrității teritoriale a acestuia. Dacă anunțul a avut loc în luna februarie, nici un pas concret nu a fost încă făcut.

Poziția legală a Armeniei față de Nagorno-Karabakh a fost reclamată nu o dată de către Azerbaidjan, după ce Erevanul a făcut caz de aceste prevederi anterior pentru a bloca aplicarea acordurilor de la Madrid sau anumite forme de interpretare a lor înainte de războiul din 2020. Interpretările au fost blocante, pe de o parte, pe de alta au permis recursul la confruntarea directă și la preluarea prin forță a teritoriului recunoscut internațional ca aparținând Azerbaidjanului. Prevederile constituționale sunt, însă, implicite, mai ales prin referirea la Declarația de Independență a Armeniei, iar amendarea ridică multiple complicații, odată ce presupune validarea prin referendum.

În fapt, Constituția Armeniei nu are revendicări teritoriale la adresa vecinului său, lucru imposibil juridic deoarece Armenia însăși a devenit independentă și recunoscută internațional ca atare în baza aceluiași act de dizolvare a fostei URSS în republici unionale, în limita teritoriilor în care au funcționat în fostul stat sovietic. Totuși Declarația de Independență, intervenită la prăbușirea URSS dar și atunci când Armenia controla Karabakhul și teritoriile azere înconjurătoare, face referiri explicite la teritoriul locuit de armeni. Problema are două soluționări: fie Armenia renunță să facă referire în Constituția sa readoptată la Declarația de Independență, fie o modifică.

Desigur, ultima opțiune, cea de revizuire a Declarației de Independență, nu este posibilă, fiind vorba despre un act istoric care a dus la nașterea statului recunoscut internațional ulterior, în timp ce în primul caz, eliminarea referirii constituționale la Declarația de Independență, soluția ar fi greu acceptabilă de către armeni la referendum. Există, desigur, și alte elemente de creativitate, de inventivitate care ar putea fi adăugate, odată ce partea azeră reclamă acest punct spre a fi soluționat: o declarație separată a Parlamentului Armeniei, eventual sancționată prin referendum, privind recunoașterea integrității teritoriale a statului vecin – și aceasta nu fără probleme – o formă de adăugire la Declarația de Independență vizând, eventual, situația regiunilor locuite de armeni în terțe state, subiect al altor negocieri posterioare, la schimb.

Tema se afla demult pe masă, a fost ascunsă prin eforturi de ambiguitate constructivă pentru a nu afecta Acordul de Pace, dar astăzi a revenit în prim plan, în actualitate, și nu mai poate fi ocolită. Chiar dacă partea azeră ar accepta semnarea Acordului acum, fără precondiții, dar cu angajamentul negocierilor ulterioare și cu ratificarea, eventual, după rezolvarea celor două condiții pendinte în viitor, ține de buna credință și deschiderea părților, respectiv de nevoia reluării relațiilor bilaterale, ca acest pas să fie făcut pentru a încheia procedurile aprobării și intrării în vigoare a Acordului de Pace.


* Iulian Chifu este profesor universitar doctor habilitat la UNAp, președintele Centrului de Prevenirea Conflictelor și Early Warning. Este specializat în Analiză de Conflict și decizie în criză, spațiul post-sovietic și studii prospective. A fost consilier prezidențial pentru afaceri strategice, securitate și politică externă (2011-2014) și consilier de stat al Prim-Ministrului pentru politică externă, securitate și afaceri strategice (2021-2023). Este autor a numeroase cărți, publicații și articole de specialitate.

 

Continue Reading

EDITORIALE

Iulian Chifu: Reflectoarele puse pe Rusia lui Putin. SUA-Ucraina au agreat liniile încetării focului. Rusia lui Putin scoasă la tablă pentru verificarea dorinței de pace

Published

on

de Iulian Chifu*

Modalitatea abruptă de negociere în forță a lui Donald Trump, împrumutată din zona de guerilla business, se apropie de momentul cheie al validării sau invalidării sale, odată ce reflectoarele au fost puse definitiv pe Rusia după întâlnirea și declarația comună americano-ucraineană de la Jeddah. Mingea e în curtea Rusiei, spune și secretarul de stat Marco Rubio, și vom vedea cine e responsabil de blocarea păcii. Vladimir Putin și-a luat în premieră haină militară și s-a dus pe terenul de luptă, în Kursk, acolo unde încearcă eliminarea instrumentului de negociere ucrainean de pe propriul teritoriu, în timp ce menține semnale constante că nu abdică de la poziția sa, echivalentă capitulării complete a Ucrainei. Totuși Donald Trump a amenințat cu represalii financiare care pot distruge Rusia, dar pe care nu dorește să le aplice. Putin are de ales între ambiții maximaliste, continuarea războiului pentru a-și asigura președinția neclintită și înfurierea lui Trump. Zilele cruciale ale viabilității acordului și, mai larg, a planului Trump pentru Ucraina vin în perioada imediat următoare. Dar noul președinte american nu poate să piardă, cu riscul de a da puține șanse păcii prin/cu forța pe care o aplică și restructurării noului sistem internațional către politica de forță și constrângere globală a Americii.

Jeddah după Riyadh

După întâlnirea ruso-americană de la Riyadh, tot Arabia Saudită a găzduit, la Jeddah, reuniunea americano-ucraineană care urma să refacă relația și să convină încetarea focului pentru 30 de zile. După politica în forță și constrângerea Ucrainei – actorul mai slab în agresiunea ruso-ucraineană, dar cel mai legitim și credibil, totodată, susținut la nivel internațional de democrațiile lumii – prin episodul din Biroul Oval, actuala reuniune s-a dorit o punere la punct a cadrului și contextului negocierilor viitoare pe baza unei probe deschise a dorinței de a încheia războiul pe care America lui Donald Trump o testează acum. La bază, evident, tratatul de negociere în forță, de pe poziții dominante, în zona de business, pe care președintele american dorește să-l aplice astăzi pentru a rupe blocajele și stagnările în procesele de pace, abordate până astăzi în cheia diplomației clasice.

Declarația finală a reuniunii a vizat, potrivit tuturor părților și a documentului final, încetarea imediată a focului timp de 30 de zile, în condițiile reciprocității, deci a acordului părții ruse, care să intervină concomitent. Statele Unite au încheiat imediat pauza în livrarea de asistență militară și intelligence pentru Ucraina, blocată la 1 martie, după ciocnirea din Biroul Oval, și care a durat 11 zile. În acord sunt convenite și componentele umanitare – schimb de prizonieri, revenirea copiilor luați forțat – dar și participarea europenilor la acordul de pace și acordul pe metale rare, care urmează să fie încheiat cât mai repede. SUA își asumă discutarea propunerilor specifice cu Rusia, iar Secretarul de Stat, Marco Rubio, a semnalat clar că mingea e în curtea Rusiei, iar dacă Moscova respinge propunerea, “vom ști, din păcate, cine este impedimentul pentru pace.”

Secretarul de stat, Marco Rubio, consilierul prezidențial pentru securitate națională Mike Waltz, ministrul ucrainean al Apărării, Rustem Umerov și șeful consilierilor prezidențiali ucraineni Andriy Yermak au petrecut nouă ore în negocieri în urma cărora “partea americană a înțeles argumentele și a acceptat propunerile”, potrivit președintelui Zelenski, și îi revine responsabilitatea să convingă Rusia să fie e acord cu încetarea focului. SUA au încetat imediat pauza livrărilor de armament și intelligence și au anunțat că președinții ambelor state au fost de acord să încheie “un acord comprehensiv pentru dezvoltarea resurselor de minerale critice ucrainene pentru a întări economia Ucrainei și a asigura securitatea și prosperitatea pe termen lung a Ucrainei”.

Acordul de încetare a focului este mai mult decât a propus Ucraina, respectiv stoparea luptelor pe toată lungimea liniei de contact și pe toate componentele mediului militar, nu numai pe apă și în aer, cum suna propunerea inițială. Iar asumarea este pentru o pace justă și durabilă. Acordul conține o componentă de compromis între deschiderea spre un acord de pace și garanțiile de securitate solicitate de Ucraina, dar care au determinat blocajul la Washington. Administrația Trump nu a comunicat nici un angajament în materie, în timp ce președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen a vorbit despre nevoia rapidă de a acoperi livrările militare către Ucraina și oferirea de garanții de securitate solide, în timp ce șefii statelor majore ale Apărării din 30 state NATO(minus SUA și Ungaria) s-au reunit la Paris pentru a găsi și planifica aceste elemente – coaliție de voință, garanții de securitate autonome – și pe cele necesare apărării europene autonome, cu identificarea elementelor necesare din partea Statelor Unite.

Secretarul de Stat american, Marco Rubio, a declarat că partea americană a dorit să exploreze pozițiile Ucrainei și posibilele concesii pe care ar fi dispusă sau măcar ar agrea să le facă, în timp ce consilierul lui Zelenski a refuzat să dea publicității elementele legate de compromisuri posibile sau acceptabile pentru un acord de pace. El a insistat însă asupra faptului că garanțiile de securitate americane sunt foarte importante deoarece Rusia lui Putin nu respectă acordurile și angajamentele sau, cum a spus Președinta Comisiei în fața Parlamentului European, Putin nu poate fi crezut, ci doar descurajat. Nici Rubio nu a revelat compromisurile căutate, singurele referiri fiind cele mai vechi ale Președintelui Trump care vorbeau despre posibila nevoie de a renunța la niște teritorii, fără ca subiectul să fie achiesat în vreun fel de partea ucraineană. Iar dacă președintele Trump a salutat acordul, anunțând vizita trimișilor săi la Moscova și re-invitarea președintelui Zelenski la Casa Albă, Ministrul rus de Externe, Serghei Lavrov a reafirmat că Rusia nu dorește forțe de menținere a păcii pe teren, în Ucraina.

Alegerea Rusiei: maximalizarea câștigurilor sau supărarea lui Trump

Federația Rusă a profitat din plin de pauza de schimburi de informații și livrările militare, profitând pentru a încerca să lichideze enclava cucerită de ucraineni în regiunea Kursk. Ba mai mult, Vladimir Putin a și apărut în ținută militară în regiune chiar în ziua acordului de la Jeddah. Însă profiturile obținute pe acest interval ca și perspectiva negocierilor, oricât de multă simbolistică ar folosi, se vor confrunta și ele cu voința lui Donald Trump, care a dovedit că este greu de convins și liniștit odată ce este supărat de neacceptarea planurilor sale. Iar recuperarea teritoriului și forcingul actual al Rusiei pe teren până la încetarea focului sunt subiect al sancțiunilor și lecturii privind respingerea propunerii. Ca și forțarea unor cerințe maximale sau împachetarea tuturor solicitărilor pe Ucraina împreună cu temele securității europene și ale echilibrului și controlului armamentelor la nivel global.

Rusia deține aproape 20% din teritoriul ucrainean față de 7% înaintea lansării agresiunii pe scară largă, la 24 februarie 2022. Peste 6 milioane de ucraineni se află sub ocupație, subiect al epurărilor, torturii, politicilor de rusificare forțată. Putin își dorește ca Moscova să controleze în întregime regiunile anexate, dincolo de linia de contact, de la Crimeea la Donetsk, Luhansk, Kherson și Zaporoje, chiar dacă nu ocupă azi decât 99% din Lukansk, 70% din Donetsk și circa 75% din Kherson și Zaporije. În plus, nivelul de ambiție este de a lăsa o Ucraină și mai mică, fără ieșire la mare, și cu o conducere subordonată Moscovei.

Reacțiile Rusiei la actualul acord au fost diverse, dar fundamental negative, chiar dacă Kremlinul a evitat să se poziționeze formal. Astfel, vocile ultranaționaliste de pe blogurile militare și din Duma de Stat au reacționat respingând acordul de marți, 11 martie – a-l accepta ar fi trădare pură și sabotaj, pentru că SUA și Ucraina ar urma să abandoneze repede pacea cu prima ocazie și pentru că războiul din Ucraina este existențial pentru Rusia. Majoritatea resping acceptarea oricărui acord acum, când sunt în ofensivă și pot atinge obiectivele operațiunii lansată de Rusia. Altă linie de argumentație este că pauza de 30 de zile ar permite Ucrainei înarmarea și regruparea pentru o nouă ofensivă.

La nivelul oficialilor, purtătoarea de cuvânt a MAE, Maria Zaharova, a declarat faptul că Rusia nu respinge un contact cu partea americană în zilele următoare, în timp ce ministrul de Externe Serghei Lavrov a subliniat „elementele constituționale” ale Rusiei – referire la regiunile formal anexate, chiar dacă necontrolate pe teren – și faptul că Rusia nu va accepta un acord care ar putea duce ulterior la pierderi de vieți omenești. În același timp, Mihail Sheremet, membru al Comisiei pentru securitate a Dumei de Stat, a subliniat că Rusia nu se va lăsa păcălită. Totuși Vladimir Putin nu a reacționat decât simbolic, prin vizita la Kursk și ordinul de a elibera complet regiunea, chiar dacă nu-și poate permite să riște îmbunătățirea promisă a relațiilor ruso-americane refuzându-l brutal pe Trump.

Președintele american a anunțat miercuri, 12 martie că negociatorii săi se află pe drum spre Rusia și că poate face mult rău, să distrugă financiar Rusia, dar nu dorește acest lucru. Trimisul special al președintelui american în Orientul Mijlociu, Steve Witkoff, care pare să fi preluat dosarul de la generalul Kellog, ajunge la Moscova, fără ca Departamentul de Stat să anunțe întâlnirile sale. Negocierile ar fi la milimetru pentru a fi realizate, dar depinde de Rusia să fie de acord cu planul. Witkoff ar urma să se întâlnească cu Președintele Putin, în timp ce consilierul pentru securitate națională a discutat cu “omologul său rus”, tot așa cum noul director al CIA a discutat telefonic cu omologul său, discuții despre care nu au fost divulgate nici un fel de detalii.

Contraoferta rusă – anticiparea tacticii de tărăgănare și evitare a angajamentelor

Vladimir Putin își așează astăzi tactica abordării negocierilor pe care nu le poate refuza de plano, în primul rând din rațiuni de imagine. Și el știe că Rusia e vlăguită de resurse, financiar are probleme majore și i-ar face bine o relaxare a sancțiunilor și o creștere a prețurilor la barilul de petrol. În plus, armata sa este la fel de obosită și reticentă, aducerea noilor resurse de voluntari, care aleg liber sau sunt constrânși să accepte contracte, e din ce în ce mai complicată și mai costisitoare. Altfel el profită de momentele actuale de scindare în rândul Occidentului după venirea lui Trump și lansarea războaielor sale comerciale față de aliați, așa cum deschiderea bruscă a Americii față de Rusia i-a crescut nivelul de încredere pe măsură ce semnalele privind abandonarea Europei de către SUA la nivel securitar și de apărare au stârnit temeri la Bruxelles.

Totuși Putin nu-și poate permite să-l supere pe Trump acum. Un refuz direct ar fi extrem de dăunător, ar fi grav și considerat un afront direct. Ar însemna, concomitent, refuzul de a strânge mâna întinsă și refacerea relațiilor bilaterale ruso-americane și, eventual, ar veni cu costuri majore pe teren în reluarea livrărilor masive de arme către Ucraina și constrângerea financiară suplimentară a Rusiei. De aceea amânarea și introducerea de noi condiții sau relativizarea și interpretarea termenilor acordului sunt mult mai probabile, plecându-se de la imaginea publică pe care ar câștiga-o acceptând acordul, de principiu.

Astfel că Rusia a venit cu un număr de propuneri în cadrul proiectului planului de pace, care exced pozițiile intransigente și ambițiile pe care le nutrește. SUA dorește ca să rămână un terioriu în Kursk sub control ucrainean ce ar putea fi schimbat cu teritoriul aflat azi sub ocupație, eventual bogat în metale rare, și care ar permite și Ucrainei să aibă senzația unei mici victorii. Recunoașterea formală a ocupării teritoriilor e mai puțin probabilă, așa cum nici cedarea altor teritorii neocupate încă de Rusia nu e acceptabilă într-o formulă echilibrată de pace.

În schimb, pe lista cerințelor Rusiei se află trei cereri, neprecizate, înaintate către Washington. Nimeni nu știe ce este exact pe listă, dar speculațiile vizează pozițiile cunoscute ale Kremlinului: fără aderarea Ucrainei la NATO, fără acord de dsfășurare a trupelor occidentale în Ucraina și cu recunoașterea internațională a anexării Crimeii și a celor 4 regiuni la Rusia. Se mai vorbește și despre zone tampon gri la frontiera ruso-ucraineană respectiv belaruso-ucraineană și lângă regiunile pe care Rusia le-a anexat, în interiorul teritoriului ucrainean. Cererile sunt, de asemenea, maximale, iar angajamentul real al lui Putin față de acord pare incert.

Însă păcălirea lui Trump sau blocarea spațiului său de mișcare cu angajamente asumate – de tip prezența trupelor europene și non-europene în Ucraina și stoparea Rusiei la linia de contact – ar putea duce la același rezultat pentru care Casa Albă e pregătită să expună Rusia și să blameze Moscova pentru un eventual eșec de parcurs și recursul la noi constrângeri care ar strivi modul de viață și nivelul de trai al rușilor în război chiar așa cum este el astăzi. Voința lui Donald Trump, presiunea pe care o poate impune Rusiei, pachetul de avantaje pe care i l-ar putea oferi și eventualele avantaje pe care le-ar putea primi de la Putin în Rusia însăși vor defini, în final, perspectiva de a obține acordul de încetare a focului și mai ales viitorul acord de pace.

Ultima oră: Rusia spune un Da cât un NU!

În seara de 13 martie a venit și respingerea propunerii, formulate de un consilier, ulterior Vladimir Putin a ieșit public pentru a sublinia că ar accepta, dar că nu se poate, introducând și un set de motivații, practic revenind la situația capitulării Ucrainei. Nuanțele invocate înseamnă revenirea la pretenția denazificării Ucrainei, aplicarea constituției Rusiei(anexarea complete a teritoriilor) și pace pe termen lung în condițiile Rusiei. Donald Trump a anunțat că declarația este promițătoare, dar nu completă și a anunțat lumea că Rusia lui Putin va face ceea ce trebuie.


* Iulian Chifu este profesor universitar doctor habilitat la UNAp, președintele Centrului de Prevenirea Conflictelor și Early Warning. Este specializat în Analiză de Conflict și decizie în criză, spațiul post-sovietic și studii prospective. A fost consilier prezidențial pentru afaceri strategice, securitate și politică externă (2011-2014) și consilier de stat al Prim-Ministrului pentru politică externă, securitate și afaceri strategice (2021-2023). Este autor a numeroase cărți, publicații și articole de specialitate.

Continue Reading

Facebook

Concrete & Design Solutions

Concrete-Design-Solutions

INCAS - Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială „Elie Carafoli”

Advertisement
ROMÂNIA3 hours ago

Premierul Marcel Ciolacu, discuții cu președinta BERD: Avem un parteneriat solid, care se reflectă în investițiile semnificative pe care această instituție financiară le derulează în România

COMISIA EUROPEANA4 hours ago

UE confirmă rebrandingul “ReArm Europe” după reacțiile negative din Italia și Spania: Planul apărării se va numi “Readiness 2030”, o referire la data când Rusia ar putea fi capabilă să atace un stat UE sau NATO

ROMÂNIA4 hours ago

Ministrul Sănătății, vizită în Coreea de Sud. Alexandru Rafila a discutat cu omologul sud-coreean despre dezvoltarea relațiilor de cooperare dintre cele două țări în domeniul medical

ADERAREA ROMÂNIEI LA OCDE4 hours ago

Încă un pas în procesul de aderare la OCDE: Secretariatul General al Guvernului a prezentat progresele în cadrul Grupului de lucru pentru proprietatea de stat și practici de privatizare

ONU5 hours ago

Secretarul general al ONU avertizează că ”riscăm să pierdem din vedere cel mai mare dar al Europei pentru civilizație: Iluminismul”: Vocile izolaționismului sunt auzite din ce în ce mai tare

U.E.5 hours ago

Confiscarea de către Europa a activelor înghețate ale Rusiei ar fi “un act de război”, avertizează premierul Belgiei

COMISIA EUROPEANA5 hours ago

Comisia Europeană și autoritățile naționale iau măsuri pentru a proteja copiii de practicile dăunătoare din jocurile video

ROMÂNIA5 hours ago

Președintele Patronatului în Construcții, Alexandru Fulga, la Forumul Construcțiilor 2025: În ultimii 10 ani, statul a fost unul dintre cei mai importanți investitori în domeniul construcțiilor din România

ROMÂNIA5 hours ago

CDS, partenerul Forumului Construcțiilor 2025. Alexandru Fulga a adus în prim-plan importanța fondurilor europene, relația dintre stat și sectorul privat, stabilitatea legislativă și digitalizarea industriei

SUA5 hours ago

UE mai acordă încă o șansă dialogului comercial cu SUA și amână cu două săptămâni taxele anunțate în urma tarifelor impuse de Trump

POLITICĂ1 day ago

Marcel Ciolacu: România nu-și permite experimente. Crin Antonescu este singura garanție reală că tot ce am construit într-un ritm nemaiîntâlnit de la Revoluție încoace va continua

INTERNAȚIONAL4 days ago

OCDE anticipează o încetinire a creșterii economice globale în contextul tensiunilor tarifare: Este esențial să se mențină piețele deschise și un sistem comercial internațional bazat pe norme

CONSILIUL UE4 days ago

Înaltul Reprezentant al UE se îndoiește de intenția Rusiei de a face pace în Ucraina: Condițiile prezentate ridică un mare semn de întrebare

MAREA BRITANIE6 days ago

Planurile “coaliției de voință” pentru un acord de pace în Ucraina trec la “faza operațională”, anunță Starmer: Putin și Rusia să lase “armele să tacă în Ucraina”

ROMÂNIA1 week ago

Premierul Marcel Ciolacu: Livrarea primelor automobile complet electrice fabricate de Ford Otosan este o realizare ce subliniază puterea unui parteneriat solid

INTERNAȚIONAL1 week ago

Zelenski denunță manipularea Rusiei privind un armistițiu: Lui Putin îi este teamă să îi spună direct lui Trump că dorește să continue acest război

EUROPARLAMENTARI ROMÂNI1 week ago

Extremismul și populismul nu aduc bani și nu construiesc spitale, subliniază vicepreședintele PE Victor Negrescu, prezentând eforturile depuse pentru a aduce mai multe fonduri UE în România

COMUNICATE DE PRESĂ1 week ago

Președintele Consiliului Județean Cluj, după sosirea celor 34 de microbuze electrice achiziționate cu fonduri de redresare: Facilitează accesul tinerilor la școală, asigurându-le dreptul la educație

BANCA EUROPEANĂ DE INVESTIȚII2 weeks ago

Vicepreședintele BEI, Thomas Östros, subliniază importanța parteneriatelor pentru a răspunde nevoii universale de acces echitabil la servicii medicale: Provocările în acest domeniu nu cunosc granițe

CONSILIUL EUROPEAN2 weeks ago

Ilie Bolojan: Semnarea acordului SUA-Ucraina privind mineralele, o “bază bună” pentru dialog transatlantic aprofundat către o soluție de pace

Trending